Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlighet-hälsa
Läst 238 ggr
FataMorgana
3

Djupavslappning

Djupavslappning kan vara en effektiv metod för att minska stress och öka avslappning i kropp och sinne. Det kan också vara ett bra verktyg till att kunna sova bättre på nätterna

En av de mest populära teknikerna för djupavslappning är Jacobsons progressiva muskelavslappning.

Denna teknik innebär att man fokuserar på en serie muskelövningar som sakta men säkert kommer lindra spänningarna i kroppen. När man väl lärt sig tekniken, kan den bli ett värdefullt verktyg för att progressivt bli av med muskelspänningar, men också för att sova bättre på nätterna.

En annan teknik som kan hjälpa mot sömnproblem är Yoga Nidra. Detta är en form av vägledd djupavslappning där man ligger i gränslandet mellan vaket tillstånd och sömn. Forskning har visat att med denna metod kan vi öka dopaminnivåerna och sänka vår stress genom minskad aktivitet i det sympatiska nervsystemet.

Enligt en text på Yogawikis sida, visar erfarenhet från praktiken att alla människor med sömnproblem som deltog i kurser för djupavslappning kunde sova bättre efteråt. Det viktigaste vid sömnproblem är att göra djupavslappning dagligen. I början tar det 15 till 20 minuter. Med lite övning tar det 7-12 minuter. Du kan också göra djupavslappning i sängen innan du ska sova.

Människor som somnar med hjälp av djupavslappning kan somna bra, sover bättre och har vackrare drömmar. Om du vaknar upp under natten, upprepa djupavslappningen. Efter det kommer du att somna gott igen.

Djupavslappning lär ha ett bättre återhämtningsvärde än själva sömnen. Du kan säga till dig själv, om jag inte kan somna, gör jag istället flera djupavslappningsövningar. Om du gör 24 till 30 olika djupavslappningar hela natten (15 minuter per djupavslappning), utan att sova, skulle du nästa dag nästan sväva av energi. Det intressanta är att om du vet att det skulle vara klokt att hålla dig vaken och göra en djupavslappning efter den andra, försvinner rädslan för att inte kunna somna och vara trött nästa dag. Då somnar du av dig själv. Översatt härifrån https://wiki.yoga-vidya.de/Schlafstörungen

Nu är jag inte helt så säker på om djupavslappning verkligen är så bra som det påstås på yogawiki sidan, men det är i alla fall en härlig metod för mer avslappning och kan säkert hjälpa en med att sova bättre. Det skadar i alla fall inte att pröva ut det 😊

Här är en beskrivning av Jacobsons progressiva muskelavslappning :

Sitt eller ligg ner på en bekväm plats.

Slappna av i kroppen och andas lugnt.

Spänn musklerna i dina fötter genom att böja tårna uppåt och håll spänningen i 5-10 sekunder.

Slappna av musklerna i dina fötter och känn hur spänningen försvinner.

Upprepa steg 3-4 med musklerna i dina ben genom att spänna dem och hålla spänningen i 5-10 sekunder.

Slappna sedan av musklerna och känn hur spänningen försvinner.

Upprepa steg 5 med musklerna i din mage, rygg, armar, händer och ansikte.

Spänn varje muskelgrupp och håll spänningen i 5-10 sekunder innan du slappnar av musklerna och känner hur spänningen försvinner.

När du har spänt och slappnat av alla muskler i kroppen, känn efter hur avslappnad du är.

För Yoga Nidra kan du följa dessa steg :

Ligg ner på ryggen med armarna längs sidorna och benen lätt isär.

Slappna av i kroppen och andas lugnt.

Fokusera på din andning och räkna baklänges från 27 till 0.

Visualisera en plats som du finner lugn och avkopplande. Det kan vara en plats du har besökt tidigare eller en plats du skapar i ditt sinne.

Fokusera på känslan av avkoppling och lugn som platsen ger dig.

Försök att uppleva alla detaljer i platsen, inklusive ljud, dofter och känslor.

När du är redo att avsluta, rör på tårna och fingrarna och andas djupt.

• Redigerat 2024-01-02 19:41 av FataMorgana
snowy00
2

Tack för ett bra inlägg.

FataMorgana
2

#1: Det finns på Youtube också olika sorters vägledda muskelavslappningsövningar som man kan att lyssna på, både på engelska och svenska, om man vill 🙂

snowy00
2

#2:

Ska kika på det också😊

Condor
2

Den enklaste djupavslapningen är en reiki behandling. Ibland somnar jag medan jag behandlar mig själv.

snowy00
2

#4:

Jag har börjat bli lite sugen att nån gång lära mig reiki. I alla fall första graden. Men man får se vad framtiden ger. Kan tänka mig att det är avslappnande i vilket fall.

