Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlighet-hÀlsa
LĂ€st 61 ggr
snowy00
3

Dygnsrytmen 😊

Jag har stÀllt nÄgra frÄgor till ChatGPT om dygnsrytmen enligt modern vetenskap och Àldre "hÀlsotraditioner" som ayurveda. BÄde enligt ayurveda och modern vetenskap Àr det fördelaktigt att fÄ sömn innan midnatt.

"Att gÄ och lÀgga sig tidigt ger kroppen mer tid att ÄterhÀmta sig och vila i enlighet med dess naturliga cirkadiska rytm."

OcksÄ Àr det vanligtvis bra enligt ayurveda att somna mellan kl 21.00 och 22.00, svarade ChatGPT.

"Detta tidiga sÀnggÄende passar samman med den naturliga cykeln av solnedgÄngen och soluppgÄngen, enligt ayurvedisk lÀra."

BÄde den moderna vetenskapen och ayurveda verkar alltsÄ samstÀmmiga i att bland annat tidig sömn (innan midnatt) Àr bra för hÀlsan.

SjÀlv har jag mÀrkt pÄ senare tid, av nÄgon anledning, att min dygnsrytm har Àndrats helt spontant. Det Àr som att dygnsrytmen har vridits tillbaka till en mer naturlig sÄdan. Jag blir nu mer naturligt trött vid kl 22-23 pÄ kvÀllen, och gÄr dÄ och lÀgger mig, somnar snabbt. Sen vaknar jag relativt tidigt av mig sjÀlv och Àr nÀstan klarvaken pÄ en gÄng och gÄr upp.

För inte sÄ lÀnge sedan var jag vaken till minst kl 01-02 pÄ natten och sov ofta till kl 11-12 och ibland senare. NÀr jag dÄ vÀl hade gÄtt upp tog det minst flera timmar för mig att vakna till.

Detta Àr en jÀtteskön förÀndring för mig. Att kunna somna lÀtt, sova bra, sen vakna pigg och utvilad i bra tid nÀsta morgon, helt automatiskt.

Hur Àr er dygnsrytm? Sover ni nÄgra timmar innan midnatt, och gÄr upp tidigt pÄ morgonen? Vaknar ni pigga och utvilade, eller tar det flera timmar för er att vakna till efter att ni har gÄtt upp?

(och som vanligt fÄr man vara lite kritisk till de svar man fÄr av ChatGPT)

FataMorgana
2

NĂ€r jag Ă€r ledig Ă€lskar jag att vara uppe till sent pĂ„ natten, kĂ€nns som att dagen tar för fort slut om jag gĂ„r tidigt och sova. Men sen gillar jag inte att sova för lĂ€nge heller, för dĂ„ kĂ€nns det som att jag sovit bort hela dagen 😄 SĂ„ till 11-12 skulle jag Ă€ndĂ„ aldrig sova.

Sen Ă€r det skillnad för mig om det Ă€r sommar eller vinter, pĂ„ somrarna behöver jag betydligt mindre sömn och det har nog att göra med att det blir ljust tidigare, dĂ„ brukar 5-6 timmar sömn rĂ€cka gott för att jag ska vakna pigg och utvilad. PĂ„ vintern brukar jag behöva 7-8 timmar sömn för att inte bli trött pĂ„ dagen. Men nĂ€r jag jobbade eller studerade sĂ„ lyckades jag sĂ€llan fĂ„ ihop sĂ„ mĂ„nga timmars sömn, sĂ„ dĂ„ hade jag nog problem med att vakna upp pĂ„ morgonen. Men mĂ„ste man, sĂ„ mĂ„ste man 😄

Svaret pÄ din frÄga Àr alltsÄ att jag i ideala fall inte gÄr och sova före midnatt, men nÀr jag jobbar eller studerar, sÄ mÄste jag förstÄs anpassa min dygnsrytm efter det.

Pigg och utvilad Ă€r jag bara om jag fĂ„r de timmars sömn jag behöver, som alltsĂ„ Ă€r olika pĂ„ sommar och vinter, men för mig kvittas det nĂ€r jag sover dessa timmar 😊

Condor
2

#0:

För mig Àr det som för Fata Morgana. Sen Àr det ju sÄ att de bra filmerna pÄ TV brukar att komma sent pÄ kvÀllen, sÄ om man inte behöver att gÄ upp tidigt nÀsta dag blir det sent. Men om vi planerar att t.ex. fara till sjön för att bada och hyra en trampbÄt skiter vi i filmerna och lÀgger oss tidigt för att vara vid sjön sÄ lÀnge man fÄr en parkeringsplats och inte alla bÄtar Àr uthyrda.

Men jag kom att tĂ€nka pĂ„ vad jag lĂ€ste om Ronaldo. Nu plockar jag fram honom igen. 😄 Han sover inte som andra, att han lĂ€gger sig pĂ„ kvĂ€llen och gĂ„r upp pĂ„ morgonen, utan han har 5 sömnperjoder med 90 minuter fördelat pĂ„ hela dygnet. För mig vore det ingenting, men han verkar att mĂ„ bra av det.

snowy00
3

Aha, intressant att lĂ€sa om andras sovrutiner. Egentligen Ă€r det ganska mysigt att vara vaken sent ocksĂ„, det Ă€r bara det att jag blir sĂ„ trött dĂ€r kring kl 23 nu för tiden att jag bara vill sova dĂ„ 😄
Men mÀrker ocksÄ pÄ mig sjÀlv att jag vaknar efter 5-6 timmar och Àr ganska utvilad. Ofta försöker jag dock somna om för att fÄ nÄgon timme till.
Sen nu nĂ€r jag har sĂ„ mycket fritid tycker jag nĂ€stan att det blir segt att vara vaken för mycket, hehe, sĂ„ nĂ€stan sĂ„ att jag ibland sover bort tid för att slippa ha lĂ„ngtrĂ„kigt đŸ€” men jobbar man t ex vill man ju utnyttja varje ledig sekund till max.

#2:

Det Ă€r nog inget för mig heller, att sova 90 min Ă„t gĂ„ngen.😄

• Redigerat 2024-05-17 19:31 av snowy00
FataMorgana
2

#3: Jag tĂ€nker att om man har sömnproblem och hittar en rutin som passar för en, sĂ„ ska man stanna vid den. Om du blir trött kring 23 och somnar bra ska du definitivt fortsĂ€tta sĂ„ Ă€ven om det innebĂ€r att du vaknar tidigt 😊

snowy00
2

#4:

Ja, sĂ„ tĂ€nker jag med😊 Ă€r bara sĂ„ glad att jag somnar lĂ€tt nu.