Babbeltråd Nr. 12
Vad konstigt. Nu har jag bytt profilbild, men ser den nya profilbilden bara här och där, men inte i varje tråd. Så undra inte om något verkar konstigt här 😄
Bytte profilbild igen 😄
#1:
Så har det blivit i början för mig varje gång jag har bytt profilbild. Men efter en tid så verkar det som att den nya profilbilden har hängt med över allt.😊
Fin profilbild förresten.
#3:
Tack. Jag hoppas du menar profilbilden som syns i den här tråden 😄
Tack också för infon. Jag har väl haft samma profilbild så länge, att jag inte minns hur det var när jag bytte sist 😄 Men till sist tröttnade jag på att hela tiden se den där sumpbävern, så det blev dags för ett byte 😊 Då är det väl bara att vänta tills den nya bilden satt sig överallt dit den ska 😊
#2:
Nu har du 2 olika profilbilder i trådarna. 😊 Men det är klart, en Fata Morgana kan ju se ut hur som helst. 😄
#5: 😂
Här är vi fortfarande bara 10 grader nu på eftermiddagen. Men åtminstone har det slutat att regna och det är mest soligt. Därför var jag ute på balkongen och tittade.
Det ser ut som om vi måste köpa en ny tomatplanta. Men så länge som det är så här kalt har det väl ingen mening. Det kommer att bli sena tomater i år.
Den ena jordgubbsplantan får nya blommor, trots kylan. Men jordgubbarna ser ut som att inte bli större än smultron. De utvecklar sig helt enkelt inte.
Men åtminstone ser violerna bra ut igen. Det gjorde susen att först spraya med neemolja och 3 dagar senare sätta ut gludögonsländelarver. Jag hade lite hämningar att använda mig av neemolja, eftersom det inte är bra för bina. Men bara dom första 2-3 dagarna efter att ha sprayat och jag har inte sett varken bin eller humlor på balkongen i år ännu.
Violernas blommor blev förstås oanseliga av neemoljan. Men eftersom dom inte är drabbade av bladlöss längre har det blivit liv i dom igen. Dom tål kylan bra. På jordgubbsplantorna hittar vi heller inga spindelkvalster längre. Jap köpte också 2 påsar rovkvalster som man hänger upp på plantorna i fall det finns kräk-ägg kvar som kläcks senare.. Men eftersom det blev så dåligt väder ligger dom fortfarande i kylskåpet. Hoppas att dom överlever tills vädret bättrar sig.
#4:
Ja, jag menade profilbilden i den här tråden 😄 det är alltid kul med omväxling, även om sumpbävrar är väldigt söta…😄
#7:
Bara en undran, är inte bin och humlor bra för blommor?🤔 Det lät som ni ville bli av med dem.
#8:
Nej, jag skrev inte att jag vill bli av med bin och humlor, utan jag använde neemolja mot bladlöss, som dock även är skadligt för nyttiga insekter som bin, eftersom jag inte har sett ett enda bi eller humla på balkongen i år som skulle kunna skadas.
#9:
Ok, då förstår jag.
#8: Det finns också många där ute som tycker att sumpbävrar är fula 😄 Men själv tycker jag också att de är söta 😊
#11:
Ja, jag minns att du skickade mig en större bild på en sumpbäver en gång, när jag frågade vad din profilbild föreställde… 😊 ..Inte förstår jag varför de skulle vara fula, hehe.
I alla fall kunde jag inte låta bli att ligga på sängen och slumra i eftermiddag… Med öppet fönster. Finns det något så sövande som vinden som susar utanför, måsar som "skrattar", och en fläktade frisk vindpust i ansiktet 💤💤💤💤..
#12: Det är nog något av det mest avslappnande som finns, att bara få vara och lyssna till naturen😊
Idag har kylan nått sin höjdpunkt. I natt var det snöfall och just nu bara 4 grader. 😮
För 2 veckor, juniväder och sommarfeeling. Nu är det januariväder.
