Slaktaren / Vishetshistoria
Den här vishetsberättelsen hittade jag på den tyska yogawiki-sidan. Det kanske inte finns så mycket att klura ut i den, men den är så vacker, att jag bara ville översätta den och dela med mig av den 😊
Det var en gång en ung aspirant som ivrigt ville erfara Gud. Han drog sig tillbaka till skogen och praktiserade intensivt Pranayama (andningsövningar). En dag, medan han övade Pranayama, satt en fågel på en gren ovanför honom och tappade något som träffade yogins huvud. Yogin blev irriterad över fågeln och tittade på den. Genom kraften i sin praktik var hans tredje öga öppet, en stråle av eld sköt ut och brände fågeln.
Nöjd med de krafter han hade uppnått gick aspiranten till nästa by för att tigga mat. Vid ett hus öppnade en kvinna dörren. Hon lovade att snart ge honom mat och bad honom vänta lite. Efter några minuter blev aspiranten irriterad över att behöva vänta så länge och tänkte: "Den här kvinnan visar ingen respekt, jag borde rikta min eldstråle mot henne för att lära henne respekt". I nästa ögonblick hörde han kvinnan säga: "Åh Yogi, jag kommer strax, jag måste först ta hand om min man som behöver vård. Jag är inte som den där fågeln. Din eld kan inte skada mig". Chockad men ändå nyfiken väntade yogin.
Efter några minuter kom kvinnan tillbaka med mat. Efter att ha ätit frågade yogin: "Snälla, berätta för mig, hur visste du vad jag tänkte? Vilka yogaövningar praktiserar du för att uppnå sådana höga krafter?" Kvinnan svarade: "Jag har inte mycket tid för Pranayama och meditation. Jag övar några minuters meditation varje dag. Jag tjänar min behövande man, offrar alla handlingar till Gud och försöker se Gud i varje människa. På så sätt har Gud välsignat mig med många insikter. Men gå till nästa by. Där kommer du att se en slaktare på torget. Han kommer att förklara för dig vad verklig spiritualitet är.
Aspiranten begav sig genast iväg. På torget fann han slaktaren. När slaktaren såg honom, sa han: "Är du den personen som kvinnan från grannbyn skickade? Var vänlig och vänta till ikväll när jag är klar med mitt arbete." Aspiranten, imponerad av slaktarens telepatiska förmågor, väntade tålmodigt och iakttog vad slaktaren gjorde. Han såg att slaktaren alltid var lugn, kärleksfull och glädjefull.
På kvällen följde han slaktaren hem och såg hur han ömt tog hand om sin fru, sina barn och sina sjuka föräldrar som behövde vård. Till slut frågade han honom: "Vilka övningar har du gjort för att uppnå så mycket sinnesfrid och telepatiska krafter? Särskilt med tanke på ditt yrke?" Slaktaren svarade: "Jag gör inte många övningar. Jag mediterar lite varje dag och kör några varv Pranayama, så mycket som min dag tillåter. Annars tänker jag alltid på Gud och offrar varje handling till Gud. Jag tjänar Gud i mina föräldrar, min familj och överallt. Jag kunde inte välja mitt yrke. Jag föddes in i en slaktarfamilj. Så jag försöker även vara vänlig mot djuren, även när jag måste göra min plikt. Och Gud har i sin nåd gett mig sann kunskap och vissa förmågor. Så behöver också du göra det som behöver göras. Du bör genom tjänande och kärlek öppna ditt hjärta, övervinna alla dina själviska idéer och på så sätt förverkliga enheten med Gud.
#0:
Ja, där ser man. Den som bara fokuserar på andliga övningar för att utveckla förmågor, agerar utifrån sitt ego, inte utifrån sitt hjärta. Egot vill vara ,kunnig, andlig, ha alla möjliga förmågor för att vara något speciellt och helst bli beundrad för det och få beröm.
Men hjärtat vill bara hjälpa pga medkänsla. Det lägger inget värde på att vara speciell eller få beröm. Vägen till energierna från de övre chakrorna går genom hjärtat, inte genom egot. Det är hjärtat som får kronchakrat att öppna sig och det är genom kronchakrat som gud skickar energierna som behövs för att hjälpa andra.
Den där historian får mig att tänka på min upplevelse när din syster svävade mellan liv och död. Jag hade lärt reiki, lärt att visualisera och att styra energier med min fokus. Jag hade lärt reiki symbolerna och mantras för att få tillgång till högre energier.
Men energin var redan "här" innan jag hade använt mig av någonting av det som jag har lärt. Bara intentionen räckte för att kanalisera så starka energier som aldrig förr och jag såg genom mina slutna ögon hur 2 indigoblåa ljusstrålar trädde in i pannan från höger och vänster sida. Jag hade ingen fokus på mig själv eller mina förmågor. Jag ville bara att din syster överlever och blir frisk igen. Det är det som öppnar upp för höga energier.
- Redigerat 2024-04-01 13:05 av Condor
#1: Den här vishetshistorian berörde mig så mycket och även ditt svar, att jag blev inspirerad till att skriva en egen text om det. Ursäkta om jag använde mig av nästan samma uttryck som du 😊 (Det var helt enkelt bara så bra skrivet)
Om Intention, Kärlek och Andlig Praxis
Det är inte tiden vi ägnar åt meditation eller mödan vi lägger ner på andlig praktik som är avgörande. Det är intentionen bakom våra handlingar som spelar en central roll.
Gud gläder sig mer över dem som, med kärlek och omtanke, vårdat sina äldre och tagit hand om sina medmänniskor än över dem som strävar efter att uppfylla sina själviska idéer.
Vägen till högre energier går genom hjärtat och inte genom egot. Om vi enbart fokuserar på att utveckla andliga förmågor talar vi från egot, inte från hjärtat.
Genom att visa medkänsla och kärlek i våra handlingar öppnar vi våra hjärtan för gudomliga insikter, inte genom tiden vi spenderar på meditation eller vår framgång inom yoga.
Så om din tid är begränsad, oroa dig inte. Gå först och gör det arbete som måste göras och ta sedan hand om dina nära och kära.
Det är detta jorden behöver mer av - människor som älskar, bryr sig och som tar hand om varandra, inte människor med alla möjliga förmågor.
#2:
"Ursäkta om jag använde mig av nästan samma uttryck som du"
Det värsta som kan hända är att du får brev av min advokat. 😄
#3: 😂😂
Det är så himla bra skrivet av er båda två.
Så jag har ingenting alls att tillägga.😀🤗
#5: Tack, snällt sagt av dig 🤗
När man har läst/hört om yoga och det har nämnts förmågor (som kallas Siddhis) har det alltid sagts att dessa förmågor inte är huvudsaken med andliga praktiker, de kan bara uppstå som en biprodukt, och man lägger bäst bara märke vid dem, och går vidare.
#7: Ja så är det nog 😊
#5:
Tack från mig med. 🙂
#2: Fint!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#10: Tack 😊