Tankarna är vår fiende
Inget nytt under solen denna gång heller, men vill ändå dela med mig av vad jag nyss skrev 🙂
Många kloka och upplysta lärare påminner oss om att vår inre dialog, den ständiga strömmen av tankar, är vår största fiende.
Men varför är det så? Våra tankar har en otrolig förmåga att skapa oro, rädsla och ångest. De leder till stress, depression och en känsla av otillfredsställelse. Tankarna kan få oss att tvivla på oss själva, jämföra oss med andra och fylla oss med negativitet och självkritik.
Oavsett om våra tankar är positiva eller negativa, hindrar de oss från att uppleva vår sanna essens. Med tankarna är vi aldrig i nuet; vi lever antingen i dåtid eller framtid. I nuet finns varken tankar om morgondagen eller sorg över det förflutna.
Ändå är människan inte alltid beredd att acceptera att det just är tankarna som är vår fiende när det handlar om att leva i nuet och om att upptäcka sin sanna gudomliga essens.
Vi människor älskar att tänka och skapa hypoteser, men vi fångas ofta i onda cirklar av våra egna uppfattningar. Vi har glömt bort det viktigaste: hur man befriar sig från de mentala fällor vi skapat.
Tankar är inte det medel som hjälper oss att upptäcka vår sanna essens och att bli i harmoni med livet omkring oss. Så fort vi försöker förstå livet, dess mening och det gudomliga, förlorar vi oss i en virvel av tankar och analyser. Denna virvel skapar ett avstånd mellan oss och det gudomliga, mellan oss och vår sanna essens.
Men genom mindfulness, meditation och självreflektion kan vi lära oss att observera våra tankar utan att identifiera oss med dem. Genom dessa metoder kan vi släppa taget om tänkandet och finna en djupare stillhet inom oss själva. Att tysta ner den inre dialogen handlar inte om att ignorera våra tankar eller försöka förtränga dem. Det handlar om att skapa avstånd från dem, att betrakta dem som moln som kommer och går på himlen, snarare än att låta dem styra oss.
När vi lär oss att tysta ner den inre dialogen öppnar vi dörren till en djupare inre frid och harmoni. Vi befriar oss från det mentala bruset och kan istället lyssna till det tysta, stilla flödet av vår egen intuition och visdom. Ju mer vi kan släppa taget om våra tankar, desto mer kan vi leva i harmoni med oss själva och med omvärlden.
#0:
Det får mig att tänka på vad Osho sa, att han bara behöver förståndet för saker som t.ex. när han är på en marknad.
Jag tänker också på när Mooji svarade på frågor som han läste upp. Det var en som skrev att en som han känner som röker cannabis (redan då skrattade mooji medan han läste) undrar om det kan vara till hjälp på den andliga vägen. Mooji sa, "nej, för många tankar" och skrattade igen. 😄
#0:
Minns när jag var kring 16-17 år och läste en bok om meditation. Där stod det just det här du beskriver om tankarna (innebörden i alla fall)… Vilket gav mig en aha-upplevelse.🙂 Det stog också om värdet av att tänka… Vilket fick mig att inte gå eller bli emot mina tankar, mer medveten om att de finns där, och vad de kan ställa till med.
Jag är tacksam för den aha-upplevelsen som boken gav mig. Tankarna är verkligen allt (och inget) på samma gång i det andliga och i livet.
Tanke-byns invånare har en tendens att röra sig osynligt i den invanda snitslade synaps-bane terrängen.
Tills de ertappas vill säga.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är videon med Mooji som Condor talar om. Hans skratt smittar riktigt av sig. Den är så roligt att se på 😄
#4:
Speciellt det där stället där han läser upp att det inte är hon som röker hasch är festlig. 😄
- Redigerat 2024-02-11 16:32 av Condor
Tror jag fick en synaps kollaps just när jag ville svara på Snowys och Rores inlägg 😄 Jag tappade helt enkelt bort mig av att tänka på tankarna och tänkandet och kommer inte på vad jag ville säga, men ja ni har så rätt båda två 🙂
- Redigerat 2024-02-11 18:36 av FataMorgana
#6:
😄
#4:
det klippet har jag sett förr… Ja hans skratt smittar av sig.🤣