Tankar om alltings början.....
- Varje dag kan vara en ny början *
Ja, det kan det ju faktiskt.
Om vi gör oss medvetna om det.
För egentligen är varje dag en ny början.
Men allt för många av oss är förblindade av den monotona slentrianen i vardagens rutinbundna lunk.
Där förutbestämda ingrodda tankar om saker och ting styr våra osynliga reaktionsmönster.
Där vi många gånger hjälplöst känner oss fångade i nått som kan se ut som att andra styr över.
Varje dag kan vara en ny början.
Om vi väljer att se det.
Annars blir den en upprepning i repetitiva tanke gångar. En labyrint svår att hitta ut ur.
Kvällens djupdykning i tankar som väcktes av texten på tepåsens hållare.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, så är det ju. Att bryta upprepade tankemönster är nog så svårt.
Tänker att man får observera sina handlanden och tankar, så gott det går.
Man är den person man är, och det får man acceptera.
Ibland kan det gå för fort fram, men då märker man av det själv.
Kul att det finns tepåsar som också kan påminna oss.😊
#0:
Ja det är svårt att bryta upprepa tankemönster och att komma ur våra osynliga reaktionsmönster. Men som du skriver kan varje dag vara en ny början. Det var fint skriver och påminner mig så om den här texten jag läste igår som är skriven av Osho, att jag bara ville översätta den och dela med mig av den här. Jag hoppas det är okej:
Vägen till att vara utan tanke leder genom en helt annan process: Jag kallar den, den verkliga alkemin. Den består av endast ett enda element - uppmärksamhetens element.
Gautam Buddha går genom en stad när en fluga flyger fram och sätter sig på hans panna. Han talar just med sin följeslagare, Ananda, och fortsätter bara prata och rör sin hand för att skrämma bort flugan. Sedan inser han plötsligt att hans handrörelse var omedveten, mekanisk. Han hade talat med Ananda medvetet, men handen hade mekaniskt avlägsnat flugan. Han stannar, avbryter sig, och även om flugan nu är borta rör han sin hand medvetet igen.
Ananda säger: "Vad gör du där? Flugan har redan flugit iväg…"
Gautam Buddha säger: "Flugan har flugit iväg… men jag har begått en synd, för jag gjorde det i omedvetenhet."
Ordet "synd" används endast av Gautam Buddha i dess rätta betydelse. Ordet "synd" har sitt ursprung i rötterna som glömska, omedvetenhet, oförsiktighet och att göra saker mekaniskt - och vårt hela liv är nästan mekaniskt. Vi gör ständigt saker från morgon till kväll, från kväll till morgon, som robotar.
En person som vill gå in i världen av icke-tänkande behöver bara lära sig en enda sak - ett enda steg och resan är över. Detta enda steg är att göra allt med uppmärksamhet. Du rör din hand uppmärksamt; du öppnar dina ögon uppmärksamt; du går, du tar dina steg uppmärksamt, medvetet; du äter, du dricker, men låt aldrig det mekaniska fungerandet ta över dig. Detta är den enda alchemistiska hemligheten för förvandling.
En person som kan göra allt fullt medvetet blir ett lysande fenomen. Han är helt ljus, och hela hans liv är fyllt av doft och blommor. Den mekaniska människan lever i mörka hålor, i smutsiga hålor. Han känner inte till ljusets värld; han är som en blind. Den uppmärksamma människan är den människa som verkligen har ögon.
#0:
Man kan se det som "idag är den första dagen av resten av mitt liv" och då blir dagen till en ny början och en mer medveten dag, där man kan observera sina reaktionsmönster.
#1: Ja, visst är det kul. Gillar dessa tänkvärda små rader 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Den mekaniska människan - vilket läskigt ord egentligen 😨 men ja, jag förstår …..
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Ja, sen tänker jag att våra omedvetna reaktioner är lite samma sak som rösterna i huvudet som stör friden och vilseleder oss i berättelserna i huvudet som inte hänt
I stunder när vi mediterar…..🤔
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
Jag vet inte…….. ibland lägger jag märke till att jag reagerar omedvetet, så som Buddha i berättelsen om flugan. I meditationen dyker tankar upp, men dom uppfattar jag inte som röster, utan tankeverksamhet som jag observerar och låter dra förbi. Röster har jag egentligen aldrig lagt märke till.
