Babbeltråd Nr. 4
Eftersom den gamla tråden börjar bli så lång, tänkte jag att jag lika bra kan öppna en ny, fast jag egentligen inte har så mycket att säga just nu. Det står lite stilla i huvudet på mig igen 😄 Men om någon annan kommer på någonting eller har något att berätta, så skriv gärna 🙂
- Redigerat 2023-10-09 19:15 av FataMorgana
Jag kan skriva och berätta att katten Sotiz planeras komma till mig imorgon.😄 Hoppas att allt går väl.
Så roligt Snowy00🤗
Jag jag har varit i Spanien och njutit av sol, bad,värme i Gandìa och sen en veckas storstads liv.
Har tittat på hus och arkitektur, kikat i gamla kyrkor och fullständigt baxnade. När vi hittade den (troligast) äldsta kyrkan i Valencia som inte var fylld med dyrbarheter. Den låg liksom gömd bland andra hus.
Har för mig att den var från 1200- talet. Men ack så vacker och så tyst. Blev omfamnad av tystheten som rådde där inne. Det var nästan som att få en kram.
Gått närmar 1 1/2 mil per dag. Druckit massor med vatten för att inte bli fullständigt intorkad. Det var runt 30- 35 grader varmt.
Sista dagarna hade jag hemlängtan - jag blev mätt på sol och värme 😇
Och nu är jag hemma och gnäller över nordanvinden 😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: verkligen kul 🙂
Skönt för dig med lite semester. Var länge sen jag var utomlands nu.
#1: Så kul. Då får vi snart se bilder på katten🙂 Det kommer säkert att gå bra. Är det en svart katt när den heter Sotiz?
#2 Oh, lyckans dig 🙂
#4: Ja, ska bifoga nån bild på honom snart🙂 precis, det är en helsvart katt… Tycker namnet passar honom bra.
#2:
Vad härligt att njuta av värmen i Spanien. Vi hade också ganska varmt här de sista veckorna, mellan 22 och 30 grader och för en vecka sen nytt temperaturrekord för Oktober., Ungefär 100 km härifrån hade vi 30,3 grader.
Enda undantaget är helgarna. Då var det alltid regnigt och kallt. I söndags på morgonen fortfarande 22 grader och sen när regnet och stormen kom sjönk temperaturen på eftermiddagen ner till bara 12 grader. Det regnar fortfarande, men från och med i morgon ska det vara soligt med 26-27 grader ända fram till lördag. På söndag kommer så klart nästa regn.
#5:
Jag tänkte väl att den måste vara svart, eftersom den heter Sotiz. 😊 Vad kul att du får den idag. Jag är spännd på bilden.
Min kusin hade också en helsvart katt en gång, med gröna ögon. Den var riktigt magisk och det lustiga är att kusinen också har gröna ögon. 😊
Den hade en egen personlighet. Ingen utom min kusin fick röra den. När jag en gång försökte att klappa den, reste den ryggen, ställde upp håret och fräste. Min kusins kompis berättade att hon matade katten när kusinen var bortrest. När non kom med maten, fick hon klappa den. Men när den väl hade fått maten, fick non inte klappa den längre. 😄
#7:
Aha, ja, de är fina de svarta katterna. Alla katter har nog en egen personlighet skulle jag tro😊 får se hur snabbt denna vänjer sig, och vill bli klappad. Han är ju lite blyg än så länge.
Ibland får man nog fjäska med lite mat och godis 😄😉
#8: Med mat och godis kommer du säkert snabbt att vinna dens hjärta 😊
#8:
Ja, men ett personlighetsdrag har nästan alla katter. Dom ser det inte så som att det är ägarens hem där de bor, utan deras eget hem och ägaren är den som får bo där för att den öppnar katttmatburken. 😄
#10: Så såg min katt också på saken, dvs att det inte var jag som ägde den, utan den som ägde mig 😄
Hehe 😊
Nu har Sotiz kommit hit i alla fall. Men det har varit lite svårt att ta en bild av honom än så länge då han har legat och gömt sig under sängen hela tiden. Men han kommer säkert fram så småningom.
#12:
Ja, det är ett nytt hem för honom. Han vet ju inte var han är. Kanske du kan locka fram Sotiz med lite kattgodis.
#13:
Jo, jag försökte ge honom lite godis. Han tuggade lite på det, men åt inte upp det. Hoppas han kommer fram och äter av sin mat osv snart. Men ska försöka locka honom lite mer.
- Redigerat 2023-10-10 15:15 av snowy00
#14:
De första dagarna kommer att bli de svåraste, för katten vet ju inte att det här är det nya hemmet. Den vet bara att den är borta från stället som den fortfarande betraktar som sitt hem. Det nya hemmet är för katten "det okända" och därför är den rädd. Men jag tror att förr eller senare, när den är tillräckligt hungrig, kommer den att äta och med tiden känna sig hemma. När den ser att det nya hemmet är bättre än kathemmet kommer den nog att trivas.
#15:
Ja, precis. Det tror jag också.😊
Åååå, det påminner mig om Charlie tjalle ❤️ en kattunge som kom till mig för många år sen. Han gömde sig under soffan. Kom inte fram alls på över en vecka.
Jag puttade in ett fat med mat och en liten skål med vatten under soffan till honom. Varje dag. Vatten drack han. Men maten tog det flera dagar innan han rörde. Fräste gjorde han också. Jag var så hiskeligt orolig att han skulle svälta ihjäl. Väldigt skrajsen liten krabat var det.
När han väl vågade sig ut därifrån så blev han en hårdhänt kelig envis liten herre. Spann som en motorsåg högt och ljudligt och kloade när han trampade med sina små trampdynor när han ville kela.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, man blir ju lite orolig att han inte ska äta på ett tag. Även så behöver han göra sina behov antar jag, så hoppas det inte blir under sängen hehe. Men som sagt, han kommer nog fram så småningom 😊
Fint att du påmindes om din kattunge ändå.
#18: Jag fick torka kissfläckar jag😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#19:
😅
Men nu har han i alla fall ätit lite. Ställde en skål mat alldeles framför honom när han hade förflyttat sig till under soffan.
#20: 🤗❤️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#20: Så bra 😊 Den behöver bara lite tid på att vänja sig och på att känna sig som hemma. Kan knappt vänta på att få se foton. Men bäst att du tar det i kattens takt, så att du inte skrämmer den med kamera, så jag väntar nog otåligt 😄
#22:
Ja, inatt har han varit framme lite i lägenheten. Kunde höra han knapra på maten alldeles innan jag somnade, och han har fint använt kattlådan…inte annat att jag känner mig lite stolt.😄
Försökte fota honom igår, men det var för mörkt i lägenheten där han var, så han syntes inte så bra. Men foto kommer tids nog
#23:
Det låter ju bra. Bättre att fota på dagen, för han kanske blir skrämd av blixtljuset.
#23: Vilka framsteg på en så kort tid. Ja du har all anledning till att känna dig stolt 😊
#26: Vilken gullig katt 😍😻 Undrar om man kan bli svartare än så.
#26:
Sötiz skulle också passa som namn. Hur går det annars med katten? Vågar den sig fram lite mer än och äter den normalt än?
Annars skulle man ju kunna pröva följandes. Du ställer skålarna med vatten och mat varje dag en liten bit längre bort från sängen som den gömmer sig under.
#26 Gullefnutt❤️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#27:
Visst är han 😍 han har verkligen svart päls, ja. Fast jag tror han ser lite svartare ut på fotot än på riktigt ändå, även om jag ljusade upp det lite.
#28:
Jag har också tänkt att Sötiz är ett passande smeknamn på honom 😁
Han har gjort stora framsteg bara under igår. Mot kvällen var han nog mer framme i lägenheten än under soffan, både åt och drack vatten. Sen åt han också upp blötmaten som han fick på kvällen, vilken han inte rörde första dagen.(även sov han i soffan, och inte under den inatt, hehe)
Men han blir fortfarande lite rädd när man närmar sig honom. Och kanske borde han dricka lite mer vatten, jag vet inte…
Men bra idé att flytta matskålarna. Jag gjorde så med vattnet igår och då kom han fram ganska på en gång och drack ur skålen.
#29:
💜
#30:
Han börjar väl med att utforska sitt nya hem. Synd att han är rädd, men vad vet man vad han har upplevt med människor där han var före han kom till katthemmet.
Med tiden kommer han väl att inse att du är hans nya "kattmatburköppnare" 😄 och ni kommer att utveckla en relation till varandra.
Vet inte hur mycket vatten en katt ska dricka och hur mycket Sotiz dricker. Jag tänker att när den är törsdig, så dricker den väl tills den inte är törsdig längre.
#31:
😄
Ja, det bör vara så, att han dricker så mycket han behöver. Bara jag som var osäker om han drack nåt alls första dygnet, men nu har jag som sagt sett honom dricka relativt mycket flera gånger, så känner mig lugn så.
Jag försöker just att sola lite på balkongen för att ta vara på de sista varma och soliga dagarna före det blir kalt på söndag. Just nu, 24 grader. Men de "gröna kräken" som kommer flygande låter mig inte sola ifred. Nu är jag trött på att springa fram och tillbaka mellan Balkong och WC, för att spola ner dom. Det är ju ett sisyfos arbete.
Nu har jag en sprayflaska med vinäger, diskmedsl och vatten som jag sprayar dom med. Det gillar dom inte och ger sig iväg.
#30 #32: Det verkar som att han redan börjar känna sig som hemma 😊 Det är så fint att läsa om alla framsteg, men det kommer nog att ta en ännu en tid till, tills han har anpassat sig till sina nya miljö fullt ut och tills han fått fullt förtroende för dig. Så med tiden kommer han nog att vara mindre skrämd.
#34:
Det tror jag också😊
Idag, den 13. Oktober, har vi aktuellt 27 grader och solen skiner. Men om väderprognoserna stämmer, får man ta på sig vinterkläderna nästa vecka. Vart tog hösten vägen?
#36: Den är här hos mig🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#36: Hösten är här med.
Då är det ju klart att den inte kan vara här med. Hösten är ju ingen kvantpartikel i superposition. 😄
Här är träden fortfarande gröna, våra petunier på balkongen fortfarande jättefina och just skördade vi var sin jordgubbe på balkongen. I morgon har vi den sista sommardagen, sen kommer kylan.
#41: Vilken vacker natur. Det ser så mysigt och lummigt ut och sen med ankor simmande i vattnet 🙂
#41:
Vilken vacker naturbild. 🙂
#42: Ja det är väldigt fint. Till och med på vintern. 😊
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#43: Tack! 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#46: Han är ju bara sååå söt 😻 Har han kanske blivit lite mindre rädd redan? Det ser i alla fall lite så ut när han ligger och där och myser.
#47: Ja 😍 han blir nog mindre och mindre rädd. Men idag låg han under soffan igen fram tills kvällen, sen gick han upp på soffan och lade sig…😄 Han kanske vill variera sig
#48: Nyfiken som jag är, undrar jag hur det går med Sötiz, så här ett par dagar senare?
#49:
Samma här.
#51: Det låter ju bra. Ja, katter är vanligtvis är mer aktiva på nätterna än på dagarna, men kanske anpassar han sig mer till dina rutiner snart, så som min katt också gjorde. Han ser i alla fall riktigt hemma ut i sitt katträd. Fint att du skaffat ett sånt 😊
#51:
Vad sött den tittar ut där. 😊
#52:
Ja, hoppas han blir mer aktiv på dagarna också. Känner att jag borde leka med honom som jag gjorde på katthemmet (så han får sin motion och blir stimulerad), men han har inte varit så intresserad av lek än så länge. Men säkert kommer det med tiden också.😊
Har förresten två katträd, ett i köket och ett i vardagsrummet. Han har mest varit intresserad av det i köket än så länge.
#53:
Jag tyckte det jag med 🙂
#54: Du kan ju pröva dig försiktigt fram med olika sorters lekar och se om du hittar på något som han nappar på. Fast det har du kanske redan tänkt på och gjort. Men så här i början av sin tid hemma hos dig, behöver han säkert lite tid till att forska ut sitt nya hem och sen behöver han säkert komma till ro från allt vad han nu varit med om också 🙂
#55: Ja, jag har provat olika kattleksaker, och ska köpa ännu en variant. Men försöker att inte vara för påstridig heller… Så han får tid att komma till ro också, som du skriver.😊
#56:
Har du försökt att binda någon liten grej på ett snöre som katten kan jaga efter? Det brukar katter gärna göra.
Hur reagerar den annars på dig. Låter den sig klappas och kommer den för att kela?
#57:
Det är en sån leksak jag ska köpa. Jag köpte en "fjädervippa" tidigare när jag inte visste så mycket, och den har inget snöre. Men den på katthemmet hade snöre, och den lekte han med. Så jag ska köpa en sån också.
Sotiz låter sig inte bli klappad eller kela. Har provat komma fram med handen så han får hälsa, men han backar försiktigt från handen. Men på katthemmet nosade han på min hand, och åt även godis ur handen, så det kan ha med miljöombytet att göra.😊
#58:
Det har säkert med miljöbytet att göra. Den behöver tid för att vänja sig vid sitt nya hem. Lyssnar den på sitt namn?
#58: Jag tror att det bästa receptet för en skygg katt nog är: Massor med kärlek och en stor portion tålamod 😊
#59:
Är inte säker, jag säger hans namn ofta, men märker ingen stor skillnad när jag säger det😊 men igår fick jag röra lite vid hans tass iaf, utan att han blev rädd. Första gången jag fick röra vid honom.
#60:
Precis så, det tror jag med. Man får ha mycket tålamod skulle jag tro. Och för egen del känner jag ingen brådska.
#61:
Det är nog så att du är på vägen att bygga upp en relation till honom. När du har vunnit hans förtroende, kommer han säkert för att kela.
Köpte en leksak som är en träpinne, med ett snöre och en mjuk grej i slutet av snöret. Den var han lite mer intresserad av i alla fall.
#63:
Hur går det annars? Är han fortfarande lika skygg?
#63: Så roligt 😊
#64:
Jo, han är ungefär lika som tidigare. Förutom att han lekte lite smått med nya leksaken.
Det tar nog lite tid detta😊
Måste bara tillägga att jag köpte kattgodis igår som han verkar tycka om bättre, så nu åt han i stort sett sånt ur min hand också. Så visst är det lite skillnad ändå.
#67:
Med kattgodis kan man för det mesta förföra katter. 😊
#68:
😄
Nu har hösten anlänt, även till oss. Det ser man på hur färgerna i naturen plötsligt skiftar färg. Men vi hade ändå 23 grader varmt idag, så därför tog vi oss en liten promenad. Och trots att en liten fågel satte sig på en gren 1 meter framför oss, nästan som om den ville bli fotograferad, lyckades jag med min kamera inte ta en skaplig bild på den 🫤 Den var så söt 😍
#70:
Men tills igår verkade vintern att vara här hela veckan. Det var stormen som vi hade igår som blåste bort den kalla luften.
#70:
Vilka fina bilder. Fågeln syntes ju ganska tydligt i alla fall.
I förrgår hade vi årets första snö här. Det snöade när jag var ute och promenerade, och lite snö stannade ett tag på gräsmattorna. Det känns som vintern snart är här.
#72:
Bilden duger väl 😄 Blir bara så avundsjuk på andras kameror ibland, speciellt när jag vill fota djur. Då tycker jag att min kamera är helt obrukbar 😄
Brrr… Det låter kallt med snö. Jag har vant mig så med värmen här att jag inte vet hur jag ska klara av vintern längre. Den kommer helt säkert även hit snart.
#73:
Jo, det är roligare med ett riktigt zoomobjektiv när man fotar djur. Jag har ju ett till min systemkamera, men det var ett tag sen jag använde det😅
Det är kallt med snö. Men jag kan tycka det är lite fint när det snöar också, om man klär sig varmt
Kanske en dum fråga, men har ni nån snö på vintern?
Behövde också bara dela att jag hade en sån fin stund med Sotiz nyss. Han låg alldeles framför mig i säkert 15-20 minuter, lugnt och stilla… Såg ut att ha det riktigt skönt, medan jag lugnt pratade till honom. Och det var han som kom fram till mig denna gången…☺️
#75:
Det var ett stort framsteg. 🙂 Roligt att höra.
#74: Vi har nog snö här också. Men nog inte så mycket som ni brukar ha i Sverige. I alperna brukar det förstås snöa mycket mer, men vi bor i närheten av Wien, alltså inte på så höga höjder. Men hos oss brukar snön oftast bara vara i några timmar innan det smälter bort eller som mest i några dagar. Temperaturerna växlar oftast mellan ett par grader minus och mellan ett par grader plus här hos oss, på vintern när det brukar vara som kallast. Har nog aldrig upplevt längre perioder av minusgrader och en massa snö. För det mesta är det grått, trist och dimmigt på vintern.
#75 Vad fint 🥰
- Redigerat 2023-10-22 12:42 av FataMorgana
#77:
Ah, då förstår jag.
Ja, det har blivit mindre snö här med åren…. Men i några dagar/någon vecka har vi ju fortfarande ibland 20-25 minusgrader och mycket snö. Hellre det än slask, och regn ändå😊
Det här kändes inte riktigt som en egen tråd, men ville tipsa om ett radioprogram på SR om en "självhjälpsguru" som missledde folk och sedan hamnade i fängelse något år. Han pushade bl a folk så hårt i något som kallades "svetthydda" tills många blev rejält skadade och en del dog.
Tycker dokumentären var ganska intressant
#78:
Jag föredrar nog slask och regn framför mycket snö och 25 minusgrader. 😄 När jag bodde i Sverige upplevde jag 33 minusgrader. När man gick ut och tog sitt första andetag, blev det stopp i näsan för att fuktigheten där frös. Men här i Österrike har jag i alla fall upplevt 25 minusgrader. Det var Januari 1985. Jag är glad att vintrarna nuförtiden inte är lika kalla längre. Jag behöver ingen vinter och för mig skulle det gärna kunna varar så, att efter september kommer mars. 😊
#79:
Svetthyddor är ju i vanliga fall inget som man dör utav och det kommer från shamanism. Men det står att han gjorde den på sitt eget sätt och det kanske var det som var problemet. Kanske det blev för hett?
#80:
Visst är det skönt när det är milt också. På många sätt hade det varit skönt med några plusgrader hela vintern också.
#81:
Jo, han gjorde det nog på sitt eget sätt (och det blev för hett). Jag vet inte om han var en bra guru i övrigt, men det där med svetthyddan var lite väl.
#82:
Det är inte bara kylan som stör mig på vintern. Man ser nästan ingen sol, dagarna är korta, det är dimmigt och blött, träd och buskar är glesa, inget liv, inga fåglar sjunger och när vinden blåser rinner näsan. Halt på vägen och man ser dåligt när det är mörkt och bilars ljus speglar sig på den blöta gatan. Man vill helst gå i vinterdvala. 😄
Hoppas att snart äntligen alla lottotal stämmer överens med min lottolapp. I så fall stannar jag på Kanarieöarna eller Karibiken över vintern. 😄
#83:
Ja, man kanske får gå i ide som björnarna gör, och sova bort vintern😉😄
Jo, det var mer snö förr faktiskt😊 jag minns också det som barn. Tror vi ofta hade ett par meter snö då.
Jag minns en gång på 80-talet när det var snöstorm. Över natt hade det snöat en halv meter och på morgonen snöade och blåste det fortfarande. När jag for till jobbet var jag glad att snöplogen just hade kört, men efter ett par hundra meter såg jag att snöplogen hade fastnat i snön och en annan snöplog försökte befria den. Jag fick vända igen. Alla andra gator var också blockerade så jag kom först till jobbet klockan 14,00. 😄
Men som barn gillade jag snön. Jag minns en dag när jag var barn och bodde i Sverige. Det hade snöat hela natten och på morgonen var det blå himmel och soligt. Det var stora snöflingor som glittrade i solljuset. Det var nog 30 cm nysnö på den gamla snön. Jag tog på mig skidorna och tog vägen ut i skogen., Det var ett riktigt sagolandskap med den glittrande snön på träden. Skidspåret var "jungfruligt". Jag var den första i spåret. jag kommer aldrig att glömma den dagen.
#88: det är just sådana dagar som är så vackra på vintern, som du beskriver när du åkte skidor. Men de är nog mer sällsynta nu för tiden, beroende på var man bor så klart.
#89:
Jag minns en till sådan dag från min barndom i Sverige. Det fanns ingen snö, men det var extremt kallt. Därför var det blankt is på sjön. Över 20 km blankt is och när vi en gång hade en solig dag åkte vi skridskor där.
#90:
Fint 😊
Själv minns jag att vi pimplade på isen med skolan och så, när jag var yngre. Och när jag var barn hade vi ett vattendrag i skogen där vi åkte skridskor vill jag minnas.
#91:
Jag pimpelfiskade också som barn men tyckte att det var roligare att fiska på sommarn. Jag minns en gång när vi var ute på min svågers sommarstuga en varm sommarkväll. Min svåger, en eller 2 av hans brödrar och min far for ut med båten och fiskade med kastspön. För mig fanns det ingen plats i båten, så jag stannade och fiskade med metspö på bryggan. När dom andra kom tillbaka, hade dom inte fått lika mycket fisk som jag. 😄
Senare, när jag hade fått mit första akvarium, slutade jag upp att fiska. Jag tyckte synd om fiskarna.
#92:
Jag tycker heller inte om att fiska mer. Har egentligen inte varit så förtjust i det tidigare heller… Men nu som vegetarian känns det ju konstigt att fiska för kuls skull.😄
På tal om fiske, så räddade jag och min vän en flundra en gång när vi var barn. Det var så att min far hade varit och fiskat och lagt en flundra i en pöl åt våran katt. Men katten brydde sig inte om flundran och jag min vän tyckte så synd om den när den låg där i pölen och sprattlade, att vi la den i en hink vatten och gick ner till viken för att släppa ut den där. Vi gick några meter ut i vattnet och hällde ut flundran i vattnet så att den kunde simma iväg. Men efter att den simmat några meter vände den plötsligt och simmande tillbaka till oss. Först stannade den framför mina fötter, precis som om den ville tacka mig och sen simmade den fram till min väns fötter, precis som om den ville tacka henne med. Sen först simmade den helt iväg. Det var så gulligt, som om den förstod att vi räddade den och ville tacka oss 😍 Det är en upplevelse från min barndom som jag nog aldrig kommer att glömma 😊
- Redigerat 2023-10-26 11:07 av FataMorgana
#94:
Katten ville väl ha sheba. 😄
Jag räddade också en fisk en gång. När jag var på Teneriffa en gång tittade jag på hur en fiskare fick en fisk som han kastade i en av pölarna som fanns där. Det var en liten färgrann fisk, som var för liten för att äta men som skulle passa bättre som akvariefisk. Jag såg att vågorna nästan kom fram till pölen där fisken befann sig och hoppades på att det skulle komma en större våg som befriade fisken från sitt öde. Men det kom ingen. Till slut ville jag inte vänta längre, utan gick till pölen, tog fisken, kastade den i havet och gick därifrån. Fiskaren tittade efter mig, men sa ingenting. 😊
#94: Så himla fint🤗❤️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#94: vilken söt fisk😍
#97: Hur går det förresten med Sotiz? Allt väl?
