Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: meditation
Läst 84 ggr
Condor
5

Den svarta pricken

När jag läste om mindfulnessövningar, stötte jag på en övning där man inte ska betrakta föremålen som man tittar på, utan på luckorna mellan föremålen. Redan Castaneda skrev i sina böcker att Don Juan uppmanade honom att i stället för att titta på bladen på ett träd, ska han titta på mellanrummen mellan bladen. Men Castaneda skrev aldrig vad det skulle vara bra för och jag tror att när han skrev det, visste han det helller inte ännu.

Ibland säger en kort liknelse mer än en lång förklaring och här kommer historian:

Det var en gång en lärare som delade ut papper med uppgifter att lösa till sina skolelever. Han sa att de på baksidan ska beskriva vad der ser på framsidan. Men på framsidan fanns det bara en liten svart prick. Eleverna beskrev pricken på alla möjliga sätt, t.ex. prickens position på pappret och prickens storlek.

Men ingen av eleverna beskrev den vita delen av pappret. Precis så är människors fokus inställd, att titta på föremålen men inte vad som finns omkring. Men det gäller inte bara för föremål, utanför ideér, tankar, känslor och annat.

Mindfulnessövningar syftar på att få bort skygglapparna och se allt i stället för bara den svarta pricken.

• Redigerat 2023-08-20 15:08 av Condor
Stjärnskott
3

Visst är det spännande var de flesta av oss lägger vårt fokus.
Blind för det som finns runt om kring.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#1:

Kanske människors förstånd är inställd på att fokusera på "den svarta pricken" och det har hjälpt människor att överleva under evolutionens lopp? Jag tänker då på saker som att människor ofta ser ansikten i helt naturliga formationer. Det har hjälpt människor att upptäcka eventuella rovdjur som de fick akta sig för. Vi har nog en hel del "naturliga inställningar" som vi inte längre behöver för vår överlevnad.

På den andliga vägen gäller andra saker som t.ex. att se mer än vad människor förr i tiden behövde för att överleva. Mindfulnessövningar är ett bra sätt att utveckla sitt medvetande, att se mer och bli mer medveten.

Stjärnskott
2

#2: Jag tänker att det de naturliga inställningarna är lika viktigt i dag som det var förr. Fastän vårt liv ser annorlundada ut
Och att det ingår även i det personliga och andliga växandet.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#3:

Det som jag menade med ansiktena kallas pareidoli:

https://sv.thpanorama.com/articles/psicologa/pareidolia-por-qu-surge-y-15-ejemplos.html

https://nyheter24.se/nyheter/forskning/830456-darfor-ser-du-ansikten-precis-overallt

Hjärnan fungerar korrekt när den feltolkar sådana saker. Förr i tiden hjäpte dessa feltolkningar människor att överleva. Men jag vet inte vad vi behöver det för idag.

Pareidolia är ett psykologiskt fenomen där sinnet upptäcker ett välbekant mönster i en stimulans som inte innehåller den, vanligtvis ett ljud eller en bild. Det är ett ord som härstammar från de grekiska termerna för (betyder bortom) och eidolon (bild eller form).
FataMorgana
2

När jag läste på den tyska Yogawiki sidan om Adyashanti och vad han säger om meditation, fick det mig att tänka på din liknelse om den svarta pricken och hur vår fokus är inställd på att titta på föremålen. Så här beskriver i alla fall Adyashanti sann meditation:

"Sann meditation är att förbli i det ursprungliga medvetandet. Sann meditation uppstår spontant i medvetandet när uppmärksamheten inte är fixerad vid objekt för uppmärksamhet. När man börjar lära sig meditation kan man märka att uppmärksamheten alltid fokuserar på något objekt: tankar, fysiska känslor, känslor, minnen, ljud osv. Detta beror på att sinnet är konditionerat att fokusera på objekt och dra ihop sig kring dem. I sann meditation behåller objekten sin naturliga funktion. Det innebär att inget försök bör göras att manipulera eller undertrycka något objekt för uppmärksamhet. I sann meditation ligger betoningen på att vara själva uppmärksamheten, att förbli som det ursprungliga medvetandet självt. Det ursprungliga medvetandet är källan från vilken alla objekt uppstår och till vilken de återvänder. Den enkla, men grundläggande frågan 'Vem är jag?' kan då avslöja ens eget själv, inte som den ändlösa tyrannin av ego-personligheten, utan som den objektlösa friheten av existens - som det ursprungliga medvetandet, där alla tillstånd och alla objekt kommer och går som manifestationer av det Eviga Oskapade Självet, som DU ÄR."

Condor
1

#5:

Han verkar att vara vis och klok den där Adyashanti. Det såg jag redan när du ställlde in ett par citat av honom i tråden andliga visheter.

FataMorgana
1

#6: Ja han är verkligen vis och klok, gillar honom mycket 😊

snowy00
2

#5:

Fin beskrivning av meditation… Jag håller med honom😊
Jag lyssnade lite grann på Adyashanti för över 10 år sedan när jag var ganska ny på detta med andlighet, och gör det än ibland.