Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: gud-gudomligtandlig-upplysning
Läst 109 ggr
FataMorgana
4

Från tro till verklighet

För de allra flesta människor är frågan om Gud en komplex och känslig fråga. Många människor ser det som en fråga om att antingen tro eller icke-tro. Men vad om jag berättade för dig att det finns något bortom tron, något som handlar om en direkt egen erfarenhet av det gudomliga?

Det är lätt så lätt att fastna i tankesättet att antingen tro på Gud eller inte tro alls. Många människor har redan bestämt sig för att det handlar om tro och inget annat. Men vad de kanske har missat är den djupgående erfarenheten som uppstår när tystnaden i våra sinnen infinner sig - en erfarenhet av vår egen gudomliga natur.

Det handlar inte längre om att acceptera en dogm eller följa en religiös doktrin. Det handlar om att gå bortom orden och koncepten, bortom våra tvivel och rädslor, och att fördjupa sig i själva kärnan av vår existens. Det handlar om att utforska vårt inre och att upptäcka att vi, i vår djupaste essens, är en del av något större än oss själva.

Det handlar inte om att tro på Gud; det handlar om att erfara Gud. Det handlar om att med hela sitt innersta väsen erfara att man till sin sanna essens är det högsta gudomliga som finns. Det är en erfarenhet som inte kan förklaras med ord, utan som var och en bara själva kan ha. Efter det är det inte en fråga om tro längre, utan då har man gått över från tro till verklighet. Det uppstår en inre visshet, ett igenkännande.

Så nästa gång någon frågar dig om du tror på Gud, fundera över möjligheten att erfara Gud på ett djupare plan och du kanske finner att Gud inte är en fråga om tro, utan en levande erfarenhet som kan förändra ditt liv på ett sätt du aldrig kunde föreställa dig.

Många människor har delat med sig av sina guds-erfarenheter genom historien. Dessa berättelser vittnar om människor som har gått bortom tron och själva erfarit det gudomliga.

Här är några citat från sådana personer:

Allt omgavs av ett strålande ljus. Stänk av guld föll som regn genom luften. Men det viktigaste var inte dessa fenomen; det viktigaste var igenkännandet av hela skapelsens enhet. Inte bara med människor - jag visste redan i förväg att alla människor är en enhet - men nu erfor jag också enheten med resten av skapelsen. Med varelserna som vandrar på jorden, jordens växter, luften, vattnet, med jorden själv, och mest underbart, enheten med det som genomsyrar allt, håller ihop allt och ger liv till allt. En enhet med det som många skulle kalla för Gud.

~ Peace Pilgrim

En ny energi steg från ingenstans. Hon kom inte från en källa. Hon kom från intet och från allting. Hon var i träden, i stenarna, på himlen, i solen, i luften, hon var överallt. Jag hade sökt hårt och trodde att hon var långt borta, men ändå var hon så nära, så omedelbar. Mina ögon var långt borta, riktade på horisonten och hade förlorat förmågan att se vad som låg direkt framför mig.

Och på den sista dagen var närvaron av en helt ny energi, ett nytt ljus och en ny glädje så överväldigande att det nästan var outhärdligt. Det var som om jag exploderade, blev galen av lycksalighet.

~ Osho

Jag hör och blir varse Gud i allt som är, och ändå förstår jag Honom alls icke.
Ej heller förstår jag, att någon kan vara mer underbar än jag.
Varför skulle jag önska att se Gud bättre än i dag?
Jag ser ju något av Honom var och en av dygnets timmar och i varje ögonblick.
I mäns och kvinnors ansikten ser jag Gud, och i mitt eget ansikte i spegeln.
Och Gud har lämnat brev på gatan, vart och ett signerat med Sitt namn.

~ Walt Whitman

Jag förlorade min fysiska kropps begränsningar. Jag hade min hud fortfarande, naturligtvis, men min kropp räckte till universums rand.
Jag gick två, tre, fyra meter bort, men jag stod i mitten av kosmos. Jag talade, men mina ord hade förlorat sin mening. Jag såg människor komma till mig, men alla var samma människa, alla var jag själv. Jag hade alltid trott att jag var skapad, men nu måste jag ändra min mening. Jag var aldrig skapad, jag är kosmos, det finns ingen individuell Hr Sasaki.

~ Sokei-an Sasaki
  • Redigerat 2023-09-24 17:07 av FataMorgana
Condor
2

#0:

Sen är det ju så att dom som tror, tror på alla möjliga gudar. Vem som vill erfara gud, får inte söka gudar som folk tror på, utan måste bli fri från alla föreställningar och beskrivningar.

