Andligt medvetande
Ett andligt medvetande är medvetheten om det djupa sambandet mellan allt i universumet, som kommer från en enda källa. Ett andligt medvetande kan inte uppnås genom att samla på sig kunskap eller att sträva efter det. utan endast genom direkta erfarenheter inom sig själv.
Man kan säga till en annan "vi är alla ett och kommer från samma källa". Men föreställningarna som förståndet kan göra sig av sådana uttalande är inte samma sak som det som man erfar. Det är någonting som inte kan förmedlas genom andra personer, böcker, internät eller genom observationer i den yttre världen.
Man kan endast låta det ske i sitt inre genom att göra sig av med det som hindrar en att det sker. Precis som U.G. Krishnamurti sa till folk "jag kan inte ge er någonting, utan bara ta ifrån er någonting". Det är ingenting som måste tillfogas, utan som vi alla har inkluderat sen vi existerar.
Det handlar om att släppa taget om strävandet, tankeverksamheten och allt som är oväsentligt. Det handlar om att acceptera det som ÄR.
Då lugnar frågor om början och slut, högt eller lågt, bra eller dåligt ner sig. Man ser inte vissa människor som lågfrekventa och andra som högfrekventa, för man har ju ERFARIT att vi alla är av samma frekvens och bara uttrycker olika frekvenser i olika situationer.
Andlig medvetenhet är inkluderande och inte exkluderande. Den inkluderar allt och utesluter inget. Mysteriet med livet befinner sig inte i rymden eller i andra dimensioner, utan inom varje människa.
#0: Det var fint skrivet 😊
Kan bara hålla med. 🙂
#0:
Ja, så sant 😊
Tack alla! Jag börjar få inspirationer till nya inlägg igen, eftersom min axel mår mycket bättre. Jag kan till och med ligga på den på natten. 🙂
#4:
Härligt!😄
#5:
Ja, men man kan även lära av smärtor, att uppskatta tiden som man inte har smärtor. Känns skönt. 😊 Men jag vågar inte belasta armen än, dvs. ingen träning ännu.