Babbeltråd Nr. 2
Eftersom den förra babbeltråden blev så lång, så kan vi fortsätta att snacka om allt mellan himmel och jord här i den tråden.
- Redigerat 2023-07-15 18:01 av FataMorgana
Idag fortsätter hettan. 32 grader ska det bli och i morgon 34 grader med oväder. På torsdag blir det "svala 27 grader" innan det blir 34-35 grader på helgen igen. I natt hade vi inte under 22 grader, så det blir aldrig riktigt svalt i lägenheten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här hett är det här. Klippet visar nyhetsrapporteringen i Österrikisk TV.
I den här hettan är både kropp och hjärna helt out of order, så därför är vi inte så flitiga med skrivandet just nu. Bara så att ni vet 🙂
#3: Ingen fara 😊
Men idag är hettan över. Vi hade blixt, åska och regn i natt, så luften är äntligen klar och färsk efter det här och just nu bara 22 grader. Så svalt att jag till och med tog på mig en T-skjorta.
Ska passa på att skriva lite inlägg innan hettan kommer tillbaka. På helgen blir det 35 grader igen och min hjärna kommer att växla till att vara lat.
Resten av dagen får sajten klara sig utan oss, för vi ska strax fata till sjön. Vädret är perfekt, inte ett moln på himlen och upp till 30 grader ska det bli. 😎
Ja det som är så härligt med fredagar är min utbildning redan slutar 12.20 och att jag får vara i home-office (i allafall för en tid framåt). Det betyder att om vädret är fint, så hinner vi till sjön. Dessutom känns det som om helgen skulle bestå av 3 dagar och inte bara av 2 😊
Jag är förresten ganska upptagen i helgen (som oftast). Men ska kika vad som skrivits i min tråd "händelser genom minnet" så fort jag får lite tid över🙂
#8: Ta du din tid bara, det brukar jag också göra 😊
- Redigerat 2023-07-15 15:30 av FataMorgana
Att vi just inte är så aktiva på sajten beror på hettan som vi har sen längre tid. På dagarna mellan 30 och 35 grader och på nätterna sjunker temperaturen bara ner till mellan 22 och 25 grader. Det blir aldrig behaglig temperatur i hemmet. Luftfuktigheten är så hög att hela kroppen klibbar. Då är man helt enkelt inte lika inspirerad och kreativ.
#10: förståeligt.
Bara morgondagen kvar och sen 3 veckor semester 😊 Härligt!
#12: Låter jätteskönt!😊
Själv ska jag göra ett första besök hos katthemmet imorgon. Spännande…
#13: Ja, jätte skönt. Speciellt med tanke på att jag har Home Office i morgon, så känns det som att semestern redan har börjat. Du får berätta sen hur det gick på katthemmet 😊
#15:
Home office slutar om 30 minuter. 😊 Sen har vi semester. 😊😎
#16: Äntligen 😊
#17: 😁
Jag var nyss hos katthemmet i alla fall. Fastnade för en lite äldre katt, men då katten har haft en tandsjukdom måste jag fundera om min ekonomi skulle täcka ev framtida veterinärbesök pga det. Men har bara gjort en intresseanmälan hittills.
#18:
Det är nog svårt att uppskatta kostnaderna. Även om man skaffar en ung frisk katt, måste man räkna med att den ibland behöver en vetrinär.
En äldre katt är nog glad och tacksam för komma ut ur katthemmet och hamna hos en människa som tar hand om den och som älskar den.
#19:
Ja, precis. Tänkte så, att även en ung katt kan ju egentligen när som helst få en sådan tandsjukdom, eller liknande. Och de sade att den har fått vård, så tänderna är friska igen nu, osv.😄
#20:
Det ska jag göra, och jag ska försöka att inte övertänka saken heller. Det är en balansgång det där, att vara klok, men ändå inte övertänka saker och ting…
Åh, vilken fin bild, och katt.❤️Det är sån stämning på nåt vis i äldre foton också. Kul att se!
