Uttrampade vägar
Det finns många andliga vägar att gå på, men alla kända vägar är uttrampade vägar.
Det finns en gammal zen vishet som säger:
"Du måste skapa en väg genom att gå den; du kommer inte att hitta en väg som redan är utlagd för dig. Det är inte lätt att nå den högsta kunskapen om sanningen. Det är som himlen: fåglarna flyger, men de lämnar inga spår av sin väg. Du kan inte följa dem eftersom de inte lämnar några fotspår."
På utrampade vägar följer man andras fotspår och det är många fotspår. Man följer dom utan att veta vart de leder. Buddha gick inte på en uttrampad väg och var så klart heller inte buddhist. Han lämnade inga tydliga fotspår, eftersom det finns flera former av buddhism.
Jesus var heller ingen krist och hans fotspår var så otydiga att det finns flera former av kristna religioner och det finns nästan lika många tolkningar av bibeln som det finns läsare. Oavsett om man går en kristen väg, en buddhistisk väg, en shamansk väg eller någon esoterisk väg, så följer man bara andras fotspår Men de med visdomen lämnade inga fotspår, så man följer bara olika tolkningar av vägar.
Sen identifierar sig följare av en väg med vägen för de säger ju t.ex. "jag är krist eller buddhist". Med tiden får man skygglappar för vad som finns till höger eller vänster om vägen och utan att veta vart vägen leder följer människor den.
Don Juan sa att det finns många vägar att gå på och alla har ett gemensamt, att de inte leder någonstans. Viktigt är bara om vägen som man går på har hjärta eller inte. Om den har hjärta är det en bra väg. Annars är den till ingen nytta.
Det krävs både nyfikenhet, vakenhet och mod för att lämna en uttrampad väg, en väg till frihet. För mig har uttrampade vägar inget hjärta. För mig är det en väg med hjärta att vara fri att lära från vilka vägar som helst, utan att gå på dom eller identifiera sig med dom.
T.ex. finns det mycket visheter inom buddhism. Men att dra sig undan, t.ex. i ett kloster är för mig att fly från livet. Det växer man inte andligt av. Om man sen rakar skallen för att visa hur ödmjuk man är, att man lämnar världsliga saker bakom sig, är man egentligen inte ödmjuk. Man behöver inte visa upp ödmjukhet. Ingen väg för mig, men mycket visdom att lära.
Man hittar till och med guldklimpar i bibeln, men det är först och främst Jesus som är ansvarig för det. Ett par guldklimpar bland en massa skräp. Ingen väg för mig.
Går man där som det inte finns fotspår är man fri att följa sitt hjärta, sin passion, sin nyfikenhet och man är på en upptäcktsresa. Men man kan ta med sig kunskap från olika läror och jämföra med egna erfarenheter som man gör på sin egen väg. Eftersom det är en väg utan fotspår, kommer de som man själv lämnar inte att synas väldigt bra och gräset kommer snart att växa över dem.
- Redigerat 2024-01-30 15:37 av Condor
Fint!
Skrev nått igår lägger den texten här.
Stilla dig mitt hjärta
Låt inte hjärnans vilseledda
intellekt få dig att brista
Orättvisorna i världen
De rår du inte på.
Stilla dig mitt hjärta
Stanna hos dig själv
Snälla, stanna här hos mig.
Var mig sann och trogen.
Låt dig inte vilseledas på vägen.
Stilla dig mitt hjärta
Det är dags att komma hem.
Lämna tankens uppmålade
värld och kom hem till mig.
Låt världen vara som den är.
Stilla dig mitt hjärta.
Bli den du är.
A.E 20240129
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Det var en väldig fin dikt om ett hjärta från ett hjärta till många hjärtan. Tack för den. 🙂
#2: Tack! Tyckte den syndade med det du skrev. Det är så viktigt 🤗
Ibland ser jag logiken som en motorväg
Där avfarterna är svåra att se.
Tänker att det kan liknas vid hjärtats väg…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: nä, inte syndade.😵💫.. synkade var det jag menade 🤣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#4:
Jag tänkte väl det! 😄 Lustigt att jag idag skrev ett inlägg som passar till dikten som du skrev igår.
#5: Ja, men jag tror bestämt att det varit så vid några andra tillfällen också….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
I alla fall intressant. Där ser man hur akasha krönikan (kvantfältet) kommunicerar med oss.
Här finns det en intressant artikel om synkronicitet, tyvärr bara på tyska, men jag översätter ett par saker:
https://wiki.yoga-vidya.de/Synchronizität
"Med ökande medvetenhet och andlig praktik öppnar sig för oss allt större och vidare rum av verkligheten. En känsla av flöde, av att vara guidad, av att samarbeta med universum förstärks. De flesta känner igen det: Man funderar på en term under en promenad - och plötsligt ser man den stort på en affisch eller så kommer man ihåg en gammal vän - och telefonen ringer och det är han.
C.G. Jung definierade sådana synkroniciteter som "akausala, sammanlänkade samtidiga händelser genom en gemensam mening". De är språng i ytan av vår rationalitet, genom vilka vi kan se in i en mycket djupare värld. Enligt Jung är synkroniciteter tröskelhändelser som manifesterar sig som gränsövergångar mellan sinnet och materia. Han betonar att de inte är en aktiv inblandning av sinnet i materiella processer, utan snarare ett resultat av deras harmoni med varandra.
Därför oroar det oss inte heller när sådana "magiska" händelser ökar genom regelbunden yogapraktik, utan det ger oss förtroende och trygghet. C.G. Jung introducerade begreppet "synkronicitet" inom psykologin omkring 1935. Nästan samtidigt började experiment inom kvantfysiken ersätta kausalitetsprincipen gradvis med synkronicitetsprincipen. Ett exempel på synkronicitet är också mötet mellan Jung och fysikern Wolfgang Pauli, vars mest kända bidrag till fysiken, exklusionsprincipen, i alla fall har mycket att göra med synkronicitet.
Tillsammans öppnade de en viktig dialog mellan psykologi och fysik, som visade att de djupare skikten av sinnet är objektiva och att det under vardagens materiella manifestationer verkar subjektiva element. Vi kan inte tvinga fram synkronicitet. Oavsiktlig hängivenhet, den mentala inställningen i Bhakti-yoga, möjliggör den. Och slutligen, vid slutet av alla yogavägar (Hatha-yoga, Kundalini-yoga, Jnana-yoga, Raja-yoga och Karma-yoga) finns alltid Bhakti, enligt min åsikt."
#7: Tack ska läsa när jag kommer hem
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