#14:
😮🥶
Nästa vecka ser det ut att bli vårväder här igen. Runt 15 grader, men mulet.
#15:
Här ska det bli normala temperaturer för den här årstiden från och med helgen och mer sol. Men tyvärr vindbyar upp till 50 km/h. I morgon blir det lika kalt som idag, dvs. de högsta temperaturerna ligger under 10 grader. Aldrig förr i mitt liv har jag upplevt en sån här kyla i slutet på april.
#16:
Okej. Nej, det är konstiga svängningar nu för tiden med årstiderna, temperaturer osv.
#17:
Ja helt galet. Jag fattar inte hur det kan snöa 2 veckor efter att jag för föörsta gången badade i sjön.
#19:
Jag blir nästan avundsjuk när jag ser den blåa himlen. 😄
Fina vårbilder. 🙂
#19:
Vilka fina bilder, omgivningen ser lite ut som här hos oss, där vi ofta brukar gå och promenera 😊
Själv har jag spenderat dagen med att leta efter jobb. Inget som jag tycker om att göra, men måste man så måste man, så som Rore skrev häromdagen 😄
#20: Ja jag är också avundsjuk 😄 Här är ju så grått att jag somnar snart
#20 och #21:
Naturen gör sig bra på bild. När himlen är blå och solen skiner 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-04-23 16:08 av Stjärnskott
Fina bilder, Rore.
Själv tog jag en till cykeltur i solen idag och fick några ärenden uträttade samtidigt. Man får passa på eftersom det ser ut att bli mulet ett tag efter idag, som sagt.
- Redigerat 2024-04-23 16:30 av snowy00
Rore och Snowy, kul att ni kan promenera och cykla i solen. Jag har idag bara kört bil i regnet. 😄
Här snöar det.🤗
#26: ❄️☃️⛷️🤗
Igår när jag cyklade till "arbetsträningen" så var det snö i luften och iiiskallt. Så ja, mycket svängningar i vädret😊
#24: Tack snowy00 🙂
Ja det ska visst bli sämre väder igen. Men förhoppningsvis inte så kallt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#26: Jösses, 😲
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#28: Här hos mig flög det vitt i luften igår men inget som stannade kvar.😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#31: Det kan jag tro, eftersom vi visst har samma väder😅😉
Det ser ut som Sahara-dammet har nåt Grekland 😮
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/afrikanskt-damm-fran-saharaoknen-tackte-atens-himmel
#33: Det var verkligen en massa Sahara damm det där 😮
#33:
Jag läste det. Dom har ännu mer damm i liuften än vad vi hade, för dom är ju närmare sahara. På måndag ska dammet även komma till oss igen.
På helgen ska det äntligen bli varmare, men samtidigt blir det blåsigt och dammigt igen.
För ett par minuter undrade jag varför det plötsligt blev så ljust. Jag blev myckdet förvånad och funderade på vad som skulle kunna vara orsaken. Jag tänkte genast på ett övernaturligt fenomen. Men sen tittade jag ut genom fönstret och såg att någonting verkade att lysa genom molnen. Jag tänkte kanske ufos? Men sen kom jag ihåg att det fanns någonting som heter sol. Jag hade glömt att den existerar. Men det var faktiskt solen som sken ett par minuter genom molnen. Vilket fenomen. 😄
- Redigerat 2024-04-24 18:33 av Condor
#36: 🤣🤣🤣 Ja, det kan vara förvirrande🤣🤣. Jag skrattade gott en liten stund.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#37:
😄
#39: en blir ju liksom lite otålig av segheten.🙈
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Är det inte en utmärkt möjlighet att öva sitt tålamod på 😊
#40:
Du med? 😄
#41:
Det är ju så att om jag inte skulle vara tvungen att gå till banken idag, inte städa och inte laga mat, så skulle jag kunna sitta hur länge som helst framför datorn och skriva på sajten och meditera medan jag väntar på att trådarna som jag klickar på ska öppna sig. 😊
#43: Du kan ju göra ett klick, sen gå till banken och när du är hemma igen, så kollar du om sidan har öppnat sig 😄
#44:
😄🤣😄
#41: 😄 absolut bästa tillfället
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#42: 😅 Ja så klart. Har haft rätt så många sånna dar faktiskt
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#44:
Ja OM den nu har öppnat sig efter banken😄🤣
#48: Allt är möjligt på iFokus idag 😄
#49: Eller hur😊
Vi var iaf ute på promenad idag och stötte på denna lilla krabat, en ekorre. Passar ju bra till babbeltrådens bild längst upp😄
Tyvärr började den springa upp i trädet precis innan jag skulle fota. Synd, för den satt så fint med en kotte en bra stund, på sin gren.