#21:
Nej övertänk inte, det är då som vi oftast gör dom sämsta besluten. Balansgång är bättre 😊
Ja det var en fin katt. På somrarna tog vi med henne ut till sommarstugan (jag och mina föräldrar) och där följde hon alltid med oss som en liten hund. När vi t.ex., gick och handlade sprang hon efter oss nästan ända till affären. En kort bit innan stannade hon och väntade på oss under en lada och när vi gick hem igen, så kröp hon fram och följde med oss hem igen 😄 På vintrarna var hon en innekatt och sen när jag flyttade hemifrån fick hon följa med mig. Det där är tyvärr det enda foto jag har kvar av henne, men ett foto med fin stämning som du säger 😊
#22:
Fin berättelse. Ja, de kan vara gulliga, djuren. Min familj hade katt när jag var liten, men då jag visade allergiska symptom (som inte var säkert att var pga katten) kunde vi inte ha kvar den (om jag inte har berättat det förr😅). Men nu i vuxen ålder har jag aldrig visat sådana symptom av katt, eller annat djur.
#23: Ja det är ju möjligt att allergier man hade som barn försvinner i vuxen ålder. Jag var också allergisk mot något ämne som fanns i skalet på citrusfrukter när jag var barn, men nu som vuxen har jag det inte längre 😊
Idag blir det en paus från forumet, för vi ska strax fara till sjön, hyra en trampbåt, bada, sola och gunga på vågorna.
Här hittade jag ett klipp från vår sjö.
Bara för att vi har semester och inte skriver så mycket, betyder det inte att ni andra inte får skriva. 🙂Det är fritt fram att skriva inlägg.
Idag blir det hett igen. Klockan är inte ens 12 ännu och vi har redan 31 grader. Tyvärr är det inget stabilt väder, för molnen och vinden ökar och det kan till och med komma skurar och åska. Inget bra väder för sjön.
Därför ska vi idag göra en utflykt till myravattenfallen (se klippet). Där är det ganska skuggigt och vattenfallen fungerar som en sorts air condition, så man kanske står bättre ut med hettan där.
Man måste inte fara någonstans långt borta på semester. Det finns så fina platser som man kan fara till i Österrike och på kvällen och nätterna är man hemma igen i stället för att varai ett litet hotelrummed obekväma sängar.
#25, #26:
Fina bilder i videorna 🙂 är precis lika här finns så fina ställen runt knuten som man kan göra dagsutflykter till.
Jag har förresten behövt tacka nej till katten jag skrev intresseanmälan på i fredags. En veterinär sade att det snarare är regel än undantag att katten får samma problem med andra tänder om den haft tandsjukdomen tidigare… Och katten är för gammal för att man ska kunna teckna en försäkring som täcker en del av veterinärkostnaden om sjukdomen kommer tillbaka. Men säkert blir det en annan katt från det katthemmet tids nog😊
#28: Oh, det var ju synd. Men det var nog rätt beslut i så fall. Du behöver ju heller inte ta den första bästa katten, utan tids nog kommer helt säkert den rätta katten att komma till dig 😊
Jag ska posta lite foton sen i morgon från utflykten vi gjorde idag och även skriva lite mer i morgon. Kom just hem och är hungrig, så nu ska jag äta och sen göra lite annat 😊
#27:
Det var i alla fall en fin dag igår, fast det var hett. När vi parkerade bilen 100 meter från skogen med vattenfallen, var det 35 grader där och det var kvavt i luften. Men så fort man var i skogen var det säkert 5 grader svalare och färsk luft. Ställde man sig direkt brevid ett vattenfall, var det nog 10 grader mindre där.
Men i alla fall var det hett att klättra upp på berget över stock och sten. Synd att det var så mycket folk där. Man sittter på en sten brevid ett vattenfall, andas in den goda luften, hör ljudet från vattenfallet, tittar på det kristallklara vattnet, så riktigt meditativt alltså och plötsligt kommer en flock människor som pratar högt, med ungar som skriker och hör musik från mobiltelefonen.
