Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 115 ggr
FataMorgana
4

Självkännedom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inom varje människa brinner en djup längtan att upptäcka sanningen. Vi strävar efter att förstå både oss själva och världen omkring oss, att finna svar på frågor om varifrån vi kommer, vart vi går, hur universum uppkom och varför människan lider och mår dåligt. Trots att vi skapar verktyg för att nå denna kunskap, tillfredsställer de inte vårt inre behov av förståelse. Att känna sanningen innebär att erfara den, inte att förstå den intellektuellt.

På den andliga vägen skiljer vi mellan två former av självkännedom: den relativa och den absoluta. Den relativa handlar om att förstå våra fysiska, energimässiga, emotionella och psykologiska sammanhang. Genom att förstå oss själva kan vi lära känna andra på djupet och förstå mänskligt beteende. Ju mer vi lär känna oss själva, desto mer medvetna blir vi, vilket minskar risken för felaktiga tolkningar av oss själva och våra relationer.

Den absoluta självkännedomen går djupare och handlar om att upptäcka vår sanna natur, bortom kropp och sinne. Det är det som kallas för upplysning, vilket innebär att komma till insikt om vår sanna gudomliga natur. Självkännedom i denna mening är svaret på frågan: Vem är jag? När vi upptäcker vår sanna natur känner vi också igen den i andra. Denna erfarenhet av enhet och förbindelse med allt levande ger oss en djupare förståelse av livet och en känsla av inre frid och harmoni. Genom att titta in i oss själva kan vi inse att världen är en spegling av vårt eget sinne och därigenom börja förstå den och finna svar på frågor om universum.

Allt börjar med oss själva, men många gör misstaget att först försöka förstå andra och världen. Många söker svar utanför sig själva genom yttre observationer och analyser för att greppa tillvarons komplexitet. Den verkliga insikten kommer dock genom att förstå oss själva först. Genom att vara medvetna om oss själva öppnas dörren till en djupare förståelse av både vår egen natur och den yttre verkligheten.

Självkännedom innebär att utforska vårt inre landskap, våra tankar, känslor och beteenden. Det handlar om att bli medvetna om våra tankemönster och reaktioner. Att ta denna inre resa är inte alltid lätt; det kräver mod att konfrontera sidor av oss själva som vi kanske helst skulle undvika. Men det är också en resa som kan leda till djup inre frid. När vi blir mer medvetna om oss själva kan vi fatta mer autentiska beslut och leva ett liv som är mer i linje med vår sanna natur.

Så undvik att söka svar på dina svårigheter och ditt missnöje i den yttre verkligheten. Istället är den verkliga frågan vad det är inom oss som avleder oss från den inre frid som redan finns inom oss alla. Genom att nå denna insikt kan vi få en djupare förståelse för vår egen natur och världen omkring oss. Genom att utforska vårt inre landskap och våra tankemönster kan vi identifiera och förändra det som hindrar oss från att leva i harmoni med oss själva och vår omgivning.

Stjärnskott
3

Fint skrivet och väldigt begripligt.

Vi människor lever baklänges på ett sätt som jag har svårt att sätta ord på.
Vi programmeras som barn. Hela vägen upp i ålder - det blir så normalt för oss att anpassa oss och navigera efter ett väl inlärt system - som inte ens från början - är vårt eget.

Det är ju helt galet egentligen.
Men så är det.
Nästan ingen gillar ett egensinnigt tänkande barn som har sina egna idéer om saker och ting.
Då blir det ramaskrik och varningsflaggor. Barnet bör då utredas.
Eftersom normen inte efterlevs.
Det finns liksom ingen plats för olikheter.

Vuxna vet bäst!
Trots att allt för många av oss vuxna styrs av den omedvetna rädslan för att vara annorlunda.
Vi överger hellre våra egna innersta tankar än att stå upp för det vi tror är rätt och riktigt och våra barn följer vårt spår……

Nu kanske jag hamnade väldigt långt bort från - Självkännedom…. men tycker ändå att jag är… nära.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-06-16 20:23 av Stjärnskott
Condor
3

#0:

Jag skulle vilja dela upp den relativa självkännedomen i 2 kategorier. Den subjektiva och den objektiva. Den subjektiva är hur vi själva uppfattar oss efter att vi har filtrerat bort allt som vi inte vill se, dvs. alla egenskaper som vi är omedvetna om och allt som vi tillfogat för att se oss som vi vill se oss som. Den objektiva är hur vi verkligen ÄR. Frågan är, hur bra känner vi oss och existerar den objektiva självkännedomen över huvud taget?

snowy00
2

#2:

När jag läste din kommentar tänkte jag precis så. Undrar om en objektiv självkännedom existerar över huvud taget. Jag undrar om ens objektivitet i över lag ens existerar, allt man ser och gör kommer vara filtrerat genom sinnena, med ens erfarenheter och bagage som filter. De kan vi inte bli av med helt. Men det går nog att se saker mer eller mindre objektivt.

Det blir kanske också en fråga om hur vi kan observera oss själva och den yttre världen. Som att enligt kvantfysiken så fort man observerar något så kollapsar vågfunktionen till ett specifikt tillstånd… Är det då vågtilllståndet eller partikeltillståndet som är det objektiva?
Därför tänker jag att man alltid kommer se saker subjektivt, ur sin egen synvinkel. Även det här med självkännedom.😊
Men det är ju bara mina tankar om saken.

Condor
2

#3:

Jag tvivlar på att det finns en enda människa som verkligen kan se sig objektivt. Både Kant och C,G. Jung har beskrivit att vi inte gör det. Att se sig objektivt skulle innebära att se sig utan alla filter och att ha integrerat alla sina skuggor.

FataMorgana
3

#1:

Tack så mycket för din uppskattning 😊 Är glad att det blev begripligt.
Jag håller verkligen med dig i dina observationer. Det är fascinerande och tragiskt på samma gång, hur vi människor formas av yttre påverkan från tidig ålder och sedan anpassar oss till normer och system som inte är våra egna från början.

Tänker att din reflektion är mycket relevant här och definitivt nära ämnet självkännedom, eftersom det kräver en djup förståelse för hur vi formas av yttre påverkan och hur vi kan bli lite mer autentiska. På den andliga vägen handlar det ju mycket om att bryta sig loss från just dessa djupt rotade normer 😊

snowy00
2

…Till exempel är det väl kring tre års ålder om jag inte minns fel som egot "skapas", och det är väl mycket i och med hur vi blir programmerade av omvärlden som dessa egots tankestrukturer tar form.😊

FataMorgana
2

#6: Ja ungefär i den ålder är det, innan dess, innan egot skapas, tar form eller vad det heter, så är vi rena som oskrivna blad 😊

Condor
2

#7:

Ja, med 3 år börjar trotsåldern.

Stjärnskott
3

#5: Ja, visst är det både fascinerande och tragiskt att se det.
Stundtals gör det till och med ont att se.

Samtidigt finns det så mycket annat vackert att se och ta tillvara på.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