Ofta när jag inte har kunnat somna så har jag mediterat, och somnat under meditationen hehe. Är ju också en slags djupavslappning.

Condor
3

#5:

Med reiki är det enklare. Man lägger sig ner och lägger händerna på sig. Allt annat sker per automatik.

När jag själv gjorde min första grad, tänkte jag heller inte att jag skulle gå vidare och göra de andra graderna, eftersom dessa kostar mycket mer än den första graden. Jag tänkte inte att jag skulle göra alla grader och att reiki skulle bli en så viktig del av mitt liv.

snowy00
2

#6:

Det låter enkelt.

Kan förstå hur du menar🙂
Min TM-kurs var ju ganska dyr, och det finns avancerade tekniker där som är bra mycket dyrare… Men de har inte intresserat mig så mycket.
Kan tro dock, att reiki-kurserna inte kostar riktigt lika mycket. Men jag har ju egentligen ingen aning, och allt handlar ju inte om pengar

FataMorgana
3

Men en helt enkel meditation, när man bara observerar, utan att göra någonting och låter allt vara som det är, är väl heller inte ett så mycket större jobb än att lägga händerna på sig själv 😄 Men visst är det enkelt att ge Reiki åt sig själv 😊

snowy00
2

#8: jag tänkte också lite så.

Läste förresten nyss om hur många grader reiki innefattar, och lite vad de handlar om.😊

Condor
3

#9:

Jag har också tittat runt lite på reikiförbundets hemsida, där det finns en lista på reikillärare. Det verkar att vara svårt att hitta något seriöst i Sverige och det verkar som om reikiförbundet inte granskar lärarna i deras lista.

Jag kollade bara ett par stycken i listan, men av dom som jag kollade var ingen seriös. T.ex. 1.900,- kronor för en distanskurs eller reiki 1 och reiki 2 i en enda kurs.

Efter initieringen i den första graden kommer en perjod av andlig utveckling, där saker som man har trängt bort kommer till ytan. Reiki arbetar på att göra en "hel" igen och det som är omedvetet, mest vad man inte vill se, blir man medveten om. Det tar en tid och därför bör det vara minst 6 månader mellan reiki 1 och 2. Men många behöver längre tid. Efter reiki 2 kommer ännu mer fram till ytan, eftersom den andra graden går mer på det mentala. Vem som har oönskade reaktionsmönster (och vem har det inte?), kommer att ha dessa förstärkt. Andlig utveckling innebär insikt om sig själv och reiki tar fram allt som ska transformeras och som man inte vill se, för att man vill se sig "bätttre"..

Det handlar om att utveckla en relation med energin och jag anser att den andliga utvecklingen är det "egentliga" medan behandlingarna bara är "biverkningen".

snowy00
2

#10:

Bra att du kollade. Det var ju synd att det verkar svårt att hitta någon seriös här i Sverige. Men ni får gärna säga till om ni ändå skulle råka över någon.

Kan tänka mig att den andliga utvecklingen är det primära egentligen. Det är nog mest den delen jag är intresserad av. Sen är det ju bra att kunna ge healing också, så klart.

Condor
2

#11:

Den ena länken som du skickade till Fata Morgana, skrev hon redan att du kan glömma. Men den andra länken hittade jag ingenting som talar emot. Men det står ju heller inte allt för mycket om deras kurser, inte ens priset.

Men vad som talar för dom, är att Frank Arjava Petter verkar att göra regelbundna kurser i vad han själv lärde i Japan, dvs. reiki tekniker som Usui använde sig av, men som Takata inte tog med från Japan till Västerlandet. En sådan kurs är dock ganska dyr vad jag såg.

Det är absolut inte nödvändigt att lära dessa tekniker. men Frank Arjava Petter är BRA! Jag har 3 böcker av honom. Men det talar för den där reiki akademin att dom går åt det hållet och att de håller sig till traditionella initieringar och att man lär vad som är bra och inget flum.

En annan sak som talar för dom är att dom erbjuder reiki träffar. Det är viktigt, för det dyker alltid upp frågor som man vill ha svar på och så kan man öva och få vägledning. Dessa träffar kostar dock 200 kronor. När jag var aktiv, var dessa träffar gratis. Jag tyckte själv att det var kul att träffa mina elever och se hur det går för dom och höra vilka erfarenheter de har gjort.

Men det skadar ändå inte att ställa frågor om hur många initieringar som man får vid första graden och annat som jag rekommenderade i det här inlägget:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1524895/att-fa-en-bra-reiki-utbildninghitta-en-bra-reiki-larare

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
1

#12:

Jag såg på deras webbsida att en kurs verkar kosta 3200 kr, och det är ju överkomligt. Sen är det ju i Stockholm, så då tillkommer ju resa och boende för mig, så det kanske blir 4000-4500 kr totalt.