Det var ett fint ställe. Men synd med mycket folk som sagt.
Blir sugen att ta bussen till friluftsområdet här i närheten, ska nog göra det igen snart.😊
Här är en liten filmsnutt från stället vi var på.
Idag ska vi ut på en utflykt igen, i ett naturreservat som heter "Die Wüste", vad som betyder "öknen".
Där finns det också ett stenbrott med kalksten, där man kan hitta Kalcitkristaller. Här finns några bilder:
https://www.edelsteine-mineralien-gemotion.at/fundorte/kalkofen-baxa-leithagebirge/
Brevid stenbrottet befinner sig ett ställe med ritningar i marken:
https://www.google.com/maps/@47.9601046,16.5984748,87m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Vi har varit där förr och jag undrar tills idag, vem som har gjort de här ritningarna, när och varför och vad ska symbolerna föreställa.
Ritningen längst till vänster verkar att vara någon kung. Under kungen befinner sig någonting som ser ut som en penis. Brevid en spiral. Sen kommer någon symbol med en spets som jag inbillar mig att ha sett förr, men jag kommer inte ihåg vad det ska föreställa. Till vänster och höger befinner sig en stjärna och en sol. Till slut ett djur med en spriral som huvud.
#34:
Kanske ritningarna är gjorda av eller för utomjordingar👽
Nej, skämt åt sido. Det tror jag inte.
Men det är väl som med pyramiderna. Hur har man kunna göra dessa ritningar, och vem ska se dem? Häftiga är de iaf, och antar att de är ganska gamla.
Den här gången tittade vi lite närmare på motiven, som var stenformationer och försökte oss som hobbyantropologer. I alla fall har några gjort sig mycket möda för att skapa dom. Somliga av stenarna vägde nog flera hundra kilo och var så tunga att det inte gick att rubba dom.
Jag ville veta om det är nån gammal kultur bakom eller om de är nytidsskapade. Jag tänkte, att om det är nån gammal kultur som skapade dom, måste det vara nån form av keltisk shamanism. Djurbilderna och spiralerna passar till shamanism. Men tydligen är det ingen gammal kultur bakom bilderna.
Symbolen med spetsen verkar att vara en fågel och spetsen är näbben. På google maps ser man framför näbben en penis. Men när vi var där igår, var där ingen penis längre, utan ett yin/yang tecken. Det passar inte riktigt in i shamanska kulturer. På bild nr. 5 i Fata Morganas inlägg ser man i alla fall en avbildning av en peyote kaktus och det är tradition i mexikansk shamanism.
Vi har alltså avbildningar från alla möjliga kulturer. Det måste vara new agare som gjorde bilderna, i alla fall yin/yang teckknet och peyote kaktusen. Om alla bilder är gjorda av new agare vet jag inte, för det finns ju med mycket tunga stenar i formationerna, för tunga för ett gäng new agare.
Men i alla fall är det en bra energi där. Man känner sig riktigt avskärmad från resten av världen och är ett med naturen. Ingen människa fanns där i närheten och det härjade en absolut stillhet.
Dom stora formationerna fick jag förstås inte med på bild, utan bara de små. Sen finns där ju ett hjärta också, som inte heller syns på Google Earth. En del formationer är alltså helt ny skapade. Men det var ändå fint att vara där 😊
#38:
Jag hade också i tankarna att skapa en bild med stenarna som låg omkring, så man kan ju anta att andra också blir inspirerade att göra det.
Stenformationen som föreställer en fågel har stor likhet med den här fågeln:
https://www.horsekeeping.com/jewelry/pins/NPN778-peyotebird-turq-yazzie.htm
"The Peyote Bird is also known as the Water Bird and it is an important symbol of the Native American Indian Church."
Tydligen finns det folk som gör peyote ceremonier där.
- Redigerat 2023-07-28 11:36 av Condor
Ah, ja då är de nog nyskapade. Lättare iaf med vår teknologi att skapa de stora, när man kan se från ovan (om de nu använde det).😊
#41:
Jag har försökt att hitta informationer på internätet, men hittar ingenting. ChatGTP vet heller inget och skrev att det kan vara "lokala konstnärer", fast för mig verkar det vara ett ställe för ritualer.
