Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-utvecklingpsykologiskt-arbete
Läst 87 ggr
snowy00
3

Vad man kan ge...

Större delen av kvällen igår satt jag och kände mig nere och trött känslomässigt. Det kändes som att jag som oftast är intresserad av att ta kontakt med folk, visar detta intresse, osv men får inte så mycket till gensvar. Nu är det inte ens så i verkligheten, men så gick känslan och tankarna inom mig under kvällen när jag satt och såg på TV. Det var som ett gråsvart moln över och inne i mig, och det kändes som att det aldrig skulle lätta.

Helt plötsligt kom en öppning inom mig dock, och tanken kom att det ju inte handlar om vad man får och tar, utan vad man ger människor emellan. Som av magi ändrades energin inom mig, det gråsvarta molnet skingrades, och ett lugn sänkte sig över mitt sinne.
Här har jag suttit och grämt mig över att jag inte får det jag vill ha av människor, när det i själva verket handlar om vad jag kan ge.
Nu har jag nog egentligen vetat detta redan, men igår kväll var det så långt borta från mina tankar som det kunde vara…

På tal om att man inte ska tro på sina egna tankar😀

Condor
3

#0:

Sådana tankar är inga bra rådgivare. Men om man över huvud taget inte räknar med att få någonting av andra, är allt som man får en överraskande gåva. Förväntar man sig att få någonting är det en annan sak, för man får ju bara det som man ändå förväntar sig. Får man inte vad man förväntar sig är det en besvikelse.

snowy00
3

#1:

Nej, de är verkligen inga bra rådgivare. Därför gör man bäst i att inte lyssna på dem och låta de passera😊 att inte förvänta sig något alls är också ett bra sätt.

FataMorgana
2

"Större delen av kvällen igår satt jag och kände mig nere och trött känslomässigt. Det kändes som att jag som oftast är intresserad av att ta kontakt med folk, visar detta intresse, osv men får inte så mycket till gensvar. Nu är det inte ens så i verkligheten, men så gick känslan och tankarna inom mig under kvällen när jag satt och såg på TV."

Det här är egentligen ett typiskt exempel på hur våra tankar fungerar. Vi tänker ut oss någonting, som vi sedan tror på och för att vi tror på våra tankar, identifierar vi oss med dem och sen mår vi dåligt pga det. Jag fungerar liksom precis likadant, så du ska inte ta det personligt. Men du skriver det själv så bra, att det inte ens är så i verkligheten. Det är alltså det faktum, att vi tror på våra tankar som får oss att må dåligt, som avleder oss från den inre harmonin. Precis som U.G Krishnamurti sa är det tankarna som är våra största "fiender" 😊

snowy00
2

#3:

Visst är det så, och det är jag medveten om, så jag tar det inte personligt😊 tänker att ja, det är nog så egot fungerar och opererar, och det svåra är att sluta tro på och identifiera sig med sina tankar, även om det är vad det hela handlar om på något sätt.

• Redigerat 2024-06-15 16:08 av snowy00
FataMorgana
2

#4: Ja lätt är det inte, även om jag ofta skriver om hur enkelt det är, men det gör jag bara för att påminna oss om att det bara är vi som gör det enkla till något svårt 😊 Du skrev att det lättade när du kom på att det inte handlar om vad man ger och får och det var ju bra, men tänker att det också hjälper, om vi just i den stunden som vi mår dåligt, bara ens för en bråkdels sekund, kan inta "betraktarens position" och själva se tankarna i action. De kan hjälpa oss att avidentifiera oss från tankarna och bli i harmoni igen.

snowy00
2

#5:

Ja, jag får försöka ha det i åtanke nästa gång.

snowy00
2

Puh, mediterade nyss. Vilken skillnad bara en meditation gör för hälsan och måendet. Innan meditationen var jag spänd i sinnet och huvudet, lite nere, nästan lite ledsen (fast jag inte vet varför). Men nu efter 20 min meditation, är jag lugn, harmonisk, avslappnad och mitt humör är helt återställt till det normala.

Ungefär hälften in i meditationen kunde jag verkligen känna hur en stark spänning släppte i bakhuvudet, nästan så det knastrande/knakade lite fysiskt när den släppte 😄
Det känns nästan som ett under….

Condor
2

#7:

Du fick dina energier att flyta bättre helt enkelt.

snowy00
2

#8:

Ja, exakt så känns det!🙂

FataMorgana
2

#9: 😊