Lära mig Reiki
Tänkte att det kan vara bättre med en egen tråd för detta i stället för att jag ska ta upp det i babbeltråden varje gång.😊
Har funderat, kollat, och räknat på vad det skulle kosta mig totalt att lära mig reiki grad ett, vilket blir ungefär 6000 kr. Då är precis allt medräknat, resor till och från Stockholm, boende, mat, och två st återträffar efter själva helgkursen. Av det så är själva kursavgiften 3600 kr hos det kursstället som du tyckte lät okej, Condor.
I min nuvarande situation är 6000 kr ganska så mycket att spara ihop till, tyvärr. Det är inte omöjligt, men alltid dyker det upp något lite dyrare som man behöver köpa. Exempelvis köper jag proteinpulver var tredje månad för 900 kr, köper kosttillskott då och då som kostar en hel del, går till kiropraktorn var tredje månad för 800 kr, osv, mm… Så det är mycket sånt som inte riktigt går att låta bli, som jag knappt har råd med egentligen.
Sen vet jag inte hur okej det är att lägga så mycket pengar på en "icke livsnödvändig" sak som Reiki (även om kursen känns nödvändig för mig, hade nog andra inte betraktat den som livsnödvändig…) när jag har den typen av inkomst som jag har. Meningen är att det jag får ska räcka till det allra nödvändigaste (utan att gå in i för mycket detaljer om min ekonomi). Men jag vet inte heller, kanske är det okej.
Jag har i alla fall blivit riktigt sugen att gå kursen nu, ju mer jag tänker på det, och med all säkerhet kommer jag gå den så fort jag bara kan😊
Ville mest reflektera lite kring det, och uppdatera er lite då vi nyss skrivit om det.
#0:
Allt verkar att bli dyrare. När jag gjorde min första grad 1994 betalade jag ett belopp som skulle motsvara 2.000 kronor. När jag själv blev lärare 1999 kostade den första graden hos mig ett belopp som skulle motsvara 1.600 kronor och det priset ändrade jag aldrig under hela tiden som jag gav kurser (över 10 år).
Min filosofi var att priset inte skulle vara ett hinder för folk att lära reiki. Träffar gjorde jag under hela tiden som jag gav kurser och alla som lärde reiki hos mig fick komma så ofta som de ville. Jag hoppas att "universum" ser till att du får ihop pengarna som du behöver för att lära reiki.
#1:
Ja, allt blir nog dyrare. Sen har väl kronan blivit svagare och svagare sedan 90-talet, så 1600 kr var ju mer värt då än nu. Men det kanske du räknade med när du skrev att det skulle motsvara.
I alla fall så hade det varit jättefint att få gå kursen för endast 1600 kr… Tycker att din filosofi är riktigt bra.
Men jag ska nog få ihop pengarna så småningom om. Exempelvis om jag får sjukersättning (vilket inte är säkert) så kommer jag redan där få en bättre ekonomi, vilket jag hoppas på.😊
- Redigerat 2024-06-19 12:09 av snowy00
Jag räknade med det redan. På den tiden hade vi fortfarande "austrian schilling" och 1 euro var 13,76 schilling. Men jag räknade det med 1 euro = 10 schilling = ungefär 10 kronor.
#5:
Ah, kunde tänka mig att du redan räknat med det. Men ja, då var det ju ett bra mycket bättre pris.
#0: Vi får väl hoppas det dyker in lite extra pengar någonstans i från, så att du snart har råd för reiki-kursen, annars kanske det går att lägga undan en liten slant nu och då och spara ihop lite pengar för att kunna göra kursen lite senare. Men jag vet att det är svårt när man inte har den där extra slanten att sätta undan. Jag hoppas i alla fall att det snart kommer en möjlighet 🙂
#7:
Ja, vi får hoppas det. Men där sa du nåt. Det kan ju inte skada att kanske lägga undan t ex 250 kr i månaden så gott det går (och sen inte röra dem till något annat). Visst tar det då två års sparande för att få ihop 6000 kr, men kanske kommer man i alla fall en bit på vägen, om inte hela biten.🙂🙏
#8: Ja precis, kanske inte hela vägen, men en bit på vägen och resten kanske du råkar få ihop på något oväntat sätt, som t.ex att du kanske får en slant av någon som tack för att du hjälpt någon, eller så kanske du råkar sälja någonting någon gång som du plötsligt inte behöver längre eller så kanske du råkar vinna en liten summa pengar på något konstigt sätt. Vägarna dit kan vara många 🙂
#9:
Ja, eller hur😄 det låter faktiskt som en bra plan.
Nu kollade jag vad kurser nuförtiden kostar här i landet. Som första länk kom "Wirtschaftsförderungsinstitut" som på svenska heter ekonomiska utvecklingsinstitutet. Jag tänkte att dom bara erbjuder kurser inom olika ekonomiska yrken, men dom erbjuder faktiskt även reiki kurser:
https://www.noe.wifi.at/kurs/13017x-reiki-erster-grad#aktuelle-termine
Priset för den första graden kostar 390,- euro. 😮
Men jag hittade också kurser för 252,- euro.
#10: Ja börja med det. Och vem vet, du kanske inte behöver vänta alltför länge 😊
#11:
😮 Nästan 4500 kr för första graden… Undrar vad tredje graden kostar då. Där i sthlm tror jag den kostade ca 10200 kr om man gått de första två där på samma ställe. Annars var det 12200 kr. Det är dyrare än TM-kursen. Fast då blir man ju också lärare. Vill man bli lärare inom TM, ja, det är en allt för hög kostnad för mig känner jag. Tur att man har valet att välja..