En annan "mystisk sak" som jag kom att tänka på. Eftersom man inte kan se bilderna på samma sätt när man befinner sig "i dom", som när man ser dom på google maps, för området med bilderna är flera hundra meter stort, satte Fata Morgana på sitt GPS på hennes smartphone för att se var vi exakt befinner oss.
Där som man befinner sig på kartan ser man en blå prick. Vi stod tillsammans vid yin/yang tecknet. Medan Fata Morgana stod kvar där med telefonen i handen, började jag att gå vidare. Plötsligt sa Fata Morgana "vad är det här? Punkten rör sig". Sen gick jag i en cirkel tillbaka och punkten följde mig. Egentligen ska den ju följa telefonen. För att se om punkten fortsätter att följa mig, gick jag åt det andra hållet, men den gången blev punkten kvar där som Fata Morgana stod.
Sen gick jag den vägen som jag gick när punkten följde mig en gång till och punkten följde mig igen. En tredje gång samma väg och punkten blev kvar där som Fata Morgana stod. Hur sjutton gick det till, undrar jag……
#42: Du är säkert chippad 😂😂😂
#43:
Håller du koll på mig. 😄 Jag måste kolla mina kläder, om jag hittar ett chip. 😂
#42:
Hm…konstigt.🤷
Ja, det måste vara FataMorgana som vill ha koll på var du befinner dig😉😉😂
#45:
Helt säkert! 😄 Hon flyger ju snart iväg för att besöka hennes föräldrar. Då måste hon ju hålla koll på var jag håller hus. 😄
#46:
Hehe 😄

Tog mig själv iväg på en dagsutflykt idag.😊 Samma ställe som förra gången.
#48: Där är det också så vackert 😍
#48:
Dagsutflykt, dvs. du är fortfarande ute. Fint väder har du i alla fall. Vi funderade på att fara till sjön idag, men eftersom det ska bli skurar och åska på eftermiddagen stannar vi hemma och ska träna i stället.
Ja, jag är fortfarande ute, men väntar på bussen hem nu… De går inte så ofta, så var ute på förmiddagen.
Verkar vara sista dagen med fint väder på över en vecka nu, så passade på att komma ut😊
#51:
Samma här. Idag varmt med 30 grader, fast det är många moln och det förväntas skurar och sen blir det kallare för varje dag och om väderprognoserna stämmer, ska det inte bli något sommarväder de nästa 2 veckorna. Kan hända att sommaren redan slutar i juli. Förr i tiden hade vi sommar ibland ända tills början på oktober och i augusti ofta 37 grader.
#52: Fast 37 grader är alldeles för hett för mig 🥵🥵🥵
#53:
Men om man är ute på sjön, på en trampbåt, är det härligt. 😊
#52:
Ah, ja, 37 grader är varmt. Här där jag bor har det i regel blivit mindre mängd snö, och varmare på vintern…sen ovanligt varmt i perioder på sommaren.
Vet inte om det är "klimatförändringar" (människoskapade) eller bara naturliga variationer i klimatet
#55:
Vi har haft det varmare än så. Den 3. augusti 2013 hade vi 38,5 grader och den 8. augusti var det 39,5 grader. 2015 var det en längre tid så hett att, sjön som vi brukar att fara till hade 28,6 grader. Det var en het perjod. Nu verkar vi att ha en kallare perjod. Förra året var det inga dagar över 35 grader Den här sommarn var kass. Den kom sent och verkar att sluta tidigt.
Här har det också blivit varmare på vintrarna men kallare och regnigare på vårarna. Det blir inte varmare överallt pga klimatförändringen. Om det blir varmre på polerna är det mer rörelse i luften och vart skulle den kalla luften annars röra sig än söderut? Därför har vi nu ett väder med extrema perjoder och mer vind.
