Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 98 ggr
FataMorgana
3

Om tålamodets kraft

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha inte så bråttom. Tålamodets kraft är något som vi ofta underskattar i vår hektiska värld. Ibland känns det som att vi måste agera omedelbart, att vi måste ha svar eller resultat här och nu. Men det är just då, i ögonblick av upprörande tankar eller otålighet, som behovet av tålamod blir som störst.

Precis som en stilla bäck som rör sig genom skogen, tar utvecklingen sin tid. Ibland blir vattnet grumligt, fyllt med lera och skräp som virvlar upp från botten. Men om vi bara ger det lite tid och tålamod, kommer vattnet så småningom att klarna igen. Precis så är det med våra tankar och känslor som inte heller tillhör vår Buddha-natur. Ibland kan de vara lika röriga som det grumliga vattnet i bäcken, men om vi tillåter oss själva att vara tålmodiga, kommer klarheten att återvända till oss.

Tålamod handlar inte bara om att vänta på att saker ska bli bättre, utan också om att ha tillit till processen. Det handlar om att acceptera att vi inte alltid har kontroll över situationen, men att vi kan ha tillit till att allt kommer att ordna sig på ett eller annat sätt.

Så glöm inte bort att öva tålamod, inte bara med andra människor eller i yttre omständigheter, utan också med oss själva och med våra egna tankar och känslor. För i det stilla tålamodet ligger kraften att klara av livets mest utmanande stunder och att upptäcka den inre frid som finns inom oss alla.

• Redigerat 2024-02-24 17:42 av FataMorgana
ticarlito
2

Låter insiktsfullt, men hur övar du tålamåd bäst tänker du?

FataMorgana
2

#1:

Genom att avsätta tid varje dag för meditation och medveten närvaro, kan vi lära oss att observera våra tankar och känslor utan att omedelbart reagera på dem. Detta bidrar till att öka vår närvaro i nuet och till att utveckla tålamod. I våra vardagliga liv stöter vi på många tillfällen att öva tålamod, exempelvis när vi sitter i långa väntetider hos läkaren utan att låta ilska och frustration ta över. Eller när vi konfronteras med situationer där vi inte får det vi vill ha omedelbart eller när saker inte går enligt plan. Genom att acceptera att saker tar tid och att vi inte alltid har kontroll över situationerna, kan vi utveckla mer tålamod och låta det leda oss mot en mer balanserad och fridfull tillvaro 😊

Torparmor
2

Japp det funkar

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

snowy00
3

Jag som har mediterat i snart 20 år kan ändå uppleva mig själv som ganska otålig/rastlös i stunder 😂 men det är väl ett sånt där livslångt lärande.

Condor
2

När jag kör bil i Wien och det är långa köar, t.ex. man kör ett par meter och sen står man i ett par minuter igen, då kommer min otålighet fram. 😄

Om man inte har bråttom är det lättare att hantera, men ibland har man inte hur mycket tid som helst.

Det finns dock ett kinesiskt ordspråk som säger "om du har bråttom, gå långsamt"

och

"Sköldpaddor kan berätta mer om vägen än harar".

😊

FataMorgana
2

#4: Det är just i dessa stunder av otålighet och rastlöshet som är de bästa tillfällena att öva tålamod på 😊

snowy00
2

#5:

😊

#6:

Ja, det är nog det. Och det är på det senaste som jag har börjat ta tillfället i akt när jag känner mig otålig/rastlös/inte helt tillfreds att vara mer "mindful", och öva tålmodigheten. Men det är nog också pga att dessa stunder ändå har blivit färre, och mindre intensiva med åren, som det är lättare att öva också.

Stjärnskott
3

#5: Om du har bråttom, gå långsamt
Den gjorde nästintill ont att läsa😅.
För det kan vara väldigt plågsamt för ett stressat sinne
Men den är väldigt sann.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2