Kommer den fram eller inte?
Verkligheten inom tid och rum är inte bara en illusion, utan en relativ verklighet, som vi inte förstår ens med all forskning inom fysiken.
Jag skulle säga att när vi betraktar det som vi upplever som verklighet, är det inte verkligheten utan bara ett sätt att se verkligheten på. Ett exempel, ju snabbare vi rör oss genom rummet, ju långsammare rör vi oss genom tiden. Skulle vi kunna röra oss med ljushastighet, skulle varken tid och avstånd existera för oss. Einsteins ekvationer fungerar inte längre.
Ok, det är för objekt med massa omöjligt att röra sig med ljushastighet, men fotoner gör det. Ser vi nu på vårt perspektiv. Vi kan mäta ljushastighetn och räkna ut hur lång tid ljuset behöver till olika planeter eller stjärnor, t.ex. 8 minuter till solen. Om målet dock ligger så många ljusår borta, att universums expansion med över ljushastighet får målet att avlägsna sig snabbare än ljushastigheten, kommer fotonen aldrig fram till sitt mål, ur vårt perspektiv.
Men ett foton som inte upplever tid och avstånd, borde ju komma fram, eller? Frågan är, vilken verklighet är den verkliga verkligheten? Mitt svar är att båda verkligheter bara är 2 olika sätt att uppleva verkligheten på.
Men förstås diskuterade jag med chat gpt om det här, för jag ville veta hur vetenskapen löser den här paradoxen. Jag fick det här svaret:
"Problemet:
Svårigheten ligger i att vi försöker förstå fotonens upplevelse med våra egna begrepp om rum och tid. Dessa koncept är i grunden skapade från vårt makroskopiska, icke-relativistiska perspektiv.
Sammanfattningsvis:
Från vårt perspektiv: Fotonen kanske aldrig anländer om universums expansion är snabbare än ljusets hastighet.
Från fotonens perspektiv: Fotonen upplever varken tid eller avstånd och existerar samtidigt på både start- och slutpunkt.
Frågan om fotonen faktiskt "kommer fram" är en filosofisk fråga. Vi kan inte definitivt besvara den med vår nuvarande förståelse av fysik."
Ok, ingen lösning för gåtan. 😄
Nästa gåta. Om det varken finns tid eller avstånd för en foton, befinner den sig över huvud taget i universum?
Chat gpt svarar:
"Det är en väldigt spännande fråga som går djupt in i hur vi förstår rumtid och medvetande!
Här är några tankar kring det:
Fotonen existerar "utanför" rumtid: Från vårt perspektiv är fotonen en del av universum, men från fotonens perspektiv upplever den varken tid eller rum. Det kan ses som att fotonen "existerar" utanför vårt koncept av universum som en plats med rum och tid.
Medvetande och observation: Vi tenderar att koppla rumtid till medvetande, vilket är en mänsklig upplevelse. Men fotonen har inget medvetande i den meningen vi känner till det. Därmed är det svårt att säga om fotonen "befinner sig" någonstans.
Kvantfysikens roll: Kvantfysiken beskriver fotoner som både vågor och partiklar. I vissa tolkningar av kvantfysiken är fotonen inte "riktigt" i en bestämd plats förrän den observeras. Detta kan leda till att man tolkar fotonen som "icke-lokaliserad" innan observation, vilket förstärker tanken att den inte "befinner sig" i universum på samma sätt som vi gör.
Metafysik: Det här är en fråga som gränsar till metafysik. Det finns inga definitiva svar inom fysiken just nu som kan säga oss hur fotonen upplever sin existens.
Slutsats: Det är svårt att ge ett entydigt svar. Det finns flera tolkningar av hur fotoner existerar och hur de förhåller sig till rumtid, medvetande och observation. Det är ett område som forskare och filosofer fortfarande utforskar."
Det här förblir också en gåta. Nu är mina tankar, skulle det kunna vara så att det som vi kallar guds ljus, existerar både inom och utanför tid och rum, precis som fotoner, fast i olika verkligheter?
Sådana exempell visar hur lite vi vet om vår existens. Vi vet ju inte ens om fotonen kommer fram eller inte. 😄
#0:
Jag tänkte så, det är nog skillnad på svaren beroende på vilket perspektiv det ses ur.
Medvetandet både existerar och existerar inte i den fysiska verkligheten. Ur perspektivet utanför medvetandet (vilket egentligen inte finns) så är medvetande på något sätt icke-existerande. Från medvetandets perspektiv är medvetandet själv allt som existerar, det både ÄR den fysiska verkligheten, men vidrör den samtidigt inte.
Om du med guds ljus, menar medvetandet, så kanske det du säger stämmer?😄
Jesus uttalande:
"Att leva i Världen, men inte av den."
Kommer in i mina tankar…
- Redigerat 2024-08-18 21:02 av snowy00
#1:
Vad man än kalllar det, guds ljus eller det rena medvetandet, livsenergi, chi och annat, så kanske det är precis som med fotoner. Ur ljusets perspektiv belyser det hela universum, men ur vårt begränsade perspektiv endast vissa ställen, fast det finns överallt.
#2:
Ja, den eviga paradoxen.