En del av klimatförändringen är skapad av människor, medan en del är naturliga variationer. Det är förstås svårt att säga vad som får fatet att rinna över. Skogsbränderna i Kanada är en katastrof för klimatet och anledningen till bränderna är en längre perjode med torka, pga klimatförändringen som redan finns. Sen brinner det även i Grekland och andra länder.
Vad vi måste göra är att investera mer i utvecklingen av alternativa energier. Köttkonsumtionen måste minska radikalt. Inte bara att kossorna rapar metan så försvinner regnskog, som kan absorbera Co2, för att odla djurmat. Man skulle också kunna markera varor eller göra ett importstopp för varor som produceras på ett icke miljövänligt sätt, t.ex. många kinesiska produkter. Men det går inte pga företagares ekonomiska intressen, som ju påverkar politiken. Jag tror inte att vi kan förhindra katastrofen som kommer i framtiden så länge det finns så många stora länder som skiter i klimatet, t.ex. Kina, Indien, USA och Brasilien.
#56:
Nej, det lär ju gå åt skogen rent ut sagt, på något sätt om vi (mänskligheten) fortsätter så här…. på samma spår😓
#57: Jag tror tyvärr att det vi erfar just nu, är början på slutet för mänskligheten och att det inte finns en utväg, i alla fall inte så länge så många människor bara lever energierna utifrån sina nedre chakras, dvs lever efter att ha makt, pengar och att tillfredsställa sina begär. Det finns liksom ingen chans att få så många människor att vända sig inåt och att börja behandla vår jord med medvetna ögon. Men det kanske också är meningen, att mänskligheten ska dö ut en vacker dag, precis så som många andra djurarter har dött ut. Dinosaurierna dog också ut en gång i tiden. Utan den döden skulle kanske vi människor inte ha kunnat leva här på jorden. Nu är det vi som kanske ska försvinna, så att något annat och nytt ska kunna utvecklas på jorden.
#58:
Det är min tanke med. Man får kanske ha fokuset på sin egen utveckling, och inte fokusera på "där ute" och att rädda mänskligheten. Ibland måste något gammalt dö ut, för att något nytt ska spira… Det är livets gång.
Nu körde jag Fata Morgana just till flygplatsen och är ensam i 11 dagar. ☹️😢😭
#60: Men jag är ändå med er hela tiden, var jag än är ❤️
#61:
💕😘
Tur, ändå, att internet finns.🥲
Ja, nu följer jag med flyget på flygradarn och när planet landar kan vi skypa. 🙂
Men annars brukar jag ha datorn avstängd vid den här tiden. 😊
#64:
Jo, det har jag märkt att du/ni brukar🙂👍
Är nog här och läser vad ni skriver, men har absoluta ingen tid att skriva själv. Tror jag kommer att behöva semester från semestern när jag väl är hemma igen.
#31: Så vackert!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jag verkar att ha en skrivblockering. 😄 2 ggr. har jag påbörjat att skriva ett nytt huvudinlägg om 2 olika ämnen och alltid fastnade jag på ett ställe där det inte gick vidare. Sen raderade jag det.
Vad ska man säga? Det lustiga är att det ena inlägget handlade om att själv ta ansvar för allt och inte skylla på omständigheter och nu sitter jag och undrar om min skrivblockering orsakas av omständigheter av att vädret sedan en vecka är grått, regnigt, vindigt och kalt och att Fata Morgana inte är här. 😄
I alla fall lärde jag mig av mig själv. Det var vad det andra inlägget skulle ha handlat om, att observera sig själv och känna igen vad man påverkas av, emotionellt och mentalt. 😄
Men ändå skulle jag gärna vilja se solen igen och gå ut, men det här vädret är det värsta som jag har upplevt vid den här årstiden. Igår var elen borta och just när det hände var det som om ett vattenfall skulle störta ner från himmeln. I södra delen av landet är det ännu värre. Hela städer och byar är översvämmade och hela hus rasade ihop.
#68:
Skrivblockeringar händer ibland…😊 Säkert på grund av dina omständigheter.
