Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 116 ggr
[SolaH]
4

Uncarved block

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förbli i centrum, ditt eget och de mänskliga reaktionerna.
Handla för de mål detta ger ditt liv I all utsträckning, som detta i varje ögonblick är i dig möjligt.
Handla så utan tanke på följderna, och utan att i något söka dig själv.

Dag Hammarskjölds text vilket en gång I tiden jag inte förstod innebörden av.
Djupa mystiska ord tycktes det vara, "utan tanke på följdera"
Ord som följt med mig sen dess, "utan att i något söka sig själv".

Att bara passera tröskeln, till det spindelnät man själv vävt in sig i. En illusion som tycks hålla en kvar.
Och man behöver inte analysera sönder varje ord eller mening, för att förstå följderna. Utan bara följa med i tid och rum.
Vi människor har en förmåga att krångla till saker och ting, allting ska vara så himla märkvärdigt för oss.

• Redigerat 2024-08-24 10:45 av [SolaH]
FataMorgana
3

#0: Det är så sant det du säger. Ibland är vi så fast i att analysera och förstå varje liten del att vi missar själva essensen. Dag Hammarskjölds ord kan verka mystiska och svårtolkade, men kanske är det just för att de pekar på något som är bortom det intellektuella. Att 'passera tröskeln' och släppa taget om illusionerna vi själva skapat är ingen enkel uppgift, men kanske är det första steget att inse just det, att vi inte behöver förstå eller analysera allt, att det ofta räcker med att bara vara i nuet, att följa med i tidens flöde utan att krångla till det. Det finns en frihet i att låta saker och ting vara som de är, utan att alltid behöva gräva djupare 😊

Condor
3

#0:

Mig gav texten funderingar och jag ställde följande fråga till Bing copiloten:

"Dag Hammarsköld skrev "Förbli i centrum, ditt eget och de mänskliga reaktionerna.
Handla för de mål detta ger ditt liv I all utsträckning, som detta i varje ögonblick är i dig möjligt.
Handla så utan tanke på följderna, och utan att i något söka dig själv..

Men är det inte så att om man handlar för de mål i livet, att man tänker på följderna?"

Jag fick följande svar:

"Det är en intressant fråga du ställer. Dag Hammarskjölds citat handlar om att agera utifrån sina innersta mål och värderingar utan att låta sig påverkas av yttre konsekvenser eller själviska motiv. Han uppmanar till att vara trogen sina egna principer och att handla med integritet.

Men du har rätt i att det är svårt att helt bortse från följderna av sina handlingar. Att tänka på konsekvenserna är en naturlig del av beslutsfattandet. Hammarskjölds poäng kan dock vara att vi inte ska låta rädslan för negativa konsekvenser hindra oss från att följa våra djupaste övertygelser och mål. Det handlar om att agera med mod och autenticitet, även när det innebär risker."

Aha…… 🤔

[SolaH]
3

Texter ger ju utrymme för olika tolkningar, utifrån oss själva.
Så även denna text.🙂

FataMorgana
2

#3: Ja, så är det nog. Och ju längre man funderar över en text, desto fler möjliga tolkningar kommer man på 😄😊

[SolaH]
2

Ja, det känner man igen. 😀

snowy00
3

#0:

Dag Hammarskjöld har ett visst sätt att uttrycka sig på🙂
Lätt är det, att börja analysera sönder varje ord man sagt, eller också om något man läst. Men det för en ofta bara längre från att förstå, tänker jag nu.

[SolaH]
3

Så är det snowy.😊 Mystiskt! jag får alltid upp en inre bild av en teolog, som sitter och fördjupar sig i texter och letar sanningen om livet😇🤔. När man talar om att analysera texter.😊

snowy00
4

#7:

😊

Ja, sökandet om sanningen kan nog ofta börja så, i sökandet i det yttre som texter, för att förhoppningsvis "sluta" med att man vänder blicken inåt och börjar finna, där i stället.🙄

Stjärnskott
5

Sannerligen har vi en förmåga att krångla till det för oss.
Jag har aldrig läst någon bok av Dag Hammarskjöld.

Mycket tänkvärd text

Jag fastnade också för dessa rader:

Att bara passera tröskeln, till det spindelnät man själv vävt in sig i. En illusion som tycks hålla en kvar.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[SolaH]
2

Visst är det tänkvärd text.😊

Stjärnskott
2

#10: Ja, verkligen 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg