Som ringar på vattnet
Kände här om dagen för att reflektera lite kring detta med att skriva inlägg på internet, och även hur man gör och agerar i verkliga livet…😊
Jag kom att tänka på det, hur vad man gör, säger, och agerar sprider sig som ringar på vattnet mellan människor. Till exempel, på ett ställe där jag är en gång i veckan, frågade någon om jag ville följa med ut och plocka svamp i skogen. Jag hade aldrig gjort detta tidigare, men sade ja eftersom det lät lockande att prova.
Efter detta kände jag mig inspirerad att skriva ihop några inlägg här och där på internet, om min upplevelse av att vara ute i skogen så där. Kanske inspirerade jag då några som läste att också ge sig ut i skogen, eller bli intresserad av egenplockad mat, som kan inspirera ännu fler, och så vidare.
Nu var detta bara ett exempel, men det började med personen som fick mig att följa med ut, och sedan spred sig det positiva som ringar på vattnet. Lika är det ju med allt man gör och säger… Agerar man, och pratar negativt, så sprids detta ofta vidare som ringar på vattnet. De man pratat negativt till, hamnar i en negativ sinnesstämning, och pratar vidare negativt till någon annan, som tar det vidare, och så vidare.
Det slog mig bara hur man har makten att påverka sin omgivning på större sätt än man kanske ofta tänker på. Och ofta bottnar det i medvetenhet, hur man säger och agerar. Vill man sprida ljus (medvetenhet) i mörkret? Eller vill man kväva ljuset? Oftast börjar det hos en själv, och sprider sig vidare, som ringar på vattnet.
Ja, det vi ger ut sprider sig som ringar på vattnet.
Det är viktigt att bli medveten om sig själv - så vi får möjlighet att göra våra egna val.
Av Vad vi vill sprida ut.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Ja, så är det. Men ibland är man tvungen att ryta ifrån sig om man anser att någonting inte är rättvist.
Jag undrar ju vilka ringar som spred sig när jag handlade för en vecka. Jag handlade i en affär som heter Bipa, som tillhör Rewe konsernen. Dom säljer saker som duschgel, hårshampo, rakgrejer, mejk och liknande och dom är generösa med att dela ut 25 % märken som man kan klistra på varorna.
Medan Fata Morgana satt hos frissan, handlade jag hos Bipa. Jag hade 6 stycken 25 % märken. När jag kom till kassan, sa tanten att jag bara kan lösa in 3 stycken. Jag sa att hon kan ju göra 2 räkningar, för om man handlar hos Billa, som också tillhör Rewe kan man göra det.
Men tanten sa att man bara kan lösa in 3 märken per person och dag. Eftersom jag hade med artiklar som var typiska kvinnoartiklar och herrartiklar kunde man ju se att jag handlar för 2 personer. Men tanten krävde ett fysiskt närvaro av Fata Morgana som satt hos frissan. Då sa jag att om dom inte tar emot mina märken köper jag ingenting och dom kan behålla hela varukorgen och jag handlar aldrig hos dom mer.
Tanten i kassan blev jättesur och tjejen som fick sortera tillbaka varorna i hyllan blev också jättesur. Dom nästan kastade ut mig ur affären. Det hela skulle man ha kunnat lösa med positiva ringar, men dom valde det negativa.
#1:
Så är det 😊
#2:
Jo, man kan ju inte bara gå och sprida ut positiva ringar. Det jag egentligen ville få fram med mitt inlägg, var nog vilken medvetenhet av ringarna man sprider ut, mer än om det är rent positiva eller negativa.
Ibland måste man kunna säga ifrån, och om man gör det någorlunda medvetet spelar det nog egentligen ingen roll hur de andra tar det. De andra valde att bli sura, och det var deras (omedvetna) val. Du kanske ändå bidrog med något medvetet, när du nu sa ifrån. Medvetna personer hade nog hanterat det annorlunda och inte blivit sura, men kanske de samtidigt blev lite mer medvetna av att du sade ifrån, även om de i stunden blev sura.
Det var bara mina tankar om saken.
Men som sagt, menade inte i #0 att man måste gå runt och sprida positivitet jämt. Det är ju inte säkert att man gör saker medvetet för det.
Eckhart Tolle har pratat om att säga ett "högkvalitativt nej". Ibland behövs ett "nej" helt enkelt.
#3:
Dom var nog ganska omedvetna, speciellt vad som gäller konsekvenserna av deras beteende, om kunder undviker att handla där. Mot en kund kan man bara förlora. Det var de heller inte medvetna om.
En medveten person stötte jag på när jag handlade hos Billa idag. Jag är van att dom där märkena gäller från tisdagen tills onsdagen nästa vecka. Men pga helgdagen i morgon gällde dom den här veckan bara till tisdag. Men vem tittar på datumet om man är van att dom gäller till onsdag? Jag tittade i alla fall inte, men kassatanten gav mig ändå rabatterna. Det var positiva ringar som spred sig, för nu går jag gärna och handlar hos Billa igen, fast de tillhör samma konsern som Bipa.
#4:
Precis. Kunden har alltid rätt, eller vad heter det😄 det är inte så smart att skrämma iväg kunder för några rabattmärkens skull. Sen sprider man bara negativitet i onödan också. Kommer då på något mer som Tolle har pratat om, hur man som ex kassör kan sprida medvetenhet i hur man utför sitt arbete, och hur man möter kunderna som handlar där. Tänk vad mycket folk en kassör möter per dag och har makten att sprida medvetna eller omedvetna ringar på vattnet😊 så att säga.
#5:
Ja faktiskt. De möter säkert hundratals kunder varje dag. Sprider dom negativa ringar kommer det tillbaka i form av onöjda kunder som hellre handlar någon annanstans. I slutändan är det kunderna som betalar deras lön. Men det är dom kanske inte medvetna om.
#0: Vill bara säga att jag nog läst det här inlägget, men att jag bara har varit för trög i huvudet idag, för att komma på något att tillägga 😄 Jag håller i alla fall med er alla 😊
#7:
Förstod nog det😊 att hettan ställde till det. Men bra att du läst iaf.
#8:
Ja, och hettan ställer till det än idag. Men det var i alla fall bra och fint skrivet 😊
#9:
Tack!🙂
Putt.
Kom att tänka på denna tråd efter vad FataMorgana berättade om i andra tråden om hur hon hjälpte tjejen vid bussen.😊
Det hänger ju också ihop med ett inlägg jag skrev förr om medkänsla. Hittar inte inlägget här på sajten, så jag länkar till mitt Fb-inlägg här, om någon vill läsa det igen.
Ja vilka passande inlägg att puffa upp 😊