- Redigerat 2024-04-25 17:19 av snowy00
#50: Vilken gullig ekorre 😍
#52: Samma här. Glad att det fungerar igen, hoppas det fungerar i morgon med 😊
#53: Ja, hoppas det😊
#54: Jag tror vi får öva på tålamod idag igen 😆
Ja, jag märkte det. Tog lång tid att komma in, men växla mellan trådarna gick ju bra.
Bra tålamodsövning dvs😆
#58: Aaaaa, de smälter så bra in i naturen. Vackra djur. Blir glad varje gång jag ser dem.
Fina bild.🤨
Jag har sån tur att de brukar stå precis utanför köksfönstret och äta på det nya gröna som kommer upp ur marken så här i början av vår vintrarna..
Nu var det visserligen ett tag sen jag hade besök.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#58:
Så fint. Rådjur är svåra att ta närbilder på eftersom de är så skygga.
Jag hade en gång en upplevelse med rådjur. Jag mediterade ute i naturen och när jag öppnade ögonen igen befann sig 2 rådjur bara 4-5 meter ifrån mig. Jag var så överraskad att jag ryckte till lite och då sprang dom iväg.
Hur funkar iFokus för er idag? För mig går det snabbare idag men iFokus krånglar fortfarande. Ibland öppnar sig sidorna inte helt, utan först när man uppdaterar. Ibland kommer det "internal server error" när man vill gå in på en sajt eller gå in på iFokus på nytt.
Ibland kommer den här texten när jag vill skicka iväg ett inlägg:
"MISCONF Redis is configured to save RDB snapshots, but it is currently not able to persist on disk. Commands that may modify the data set are disabled, because this instance is configured to report errors during writes if RDB snapshotting fails (stop-writes-on-bgsave-error option). Please check the Redis logs for details about the RDB error."
Jag rapporterade detta i tråden på support, men jag är den enda som har skrivit där idag, så jag undrar om fler har samma problem.
#58: Vilken fin bild 😍
#58:
Ja, de är verkligen kamouflerade. Man förstår att de är bytesdjur och måste kunna smälta in i omgivningen. Det är väl därför de är så skygga också🙂 men väldigt vackra är de.
Jag tror nästan dessa var och åt på komposten utanför huset som jag var i. Men det är ganska centralt, med lite skog. Så de måste ha tagit sig en bit från riktiga skogen för att komma dit.
#60:
Ojdå, det var nära du kom dem. Måste ha varit för att du mediterade😄
#62:
Tack 😘
Jag har själv inte hunnit vara på iFokus så mycket än idag, men än så länge har det fungerat normalt för mig.
Ibland kommer jag in fort
Ibland inte eller inte alls.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Johan har skrivit på support om vad som är problemet. Hoppas att det snart går att fixa.
#64: Samma här. Det är bara att fortsätta öva på tålamodet 😊 Vi ska i alla fall ut på en liten promenad nu när solen äntligen skiner och vi har 20 grader varmt.
Det är soligt och 18 grader. Nu ska vi ut och promenera. Vi får väl se om vi får några djur framför kameran.
#67: På min dator står det att vi har 20 grader. Hoppas du har fel och att det som står på min dator är rätt 😆
#66: 😮🌿så himla nice🍀🌿
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Åh, skönt. Spännande att se om ni fångar nåt djur….