Vi har också haft dåligt väder, den senaste veckan. Senast igår öste det ned regn som det sällan gör. Och det har den senaste månaden eller så åskat var och var annan dag…
#69:
I vanliga fall önskar jag mig att ha en air condition hemma i augusti. Men nu har jag värmen på. I morgon blir det storm och regnskurar med maximalt 16 grader..
Anledningen till det här vädret är att medelhavet värmde upp sig till 30 grader. Då avdunstar mer vatten som bildar moln och lågtrycksområden vid norra medelhavskusten som det blir oväder av. Men i Ryssland och Finland är det soligt och varmt med upp till 30 grader just nu.
#70:
Aha😊
Behöver iaf bara berätta om åskvädret vi hade i natt vid 00-tiden. Var nog det värsta jag varit med om… Riktiga explosioner lät det som, och blixtar som lyste upp hela omgivningen var och var annan minut.
Lät ungefär som att jorden höll på att gå under eller något…😉😬
#71:
Usch då. Här stormar det just nu. Det har blåst omkull träd och i bergen snöade det i natt. Men lagom när Fata Morgana kommer tillbaka från Finland på fredag, ska sommarn komma tillbaka, där hon just nu har soligt och 29 grader. Det verkar som om det fina vädret följer henne. 😄
#72: Det är inte första gången det fina vädret följer mig 😊 satte mig just ner på en uteservering och köpte mig en liten öl 🍺 jag har ju semester 🌞
#73:
Jag ska fundera på att hyra ut dig till länder där vädretl är dåligt. 😄
#74: 😂
FataMorgana kan få bli inhyrd till Sverige först då, som det har regnat här😁😂
#76:
Ni i Sverige kan ju börja med att samla in pengar, för hon är inte billig. 😄 T.ex. en vecka fint väder kostar 10.000 kronor per dag. Det blir för en vecka 70.000 kronor. Sen hotel och kost för både Fata Morgana och mig för en vecka, kostar ungefär 20.000 kronor. Sammanlagt 90.000 kronor.
Om 9.000 personer spenderar var sina 100 kronor har ni fint väder i en vecka. Men det finns ingen garanti. 😄
- Redigerat 2023-08-07 14:41 av Condor
Tillägg:
Här har det börjat att regna igen och det blev ännu kallare. Bara 12 grader. Men dagen som Fata Morgana kommer hem ska vi ha 27 grader och dagen efter 29 grader. Där ser man effekten som hon har! 😄
#77:
😂😂😂
Nu håller jag på att blil galen. Kamera appen på min dator fungerar inte och jag kan inte skypa med bild med Fata Morgana. Jag har spenderat flera timmars tid på att försöka lösa problemet. Det hände en gång redan för 2 dagar sedan. Då löste jag problemet genom att klicka på "reparera" någonstans i Windows. Men den här gången funkade det inte. Det funkade heller inte att klicka på återställ till standard.
Nu har jag gjort allt som jag vet. Jag kollade om drivrutinen är aktuell. Jag laddade ner alla uppdateringar. Jag kollade om virusprogrammet hindrar utföringen av appen. Jag körde ett varv med virusprogrammet. Jag kollade om kameran är aktiverad för alla appar. Jag körde ett varv med CCleanern och körde Windows troubleshooting program, som inte gjorde mer än att återställa appen till standard, vad jag själv redan gjorde.
Felkoden är 0xA00F42A0 och det betyder att kameran inte hittas. Det gör mig inte mycket klokare.
#80:
Sökte på felkoden och kom till denna guide:
https://www.kapilarya.com/fix-camera-doesnt-work-in-windows-11
Det första jag tänker på annars är att installera om kameran i Windows, men det kanske du redan prövat.
Kanske du har en mobiltelefon med kamera som går att skypa med?
Här är i sådant fall Skypes mobilapp för Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skype.raider
😊
Jag tänkte att om man återställerr till standard, att appen ändå nyinstalleras, men jag är inte säker.
