Babbeltråd Nr. 26

Såg att förra babbeltråden är full, så tog och gjorde en ny som vi kan babbla i😊 ovan målning är också en jag gjort efter Bob Ross.
Här har det i alla fall regnat hela dagen och varit 11-12 grader som mest🥶🌧️☔ jag hade först tänkt tälta i skogen nästa vecka, men det kan bli så att jag ska följa med min far och plocka lingon i skogen i stället då…börjar fundera om jag ens hinner tälta i skogen i år. I värsta fall får det bli nästa sommar, men det visar sig😊
#1: Ja ibland har man otur, men att plocka lingon i skogen låter också skönt 😊
#0:
Det var förresten en vacker målning
Tack, ja precis 😊
#0: Fint målning du gjort.
Regnet det bara öser ner 🎵🎶
Betydligt mycket svalare är det också.
Lingon plock i skogen låter ju inte helt fel det heller.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Det är fin målning snowy!🙂
Passa på att plocka lingon du, jag har plockat lingon färdigt för hela året.
Men jag skulle vilja plocka mer, för det finns hur mycket som helst.
#5, #6:
Tack😊
Ja, hoppas vi kommer ut i skogen och kan plocka lite. Jag har inte gjort det sen jag var barn faktiskt.
#0:
Fin målning tycker jag också. Jag har en gång i mitt liv målat en tavla, för 25 år med acrylfärger. Den hänger på väggen i vardagsrummet. Om Fata Morgana nån gång har tid att ta ett foto och jag börjar en ny babbeltråd tänkte jag ställa in den.
Här jar vi också kalllt. Just nu 11 grader. Det regnar, men än så länge inget störtregn. Det blåser men än så länge ingen storm. Störtregnet och stormen kommer inatt. I morgon maximalt 8 grader. Så kallt har det i september bara varit 2 ggr. i Österrike, 1912 och 1937. Då kommer också stormen. Höjdpunkten på lördag med storm upp till 90 km/h och störtregn hela helgen. Nästa vecka avtar regnet, men det ska regna ända fram till onsdag.
Ovant att ha kläder med långa ärmar på sig, ovant att ha kallt. 🥶
Ni bor i ett land där vädret, där vädret växlar väldigt fort ser jag.😰
#9:
Ja, vädret blir allt mer galet här. Det förväntas att bli översvämningar, slamlaviner och stormen kommer att riva ut träd som ofta faller på gatan eller strömledningar.
Jag tänker göra handlandet inför helgen idag i stället för i morgon, för man vet ju inte hur gatorna ser ut i morgon. Jag minns en gång på 70-talet, när jag just gjorde min militärtjänst, att jag försökte att fara hem när jag hade ledigt. Det var bara 5 km men pga översvämningarna tog det flera timmar tills jag hittade en väg att köra hem på och jag fick köra genom ett översvämmat område så att vattnet rann in genom bildörrarna.
#8:
Tack till dig med 🙂 ja bifoga gärna din tavla i en babbeltråd sen. Hade varit kul att se den!
Jag säger som SolaH, att ni verkar ha väldigt omväxlande väder där ni bor.
#11:
Så snart Fata Morgana har tid att göra ett foto ställer jag in den.
#11:
Förresten…… hur går det med din covid? Är du helt återställd än?
Nu var jag just och handlade och kunde inte tro mina ögon. Jag såg en tjej med T-shirt och kortbyxor. 😮 Vi har fortfarande bara 11 grader och mer blir det inte.
Väderleksprognosen översatt med chat gpt:
På lördag kommer regn och snöfall att intensifieras i norr, särskilt från Tennengau över Traunviertel till Niederösterreich och Wien väntas rikliga mängder. Snögränsen sjunker i norra Alperna tillfälligtvis till 900 till 700 meter och därmed ner till vissa dalar, i medelhöga höjder råder ökad snöbrottsrisk. "På högre vägar som till exempel på Tauern Autobahn måste man räkna med vinterliga vägförhållanden", säger Zimmermann. Den stormiga vinden kommer att öka ytterligare, i öster och vid Alpernas kant måste man räkna med kraftiga vindbyar. "På lördag kommer vindbyar på upp till 100 km/h att blåsa i de låglänta områdena i öster, på grund av de uppblötta jordarna finns det ökad risk för vindfällen", varnar experten.
Fram till och med nästa måndag förväntas mer än 200 l/m² regn längs Nordalperna, från Tennengau till Wienerwald. I vissa områden kan det till och med komma upp till 300 l/m². Även i stora delar av Niederösterreich och i Wien förväntas rikliga mängder regn, mellan 150 och 200 l/m².
😮🥶
Fly därifrån!!😀
#15:
Ja, jag skulle helst sätta mig i ett flygplan och fly till kanarieöarna. 😄
(varning för långt inlägg😄)
#13:
Tack för att du frågar. Man kan väl säga att jag är helt återställd från min covid, förutom att jag hostar lite smått kanske en gång var annan timme knappt (bara väldigt ytlig, försiktig hosta… Som att det "kittlar" lite i halsen). Men känner mig inte längre extra trött av sjukdomen. Ska börja träna försiktigt så fort jag är hemma igen, men gör redan yogan en gång per vecka som jag brukar. På måndag har jag varit feberfri i tre veckor.🙂
😮 Det låter kaaallt med shorts och t-shirt i 11 grader🥶 minns i promenadgruppen med psykiatrin var det en av deltagarna i våras som var så glad att sommaren närmade sig så han hade just shorts och t-shirt i säkert runt 11 grader🥶
#14:
ChatGPT är ganska bra på att förklara hur olika nederbördsstyrkor och vindhastigheter upplevs:
En vindby på 100 km/h känns väldigt kraftig och kan vara svår att stå emot. Vid den hastigheten kan vinden:
Göra det svårt att gå eller stå upprätt, särskilt om du går mot vinden.
Få lösa föremål som grenar, soptunnor eller lättare föremål att flyga omkring, vilket kan vara farligt.
Kännas mycket obehaglig i ansiktet och kan också göra det svårt att andas om du direkt utsätts för den.
Orsaka betydande skakningar eller rörelser i mindre fordon, vilket kan göra det svårt att köra säkert.
Generellt sett kan vindar i den här hastigheten orsaka skador på byggnader, träd och andra strukturer.
Nederbörd på 200 liter per kvadratmeter är en extrem mängd regn, och det kan leda till mycket dramatiska konsekvenser. Så här kan det upplevas:
Översvämningar: Stora mängder vatten samlas snabbt på marken, och dräneringssystemen hinner ofta inte hantera flödet, vilket leder till översvämningar på vägar, i lågt belägna områden och i byggnader.
Dålig sikt: Kraftigt regn gör det svårt att se mer än några meter framför sig, särskilt när vattnet rinner ner i stora mängder. Det kan vara farligt för bilister och fotgängare.
Tryckande känsla: Regnet känns som ett konstant, tungt tryck mot kroppen och kan genomvätta kläder på några sekunder.
Risk för strömavbrott: Den stora vattenmängden kan påverka infrastruktur, vilket leder till strömavbrott, avbrott i kommunikationssystem och skador på byggnader.
Fysiska hinder: Större vattenmassor kan svepa med sig föremål, vilket kan göra det svårt att röra sig. Översvämmade gator och områden blir farliga att passera, särskilt om vattennivån stiger till höga nivåer.
Sammanfattningsvis är 200 liter per kvadratmeter en livshotande mängd regn som ofta orsakar betydande skador på både människor och egendom.
Låter alltså som ordentliga oväder i prognosen du bifogade 😮🌧️☔🌦️
- Redigerat 2024-09-12 18:33 av snowy00
Usch vilket väder, det stormar och regnar och jag måste på jobb. Mest rädd är jag att något händer med kollektivtrafiken, att inga bussar och tåg kan köra och att jag inte kan ta mig hem igen 😱
#18:
Usch då😰 hoppas du tar dig hem som du ska…
#17:
Det var ju fint att du har covid bakom dig. Då slipper du vaccinera dig och är skyddad hela vintern. Förra året hade vi också covid i september och sen blev vi inte smittade när den stora vågen kom.
11 grader var prognosen för idag, men vi har bara 7 grader just nu och det verkar inte bli varmare. Det ösregnar och blåser hårt, men ännu ingen storm. Nu är det på tal om 400 liter regn per m2 och i morgon når stormen sin höjdpunkt. Ett dödsfall har vi redan.
Översättning av den aktuella väderprognosen:
"Österrike är epicentrum för ett syndaflodslågtryck som väcker internationell uppmärksamhet. Den högsta varningsnivån gäller!
