Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-visdom
Läst 43 ggr
FataMorgana
2

"Anden" / En vishetshistoria

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På dödsbädden kräver en kvinna ett löfte från sin man att han inte ska träffa någon annan kvinna efter hennes bortgång. Om du bryter ditt löfte kommer jag att återvända som en ande varje natt och inte låta dig få någon ro.

Men några månader senare blir mannen förälskad. Nästa natt dyker fruns ande upp och beklagar sig bittert över hans otrohet. Så fortsätter det natt efter natt.

I sin förtvivlan vänder sig mannen till en zen-mästare: "Vad gör dig så säker på att det är en ande?"

Mannen svarar: "Anden vet inte bara allt jag säger och gör, utan också allt jag tänker och känner."

Zen mästaren: "Verkligen? Det måste vara en mycket vis ande … När den dyker upp nästa gång, föreslå följande affär; Säg att du kommer att bryta banden till kvinnan om anden kan svara på en viss fråga."

"Vilken fråga?" sa mannen.

Mästaren sa: "Här har jag en påse med linser. Öppna inte påsen. Fråga anden i kväll hur många linser som finns i påsen."

När anden kom tillbaka på natten sa den genast: "Jag vet att du var hos den här zen-mästaren idag, det kommer inte att hjälpa dig."

Mannen sa: "Verkligen? Då vet du ju om affären. Berätta för mig, hur många linser det finns här i påsen?"

Där fanns ingen ande kvar för att svara på frågan.

Nästa dag tackade mannen mästaren och bad om en förklaring. Mästaren log: "Är det inte konstigt att din ande bara visste det du visste?"

Stjärnskott
3

#0: Ja, men visst var det märkligt!?
En fråga i påståendeform

Samvete och skuldkänslor
kan göra mycket med en människa, tänker jag.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#1:

Ja det är precis det jag tänker att denna vishetshistoria vill förmedla, dvs hur oerhört kraftfulla dessa emotionella krafter är, eller vad man nu ska kalla samvete och skuldkänslor för?

Condor
3

#0:

Ja, väldigt konstigt…… 😄 Jag tror också att det var hans egna skuldkänslor som manifesterade sig. Men jag skulle ändå ha frågat om lottotalen i stället för linserna. 😊 För säkerhets skull….. 🤣

snowy00
2

#0:

Ja, ens egna hjärnspöken kan spela en många spratt😄

FataMorgana
2

#4: Ja verkligen 😄