På tisdag ska jag själv ut på en dagsutflykt en bit bort, och då ska det vara 17-18 grader och sol hela dagen🌞
#70: Det låter fint 🌞🌞🌞
#71:
Ja, den syns på första bilden 🐢 kul att ni också såg något djur.
- Redigerat 2024-04-27 20:57 av snowy00
Vi tog en lång promenad vi med i går.
Många steg blev det. Lite över milen.
Det var en sån där grådisig eftermiddag med behagliga grader och tystnad som kändes förtrollande.
Att höra tystnaden trots ljuden från avlägsna röster eller hästhovar. Jag vet inte ens om det kan kallas tystnad - När annat hörs?
Och en vacker råbock gick långt och betade i en hage där inga hästar fanns.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#74:
Oj vad nära du fick rådjuret framför kameran. 🙂 Härligt!
Vi har det varmt idag. 24 grader ska det bli på eftermiddagen. Men det stormar och vi har saharadamm i luften, så vi ska stanna hemma och träna i stället för att gå ut.
I Grekland är det ännu värre med saharadammet. Där hamnar folk på sjukhus pga andningsbesvär, för att dammet innehåller en giftig blandning med bakterier, svampsporer och pollen.
#74:
Fin bild!
Kanske är det en inre tystnad, eller tystnad mellan läten? Men ibland kan nästan tystnaden bli starkare när man hör få låga ljud också, som att kontrasten mellan de ökar.
#75:
Usch då. Det var nåt sånt jag tänkte mig när jag nämnde ansiktsmask förr…😩 Hoppas ni slipper sånt damm.
#74: Så härligt 😍 Visst är det tystnad, att höra tystnaden trots andra ljud, tänker jag 😊
#75: Jag fick zoma in Han var en bit ifrån
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#76: Tack för den förklaringen. Så upplever jag det nog 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Det där Sahara dammet låter ju riktigt farligt.
Aldrig hört talas om detta. Inte ens på nyheterna.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#80:
För ett par veckor kom saharadammet ända fram till södra skandinavien:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15Q9RJ/sandmoln-fran-sahara-mot-skandinavien
Just nu är det värst i Greekland:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/afrikanskt-damm-fran-saharaoknen-tackte-atens-himmel
#81: Jo men det har jag ju visst sett på nyheterna.
Nu vet jag inte riktigt hur jag tänkte ska erkännas.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#82:
Kanske du just tystade ner din tankeverksamhet. 😊
Nu har jag under ett par dagars tid, varit upptagen med lite annat, som att pyssla i hemmet och att söka efter jobb. Tänkte för en stund sedan, att nu är det dags att skriva ett par inlägg till sajten, men sen blev det ett totalt stopp i huvudet och jag kommer inte på någonting alls 😄
#84:
Lätt hänt. Har varit lite tomt i mitt huvud på senaste också. Hur går det med jobbsökandet förresten?😊
Ni kan i alla fall få sett par bilder från ett ställe vi var på idag förmiddags. Hade solen på skärmen så kompositionen på ena bilden blev inte superbra. Men ni ser ju hur det ser ut ändå😄
De hade tänkt att vi skulle grilla korv, men de glömde att jag är vegetarian, så vi fick panikåka och köpa en halloumibit att grilla från en restaurang i närheten😄 tur att jag gillar haulloumi….
#85: Tack, men det går långsamt. Jag behöver så lång tid med att författa ihop en bra text, att jag bara hinner med ett par jobbansökningar i veckan. Sen behöver jag ju lite tid för mig själv också 😄 Men jag försöker i alla fall med att få in min ena fot till ett visst ställe just nu 😊
Fina bilder och vilket vackert ställe du har varit på. Bra att ni fick tag på halloumi 😊
#85:
Vilka fina naturbilder. 🙂
Som vegetarian kan det vara invecklat ibland. Om man inte har tillgång till något annat, kan man lägga potatisar i glöden. Sen skär man itu dom och äter dom med en sked tillsammans med smör och salt.
