Annons:
Etikettreiki
Läst 171 ggr
Condor
2021-10-08 14:47

Att få en bra reiki utbildning/hitta en bra reiki lärare

När jag själv lärde reiki för 27 år fanns det ännu inte många reiki lärare. Det fanns heller inget internät där man kunde leta efter en. Men det mesta som erbjöds var seriöst. Idag är det tvärtom. Internätet är full med erbjudande, men det mesta är inte seriöst.

Jag gjorde min första grad hos en reiki lärare som var ansluten till "The Reiki Alliance" och utbildad av Phyllis Furumoto. Hon kom från Salzburg till Wien och for omkring i hela landet för att lära ut reiki. Ubildningen var ok, men eftersom hon bodde långt ifrån mig och ständigt reste omkring, fanns det ingen vägledning efter kursen och ingen som jag kunde ställa frågor till efter utbildningen. Men strax efter lärde jag känna en reiki lärare i Wien, som gärna svarade på mina frågor. Därför gjorde jag de andra graderna hos henne. Hon hade regelbundna reiki träffar med vägledning för hennes elever och la mer fokus på det andliga aspektet av reiki och på andlig utveckling.

Bläddrar man igenom internätet idag, ser man mest oseriösa erbjudande, t.ex. distanskurser eller det erbjuds alla grader inom ett par veckor med rabatter och andra "beten" som folk ska nappa på. Vem som tar emot ett sånt erbjudande och blir reiki mästare/lärare på ett par veckor (det värsta är om det till och med är distanskurser) kan själv inte ha mycket att bjuda på. Han har missat den andliga utvecklingen som de olika graderna ger och kan heller inte vara vägledare för andra. Man kan inte vägleda andra på en väg som man inte har gått själv.

Reiki är en muntlig tradition med initieringar av en erfaren reiki lärare på ett traditionellt sätt och med vägledning. Många erbjudanden uppfyller ingenting av detta. Man bokar på internätet, betalar och får läsmaterial, som man egentligen också kan läsa på internätet och sen ska man lita på att "reiki läraren" åtminstone initierar traditionellet med 4 initieringar, fast en distansinitiering inte är traditionell. Jag har också tvivel att det fungerar lika bra som med traditionella initieringar, om det över huvud taget fungerar. Somliga gör distansinitieringarna gratis, men om man vill ha ett diplom betalar man t.ex. 500 kronor.

Om man är långt borta från traditionen ska man inte kalla det för reiki. För somliga är reiki bara ett sätt att tjäna pengar. Man "köper" titeln reiki mästare/lärare, utan att ha gått vägen till att bli det och sen inreder man en hemsida där folk ska nappa på det. Men en reiki mästare bör ha lärt att "leva reiki" och ska vara lärare utifrån sitt hjärta.

Vem som letar efter en bra utbildning kan ju gärna leta i internätet. Man hittar även bra utbildningar där. Det finns en hel del kännetecken på vad som är oseriöst, men även om ett erbjudande inte innehåller några av dessa kännetecken är det ingen garanti för en bra utbildning. Man bör själv träffa läraren och ställa frågor till personen.

Man kan utesluta somliga redan om man läser deras hemsidor. Om de erbjuder distanskurser eller skriver att man kan göra graderna inom kort tid är det oseriöst. Även om det lockas med rabatter eller om de citerar vad andra "nöjda kunder" säger, är det beten som folk ska nappa på och man bör vara kritisk.

Följande frågor bör man ställa vid en träff:

  1. Hur länge läraren utövar reiki och var han själv lärde reiki. Sen kan man kolla på internätet om han själv har haft en seriös utbildning. En reiki lärare bör ha lång erfarenhet med reiki, minst 5-10 år, men helst längre.

  2. Fråga hur snabbt man kan göra de olika graderna. Ett bra svar är om han säger att det är individuellt olika, men det ska vara minst 6 månader mellan grad ett och 2. Vem som erbjurder mästargraden och lärargraden separat, bör vänta med mästargraden i minst 1-2 år, om han er erfaren med energiarbete och har gjort andliga övningar, t.ex. meditation längre tid. Annars bör man vänta i 3-5 år. Vem som erbjuder mästargraden tillsammans med lärargraden bör säga att man bör vänta i minst 5 år med den. Ett dåligt svar är att man bara behöver att vänta ett par veckor mellan graderna.