#98: Ja, allt är väl.😊 Han är ungefär lika som sist. Äter godis ur handen när jag erbjuder, ligger bredvid mig en stund på golvet då och då.
Men han vågar inte riktigt vara i köket samtidigt som mig (där han har ett av katträden och så), och när jag styrketränar och flyttar runt träningsbänken så blir han lite orolig/rädd och gömmer sig under soffan.
Men det går nog sakta framåt.
Tror jag inte har bifogat denna bilden här. Han sitter en stund på katträdet i vardagsrummet här… Och kollar på "katt-TV" (dvs, kikar ut genom fönstret).😄
#99: Med tiden kommer han nog att förstå att din träningsbänk inte är farlig och att det inte heller gör något att vara i köket samtidigt med dig. Fin bild 😊
#100:
Tack!
Ja, det blir nog så. Jag känner ibland att jag stör honom lite när jag går in i köket, och han är där, för då vill han gå ut i vardagsrummet igen….men han får lära sig att det inte är farligt, som du skriver😊
- Redigerat 2023-11-01 18:27 av snowy00
Puh, jag känner mig för övrigt så tom på ord. Jag har nog alltid varit lite så, men nu läser jag vad andra skriver, det är intressant, men jag har liksom inget att tillägga😅 i och för sig…är det ganska skönt…😏
Hallojsan!
En morgon kan ju börja hur som helst egentligen. Delar från mitt fb- flöde.
Om man nu ska laga till någonting som man aldrig lagat förut.
Och dessutom aldrig ätit.
Då ska man väl ändå följa receptet?
Intentionen var god iallafall.
Receptet stod klart och tydligt på paketet, så som det alltid gör och mina smaklökar sa att det saknas en massa grönt och sånt.
De undantryckta husliga tankeinvånarna rusade fram och improviserade.
De tyckte minsann att det går lika bra med vitvinsvinäger, eftersom det aldrig finns något vitt vin i det här köket.
Salt och peppar är på tok för fattigt.
I med curry, aromat, salt, chilli och Koriander…
En tveksam tanke försökte protestera.
-Hur svårt kan det vara att följa receptet?
Sch….
svarade de engagerade husliga tankeinvånarna,
och lät fingrarna arbeta och blanda som de ville.
Nu saknas bara räkorna
Risotto al'a ….
mumsfillibaba
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#103:
God aptit!😊
Jag brukar heller aldrig följa ett recept ordagrant om jag någon gång lagar mat efter recept. Det som jag inte gillar (t.ex. vitlök) lämnar jag bort, liksom starka kryddor som min mage inte tål. Den där kryddblandningen som du la till, skulle jag inte klara av. 😄
Sen brukar jag byta ut onyttiga saker mot nyttiga. I stället för vitt vetemjöl ska det vara dinkelfullkorn.
Vad som gäller vinägern som du nämnde. Jag brukar att använda äpplevinäger. Jättenyttigt!
#102: Så kan det gå. Du skriver när du skriver helt enkelt, när orden trillar över dig igen 😊
Låter gott. Jag älskar kryddstark mat 😊
#105:
Det gör jag 😊 jag har inte kvar min blogg heller förresten. Men det kanske inte gör nåt när jag ändå inte har så mycket att skriva om hehe 😛
#105: Den blev inte så stark. Försökte lägga in bild. Men det gick inte.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Nu har vi redan 107 inlägg i den här babbeltråden. Därför öppnar jag en ny.