Behåll gaffeln
Hittade en vishetshistoria av okänd författare, som jag översätter till svenska:
En ädel kvinna fick en obotlig sjukdom diagnostiserad. Läkaren sa till henne att hon bara hade tre månader kvar att leva.
Så började kvinnan att ordna upp allt och reglera allt nödvändigt så långt det var möjligt.
Hennes präst kallade hon också till sig för att diskutera hennes önskemål för begravningen.
Hon hade klara idéer om varje detalj. Hon berättade vilka sånger som skulle sjungas, vilka bibelverser som skulle läsas och vilken klänning hon ville bli begravd i. Hon betonade också att hon ville hålla sin bibel i vänster hand.
När prästen reste sig och gick iväg, för att det nästan blev för mycket för honom, tog kvinnan upp en viktig detalj som hon inte hade nämnt tidigare.
"Herr präst, innan jag glömmer bort det …" började hon. "Jag har en viktig begäran till dig. Jag vill att jag ska hålla en gaffel i höger hand när jag ligger i kistan."
Prästen blev förvånad. Han visste inte vad han skulle säga. Han var bokstavligen ordlös. "Ja, det överraskar dig säkert …" fortsatte kvinnan och började förklara:
"Under alla de år jag har deltagit i otaliga mottagningar och middagar har jag alltid blivit påmind om att behålla min gaffel när tallriken rensades ut. 'Behåll din gaffel' - någon servitör sa alltid det! Och jag blev genast glad, för jag visste att något ännu bättre skulle komma! Läcker chokladdesserter, tårtor och kakor, glass, sorbet eller semifreddo - något fantastiskt som skulle kröna den stora middagen perfekt. "
Prästen var förvånad.
"Jag vill", fortsatte kvinnan, "att de människor som ser mig ligga i kistan ska undra varför jag har en gaffel i handen. Och jag vill att du berättar för dem anledningen och förkunnar för dem: 'Behåll er gaffel' - det bästa kommer fortfarande!"
Prästen blev djupt rörd och höll nästan på att gråta när han kramade om kvinnan igen innan han sa adjö. Han visste att det varista gången han skulle se henne innan hon dog. Men ännu mer berörde det honom att kvinnan hade en bättre föreställning om himlen, om "det som kommer efter", än han själv. Oersättligt litar hon på att något bättre väntade på henne. Så avundsvärt.
På begravningen gick människorna förbi hennes kista och såg henne där vacker och majestätisk, precis som de kände henne. De beundrade hennes vackra klänning, såg bibeln i vänster hand och gaffeln i höger hand - precis som hon hade önskat.
Pastorn hörde gång på gång frågan: "Varför i Guds namn håller hon en gaffel i handen?"
Och varje gång han hörde det blev hans leende bredare.
Under predikan berättade prästen om samtalet han hade haft med kvinnan nyligen. Han förklarade vad gaffeln i handen skulle symbolisera och vad det betydde för kvinnan. Han erkände också att han sedan dess inte kunde sluta tänka på gaffeln och betonade att han hoppades att de närvarande aldrig skulle glömma gaffeln heller.
Och så avslutade han: "För även om du lämnar skeden, så behåll din gaffel - det bästa kommer fortfarande!"
Talen rörde alla närvarande djupt. Och ibland berättar man fortfarande om den ädla kvinnan - och många berättar hennes historia än idag. "Behåll gaffeln - det bästa kommer fortfarande!"
copy
Bra och tankeväckande historia!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1:
Tack! 🙂 Jag gillar den också.
Jättefin berättelse, väl värd att berätta för fler.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#3:
Tack för det! 🙂