– Mellan St. Pölten och Wien förväntas lokalt upp till 400 liter per kvadratmeter. Regnets höjdpunkt kommer att vara på lördag. Dessutom kommer en storm med upp till 100 km/h under helgen.
– Meteorologer fruktar en “katastrof” och råder alla att stanna hemma.
– ÖBB avråder från tågresor och har redan stängt av vissa sträckor.
– Över 800 meter faller snö. Därmed är den största översvämningsrisken undanröjd, men det kommer att bli snöbrott: håll er borta från träd!"
#20:
Ja, det är ju en bra grej, att man är immun ett tag mot covid när man har haft det😊 så då kanske man klarar den troliga ökningen i vinter.
Ujuj, det låter inte bra med vädret. Åkte FM till jobbet ändå? Hoppas hon klarar sig oskadd som sagt.
#21:
Än så länge är gatorna mellan hennes arbetsplats och hemma fria. Men i västra och norra Wien finns det redan en massa spärrade gator. Jag kollade just på google maps. I västra och norra delen av Wien finns det enligt google maps snövarning. Jag hoppas verkligen att Fata Morgana kommer hem för man vet inte hur det ser ut om ett par timmar.
Men i alla fall är Wien annorlunda. Här vattnar man gräsmattorna fast det finns översvämningar:
https://www.heute.at/s/heftiger-dauerregen-aber-stadt-wien-giesst-weiter-120058701
Översättning:
Trots ihållande regn är en bevattningsanläggning i full gång på Gürtel i Wien.
#22:
Hm, vilket slöseri på vatten… Men ja, de kanske inte hinner stänga av alla vattensystem på en gång som det står i artikeln.(chrome översatte artikeln automatiskt)
Vi får hoppas på det bästa för FataMorgana…
#23:
Dom verkar heller inte ha kollat väderprognosen, för dom skulle redan ha kunnat börja med att stänga av för 2 dagar.
Nu har vinden ökat. Det här kan man nog kalla för storm.
Åtminstone sitter jag i en buss på väg hemåt nu och hoppas på att det inte finns hinder på vägen.
#26:
Och jag ska strax fara iväg och hämta dig från busshållplatsen. Förra fredagen badade vi i sjön och det var över 30 grader. Den här fredagen är det vinterkläder och mössa som gäller.
#27: Ja jag har i alla fall vinterstövlar och dunjacka samt vantar på mig idag 🥶🌧️☔
Äntligen hemma och äntligen helg 😊
Tänkte att jag ska berätta lite om mitt nya jobb om ni intresserar er.
Även om mitt specialområde egentligen är inom e-handel, så är det här jobbet inte direkt kopplat till det. Men pga min utbildning har jag också möjligheten att jobba inom andra administrativa områden och därför fick jag det här jobbet.
Alltså jag jobbar för det statliga elnätsbolaget i Wien, som försörjer cirka två miljoner hushåll med el. Företaget ansvarar också för att hantera och förvalta all data för dessa hushåll.
Jag arbetar inom ett område som kallas växelhantering, där jag tillsammans med ett litet team ansvarar för att åtgärda fel och göra så kallade återgångar i vissa processer. Ett exempel på ett vanligt problem är när människor flyttar in i nya lägenheter och råkar anmäla fel elmätare i trappuppgången, vilket kan leda till att den verkliga ägaren till mätpunkten automatiskt blir avanmäld från sitt elavtal.
Ett annat vanligt problem är när folk vill byta elleverantör men inte förstår att den nya leverantören sköter avanmälningen från den gamla. De tror att de bara kan avanmäla sin gamla leverantör och sedan teckna ett nytt avtal, men detta kan ibland resultera i att de blir utan ström ett tag.
Ibland händer det också att elleverantörer stänger av strömmen för folk, till exempel på grund av felanmälningar. Då är det vår uppgift att snabbt se till att strömmen återställs. Igår hade vi till exempel en situation där en elleverantör stängde av strömmen i ett trapphus, vilket gjorde att hissen inte fungerade. Enligt reglerna får man egentligen inte stänga av strömmen till allmänna utrymmen, men vissa leverantörer gör det ändå. Vi måste då se till att elen slås på igen, vilket innebär att vi skickar en "impuls" till den avdelning som har tekniker som kan återställa strömmen.
Sådana fel inträffar dagligen, och vårt jobb är att åtgärda dem och säkerställa att allt fungerar som det ska.