I alla fall är det så att om jag går in på mina standard apps, så har jag 3 stycken för kameran. 2 av dem är nya, så jag antar att de laddades ner när jag återställde? Klickar jag på dom har jag möjligheten att välja ut en som standard. Kanske ingen av dom är utvald om man laddar ner en ny? Jag skulle kunna pröva att välja ut en, men vilken?
Idag har jag i alla fall spenderat allt för mycket tid på det här och har andra saker att göra och i morgon är det bara en dag kvar tills Fata Morgana kommer hem. Hon har lärt en hel del om datorer i hennes utbildning. Kanske hon kan hjälpa mig.
Hm, svårt att säga…Men tänkte om du kunde installera om själva drivrutinen till kameran (om du inte gjort det). Det kan ju vara fel på själva kameran också, hårdvaran, så klart.
Men ja, kanske FM får hjälpa dig sen. Lättare när man har datorn framför sig🤷
- Redigerat 2023-08-09 17:32 av snowy00
#82:
Jag har ingen smartphone, utan en lenovo laptop.
#84:
Drivrutinen kollade jag redan och fick som svar att jag har den bästa. Hoppas att det inte är hårdvaran. Men det tror jag inte. När samma sak hände för 2 dagar gick det att fixa.
#85:
Ok🙂
#86:
Ja, får hoppas inte är hårdvaran. Men det känns som ett typiskt fel med datorer och Windows. Säkert är det nån "mjukvarubugg".
Ps.
Skönt på flera sätt att inte ha smartphone med internet och allt. När jag lagt undan min på kvällen har jag känt ett sug att bara ha en mobil man kan ringa/sms:a med….
#87:
Om det har med någon uppdagtering att göra, år vi se om Fata Morganas dator (hon har samma) uppvisar sammma problem efter uppdateringen. I så fall kan man hoppas att det kommer en uppdatering som löser problemet.
Ja, en sån där gammalmodig mobiltelefon som man bara kan ringa och SMS:a med har jag. 😊 Jag kan inte bli vän med smartphones, när man måste se upp att inte röra skärmen, för att man hamnar någonstans där man inte vill hamna. Sen är dom så stora att dom inte får plats i bakfickan.
#88:
Det är sant, kan ju ha med uppdatering att göra också 😊
Just det, jag har en billig telefon som bara går att ringa och smsa med ligger i en byrålåda (typ som reserv…). Börjar jag tänka på att bara ha en sån känns det först skönt, sen kommer tankarna: hur går det då utan BankID, banken i mobilen, anteckningsappen, och alla e-böcker jag har i mobilen t ex? Man är nog mer "beroende" av den än man tror (om man har någon). Tänker, när den här går sönder ska jag..kanske..inte stressa att köpa en ny likadan🤔🤔🤔
#89:
Om man har en dator behöver man ingen smartphone för sakerna som du nämnde. Men man kan intge leva utan internät längre.
En annan sak, jag körde just upp datorn och just när den körde upp hoppade bilden till lite. Jag tänkte att det där har en likhet med hur kamera appen hoppade. Därför öppnade jag genast kamera appen och se där, den fungerade igen. Nu förstår jag ingenting längre. Jag hade ju prövat att göra en nystart varje gång som jag gjorde en återställning till standard tidigare. Nu funkade den igen utan att jag gjorde någonting.
Min datgor lever! 😮 Den har en själ. 😄
Tyvärr varade glädjen inte länge. När jag skypade med Fata Morgana började kameran att stänga av och sätta på sig igen varje sekund redan efter att vi skypade i en minut och till slut blev det helt svat och den fungerade inte längre.
Sen rotade jag i min dator på ställen som jag för 2 dagar inte ens visste existensen av och hittade felet. Det är ett softwarefel och felet ligger i svchost.exe_FrameServer och där är det en modul som heter RsProvider.dll som orsakar felet.
Det kan hända att om en användning använder sig av samma drivrutin som kameran, att den spärras för kameran.
