Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: psykologiskt-arbete
Läst 195 ggr
Stjärnskott
4

Ditt liv är viktigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du!
Just du, behöver vara den viktigaste personen i ditt liv.
Ja, läs det en gång till
eller flera gånger om
du behöver det.

Kan du känna att det är så?

Säg det högt.
Rakt ut i luften.
Framför spegeln.

Jag är den viktigaste personen.
I mitt liv!
Visst käns det skruvat, fel och väldigt väldigt falskt.

Kanske väljer du att backa bort från spegelbilden som ser tillbaka på dig.Och inte ens försöker säga orden.
Bara för att det ekar falskt och tomt i inom.
Även om det bara är i tanken.

Kanske känslan av att vara borttappad stegrar sig i vild panik.
Där inuti kroppen.
Nästan så starkt att du snudd på skrämmer ihjäl dig själv.
När insikten kommer och säger att:
Det finns ingen som förstår eller bryr sig om vilken kamp och vilket slagfält ditt inre jag är ute på.

Där kampen väcker känslor av ensamhet, övergivenhet och skam
som stiger upp ur kroppens gömda
surträsksmarker.

Vem ska kunna rädda en olycklig och ensam människa.
Om inte denna människa själv vågar titta sig i spegeln
och säga orden:
Jag är Den viktigaste personen.
I mitt liv!
Och be om hjälp?

Det finns absolut ingen som kan leva ditt liv åt dig.
Du behöver vakna upp ur den inlärda hjälplösheten
och vara villig att ta stegen in i dig själv.

Och upptäcka din alldeles egna inre värld.
Istället för att navigera efter den yttre världens nycker.

Ditt liv är viktigt!

2024 07 05

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-07-04 19:05 av Stjärnskott
Condor
4

#0:

Ja, för man har bara ett liv och livstiden som man har bakom sig kommer aldrig mer tillbaka. Man ska inte slösa bort sin livstid. När man tittar sig i spegeln och säger att man själv är den viktigaste personen i livet, kan man komplettera det med att säga "så ung som jag är just nu, kommer jag aldrig mer att vara" och bli medveten om att idag är den första dagen av resten av mitt liv. 🙂 Det väcker medvetheten om livets värde.

Stjärnskott
3

#1: Ja, det var ett kloktsätt att betona och medvetande göra Nuet😀

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#0:

Klokt skrivet. Detta borde jag själv nog tänka på, och bli mer medveten om.🙂

#1:

Jag håller med dig i vad du skriver. Men kan man egentligen slösa bort sitt liv? Jag tänker att vad man än upplever och erfar så utvecklas man personligt och andligt, och då har man egentligen inte slösat bort sitt liv.

[SolaH]
3

Redan igår när rore, hade skrivit denna text. Så snurrarde tankarna i dåtid ,tänk om man hade.. Då skulle framtiden ha sett annorlunda bättre ut. Hittade liksom inte ut ifrån mig själv.

Så kom Condor det sitt kloka beskrivning idag. Bingo, 'så ung som jag är just nu, kommer jag aldrig att vara'.

Att förstå nuet med ord, kan verka lätt.
Men tydligen inte för mig,förrän idag.🙂

Men tack till er båda två, för ni berörde och klargjorde nuet för mig. 💚

• Redigerat 2024-07-05 12:37 av [SolaH]
Condor
2

#3:

Själva livet är ändå en förlorad sak, eftersom vi alla en dag "måste lämna tillbaka skeden" och tiden är ute för oss.

Men livstiden är en helt annan sak. Det är tid som du kan använda dig av för meningsfulla saker som berikar ditt liv och leva livet medvetet. Men du kan avstå från att berika ditt liv genom meningslösa aktiviteter och leva omedvetet. Du kan ha det bra under en tid, men du kan också lida. Allt händer inom tiden.