Det är ett jätte invecklat ämne och jag undrar om jag någonsin kommer att lära mig allt och förstå allt, men om jag gör det, så kommer jag väl att bli klassad som expert med tiden och kunna tjäna det dubbla eller ännu mer än så, precis så som några av mina kollegor gör 😄
Jag måste säga att jag trivs så bra och älskar det, att analysera processer och luska ut vad som har gått fel, för att sedan återställa felen. Det känns som ett riktigt detektiv-jobb 😊 Och mina kollegor är hur trevliga som helst.
#29:
Skönt att du kom hem som du skulle!😊
Och kul att höra om ditt nya jobb. Det låter ju ganska spännande, och som att du gör direkt skillnad i det du gör i och med att du åtgärdar de felen som har uppstått. Ingen vill väl fastna i en hiss pga att någon stängt av strömmen till hissen exempelvis…. Och då måste ju någon åtgärda det.
#30: Ja skönt att ha kommit hem och skönt att inte behöva gå ut i morgon 😊 Ja jag skulle inte heller vilja fastna i en hiss, så visst är det väl ett jobb där man gör skillnad också, men till stor del beror det på att det finns så många människor som gör en massa fel. Det är ju bland annat det som utgör den största delen av mitt jobb, att rätta till alla fel 😄
#31:
Sådana behövs nog, de som rättar till andras fel 😄
En sån "backup" hade jag kunnat behöva när jag jobbar, då jag alltid blir så rädd att göra något fel i jobbet.
Men… Vem rättar till felen som den som rättar till andras fel gör..? 😄😉
#32: 😅 Det är nog ledningen av mitt team som kommer att rätta till mina fel, det vill säga de som jobbat längst och som har den största kunskapen. Det gjorde i allafall min kollega när hon hade gjort något fel och inte visste vad hon skulle göra, att hon skickade iväg "fallet" till ledningen . Det var ett ganska komplicerat fall som hon hade. 🙂
#33:
Ah, ja då förstår jag 😅
Kan säkert vara ett komplicerat jobb låter det som.
#29: Skönt att du kom hem välbehållen. Det är alltid lite otäckt när naturen revolterar.
Det där jobbet låter som att det passar dig som handen i handsken, eller hur man nu ska uttrycka det.
Det är roligt att läsa om hur intressant och spännande det är.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#34: Ja det är väldigt komplicerat och sen blir man blir nog aldrig helt färdiglärd. Men det är på något sätt det som gör hela det här yrket riktigt intressant.
#35:
Ja det är mycket otäckt, man känner sig riktigt utlämnad till vädret där ute och jag kan ju inte heller stanna hemma och låta bli att gå på jobb. Så det var bara att hoppas på det bästa. Är glad att det är lördag idag, för idag kommer höjdpunkten av detta oväder. Att gå ut i dag hade varit ännu värre.
Det här jobbet känns helt perfekt för mig 😊
I alla fall säger dom att höjdpunkten av katastrofvädret kommer idag. Stormen kommer att öka hela dagen och även regnet. Vi ska göra oss det mysigt i hemmet idag och hoppas att det inte blir strömavbrott. Annars måste Fata Morganas kollegor se till att vi får el igen.
#38: Mina kollegor från den avdelningen står nog i beredskap hela helgen 😊
Just det, ni "rycker också ut" vid elavbrott pga storm. Då förstår man att någon måste jobba på helgen också…
#40: Ja hela det här elnätsbolaget består ju av så många olika avdelningar och tillsammans finns det ca 2.500 Medarbetare. En del av dem jobbar också nätter och på helger. Men på min avdelning jobbar vi bara från måndag till fredag 😊
Det var det. Nu har vi ingen el. Får bara hoppas den kommer tillbaka snart och att vi inte behöver förbringa hela lördag kvällen i mörker 😔😬
#42:
😞 Hoppas elen kommer tillbaka snart då.
Vi har ganska fint väder nu. Sol och blå himmel, och 17 grader.
Märker ni av ovädret på annat sätt från inomhus då? Förutom elen.
#43: Ja det regnar och stormar och ibland hör man hur något flyger omkull där ute. Riktigt ruskigt och otäckt väder. I värsta fall får vi försöka ta oss till grannbyn och köpa något att äta där om dom nu överhuvudtaget har någon el. För utan el kan man inte ens laga mat. Vilken lördag. Vad skönt det låter med sol och 17 grader.