Men i motsats till Buddha, ser jag automatiserade omedvetna reaktioner inte som något negativt. Utan automatiserade reaktioner skulle det t.ex. inte vara möjligt att köra bil. Man hinner inte med att vara medveten om allt.
Jag ska ge dig ett exempel: Jag hade en gång i tiden en bil som hade en liten bula framme på vänster sida. När jag just for in i en korsning där jag hade grönt, kom en bil från vänstra sida som körde när det var rött. Jag trampade på bromsen och kunde förhindra en krock. Det var en omedveten reaktion.
Skulle det ha varit en medveten reaktion, skulle jag ha tänkt, jag låter honom krocka med mig och hans försäkring betalar reparaturen och bulan på min bil blir lagad gratis. Men sådana resonemang hinner man inte med när det gäller bråkdelar av en sekund. Man är programmerad att bromsa och det är bra så. 😊
#7:
"Jag trampade på bromsen och kunde förhindra en krock. Det var en omedveten reaktion."
Jag undrar, om man inte skulle kunna kalla det där för att vara uppmärksam? Så som Osho menar att vi bör vara. Skulle du ha varit med din tankeverksamhet någon annanstans, skulle du inte ha varit i nuet, och du skulle inte ha uppmärksammat det som hände och hade inte reagerat så snabbt. Men det är väl inte samma sak som en omedveten reaktion?
- Redigerat 2024-04-19 15:57 av FataMorgana
#8:
Uppmärksam måste man ju vara när man kör bil, men man hamnar i en situation som man inte förväntar sig. För mig var det samma reaktion som när jag nån gång på 80-talet var i ett diskotek.
Då var jag inte lika uppmärksam som när jag kör bil. Jag hade min uppmärksamhet på musiken och var i en ganska meditativ stämning. Då satte sig ett par killar på bordet brevid och ställde deras ölflaskor på bordet.
En av killarna råkade stöta till bordet med benet och hans ölflaska var på väg att trilla ner. Jag sträckte ut handen och fick tag på flaskan när den befann sig i luften. Killarna som satt vid bordet brevid häpnade över den snabba reaktionen.
Om man säger att reaktionen i bilen kommer från uppmärksamheten, vad var det då för en sorts reaktion i diskoteket? Jag uppfattade det som en "samma sorts" reaktion.
Men kanske sådana reaktioner styrs av undermedvetandet? Är en undermedveten reaktion i så fall medveten eller omedveten? 😊
#7: Bara ett lite tydlig görande. Med rösterna i huvudet - menar jag snarare - tankarna.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10:
Ok, då förstår jag. 😊
Jag tänker nog som Condor här, att det nog är omöjligt att vara 100 % uppmärksam genom allt man gör, tänker och känner, genom hela livet. Jag tror heller inte att det är direkt nödvändigt 😊 ibland tror jag hjärnan "stänger av" och "zoonar ut" per automatik, ett slags dagdrömmande. Tankar som bara drar förbi framför ens inre öga medan ens yttre ögon stirrar tomt ut i luften. Kanske hjärnan behöver zoona ut och dagdrömma lite emellanåt för att få paus, sortera tankarna och hämta inre energi🙂 men det kan bakom detta dagdrömmeri finnas en osläckbar medvetenhet, som inte behöver ansträngandet av att uppmärksamma, eller vara uppmärksam.
Sen undrar jag om Buddha i berättelsen inte hade lite tvångstankar?😁😉 Men det är ändå en bra berättelse som jag förstår innebörden av.
Ps. Det finns ju en funktion i kroppen som har med nervsystemet och ryggmärgen att göra (reflexer) som är involverad när man exempelvis drar handen från en stekhet platta. Det är också en reaktion, en ganska nödvändig sådan, som att bromsa när man håller på att krocka. Är den reaktionen medveten eller omedveten?