  3. Fråga hur det är med vägledning efter kursen. Finns det reiki träffar? Är reiki läraren tillgänglig för eleven om han/hon har frågor?

  4. Fråga hur många initieringar man får vid varje grad. Om svaret är "en" är reiki läraren för lat för att ge en ordentlig utbildning. Vid den första graden ska det vara 4, andra och tredje graden 3.

Det var det viktigaste vad man bör akta på men även det inutiativa intrycket är viktigt.

  • Redigerat 2021-10-08 15:46 av Condor
Annons:
Sabah
2021-10-09 10:23
#1

Det är tråkigt att pengarna ska styra även inom detta! 😕 Det är så viktigt att man får en seriös lärare i sin andliga utveckling, en som månar om individens bästa!

På Internet kan alla marknadsföra sig snyggt men det kanske inte alltid är den som har den snyggaste hemsidan som är bäst! Vi faller så lätt för första intrycket! Det är inte lätt att sålla vetet från agnarna, bäst är att gå på rekommendationer men det är ju inte alltid man har några personliga rekommendationer, de som står på hemsidan kan de ju lika gärna ha skrivit själva! Bra att du tar upp detta! 🙂

Jag har dock inget att klaga på, min Reiki-master var okej! 😊


💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-10-09 11:35
#2

#1:

Fint att du hamnade hos en bra lärare. I dagens läge är det inte så lätt att hitta en som verkligen prioriterar individens bästa. Ibland vill eleverna själva göra graderna så snabbt som möjligt och då måste läraren stå emot frestelsen att ta emot pengarna om det är för tidigt och säga att personen ska vänta ett tag till. Det kan vara ett problem för lärare som har valt att leva på att erbjuda reiki.

Sabah
2021-10-09 11:51
#3

#2: Visst är det så, många gånger är man otålig och vill skynda fort framåt. 🙂 Då är det värdefullt att ha en bra lärare som kan vänligt styra i lagom takt! Det vinner båda på! 🙂

Vi behöver ju alla leva och det är inte gratis men jag går ju hellre till en seriös lärare som anpassar utbildningen efter mig som individ och mina behov, det är en sådan lärare som jag rekommenderar till andra! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-10-09 12:05
#4

#3:

Därför är det viktigt att en reiki lärare erbjuder sina elever regelbundna träffar efter kursen, där man byter ut erfarenheter, behandlar och mediterar tillsamans och där eleverna kan ställa frågor till läraren. På så vis är det lättare för läraren att se var eleven just står och att bedöma om personen är redo för nästa grad. Om man annars aldrig träffar sina elever än när de just kommer till kursen har läraren ingenting att gå efter.

Sabah
2021-10-09 15:10
#5

En del människor är bra på att känna in en, människor som jag aldrig har träffat har kunnat berätta om min insida och annat, direkt i telefonen. Så ibland funkar det på distans! 🙂

Men jag skulle inte rekommendera att gå en Reiki-kurs på distans, det tycker jag låter skumt!

Jag har gått två steg i Reiki. Helgkurser båda. Vi hade inga efterföljande träffar, kanske på grund av de långa avstånden. Jag hade 8 mil enkel väg, körde morgon och kväll. Läraren hade 28 mil, hon övernattade på hotel. Övriga deltagare vet jag inte vart de kom ifrån, minns inte, det är många år sedan.

Kursen var ingående och jag upplevde läraren som en kunnig och seriös person, som också var bra på att känna in folk. Efter kurserna fanns hon också tillgänglig att kontakta på telefon när man behövde det. Den andra kursen var inte inplanerad i almanackan så man kände ingen press mellan kurserna på att gå framåt för snabbt eller så. Det var jag som kontaktade henne när jag tyckte det var dags med ytterligare ett steg. Av alla som hade gått första kursen så blev vi tre stycken som gick steg två.

Det är inget jag har ångrat, Reikin har gett mig mycket! Jag jobbar inte med det men för egen del, vänner och mina djur. 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-10-09 16:18
#6

#5:

Jag skulle heller aldrig ha gått på en distanskurs eller erbjudet distanskurser. Det handlar ju om en andlig lära med en lärare/elev relation och inte att man säljer biobiljetter.

Sen är det så att om man ändrar på traditionella initieringar, vet man inte vad man gör och vilken effekt som det har. Man kan väl inte göra experiment med folk som betalar en pengar för att lära reiki.

Annons:
Upp till toppen
Annons: