đ Gott Nytt Ă r đ
Gott nytt Är!
Vilka bilder du fĂ„r tillđ Ă€r det AI-gjorda bilder?
#1: Tack. Japp! Det Ă€r Edges nya Bing som genererar dessa bilder Ă„t mig. Det Ă€r urcoolt đ Men gĂ„r inte att jĂ€mföra med handgjorda konstverk. Skulle jag kunna mĂ„la egna bilder skulle jag göra det i stĂ€llet. Man fĂ„r ta vad man har och det Ă€r roligare med AI Ă€n att leta efter bilder pĂ„ Pixabay i alla fall.
#2:
Ah, ja det verkar rĂ€tt hĂ€ftigt faktiskt.đ BĂ€ttre Ă€n att "lĂ„na" andras bilder pĂ„ nĂ€tetđ
Ja definitivt đ
Ett gott slut pÄ er alla fina.
Detta nyÄr tar mina tankar mig till
dom civila mÀnniskor.
Som befinner sig i krigens epicentrum.
SkÀnker dom en medlidande tanke.
Att ljuset ska skingra, det mörker som tÀcker.
đđđđ
- Redigerat 2023-12-31 11:35 av [SolaH]
#5: đ€
#6: đ€
IgÄr smÀllde det ordentligt igen och man ser att det fortfarande finns folk med mer pengar Àn vad som Àr bra för dom och andra. Vid varje smÀll gÄr pengar upp i rök, medan det finns folk som inte har rÄd att Àta ordentligt.
TĂ€nk om alla som föredrar att lĂ„ta pengar gĂ„ upp i rök för att skrĂ€mma djur och förgifta miljön, i stĂ€llet skulle spendera dessa till fattiga mĂ€nniskorâŠâŠâŠâŠâŠâŠ
Skulle jag ha nÄgonting att sÀga inom politiken, skulle jag införa en skatt pÄ 200 % för fyrverkerier och sen anvÀnda pengarna för att hjÀlpa dom som Àr fattiga och för att betala skadorna som pjÀserna orsakar.
HÀr har man infört nya avgifter för bÄde el och bensin för miljöns skull, fast priserna Àr skyhöga och el och bensin Àr nÄgonting som mÀnniskor inte kan avstÄ ifrÄn. Men fyrverkeri kan man avstÄ ifrÄn och dom som har rÄd med det Àr inte sÄ fattiga att de mÄste spara med maten.
Man lÀser igen om brÀnder, skadade mÀnniskor osv. Vi gjorde ju ocksÄ en massa bus som ungdomar, t.ex. lÀgga en smÀllare under en kaffeburk, som ligger under en lyktstolpe och sen trÀffade man lampan som gick sönder. Men det var ingenting mot det som hÀnder nu. Nuförtiden Àr det riktiga bomber och hÀr sprÀngde man till och med en liten lastbil med sÄdana bomber. Man kastade ocksÄ bomber pÄ poliser. Kanske bÀttre att totalförbjuda fyrverkerier.
#8:
Ja, man förbjöd ju smÀllare hÀr i alla fall, förr. HÄller med, det Àr bra onödigt med fyrverkerier egentligen.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
#9:
Dom dÀr bomberna Àr ocksÄ förbjudna hÀr, liksom dom dÀr "dumbum" smÀllarna som finns att köpa i tjeckien, som egentligen borde heta dumbom smÀllare:
Men tjeckien Àr inte lÄngt borta, sÄ folk reser dit för att köpa dom. Sen binder folk ihop flera stycken sÄ att det blir riktiga bomber.
Det hÀr Àr ett klipp frÄn nyÄrsafton i Tyskland. Men i Wien var det inte mycket annorluunda.
- Redigerat 2024-01-01 13:20 av Condor
#10:
Oj, sĂ„ dĂ€r har vi inte hĂ€r dĂ€r jag bor i alla fall. Men minns ocksĂ„ nĂ€r man var liten och smĂ€llare var tillĂ„tna. Man tog en smĂ€llare och höll i handen, tĂ€nde pĂ„ och kastade ivĂ€g denâŠ. ett under att inte den gick av i handen.
Sen var det vissa som sprÀngde andras brevlÄdor med "thunder kings". Rör som sköt upp en exploderande kula. Men jag var aldrig med och sprÀngde brevlÄdor. Som tur Àr sÄ ska vÀl de vara förbjudna ocksÄ.
SÄg farligt ut i klippet i alla fall.
#11:
NÀr jag var barn i Sverige fanns det t.ex. de röda "20-öres smÀllarna" och etttöres. Dom dÀr ettöres kunde man hÄlla i handen medan dom smÀllde, men inte 20-öres. Det var 20-öres smÀllarna som fick en kaffeburk att flyga upp till lampan av en lyktstolpe. StÀllde man sig pÄ burken, flög man sjÀlv upp 10 cm.
BrevlÄdor sprÀngs inte hÀr, utan hÀr sprÀnger man bilar, soptunnor, cigarettautomater och sÄnt.
#12:
Minns ocksÄ de smÀllarna. Sen fanns ju tigersmÀllare ocksÄ, och de var ganska stora.
#13:
TigersmÀllare har jag inte i minnet frÄn "min tid". Dom starkaste var dom dÀr 20-öres. Sen fanns det sÄdana som man tÀnde som en tÀndsticka, alltsÄ utan stubin. Dom gillade jag inte för att man inte kunde se hur lÄng tid det Àr kvar tills de smÀller.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
SÄ hÀr gick det till i Wien igÄr.
Tidningsrubrikerna i en österrikisk tidning idag (svensk översÀttning):
Graz
NyÄrsdrama: döda och 21 skadade i lokal brand
BrandkĂ„ren blockerad i Wien â polisen mĂ„ste ingripa
Vorarlberg
Barn vÀlter över nyÄrsraketen - sex skadade
Nedre Ăsterrike
Brand pĂ„ nyĂ„rsafton â boende Ă„terupplivades
Brutal nyÄrsafton: allvarligt skadad, fasad i lÄgor
NyÄrsafton i Niederösterreich
Ă
tta skadade och 295 rÀddningsuppdrag
Pyro-kaoterna smÀller vilt, brÀnner ner julgranen.
Wien
13-Ă„ring trĂ€ffad av fyrverkerier â finger avskuren
Eskalering i Wien
Sparkar, knytnĂ€var â MassbrĂ„k pĂ„ nyĂ„rsafton i Favoriten
#15, #16:
Det dĂ€r verkar ju helt sjuktđČ bara att hĂ„lla sig inne dĂ€r visstâŠ
#17:
Ja, det Àr sjukt och igÄr kvÀll fick vi en chock nÀr brandbilar kom med tatu-tata och stannade vid vÄrt hus 2 trappuppgÄngar frÄn vÄr trappuppgÄng. DÀr brann det för ungefÀr 2 Är och de boende kunde inte bo i sina lÀgenheter i ett Är.
Men som tur var det bara en kamin med stark rökutveckling och brandmÀnnen tog ut kaminen och slÀckte den pÄ gatan.