Tankarnas kraft
Tankar påverkar oss på många olika sätt, även de omedvetna tankarna. Tankar har kraft och påverkar också hur våra hjärnor utvecklas. Miljarder hjärnceller kommunicerar med varandra via ett nätverk av nervbanor och synapser omvandlar kemiska signaler till elektriska signaler. Tankar har ett visst aktivitetsmönster i detta nätverk. Dessutom finns det forskning som visar att vår hjärna fungerar som en sorts kvantcomputer som kommunicerar med kvantfältet utanför hjärnan.
Men varifrån tankar kommer är fortfarande en olöst gåta. Somliga tankar uppstår pga sinnesintryck, men varifrån kommer inspirationer och snilleblixtar? Kommer de från kvanfältet utanför oss? Men för ett energifält som genomsyrar allt i universum finns det inget utanför eller innanför. Så paraxodalt kan det vara.
Men vi kan själva bidra till hur vi utvecklar och förändrar våra hjärnor. Tänk på vilken skillnad det var när ni körde bil för första gången. Man måste koncentrera sig på saker som man senare kann utföra utan att tänka. Samma sak när jag lärde mina första karatetekniker. Utför man en sak tillräckligt ofta bygger hjärnan upp nya förbindelser och synapser mellan hjärncellerna. Det kan man jämföra med en gata. Om den används tillräckligt ofta bygger man den bredare och asfalterar den.
Beroende på vad vi tänker bygger vi nya „gator“ i hjärnan och bryter ner vad som inte används. När vi vill utveckla hjärnan gäller ordspråket „use it or loose it“. Därför ska vi aldrig sluta upp att lära, aldrig sluta upp att vara nyfikna och även när vi löser problem (som vi inte vill ha) tränar vi hjärnan. Vi kan till och med förstora hjärnarealen, även när vi blir äldre.
Tankar påverkar också hälsan. Tänker vi på något fint utsöndrar vi dopamin och serotonin. Tänker vi på något stressigt utsöndras stresshormoner. Ämnen som påverkar vårt mående. Och tänk på att vi hela tiden förstorar gatan där för dessa tankar.
Tankar är också nyckeln till vårt „inre medicinskåp“ och ett bra exempel är placeboeffekten. Substanserna verkar på stämningen, på motivationen och mycket mer. Jag såg en gång en dokumentation där man lät diabetiker spela datorspel och för att vara säker på att de tittar på klockan, fick de göra en ändring i spelet var 15 minut. En grupp fick en klocka med rätt tid. En annan grupp en klocka som gick dubbelt så snabbt och en som gick halvt så snabbt. Man ville testa om blodsockret följer den reala tiden eller tiden som hjärnan tror att den har gått. Det visade sig att blodsockerspegeln inte följde den reala tiden, utan den falska tiden.
I ett annat experiment lät dom personer göra olika arbeiten. Den ena gruppen talade dom om att det är arbeiten som har samma effekt som träning. Den andra gruppen talade dom om att dom gör en hälsostudie. Gruppen som trodde att det var träning, gick ner i vikt och fick blodtrycket sänkt.
Undersökningar visade också att personer som fick en hjärtoperation hade en bättre regeneration från operationen om läkarna före operationen förklarade för dom hur bra operationen kommer att hjälpa dem.
1981 gjordes ett expeeriment med gamla människor som var runt 80 år. Alla hade hälsobrister som t.ex. krokig rygg eller gick med kryckor. De gjorde en inredning i ett kloster som motsvarade möblerna och andra saker som förekom när dom var unga på 50-talet, tidningar, vinylskivor och skivspelare. De var tvugna att bära deras väskor själva, laga deras mat själva, städa osv.
Den ena gruppen fick uppdraget att minnas de gamla tiderna, medan den andra gruppen fick uppdraget att leva precis så som de levde på den tiden. Den sistnämnda gruppen kände en inre kraft. 2 slutade upp att gå mded käpp. Deras hälsoproblem förbättrade sig. Det gällde för båda grupperna. Men gruppen som levde som på 50-talet hade en starkare effekt. Synen och hörseln förbättrade sig signifikant. Minnet förbättrade sig och personerna hade mer kraft och kände sig yngre. När de var hemma igen avtog effekten, eftersom de föll tillbaka till sina gamla tankemönster och beteendemönster.
Tankar har makten attt göra oss friskare eller sjukare. De har makten att göra oss yngre eller äldre, starkare eller svagare. Själv har min hjärna inte mycket lagt märke till att jag blir äldre och jag har alltid känt mig yngre än vad jag verkligen är. Därför har jag aldrig slutat att träna. Jag tränar sen 44 år och har fortfarande samma tränade kropp som jag hade när jag var ung. Inget fett på magen, utan synliga magrutor och tränade biceps. Det verkar som om kroppen föjer tankarna. Andra tänker sig kanske att de är för gamla för att träna och då blir det till verklighet, precis som det är verklighet för mig att jag vill träna till det sista andetaget.
Tankar är ett kraftfullt och maktfulllt verktyg. Man bör uppmärksamma vad man tänker och vara försiktig med vad man tänker.
"Därför ska vi aldrig sluta upp att lära, aldrig sluta upp att vara nyfikna och även när vi löser problem (som vi inte vill ha) tränar vi hjärnan. Vi kan till och med förstora hjärnarealen, även när vi blir äldre."
Vilket dilemma. Vetenskapen säger att vi ska träna vår hjärna, men inom andligheten heter det att vi ska sluta använda vår hjärna 😄
#1:
Inte riktigt sluta att använda den. Man kan se det som Osho sa, att förståndet är en tjänare och man ska inte göra det till herren. Använder man hjärnan för att vara i bra skick tjänar den en. Men om man låter den bestämma på den andliga vägen och försöker att söka efter saker som ligger bortom förståndet med förståndet, har man gjort det till herren.
Ja, så sant.
#3:
Tack! 🙂 Man kan också betrakta det som så, att man använder rätt verktyg för rätt sak. För vissa saker behövs "verktyget förstånd" men för vissa andra saker är det odugligt och till och med kontraproduktivt. Låter man förståndet vara den bestämmande kraften på den andliga vägen, är det som att försöka att såga en bräda med en hammare.
#4: Man kan liksom säga att allt har sin plats 😊
#5:
Precis.! 😊
Såga bräda med en hammare. 😅😅
#7:
😊
Detta har jag sagt förr, men minns när jag läste min första meditationsbok. Där stod det om våra tankar, och även om värdet av att tänka nämndes. Då fick jag insikten att mycket, om inte allt, handlar om tankarna.
På den andliga vägen upptäcker man till slut att tankarna har en i sitt stadiga grepp. Man lösgör sig då sakta från dem, de blir lättare och som att ens medvetenhet börjar genomsyra dem, så att säga.
Sedan lär man sig, och inser, precis som Osho sade att tankarna är ett verktyg/ens tjänare. Man kan använda dem till goda, bra saker, eller negativa, destruktiva saker. När man inser det så blir man dess herre, och dem till ett verktyg här i livet.😊
- Redigerat 2024-05-07 17:30 av snowy00
#9:
Ja, precis. 😊