Elen kom tillbaka 😊 men jag hann förstås inte skriva klart min nya text. Hoppas jag hinner i morgon. I allafall var vi en sväng till kinesen i grannbyn för att köpa mat. Och riktigt typiskt hade elen kommit tillbaka under tiden vi var ute. Det är ett riktigt förskräckligt väder.
Låter som ett läskigt oväder….. Men bra att elen är tillbaka i alla fall.
Ser fram emot din nya text sen 😊
- Redigerat 2024-09-14 20:56 av snowy00
#46: Ja jag vet inte om jag hinner att skriva den färdig idag heller eller om det får vänta tills nästa helg. Min inspiration är i botten just nu 🙁 Vi har ett sådant fruktansvärt väder, det bara regnar och stormar konstant. Halva Österrike är i katastrofläge, med översvämningar, evakueringar och Kollektivtrafiken går inte längre som den ska. Och det kommer inte att sluta regna förrän på tisdag eller så 🙁 Mitt största bekymmer är hur jag ska ta mig till jobb i morgon.
- Redigerat 2024-09-15 10:26 av FataMorgana
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Höjdpunkten av stormen hade vi i natt, med vindbyar över 100 km/h. Idag bara 80 km/h, men regnet fortsätter utan uppehåll till i morgon och temperaturerna ligger under 10 grader. Till och med i Wien fick dom evakuera hus. Här i klippet kan man se hur det ser ut i Österrike. Höjdpunkten av översvämningarna har vi inte uppnått ännu.
Man måste föreställa sig att det regnar 2 badkar med vatten på varje kvadratmeter. Där som det finns berg i närheten rinner vattten från bergen ner till de ställen med 2 badkar, så där blir det 3-4 badkar per kvadratmeter.
Vår sjö, där vi badade för en vecka i 25 grader varmt vatten, har idag bara 17 grader. Som tur är vår by inte översvämmad. Vi har en nerförsbacke till ån, så om den stiger över kommer nog inget vatten till oss.
#47: Okej. Det låter verkligen jobbigt med ovädret, och typiskt just när du behöver använda kollektivtrafiken.🫤
- Redigerat 2024-09-15 11:52 av snowy00
#49: Ja och den där sidan där man kan kolla hur bussar, tåg och tunnelbanor går, är förstås överbelastad och fungerar inte längre. Jag är inte ens så säker på att den fungerar i morgon och då kan jag inte ens kolla upp vilka förbindelser som fortfarande går och vilka som står still 🤷♀️
#50:
Ajdå… Kanske du får fråga din chef/arbetsledare hur du ska göra? I alla fall så de vet hur läget är. Men det måste de ju ha koll på ändå, med ovädret.
- Redigerat 2024-09-15 12:31 av snowy00
#47: kanske kan du jobba hemmifrån? Kan du inte ta dig till jobbet så finns ju inte mycket alternativ att tillgå. Är det katastrof väder så är det.
Men fy 17:on vad hemskt det låter.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#51: och #52:
Jag fick just ett SMS från ledningen att jag ska stanna hemma i morgon. Så mycket jobb kan jag inte ännu göra, då jag inte ännu börjat jobba med programmen, men jag ska gå igenom länkar och dokument som jag fått. Så nu är det problemet löst 🙂
Som tur har det slutat regna nu, men i morgon ska det störtregna igen och sen från och med tisdag kommer vädret långsamt att bli bättre.
Man hör ständigt sirener från brandkåsbilar. En brandman dog i översvämningen. Ett par vansinniga gav sig ut på en skidtur i bergen. En av dom störtade och sedan hittade man hans lik under 2 meter snö.
Våra balkongblommor är inga balkongblommor längre. ☹️ Men man ska vara glad att vi inte har mer än att blommorna är förstörda och att vi var 3 timmar utan el, med tanka på hur andra har råkat illa ut och har fått deras hem och bilar förstörda (klippet).
#53:
Vad bra att det löste sig och att du får stanna hemma imorgon🙂
#54:
Ja, tur att det inte blivit mer skada än så för er.
#55: Ja, skönt att det löste sig 😊 Men pga det här vädret hade jag tyvärr ingen inspiration till att skriva färdigt min tex 🙁
#56:
Du får ta det med texten när du får tillbaka inspirationen 😊
Jag hade heller ingen inspiration när det verkade som om apokalypsen skulle ha startat.
Idag är det bara vindbyar med 65 km/h och sen igår har regnet lugnat ner sig. Hela 11 grader har vi just nu. Så varmt har vi inte haft det på 5 dagar.