Om de har träffar så blir det ju en lång resa för mig till varje träff…men det är sådant man får fundera på när/om det blir aktuellt, kanske😊

Men bra att det finns en kurs som verkar tillräckligt bra i alla fall. Får se om jag tar kontakt med den läraren och ställer lite frågor. Det är ju inte aktuellt med kurs för mig just nu, i och med kostnaden, men kan ju vara intressant ändå att få veta lite mer.

Condor
1

#13:

Man måste ju inte gå till varje träff. Du kan ju gärna skriva vilka svar du fick på dina frågor.

FataMorgana
2

#13: Om det inte är aktuellt ännu så har du ju också tid att fördjupa dig lite mer i Reiki innan det eventuellt blir dags för en kurs. Ju mer man vet innan, desto mer förstår man sen också under kursen vad det handlar om. En bok som jag själv tyckte var intressant, var en bok som heter Living Reiki på engelska och som skrevs av Fran Brown. Den finns kanske t.o.m., att få tag på via ett bibliotek. Men det finns en massa andra böcker också. https://www.abebooks.com/9780940795105/Living-Reiki-Takatas-Teachings-Brown-0940795108/plp

Living Reiki: Takata's Teachings by Brown, Fran - ISBN 10: 0940795108 - ISBN 13: 9780940795105 - Liferhythm - 1992 - Softcover
  • Redigerat 2024-01-05 17:56 av FataMorgana
FataMorgana
2

#15: Den boken handlar förresten om Hawayo Takatas liv och hur man lever Reiki. Hennes liv är ett exempel på hur man lever Reiki.

snowy00
2

#14:

Det är ju sant😊 sen gillar jag egentligen att resa runt, och till Stockholm har jag varit ganska mycket med tåg bara för nöjes skull… Så säkert kunde man gå vissa träffar iaf, som du säger.

#15, #16:

Oh, intressant. Jag som gillar att läsa, så det ska jag absolut göra. Ska fråga om biblioteket kan ta in den boken, annars får jag hitta en annan.

snowy00
2

Köpte denna e-bok för 30 kr. Vet inte alls hur bra den är, men den var så billig så jag kan läsa den tills jag får tag på en mer ordentlig bok.

Länk

Amazon.com: Reiki: A Complete Beginners Guide to Real Reiki: How to Increase and Master Vitality, Improve your Health and Feel Great eBook : Corr, Kristine Marie: Kindle Store
  • Redigerat 2024-01-05 19:09 av snowy00
FataMorgana
2

#18: Den boken känner jag inte till, så jag har ingen aning om den är läsvärd eller rena flummet 😄 Sånt vet man oftast först efteråt, när man läst klart 🙂 Men 30 kronor är ju nästan ingenting, så det inte så mycket förlorat om den inte skulle vara bra. Om det står något i den som du sen undrar över kan du ju alltid fråga oss, eller rättare sagt Condor vad som menas. Han är en bra på Reiki, men tyvärr har han inte skrivit några böcker som jag skulle kunna rekommendera 😄 Men Frank Arjava Petter har också skrivit några böcker. Han är i alla falll också bra.

snowy00
2

#19: det ska jag göra om jag undrar över något😊

Det var lättare att hitta böcker från Frank Arjava Petter att köpa, än den första du tipsade om. Är det någon speciell bok av honom du kan rekommendera?😄

Condor
2

#20:

Jag har 3 böcker av Frank Arjava Petter, på tyska och kan rekommendera alla 3.

Men det är bäst att börja med den första. På tyska heter den "Das Reiki Feuer" och betyder "Reikielden".

Hans andra bok heter "Reiki Das Erbe des Dr. Usui" och betyder "Dr. Usuis arv".

Den tredje boken heter "Original Reiki-Handbuch des Dr. Mikao Usui" och betyder "Dr. Mikao Usuis orginal Reiki handbok".

I den tredje boken befinner sig teknikerna som Usui lärde ut, men som Hawayo Takata inte tog med till Västerlandet, t.ex. Gassho meditationen.

