Mönstret i ditt sinne
Hittade en fin text av Osho som jag översatte till svenska och som jag bara ville dela med mig av:
När du är olycklig betyder det helt enkelt att du har lärt dig trick för att vara olycklig. Ingenting annat! Olycka beror på mönstret i ditt sinne. Det finns människor som är olyckliga i alla möjliga situationer. De har ett specifikt program i huvudet som förvandlar allt till olycka. Om du berättar för dem om skönheten i en ros börjar de genast räkna dess taggar. Om du säger till dem: "Vilken vacker morgon, vilken solig dag!" säger de: "Det är bara en dag mellan två mörka nätter, varför gör du så mycket väsen av det?"
Man kan också se det ur ett positivt perspektiv, då är varje natt plötsligt omgiven av två dagar. Då är det plötsligt ett under att det överhuvudtaget finns en ros, att en så ömtålig blomma är möjlig mellan så många taggar.
Allt beror på vilket mönster som finns i ditt sinne. Miljoner människor bär på ett kors. Självklart och uppenbart bär de en börda, deras liv är ett fiasko. Deras mönster fokuserar omedelbart på allt negativt, det förstorar det negativa. Det är en sjuk inställning till livet, sjuklig. Men de tänker alltid: "Vad kan jag göra? Världen är bara så." Nej, världen är inte så! Världen är helt neutral. Den har taggar, den har rosor, den har nätter, den har dagar. Världen är helt neutral, i balans - den har allt. Det beror på dig.
- Redigerat 2023-12-24 17:21 av FataMorgana
#0: Det var en bra, vis, och tänkvärd text😊
#1: Osho var verkligen lysande bra på att författa texter 😊
- Redigerat 2023-12-24 21:20 av FataMorgana