Men nya skyfall är på vägen. I Wien och omgivning förväntas idag 40 liter per kvadratmeter. I Wien finns det en bäck som kallas "Wienfluss". I vanliga fall är vattennivån där mellan 10 och 20 cm. Nu är den 2,20 meter.
I morgon är ovädret över. Solen ska komma fram och det ska bli 19 grader. I bergen gick nederbörden ner i form av snö. Den kommer att börja smälta i morgon och smältvattnet rinner ner i floder, åar och bäckar. Det betyder att vattennivåerna kommer fortsätta att stiga.
Förra året hade vi en sån torka att hela sjöar torkade ut. Nu har vi för mycket sjöar.
Här kallas visst ert oväder för Boris:
https://sverigesradio.se/artikel/meteorologen-om-oversvamningarna-flera-problem-staplas-pa-varandra
#59:
Hos oss kallas det "Anette".
Hur ser det ut efter ovädret hos er?. Sett förödelsen i Polen och Tjeckien på nyheterna. Fruktansvärta bilder hur vattenmassorna farit fram.
#60:
Ännu en artikel om ovädret på SVT nyheter:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/minst-10-doda-i-ovanligt-kraftiga-regnovadret-boris
Det står bl a att en sådan regnmängd bara kommer en gång vart 50 år….😬😰
- Redigerat 2024-09-17 12:50 av snowy00
#61:
I vår by var det ingen värre skada. Men åkrarna i trakten har blivit till sjöar. Andra byar har råkat illa ut och dom var tvugna att evakuera flera byar som blev helt översvämmade. I Niederösterreich har vi tills nu haft 5 dödsoffer, t.ex. ville en pensionär pumpa ut vattnet ur sin källare och då skvalpade det in en våg som fyllde hela källaren med vatten så att han drunknade. Ett par människor räddade dom med hellikopter (klippet).
I Wien är fortfarande tunnelbanstationerna översvämmade och järnvägar spärrrade. Men åtminstone far bussar, så att Fata Morgana kom till jobbet i alla fall.
#62:
Det regnade så mycket på ett par dagar som det i vanliga fall regnar på ett halvt år.
En annan tråkig sak är att det dog många fåglar pga ovädret. Svalorna sökte skydd t.ex. på fönsterbrädor, husväggar och kunde inte flyga ut för att äta insekter. Det fanns heller inga insekter i luften att äta. Man har hittat tusentals döda svalor. Somliga låg utmattade på marken och många kunde räddas.
https://www.heute.at/s/flut-katastrophe-tausende-tote-schwalben-in-oesterreich-120059341
Man har inga ord egentligen, utan att det är fruktansvärt för dom som blivit drabbade och för dom som har fått sätta livet till.
#66:
Ja och just läste jag om dödsfall nummer 6. En kvinna hittades död i Donau.
#66: Ja det är fruktansvärt. På min facebook sida ser jag hur många delningar som helst, av folk som ber om hjälp för sig själva och sina anhöriga. Läste nyss hur någon ber om hjälp med att hitta en lägenhet åt sin 78 åriga mor som förlorat precis allt 😥
#68:
😢
Ville på tal om något annat säga att det verkar som min tältning blir av imorgon onsdag (till torsdag). Det ska vara 21-23 grader och sol/lätta moln på dagen och 8-11 grader på natten, och 0 % risk för regn imorgon och på torsdag. Det blev ett för "perfekt" väder för årstiden för att låta bli att göra tältningen, och just på dagar då jag är ledig från mina övriga åtaganden. Nu är det bara hoppas att ryggen håller, och att inget annat hinder dyker upp…men det ska det väl inte på mindre än 24 timmar tycker jag.
#70: Då får vi hoppas att det blir av denna gång. Åtminstone låter det ju som att det blir ett perfekt väder 🏕️ 🌞
#71:
Ja, verkligen. Bör inte frysa allt för mycket på natten, men har med mig lite tjockare kläder ändå. Vissa nätter tror jag det har varit bara 4 grader ute den senaste tiden… Då passar runt 11 grader bättre.
#72:
För mig vore det för kallt att tälta. Det gjorde jag bara en gång, att tälta när det är så kallt och då bara för att jag gjorde militärtjänst när jag var ung. Det var i april och den enda gången i mitt liv som jag har tältat. 😄 Men jag är glad att jag inte hade militärtjänst på vintern. En som hade det berättade att dom grävde grottor i snön för att övernatta där. Brrrrrr. 🥶
I alla fall har vi fått temperaturer som är normala för årstiden. Mellan 20 och 25 grader och soligt ska det bli de nästa dagarna.
