Sanning vs sanning
Vet att:
I jämförelsen med någon annan.
Så ser du endast ytan, ett skal.
Det som brukar kallas fasad.
Helt enkelt så ser du bara toppen av ett isberg.
Det må se fint och välordnat ut.
När du betraktar en annan
människa
utifrån din egna plats.
Det är där som
berättelser om någon
annan tar sin form.
Det är bara antaganden
som tas för sanningar.
Det finns så otroligt mycket
under ytan på var och en av oss
som vi inte ens vet nått om.
Ändå är det så lätt att tro på
vår egen tanke som en sanning
När den tar sin form.
2024 07 28
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Ja och eftersom vi bara ser ytan, gör sig förståndet gärna föreställningar om det som det inte ser. Men inte bara det. När vi betraktar andra ser vi i andra inte bara som det som vi ser med våra sinnen, utan vi ser även det som vi projicerar på en annan människa som en del av den människan. Förståndet tenderar dessutom till att skapa kategorier som det sen ordnar in människor i. Dessa kategorier består av det som man känner till. På så vis ser man inte andra som dom verkligen ÄR.
#0: Ja det var verkligen mitt i prick. Väldigt fint och klokt skrivet 😊
Javisst är det så. Så många gånger man har antagit… Är verkligheten helt annorlunda.
Tji, fick man där Illusionen fick frispel…
Tack för att du påminner. 🙂
#1: Precis så uppfattar jag det också🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Eller hur. Den tål att påminnas om
😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Tack 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Fint skrivet, och sant 😊
Kommer utöver det att tänka på den absoluta och relativa sanningen, när jag läser din titel till tråden. Sanningen, den absoluta, bortom allt, som inte går att beskriva med ord. Sedan den "lilla, relativa sanningen"… Den sanningen som är sann för just mig och dig, ur vårat personliga perspektiv. Man kan ju också se den relativa sanningen som informationen om vår relativa värld. Exempelvis; jorden är rund, min TV är svart, jag är 35 år gammal. Alla relativa sanningar, men inte absoluta.
#7: Missade visst svara här 😇
Ja, det finns så otroligt många sanningar på individ nivå - endel utav dem står huggna i sten
Envist och trångsynt.
Andra sanningar utvecklas byter färg och form….föränderligt.
I nya skepnader.
Det tar tid för den mänskliga tankeförmågan att greppa det ogreppbara….. och verkligen förstå
Att vi inte riktigt fullt ut
Kommer kunna att med tanken
förstå…..Sanningen.
😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#8:
Så sant som det var sagt😊 det var någon som sade till mig en gång, att "tanken når inte dit", till Källan, där ur tanken manifesteras men aldrig på riktigt kan vidröra.
#9: Det var fint och tänkvärt sagt.🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10:
Tack, Rore 🤗