[SolaH]
2

Ja, och det är kanske inte så lätt att släppa Gudsbilden.
Relation människor som vi är. När Någonting är bortom vår horisont, är det svårt att ta in begreppet.
Vi vill inte släppa taget om Gud. Vi tolkar Gudsbilden så som vi känner oss trygga i och kan på det mänskliga planet relatera till.
När den språkliga relationer tar slut om Gud bortom så blir det en tomhet, som också känns skrämmande och en tomhet så råder.
Var är då min Gud?

• Redigerat 2023-09-25 08:39 av [SolaH]
Condor
2

#2:

Ja, så är det. Människor växer ju upp med gudsbilden. Som barn är det dom vuxna som överför bilden tilll barnen. Det är föräldrarna, lärarna, kyrkan och böcker som bibeln som ger barnen en föreställning av den guden som motsvarar kulturen som barnen växer upp i och det är alltid en gud som befinner sig utanför sig själv och som är separerad från sig själv. Barnen förtror föräldrarna och om lärarna och böckerna säger samma sak som föräldrarna, vad ska då få ett barn att tvivla? Barnet kan inte föreställa sig att alla ljuger eller har fel.

Att plötsligt släppa loss allt det där som man har blivit matad och växt upp med är inte så enkelt. Somliga är beredda att dö för deras tro. Så har det varit i många generationer, att en generation överför gudsbilden till nästa generation.

För tusentals år kanske det behövdes en gud som straffar de "onda" för man hade ju inte samma möjligheter att bekämpa brott som nu och så behövdes det ju också en belöning för dom som är snälla. Förr i tiden var det ju religionerna som bestämde och i vissa länder bestämmer fortfarande religioner och som använder sig av människors tro för att styra och förtrycka människor. Exempel Iran. Att göra sig lustig över religionen straffas med döden.

• Redigerat 2023-09-25 10:32 av Condor
FataMorgana
2

#2:

Ja det är verkligen inte lätt att släppa Gudsbilden, det håller jag totalt med dig om och att det är skrämmande med. Kanske något av det svåraste på den andliga vägen, att våga släppa taget om sina Gudsbilder och om allt vad man någonsin trott på.

Men tomheten är också som en port till en djupare och mer meningsfull existens
När sinnet är helt tomt, som ett oskrivet blad, är det redo att fyllas på igen, med Guds ljus / det rena medvetandet eller vad man vill kalla det för. Det blir till en ögonblicklig och direkt erfarenhet av en annan verklighet, en förståelse som inte är begränsad av ord eller tankar 😊

Stjärnskott
4

Tack för intressant inlägg Fatamorgana.
Apropå Tro eller icke tro
Mina tankar har gått så här under en tid.

Tänk om det är så här?
Vi är ingenting.
Förutom en berättelse
i någon annans huvud.
Den berättelsen blir även den
en berättelse i vårt eget huvud.
En berättelse som blir till en tänkt verklighet.
En verklighet som levs genom antaganden om hur vi tror att det är.
Och hur vi tror att det ska vara, eller hur det ska bli.
Den ilusoriska verkligheten antar sin form.
I berättelsen föds det ännu fler tänkta berättelser, som vi tar för sanning.
Berättelser som vi tror på!
Utan att fatta det.
Och som vi i tanken håller så hårt och fast vid.
Utan att förstå att det är något som missas.
Få är de som vågar släppa taget om den påtvingade och inlärda verkligheten
som spär på illusionen om vad livet är.
Fullständigt förblindade av livets mångbottnade lager
håller vi oss många gånger fast och envist kvar i det vi tror och tar för sanning.

Bakom bruset av byggda illusioner och tilltänkta tankar.
Där hörs ett tyst eko genom eoner av tid.
Det är den stora tomheten. Den som bor inuti.

Frågan är:
                 Lyssnar vi?

A.E 2023 09 25

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#5:

Det var visa ord. 🙂 Många som tror, väljer att söka bekräftelse av andra för deras tro i stället för att söka sanningen. I så fall lyssnar man inte.

Stjärnskott
2

#6: Ja, så är det väl rent generellt. Tron på att alla andra Vet och kan det de predikar. Innan man läs jag. Lär sig att lyssna inåt.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#5: Det var verkligen insiktsfullt skrivet. Tack till dig med för att du delar 😊

Stjärnskott
2

#8: 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