#73:
Ja, det har man sett på TV, när de gräver grottor i snön och övernattar. Snön ska visst isolera och hålla värmen ganska (relativt) bra tror jag. Men det är nog ändå ganska kallt.🥶
Skönt för er att ovädret verkar vara över! Undrar hur lång tid det tar för en översvämning att sjunka undan🤔 nu har det väl inte varit nå översvämning direkt i just er by, men.
#74:
Om det har 10 minusgrader har man det varmare i en snögrotta, för där har det kanske bara 2 minus eller så. Men för mig vore 10 plusgrader för kallt. 😄
Vattennivåerna är på väg att sjunka. Tunnelbanorna i Wien far igen. När vattnet har försvunnit ser man först skadorna som det orsakade. Värst var det i området omkring St. Pölten. Där regnade det dubbelt så mycket som här. Bakom varje förstört hus finns det ett öde, en personlig historia. Igår såg jag på TV hur dom intervjuade människor som förlorade allt. Dom grät. Det är så sorgligt. 😢
#75:
Ja, det är verkligen sorgligt 😢
Äntligen är det soligt och 23 grader. Man kan gå med T-shirt igen. Balkongen måste jag städa upp så snart mattan har torkat. Det ser förfärligt ut. Fullt med blad, kvistar och annat skräp.
Jordgubbsplantorna klarade sig bra, eftersom jag ställde dom under balkongbordet och ur resterna av balkongblommorna har det blommat upp nya blommor. Tomatplantan har fortfarande omogna tomater på sig. Men den ligger mer än vad den står. Dom vita flugorna som den är drabbad av är fortfarande kvar. Nu var vi självförsörjande av tomater sen början på Juli, men nu är det nog snart slut med det.
#77:
Det verkar ju som era växter, osv klarade sig ganska bra trots allt😊
Bifogar en bild från där jag sitter nu, vid en tjärn mitt i skogen. Ska sitta här några timmar, sen gå vidare för att hitta en tältplats…🏕️

- Redigerat 2024-09-18 13:24 av snowy00
#78:
Blommorna blir nog aldrig vad dom var, men det är fortfarande liv i dom.
Fin natur på din bild. Är inte stället där du tog kortet en bra tältplats? Fin utsikt över den lilla sjön.
#79:
Jo, jag hade gärna tältat här, men det går en grusväg och vandringsled förbi precis bredvid, och känner att jag vill tälta lite mer avsides.🙄 Jag är nog mer rädd för okända människor, än t ex björnar, hehe😉 men får se, sjön är ju ganska så stor, så kanske finns det en plats bredvid sjön som är mer avsides🤔
#80:
Du hittar säkert ett bra ställe. 😊
.
#83: wow….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#82: #83
Vilken vacker natur 😍 Se bara till att du inte blir uppäten av en björn 😄
#84:
😊
#85:
Ja, jag har inte sett till nån björn än….😔 Och hoppas de är ganska ovanliga här. Men två st fästingar har jag sett. En kröp på min tältduk som ramlade ned på backen. En annan lite större kröp på min tröjärm 😨😬 jag ogillar fästingar.
#86: Jag förstår det. Jag gillar inte heller fästingar. Du får kolla noga igenom dig när du är hemma sen.
#86: Det är iallafall riktigt skit djur de där fästingarna 😵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#87:
Ja, ska kolla noga genom mig när jag är hemma igen.
#88:
Eller hur, otrevliga är dem.
Hälsningar från skogen…det är 6 grader här nu, och temperaturen ska stiga några grader de kommande timmarna för att bli 21 grader mitt på dagen. När jag gick upp lyste månen än, och det var/är dimma på sjön.
#90: Mäktigt!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#82:
Jag ser att du är bra utrustad, med gaskokare för att laga mat. Duger den också som tältvärmare?
Det lugna vattnet går synkron med vad du skrev i ditt inlägg om den inre friden.
Fästingarna skulle få mig att fly därifrån. För 7 år fick jag borrrelia efter ett fästingbett och jag är heller inte vaccinerad mot TBE. Jag skulle hellre föredra björnar framför fästingar. 😄
Brrrrr… 6 grader. Det är ju nästan en survival trip a´la Bear Grylls. 😄 Men fin natur och fridfull stämning i klippet är det.