Sen vet jag inte om han skrev fler böcker. Jag har nog inte läst in bok på nästan 20 år.

snowy00
2

#21:

Tack, har hittat var alla böcker säljs i alla fall. Då har jag att läsa 😊

Condor
2

#22:

Det var fint. 😊 Lycka till!

snowy00
2

#23:

😊😄

FataMorgana
2

#24: Condor skrev just ett nytt inlägg om Reiki-initieringar, men det missar du säkert ändå inte.

snowy00
2

#25: jag såg det precis. Så intressant, ska läsa det så fort jag har tid.

snowy00
2

#18:

Ville bara skriva att den korta boken jag köpte var ganska bra. I stora drag var den saklig, och inte allt för flummig. Men lite synd att den avslutades med att man ska kunna få "allt man vill" med hjälp av "reiki kraften"… "pengar, berömmelse, en fantastisk flickvän", osv… Det känns inte som det Reiki är till för😄

FataMorgana
2

#27: Nä sådant hör nog inte riktigt till Reiki. Men det är som det är, det finns även bland Reikiutövare många flummare där ute 😄 Många av mina böcker, även om dom annars är bra, innehåller också en hel den flum. Det är bara att ignorera det och läsa resten 🙂

Condor
2

#27:

Nä, det där har ingenting med reiki att göra. 😄🤣 Inte heller med andlig utveckling. 😄

Reiki är inte till för att tillfredställa egots önsklningar, utan snarare motsatsen, att låta den gudomliga "viljan" (om man kan kalla det vilja) bli till den egna viljan och styra sitt liv Den där författaren har tydligen inte lyckats med det och heller inte fattat vad reiki är. 😊

Condor
2

#27:

Tillägg:

Om jag reflekterar över mitt liv, har reiki inte gjort mig rik. Berömd har jag heller inte blivit. Men utan reiki skulle jag nog aldrig kommit ihop med Fata Morgana, för det var pga att jag hjälpte henne med distansreiki som vi började att komma oss närmare.

Med den andra reikigraden kan man ge energi på situationer, men reiki verkar till allas bästa som är involverade i en situation och inte till det som egot vill ha. Snarare är reiki till för att hjälpa att acceptera det som ÄR.

snowy00
2

Precis, jag håller med er. Inget fel att vilja ha en fantastisk partner osv, men det blir ändå egots viljor

Sen såg jag nu att författaren till och med inkluderade makt i det man kunde få av reiki, och där börjar det till och med bli åt det dåliga hållet, sådant man inte ens borde försöka få.🤔

FataMorgana
2

#31: Saken är den, att det finns väldigt väldigt få människor där ute, trots att de gör Reiki, gör Yoga, Qigong, mediterar och på andra sätt medvetet arbetar med energier, som verkligen förstått det här på djupet, om att det inte alls handlar om att uppfylla egots viljor.

Condor
2

#31:

Den författaren verkar inte att ha förstått vad reiki och andlig utveckling handlar om.

Som ljusenergi belyser reiki våra "mörka" sidor, dvs. det som är omedvetet kommer fram till ytan. Meningen är att man ska ta till sig vad som kommer till ytan och bli medveten om sig själv. Men en del reikiutövare. ofta dom som blir initierade i de olika graderna för snabbt, är inte mogna för den sortens andlig utveckling. Kanske de heller inte hade en reikilärare som lärde dom sådana saker.

I stället för att bli medveten, blundar de för vad som kommer till ytan. I så fall blir det egoutveckling i stället för andlig utveckling. Reiki "förvandlar" ingen till en andlig utvecklad och medveten människa, utan visar vägen och den vägen måste man gå med "sina egna ben".

snowy00
2

Just det. Förstår absolut. Det är ju som FataMorgana säger, att bara för att man sysslar med dessa saker betyder det inte att man förstår de på djupet, osv. Det tror jag man ganska snabbt märker på personen också, som med den författaren. Så det är ju inte reiki, meditation, yoga och så det är fel på, att det inte skulle fungera, utan vissa kanske har svårt att förstå och ta till sig dessa saker på djupet, som sagt. Sen tror de sig ha förstått allt, och råkar lära ut "fel" till andra…

Men därför bra att ni kunde rekommendera några böcker, för då vet jag själv att de måste vara bra och tillförlitliga.😊

FataMorgana
2

#34: Ja, men man ska heller inte glömma att det bara är vanliga människor som skriver böcker och att alla människor är präglade av olika religioner och kulturen de växte upp i och det lyser förstås sen igenom i böckerna de skriver. Man kan ju inte kräva att bara människor som skalat av sig precis alla trosföreställningar och precis allt ska få skriva böcker. Det skulle inte bli många böcker skrivna i så fall. Men det behöver ju ändå inte betyda att dom alla är dåliga på sin sak. Även i den där boken om Takata som jag rekommenderade dig står det om "besök från andevärlden", men en annan skulle kanske ha tolkat det som gudomlig kontakt. Dessutom var dom väl också vidskepliga på den tiden. Även hos Sadhguru lyser hans hinduistiska syn på världen igenom ibland. Så det kan också vara bra att tänka på 🙂

snowy00
2

#35: sant. Jag skulle nog själv inte kunna skriva en perfekt andlig bok 😄 så man kanske får ta till sig av det som verkar vettigt, helt enkelt.

FataMorgana
2

#36: Inte jag heller 😄