Att släppa taget
Förmågan att kunna släppa taget är en absolut nödvändighet för ett lyckligt liv. Om man inte lyckas att släppa taget om det förflutna, fastnar man i det förflutna. Livet kommer inte att förändras väldigt mycket, eftersom allt baseras på gamla erfarenheter och livet inte sträcker ut sig längre än till den gränsen.
Det gäller för alla sorters erfarenheter, både smärtsamma och lyckliga stunder. Men nu står man på ett annat ställe i sitt liv och det förflutna kommer inte tillbaka.
Man kan bara lära av tidigare erfarenheter och bära med sig gamla minnen och betrakta "ärren av gamla sår" som har läkt. Din historia gör dig till den mångfacetterade person du är.
Att släppa taget om det förflutna,, om förhoppingar för framtiden, om människor som inte längre finns, om saker som man äger och mycket mer är inte lätt. Livet är fullt av saker som man gärna klamrar sig fast vid. Att lära att släppa taget är en viktig del av den andliga vägen, men egentligen en viktig del även för människor som går andra vägar.
Att klamra sig fast i saker leder till att man blockerar energier i sig. För det mesta är primärblockeringen solarplexuschakrat som i sin tur ställer till det i andra chakras och energisystem.
I Castanedas böcker berättar Castaneda att Don Juan sa till honom, att om man klamrar sig fast vid en annan människa, utmattar man både sig själv och den andra människan.
För att kunna gå vidare till nästa kapitel av sitt liv, måste man lära att släppa taget. Annars blir det bara upprepningar av det sista kapitelt. Det finns inget "recept" för hur man släpper taget, men det första steget är beredskap och att man accepterar situationen som den är.
Det är en inre process och har ingenting med den yttre världen att göra eller hur man agerar i den yttre världen. Kronologin är att först kommer den inre processen och sen kommer agerandet pga att ha släppt taget. Man kan också agera som om man skulle ha släppt taget, men då berdar man sig själv.
Ju mer saker som man klamrar sig fast vid, ju mer energier blockerar man. Om man helt ärligt släpper taget, kan man frisätta blockerade energier. Det ger en inre lycka och ett bättre karisma som man kan gå till nästa kapitel av sitt liv med.
Ett citat av Jack Kornfield uttrycker det bra:
"Först när du släpper taget om din livshistoria med alla förhoppningar och rädslor som är kopplade till den och alla tidigare sorger, kan ditt sinne lugna ner sig och ditt hjärta öppnas."
Sen fortsätter vi med ett citat av Safi Nidiaye:
"Att öppna ditt hjärta är inget du kan göra, utan något som händer. Nyckeln är beredskap. Så fort du är redo att acceptera något öppnas ditt hjärtas dörrar så långt som din vilja sträcker sig."
Sen fortsätter det med Lao Tse:
"Om jag släpper taget om vad jag är,
Jag blir vad jag kan vara.
Om jag släpper taget om det jag har,
får jag det jag behöver."
Eckart Tolle sa samma sak:
"Om du vill bli vad du borde vara måste du lämna det du är nu."
Det är oftast väldigt skönt att släppa taget, när man väl lyckas. Tänker att det är lite samma sak som att ge upp, och sluta kämpa.
#1:
Ja, så kan man säga, fast om man kämpar utan att förvänta, har man också släppt taget.
#2:
Jo, ibland behöver man också kämpa lite här i livet😊 men det är det inre som är det viktiga, som du skrev i #0.
#0: Det kan kännas som man är fast i ett förehållande, fast man inte är i ett förehållande.
#2: Men kan man kämpa och samtidigt släppa taget?
Jag tänker att släppa taget inte har med kamp att göra.
Utan mer om att göra det som behövs och sen lita på det som blir.
Med vetskapen att jag gjorde så gott jag kunde.
Fast den känslan är ofta väldigt långt bort för mig… Oftast inte inom räckhåll. För hjärnan och dess tanke invånare stör oftast sinnesfriden som skulle kunna vara.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5:
Ja, man kan kämpa och släppa taget. Det är en sorts "ge upp, utan att ge upp". Man kämpar utan att klamra sig fast vid resultatet som man vill uppnå.
#6: Ja, men visst, så klart. Tack för förtydligandet.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