#92: skrattar gott åt liknelsen med Bear Grylls….. 😁instämmer iallafall fall i det
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#93:
Hehe…. 😄
#92:
Ja det är ett bra och lättviktigt gaskök. Kokar upp vattnet på några minuter. Hade för länge sen ett spritkök… Det var stort och klumpigt, och man behövde ha en flaska med tändvätska som oftast började läka, och lukta i ryggsäcken. Trivs mycket bättre med detta gaskök.😊
Men jag hade inte vågat använda det i tältet, då tror jag tältduken hade smält/brunnit upp 😅
Själv är jag ju vaccinerad mot TBE, så det är ju bra iaf. Men hade inte velat ha borrelia… Dock älskar jag naturen så mycket att jag tar den risken. Har haft flera fästingar förr, men klarat mig från sjukdomar.
Björnar är nog relativt skygga ändå…fästingar är små, syns knappt, och söker sig till en. Sprider farliga sjukdomar. Så jag föredrar nog också björnar…….🐻
😄 Lustigt att jag satt i kylan på morgonen och såg ett avsnitt med Bear Grylls på mobilen😂 han simmade över en iskall flod för att hämta en pressning på andra sidan…🥶 Men själv frös jag inte så mycket i 6 grader då jag är väl klädd. Blev bara lite kallt om fingrarna. Nu är det iaf snart 17 grader, och jag har solen på mig.
#94:
😄😄😅
- Redigerat 2024-09-19 11:51 av snowy00
#95:
Vilken slump att jag nämnde Bear Grylls just efter att du såg ett klipp med honom. 😊
Så du klarar dig så att säga helt utan tältvärmare. Ja, där ser man, bara de hårdaste överlever. 😄
Det får mig att tänka på en kollega som jag hade på 70-talet. Han frågade mig vad "rödsprit" betyder på tyska och sen berättade han att han köpte sig en svensk tältvärmare. Det fanns bara med en svensk bruksanvisning där det stod att man ska fylla den med rödsprit. Att röd betyder "rot" på tyska visste han. Men på tyska använder man ofta ordet "sprit" för bensin som slangord. Eftersom superbensin var röd, fyllde han tältvärmaren med superbensin. Sen exploderade den så att hela tältet flög iväg. 😄
När jag bodde i Sverige som barn såg jag aldrig en fästing, fast jag ofta var i skogen eller annan natur. Hur har det gått till att ni nu har så många?
- Redigerat 2024-09-19 12:08 av Condor
#96:
Japp. Men hade fleecetröja, underställ, mössa, dubbla strumpor, en varm sovsäck, och dubbla liggunderlag.
Haha, vilken inre bild jag fick när hans tält flög i luften😂🤣 hoppas han själv var utanför tältet då…
Fästingar är vanligare i södra Sverige. När jag som barn besökte min morfars stuga i Gällivare (långt norr ut) så fick vi aldrig fästingar i de skogarna. Men har hört att fästingar sprider sig längre norr ut på senare tid (pga det förändrade klimatet)… Här i mellersta Sverige där jag bor har jag så länge jag levt fått se upp för dem. Men kanske de var ovanliga här i Sverige när du var barn?
#97:
Jag frågade inte om han just befann sig i tältet. 😄 Men har var och tältade i Marocko och sa "att då glodde dom, marockanarna". 😄
Kanske det var för kallt för fästingarna på tiden som jag bodde i Sverige. En gång hade vi 34 minusgrader. Det var i södra Sverige. När man gick ut och tog sitt första andetag, var näsan täppt för att fuktigheten i näsan frös. Så kallt är det ju inte längre nuförtiden.
#97: Inte fanns de när jag var liten heller o jag gissar att Condor o jag är i samma åldersspann plus eller minus några år. Det har eskalerat de sista 10-15 åren med de små otäcka rackarna här i mellan Sverige.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#99:
Jag är i alla fall i pensionsåldern sen flera år. När vi varje år for till Österike på semester fick jag en fästing 2 ggr och tyckte att det var så behagligt att slippa fästingarna i Sverige, eftersom jag gillade att vara i naturen.
Jag får väl göra upp en ny babbeltråd, eftersom den här är full. Tyvärr har Fata Morgana inte fotat min målning ännu, så jag får väl se vad jag hittar för en bild på datorn.