Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-visdom
LĂ€st 27 ggr
FataMorgana
4

Som Droppar ur Oceanen 💧

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara dela med mig av en till text. Jag vet att jag skrivit om Ă€mnet sĂ€kert tusentals gĂ„nger förr, men ibland hĂ€nder det jag blir inspirerad till att skriva om samma sak igen, men med andra ord och formuleringar. Det hindrar oss Ă€ndĂ„ inte till att diskutera om det igen, om ni vill 😊

I dagens vÀrld kan det vara frestande att förlora sig sjÀlv i titlar och etiketter. Vissa ser sig sjÀlva som "ljusbÀrare" eller "utvalda", medan andra kanske upphöjer sig sjÀlva som del av specifika kosmiska riken.

Men detta Àr ingen andlig vÀg, för i ögonblicket vi gör oss sjÀlva till nÄgot speciellt, gör vi andra per automatik till nÄgot mindre speciellt och förlorar blicken för den gudomliga skönheten i varje mÀnniska.

Att se nÄgon som mer eller mindre andlig Àr att förlora sig i illusionen av separation.

I det gudomliga finns inga hierarkier, inga rangordningar. Vi Àr alla en del av samma kosmiska dans, dÀr varje steg, varje ton, bidrar till en harmoni av mÄngfald. Varje del Àr lika viktig och vÀrdefull.

Ingen Àr högre och ingen Àr lÀgre, ingen Àr bÀttre och ingen Àr sÀmre. Det Àr bara genom vÄra mÀnskliga förstÄnd som vi gÀrna ser det sÄ, för att kunna kÀnna oss som mer speciella Àn andra.

PÄ den andliga vÀgen handlar det snarare om att befria sig frÄn tanken pÄ sin egen sÀrskildhet och att sluta tro pÄ gudomliga hierarkier, för att istÀllet betrakta sig sjÀlv som en del av den kosmiska dansen dÀr alla Àr lika viktiga och vÀrdefulla.

Vi Àr alla delar av en och samma enhet. Som pusselbitar ur ett och samma pussel. FrÄn den minsta droppen till den största oceanen, var och en har sin plats och till sin sanna essens Àr de lika.

PĂ„ samma sĂ€tt Ă€r det med oss mĂ€nniskor med och med alla levande varelser, att vi till vĂ„r sanna essens inte skiljer oss Ă„t. Vi Ă€r alla lika Gudomliga 😊

Condor
3

#0:

Vem som gör sig till nÄgonting speciellt har helt enkelt inte hittat sin egen gudomlighet och inte sett att varje mÀnniska till sin sanna natur Àr mycket speciellare Àn vad egot kan hitta pÄ att kalla sig som.

För Zen mÀstaren Rinzai var det sÄ oviktigt att han var mÀstaren Rinzai, att han glömde bort att han var det.

Redan Castaneda lÀrde av Don Juan att en krigare mÄste förlora sin egen viktighet.

[SolaH]
2

Bra skrivet hörrni !😎
Det finns ett ordsprÄk som passar in : Stor i orden, men liten pÄ jorden.

FataMorgana
1

#2: Tack, ja det ligger mycket i det ordsprĂ„ket 😊