- Redigerat 2024-04-19 17:17 av snowy00
#12:
Det tror jag heller inte, att man kan vara 100 % uppmärksam på allt som man gör. Som man ser, klarade ju inte ens Buddha av det. Ännu svårrare är det i miljön som vi lever i. Här är vi upptagna med alla möjliga plikter och sysslor. Ofta blir det multitasking. Man gör flera saker samtidigt och man går genom livet med en sorts "autopilot", dvs. omedvetet. Ett exempel är att man går i ett rum för att göra någonting och när man väl är där har man glömt vad det är som man vill göra. 😄
För vissa saker behövs den här autopiloten och även när man går på autopilot finns ändå den osläckbara medvetenheten kvar som du talar om. Utan autopilot skulle vi inte klara oss i livet. Tänk på när man för första gången sitter i en bil för att lära att köra. Men måste uppmärksamma allt som man gör, styra, växla, accelerera, bromsa, akta på trafiken och vägen.
Men när man väl är automatiserad gör man det automatiskt och medan man kör pratar man med vem som sitter brevid, hör musik, äter och dricker t.ex. Vägen har man kört tusentals ggr. Det är alltid samma sak och man växlar t.ex. ner till trean i nästa kurva, precis som man har gjort tusentals ggr. trampar på gasen efter kurvan. Man vet exakt hur snabbt man kan fara genom kurvan utan att tänka. Utan den här automatiseringen skulle man kanske köra som en nybörjare som just lär att köra bil.
Jag skulle säga att om du drar bort handen från en het spisplatta, är det en omedveten reflex. Du drar bort handen innan hjärnan hinner att medvetet fatta ett beslut att dra bort den. Mina exempel med krocken som jag förhindrade och ölflaskan kanske också snarare är reflexer, fast man i vardagen säger reaktion.
När jag frågade chat GPT om vad som är skillnaden mellan en reflex och en reaktion svarade den: "Sammanfattningsvis är skillnaden mellan en reaktion och en reflex att en reaktion är en medveten respons som bearbetas av hjärnan medan en reflex är en automatisk och omedveten respons som utlöses av ryggmärgen."
#14:
Intressant, jag glömmer att man kan fråga chat gpt om saker man undrar över😄 då fick vi svar på den frågan.
Jag hade i alla fall tyckt det vore ganska väldigt jobbigt och ansträngande att försöka vara 100 % uppmärksam genom hela den vakna tiden, kom det tankar som sade medan jag nyss mediterade.😄
#15:
Man kan vara i ett meditativt tillstånd och ändå uppmärksamma allt. Då fokuserar man inte på någonting utan ser omgivningen med en allomfattande blick.
Det är någonting som vi övade när jag tränade karate. Men att vara i meditation och samtidigt kämpa är en sak som inte många behärskar fullt ut och när man blir trött funkar det inte längre, så det behövs en bra kondition också.
Genom att använda meditation kan man fokusera sitt sinne, kontrollera sina känslor och uppnå en högre grad av koncentration och närvaro under kampen. Detta kan hjälpa att reagera snabbare och mer effektivt på motståndarens attacker och ta rätt beslut.
#16:
Ja, det är säkert något som kan tränas upp det med. Det är väl bl a det man gör i mindfulness.
Att vara i full uppmärksamhet är för mig också ett meditativt tillstånd 😊 Och såklart kan man inte vara det till 100 % av sin tid, men tänker att det inte skadar att praktisera det dagligen, dvs att så gott det går försöka uppmärksamma det som händer och sker här och nu och att även uppmärksamma sina tankar, sina inre röster eller vad man nu vill kalla det för när dom dyker upp 😊 Men mer om det i morgon. Maten är strax klar 😊
#18:
Ja, jag håller med 😊
Citerar mig själv: "Men mer om det i morgon. Maten är strax klar"
Måste medge att jag har glömt bort vad det var jag tänkte på att jag ännu ville skriva om idag. Hur jag än funderar, så kommer jag inte riktigt på det 😄
#20:
Ingen fara😄 det är lätt hänt. Kanske försvann det i drömsömnen i natt.😉