#12:
Precis😊
- Redigerat 2024-06-19 17:17 av snowy00
#13:
Det finns 2 olika sorters tredje grad. Har man en lärare som är ansluten till "the reiki alliance", har man mästargraden och lärargraden i ett paket. Fria reiki lärare som inte är anslutna till en organisation erbjuder för det mesta mästargraden och lärargraden även separat. I så fall blir det 4 grader.
Jag tycker att det är bättre att göra dessa grader separat. För det första tycker jag att det ska vara möjligt att bli initierad i mästargraden utan att man samtidigt blir påtvingad att bli lärare. För det andra tycker jag att vem som vill bli lärare först ska samla ett par års erfarenhet med mästargraden.
Jag vet inte vad det kostar nuförtiden, men på min tid kostade mästar/lärar graden hos the reiki alliance 10.000,- $, dvs. nästan 100.000 kronor.
Jag betalade för mästargraden 12.000 schilling, vad som motsvarar ungefär samma belopp i kronor. Lärargraden gjorde jag 3 år senare och den kostade 5.000 schilling. Tillsammans alltså ungefär 17.000 kronor.
#14:
Okej. Men, nu undrar jag om du skrivit lite fel. Kostade det verkligen 100.000 kr för lärar/mästargraden? Där i sthlm kostar det som sagt "bara" 10.500 kr.
Se https://www.bokadirekt.se/places/phoenix-academy-yoga-kurser-och-behandlingar-28007
Sen skriver du sammanlagt 17.000 kr🤔
#15:
Nej, det var inget skrivfel. 10.000 $ är ungefär 100.000 kronor.
#16:
Jo, men det var tillsammans alltså 170.000 kr?
Det verkar i alla fall vara mycket billigare med lärar/mästargraden nu, då. Skulle tro att man betalar runt/upp emot 100.000 kr för att bli lärare inom TM också. Men den siffran ska man inte ta rakt av, vet bara att det är mycket pengar.
#17:
Om jag minns rätt var priserna hos The Reiki Alliance på vanligt nivå, ungefär 200 $ för den första graden, 500 fär den andra och 10.000 för mästar/lärargraden. Det blir 10.700 $ för alla 3 grader = ungefär107.000 kronor.
Jag vet inte hur det är idag, men på 90-talet hade alla lärare som var anslutna till The Reiki Alliance enhetliga priser. Fria reikilärare har alltid själva kunnat bestämma deras priser.
#19:
Okej, då förstår jag 😊 nu vet jag ju inte alls om jag själv kommer göra lärare/mästargraden, det får tiden utvisa. Men kommer nog inte kunna betala 100.000 kr för det i alla fall, men det verkar ju finnas billigare alternativ. Man får ta ett steg i taget.
- Redigerat 2024-06-20 16:58 av snowy00
#20:
Visst finns det billigare alternativ hos fria reikilärare. Jag skulle heller inte ha kunnat betala 10.000 $. 😄 Men på den tiden fanns det ännu inte många reikilärare, så dom som betalade summan kanske kalkulerade att lätt få in pengerna igen när dom ger kurser.
När jag själv gjorde min första grad hade jag aldrig i tankarna att jag skulle göra alla grader. Jag ville bara ha någonting att hjälpa mig själv med och förstås min mor som hade starka smärtor i rygg ooch leder.
Men sen tänkte jag att det skulle vara kul att kunna skicka reiki på distans och då avstod jag att fara på semester för att ha råd. Sen gjorde jag den andra graden och ett år senare den tredje. Först när jag hade den tredje graden i 3 år ansåg jag att jag var mogen för lärargraden. Man går ju igenom olika utvecklingsprocesser med varje grad och bör bära med sig erfarenheter av alla grader innan man blir lärare. Därför tycker jag att det inte är bra att göra mästar- och lärargraden samtidigt. Det saknas lång erfarenhet med den tredje graden när man själv börjar att ge kurser.
#21:
Aaah, nu trillade poletten ned. Fick för mig att du betalade över 100.000 kr för mästar- och lärargraden.😅 du var då hängiven, tänkte jag. . . 😄 men okej, nu fattar jag….. kanske är min hjärna lite slö av all sol och blåst där ute på stranden😉
Det låter helt vettigt, att göra mästar- och lärargraden separat. Jag ska ha det i åtanke om jag nån gång kommer så långt. Men jag tror faktiskt som jag tänker nu att mästargraden utan lärargraden hade räckt för mig i så fall, eftersom jag inte har några planer på att någonsin lära ut reiki. Men men, det är sånt som får visa sig, för som du säger blir det väl en mognad och utveckling eftersom.
#22:
I inlägg 14 skrev jag hur mycket jag betalade. Att själv göra initieringar var en erfarenhet som jag inte ville missa. Man bubblar över av energi när man gör initieringar och ögonen börjar att lysa.
#22: Jag har heller ingen lärargrad utan nöjer mig med mästargraden 😊För mig tog det några månader mellan den första och andra graden och mästargraden gjorde jag först fem år senare. Men det finns också många som bara gör en eller två grader och som är nöjda med det, som tycker att de räcker för dem. Så du behöver nog inte fundera så mycket på de andra graderna än. Börja med den första och sen ser du vad framtiden för med sig gällande resten av graderna.
#23:
Ja, det var just det inlägget jag inte riktigt förstod förrän nu. Nåväl.
#24:
Jo, precis. Det är så man får göra, börja med första och ta det efter det😊