Condor
2

#4:

Kul att våra svar hjälpte dig. 🙂

snowy00
2

#5:

Det är sant. Tänkte själv på att vara en drogmissbrukare, nu har jag aldrig varit en sån, men jag tänker mig att det blir som ett slags meningslöst leverne. Men om missbrukaren kommer till insikt och lyckas ta sig ur missbruket, var det ändå inte riktigt förgäves.
Men jag förstår som sagt hur du menar, och jag håller med🙂

Condor
2

#7:

Samma med alkoholister. Det är inget medvetet liv och livsinehållet av t.ex. heroinister består i första hand av att skaffa sig heroin. Dom kommer nog till insikt, men problemet med att ta sig ur missbruket är att de har stora smärtor, illamående och andra symptom om de är utan deras drog. I slutändan är det bortslösad livstid.

FataMorgana
2

#7: Ja om personen börjar se det som sin uppgift att hjälpa andra efter att själv ha kommit ut ur sitt missbruk, så var det kanske inte förgäves, i alla fall inte för alla dem som han hjälper. Frågan är om han själv fick ut något av det?

FataMorgana
3

#0: Det var förresten en fin och sann text som du skrev. Visst känns det skruvat att säga att man själv är den viktigaste personen i sitt liv, men som du säger, finns det ingen som kan leva mitt liv för mig. Det måste jag göra själv. Tack för den texten och påminnelsen 🤗

snowy00
2

#8:

Visst är det så😊

#9:

Ja, det är frågan, om personen själv fick ut något av det. Antagligen mest dåliga erfarenheter.

Stjärnskott
4

#4: Tack så mycket själv SolaH.
Ibland är det svårt att hitta ut ur den snitslade tankebanan. Glad att kunna vara till hjälp - Är jag.

Ord är bara ord
Tills de passerar genom tankebarriären och blir till insikter som lyser upp i den inre snårskogen.

❤️

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
4

#10: Var så god. Övar jag mig på att säga nu för tiden. Ja med början idag då 😇

Ibland kan jag känna att mina texter är för mycket på nått vis och lite läskigt att lägga ut till andras beskådande.
Så jag blir ju väldigt glad när ni delar era tankar och erfarenheter.
Så tack för att ni läser o kommenterar allihopa 🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

#13: För mig är de i alla fall inte läskiga, utan snarare ärliga och insiktsfulla. Men det känns nog lite läskigt när man lägger ut sina egna texter till andras åskådan, speciellt om man delar med sig av egna observationer och känslor. Tack själv för att du skriver 😊

Stjärnskott
2

#14: 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#3: Även jag har dessa tankar att Livet egentligen inte går att slösa bort.
Oavsett hur man lever.
Och det är emotsägelse på sitt vis också.
För jag kan ju tycka och tänka det - beroende på vilken värdering jag lägger i själva påståendet i olika sammanhang.

Hur nedrigt livet än är
Så tror jag inte livet I sig är bortkastat.

Fråga mig inte varför.
För det kan jag inte förklara.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#16:

Ungefär samma känsla som jag också har då🤗 svårt att förklara, ja.

Condor
3

#13:

Jag gillar i alla fall dina texter. 😊 Dom får mig att fundera.

Stjärnskott
2

#18: Tack. Kul att läsa. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[SolaH]
4

Kan förstå att det kan kännas läskigt att lägga ut sina egna texter. Men en text som inte berör ens inre frågor, passerar ju ganska omärkt förbi. Så är det för mig i alla fall.
Samtidigt tror jag att det är en mening ifrån din sida, utan att du vet vad utfallet blir. Det är väl det som skiljer skribenter åt, där tror jag flertal drar sig från att lägga ut texter. Det är helt enklare att strunta i det.

• Redigerat 2024-07-06 11:04 av [SolaH]
Stjärnskott
4

#20: Ja, meningen eller anledningen till att jag faktiskt lägger ut mina texter - är för att gå emot mina inlärda tabun - och faktiskt berätta om något för mig viktigt.
För vi är ju alla människor med känsloregister och tankar….. Lika men ändå olika….

Ja, nått sånt iallafall.🤔

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
4

Känner igen mig i det, Rore, att det är läskigt att lägga ut sina texter och blotta sitt inre. Men på något sätt lär man sig i och med det om sig själv, och kan också upptäcka glädjen i att dela med sig🙂

Stjärnskott
3

#22: Ja, så är det.🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-07-06 11:32 av Stjärnskott