Nu finns det tipps på internätet att man kan gå in på registry och göra ändringar som att sätta DWORD på noll. Men det är någonting för mycket avancerade användare, vad jag absolut inte är och om man gör ändringar där och inte vet vad man gör, kan det hända att hela Windows inte fungerar längre.
Det där vågar jag mig inte på. Jag kan bara hoppas att den kommer en uppdatering med en patch som rättar till problemet. Jag läste att användare redan hade samma problem med windows 10 och då kom det ut en patch från Microsoft som löste problemet.
Det är nog så. Det finns BankID på fil exempelvis, och resten funkar ju via datorn också.😊
Se där, då vet du kanske vad felet med kameran är. Hoppas att en uppdatering rättar till det sen! Du verkar nästan kunnigare på datorer än vad jag är nu för tiden. När man var yngre visste man det mesta… Men det är lite annat nu.
- Redigerat 2023-08-10 13:42 av snowy00
#92:
Den kunskapen fick jag igår på ett par timmar när jag rotade i datorn innan jag gick till sängs. 😄
Men jag har ingen aning vad det innebär att ställa DWORD på noll, t.ex. Jag bara kollade i enhetshanteraren på "kamera" och då såg jag alla händelser. Samma fel uppträdde många ggr. och där kunde man se en text med informationer om felet, som jag absolut inte förstod men som jag kunde googla efter. Då kom jag till sidor som informerade att man kan ändra DWORD till noll. Men det handlade om windows 10 och jag har windows 11, så jag har ingen aning vad jag gör och om jag kan följa stegen som ska göras om jag skulle försöka. Därför låter jag bli och hoppas på en uppdatering.
- Redigerat 2023-08-10 14:38 av Condor
#93:
Ja, kanske bäst att låta det vara😄det låter avancerat!
Jag hade egentligen tänkt att jag skulle hinna skriva inlägg när jag är på min semester för att besöka mina föräldrar, men det har jag inte hunnit alls med. Nåväl, inatt reser jag hem igen och kan bara konstatera att det tar lika ont varje gång jag säger hejdå till min mor, när jag inte vet när jag kommer att träffa henne igen och om jag kommer att träffa henne igen. Efter hennes hjärninfarkt är det bara svårt att gå därifrån 😭😭😭
#95: Det är förståeligt att känna så😢
#95:
❤️
Här har Fata Morgana kommit tillbaka med sommaren igen. 🙂 Inte ett moln på himlen och det ska bli 29 grader idag. En perfekt dag för att fara till sjön. Så här kommer vädret att fortsätta i minst en vecka, kanske 2 veckor, fast det kommer att bli ännu varmare de nästa dagarna. Äntligen slut med frysandet och äntligen är Fata Morgana här igen. Synd bara att hennes utbildning forsätter på onsdag.
För övrigt fungerar kameran på min dator igen, fast nu behöver jag skype inte längre. Jag förstår inte alls vad som händer i min dator.
#98: Här sitter jag bakom skärmen och blir lite avundsjuk, ej missundsam ska tilläggas. Solen skiner med sin frånvaro. Det har regnat i flera flera dagar som käns som en evighet och det är små kallt. Kan ju tro att det är gubben höst som hälsar på.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja här är jag igen, måste bara landa lite och hitta tillbaka till skrivandet på sajten, få tillbaka inspirationen och sånt 🙂
#99 Det är nog som så att hösten kommer snart och att man får vänja sig med kalla och mysiga höstkvällar i stället för med sol och värme. Men man kan ju hoppas på att det blir en fin höst i alla fall 🙂
#99:
Här var det också regnigt kalt och blåsigt under tiden som Fata Morgana var borta. För det mesta under 20 grader.
Idag blir det en eftermiddag på sjön igen. Den sista sommartiden ska man ta vara på. När det blir kalt igen kommer vi att längta efter de här dagarna, att gunga på vågorna med en trampbåt och sola medan man dinglar med ett ben i vattnet.
Men vi kommer snart att vara mer aktiva i forumet igen. De nästa 2 dagarna kommer det att blåsa för mycket för att åka trampbåt, fast värmen och det soliga vädret fortsätter.