Identifikationer
Man hör ofta av upplysta att jaget är en falsk identifikation i brist på medvetheten om sin sanna gudomliga natur. Utan att ha erfarit den sanna naturen är det svårt att förstå att man inte är jaget utan någonting annat. Filosofen Descartes sa "jag tänker, alltså existerar jag". Men vad är detta jaget. Det är förståndet som skapar ett jag genom att tänka. Alltså är det inte jaget som tänker, utan jaget skapades först pga tankar.
Om man funderar över vad det är som man identifierar sig med eller har identifierat sig med, kan förståndet inse att det är någonting som inte stämmer med det här. Vet vi över huvud taget vad vi identifierar oss med?
Sanningen är att vi faktiskt inte vet vilka vi är. För det första bär alla människor en sorts mask för att passa in i samhället. Vi har lärt oss att anpassa oss till samhället som vi lever i och därför skapade vi både en personlig och en social identitet. Genom livets lopp har vi identifierat oss med olika personligheter. Som barn var man kanske scout, som ungdom fotbollspelare och senare identifierar man sig med sitt yrke, man "är" t.ex. pilot, polis, försäljare eller annat.
Det som vi identifierar oss med växlar ständigt, precis som våra kroppar ständigt ändrar sig. Vi identifierar oss med minnen av vårt förflutna och tänker att "jag" har uppllevt allt det där. Ibland kan det hända att man identifierar sig med sina känslor. Man säger "jag är besviken". Men man skulle kunna säga "där finns besvikelse". Då betraktar man sina känslor som gäster och identifierar sig inte med dessa.
Under livets lopp har vi alla skapat ett falskt "jag" eller bättre sagt "många falska jag" som vi skapade med våra tankar. I slutändan identifierar vi oss med våra tankar, känslor, minnen och vad vi har anpassat oss till.
Att detta inte kan vara vår sanna natur kan även förståndet inse.
#0: Vem är du? Vem är jag? Levande charader Arja Saijonma sjunger I mitt bakhuvud när jag läste texten.
Ja, vem är jag egentligen?
Den tanken kom till mig här om kvällen när jag skulle sova.
Vem är jag - mer än en packebunt kemiska reaktioner som styrs av små och för ögat osynliga möjliggörare till existensen varande?
En illussorisk föreställning på livets teater scen vari människor kommer och går?
En stund på jorden.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Vilken slump att jag skrev inlägget en dag efter att tanken kom dig. 🙂 Det är faktiskt kemiska reaktioner som bestämmer vad vi identifierar oss med och som fixerar den här föreställningen.
Man kan göra en liten övning, att föreställa sig att man just har vaknat upp ur medvetslösheten och har tappat sitt minne. Man vet inte vem man är, vad man gillar/ogillar, t.ex. vilken musik, vilka kläder, filmer, böcker, precis allt och sen försöka att se världen med dessa ögon, utan fördomar och andra inflytande. Då kan man bli medveten om vilka inflytande som man styrs av när de kommer fram.
Man är den man är. Rollen som kan vara i flera år, den rollen är man verkligen levande i. För att sedan helt plötsligt upphöra att Existera.
Små roller som varar korta stunder, försvinner obemärkt förbli.
- Redigerat 2024-09-16 15:03 av [SolaH]
#3:
Ja, man spelar många roller inom loppet av ett liv. Huvudsaken är att man inte identifierar sig med rollerna.
#2: Jag tycker nog att det rätt så ofta blir på det viset…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Livets rollspel ett märkligt fenomen. 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0: Det var då en bra förklaring på hur vi genom åren identifierar oss med en massa olika roller och hur vi även identifierar oss med våra känslor 😊
Så länge man är medveten om sin roll, så är det ingen fara på färde.🙂
Visst är det så. 🤗
#0:
Kommer att tänka på denna tråd som jag skapade för ett tag sen😊:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1591707/sjalvbilden
Det vi verkligen Är bortom dessa roller, självbilder och identifikationer är vad som finns kvar när precis allt plockas bort…man kan kalla det för det rena medvetandet, eller vad man nu vill kalla det. Resten är ett knippe tankar och känslor skapade av den biologiska kroppen, som ni är inne på. Det är tingens värld.
#10:
Just precis! 😊