Meningen med meditation
Bara en kort liten text om meditation igen, som jag även postade på min Facebook-sida och som jag ville dela med mig av här också. Bilden har jag låtit AI genera åt mig igen. Tycker det går snabbare så än att leta reda på någon Bild från Pixabay 😄
Meditation handlar inte om att skapa mentala bilder och fantasifulla platser, utan det handlar om att avstå från mentala konstruktioner, så att vi kan upptäcka friden i det som redan är.
Att meditera innebär inte att fokusera på objekt eller tankar, utan att släppa taget om fokuseringen för att låta sinnets vågor själva ebba ut.
Meditation är inte att försöka uppnå olika medvetandetillstånd, utan det handlar om att sluta med försöken, så att vi kan upptäcka den inre frid och harmoni som ligger bortom alla tillstånd.
I stunder av tystnad uppenbarar sig skatter som inte kan mätas i materiella termer och som inte kan förklaras med ord.
Det är i tystnaden, som en inre ro växer fram. Här finner vi den verkliga skatten, i ögonblicket när vi släpper taget om vår strävan och låter oss själva vara närvarande i det som är här och nu.