Vi har det också soligt idag. 25 grader och den här gången utan saharadamm i luften. Men vi har för mycket att göra för att vara ute och njuta av vädret. Vi satt en stund på balkongen, men det är för hett att sitta där längre tid.
Kul att ni gillade bilderna.
#86:
Det låter ju ganska bra ändå, att du försöker få in en fot på ett ställe. Jag nästan massproducerade ansökningar när jag sökte jobb.😄 Tog i stort samma CV och ett snabbt författat personligt brev. Men det blir ju mycket bättre om man tar tid på sig förstås 😄 men om det var ett jobb jag verkligen var intresserad av så tog jag såklart längre tid på mig.
#87:
Jo, det kan vara lite invecklat ibland som vegetarian när man är med andra. Men potatisar med smör och salt låter gott och enkelt.
Kan tänka mig att balkongen blir het då. Min altan har sol en stor del av dagen, och då sitter jag oftast inte där en längre stund eftersom jag känner mig stekt då…😊
#85: Ser jätte fint ut. Rogivande sjö fick jag intryck av.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#88: Att massproducera skulle jag aldrig att klara av 😄 Jag vänder och vrider på allt som jag skriver om och om igen och försöker få till den perfekta jobbansökan, men utan att lyckas verkar det som 😄 I alla fall tar det himla mycket tid i anspråk att försöka få ihop en ansökan som jag nöjd med.
#91:
Jättefina vårbilder. 🙂 När det är soligt och varmt måste man helt enkelt vara nöjd. 😊
Här har solen och värmen fått liv i vår tomatplanta igen. Bladen var hellt vissnade och bara toppen var grön när vi hade det så kalt. Men den gröna toppen har vaknat till liv och fått en hel del blad.
#91: Oj vilka vackra foton. Jag förstår att du är nöjd och tillfreds just nu 😊
#89:
Ja, egentligen är det där en älv😊 men väldigt fint var det där.
Fina foton du tagit också.
#90:
Egentligen gillar jag inte att massproducera ansökningar, men då vi som sagt har krav här på att skicka in ett visst antal ansökningar i månaden så måste man ofta skicka in en per dag för att nå upp till det. Lite tråkigt egentligen.
#94:
Ja i så fall är man ju tvungen att skicka in så många som möjligt på en gång. Men tänker att så länge arbetsförmedlingen här bara har sagt till mig att jag ska vara aktiv i mitt sökande och utan ha gett mig några krav på hur många ansökningar jag måste skicka in i veckan, så gör jag det i min egen takt 😊 Men det kan ju hända att dom börjar skälla på mig någon gång också och börjar hota med att dra in mina arbetslöshetspengar, så i så fall får jag också lov att börja trampa på gasen. Men hoppas jag hittar något innan dess.
#95:
Ja, vi får hoppas på det😊
Jag antar att ni alla är ute och njuter av det soliga vädret i Sverige i stället för att skriva på sajten. 😄 Det skulle jag också göra om vi skulle ha det soligt. Men tyvärr har vi det regnigt och kalt med bara 15 grader. ☹️
#97:
Har varit ute och cyklat lite idag i solen. Men nu är jag på "dagliga verksamheten" eller vad man ska kalla det. Men har sett till att vara ute varje dag det varit soligt, för om nån dag ska det bli lite kallare igen.😐
Jag har funderat på om jag har något att ta upp på sajten, men är lite tomt på det just nu 😄
#98: Jag funderar också på vad jag skulle kunna skriva om, men det är tomt här med 😄 Kanske blir jag inspirerad till något lite senare 😊 Först ska vi i alla fall och handla lite inför helgen.
#98:
Vi får vänta på sol tills i morgon. Nu ska vi i alla fall ut och handla i ett par affärer. Idag har vi mer rabattmärken än vad vi har att handla för. 😊
Lycka till med handlingen 😄😊
#101: Vi är redan tillbaka, så nu kan helgen börja 😊 Ser att det börjar bli dags för en ny babbeltråd 😊