Annons:
Etikettövrigt
Läst 608 ggr
FataMorgana
2023-05-14 16:13

Babbel-tråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har faktiskt inte kommit på någonting att skriva om på flera dagar nu, så därför tänkte jag att vi kan öppna en babbeltråd, där vi kan prata om allt möjligt mellan himmel och jord och där jag t.e.x., kan be er komma med förslag på ämnen att skriva om.

Så om det finns något speciellt ni vill att vi ska diskutera kring, så säg alltså bara till i den här tråden. Men skriv också gärna egna inlägg. Det uppskattas, det med.
Allt är välkommet, dvs frågor, funderingar, svar, erfarenheter, insikter eller vad ni än vill dela med er av…

(Bilden är från Pixabay om någon undrar)

Annons:
snowy00
2023-05-14 18:12
#1

Bra idé 👍

Har inte hunnit läst era nya inlägg ännu, men ska det snart.


FataMorgana
2023-05-14 18:16
#2

#1: Ja det tyckte jag med 😊För i fall om man som jag, lider brist på inspiration, så kan vi ju alltid skriva om annat också, så att det inte är helt dött på sajten 😀

Condor
2023-05-15 09:23
#3

#2:

Brist på inspiration? Är glaset halvt fullt eller halvt tomt? Tänk på att vi i flera år har haft inspirationen att alltid ta fram nya ämnen att diskutera om, alltid öppnat nya trådar. Du har bara en kreativ paus för att du de sista dagarna bara hade datorer, appar och allt det där i huvudet. 😊

SolaH
2023-05-16 17:14
#4

Ni som har skrivit så mycket intressanta inlägg.
Det roliga är att när man har en tanke på att skriva någonting.
Då är det helt putsväck borta!! När man spontat skriver någonting
går det lättare att skriva. Tanke vurpa där.

Condor
2023-05-16 17:41
#5

#4:

Tack för berömmet! 😊 Ja det händer ibland, att man har en inspiration och sen när man sätter sig ner för att skriva tänker man sig "hur var det som jag ville skriva det?" och sen kommer ingenting. Men ibland kan det hända att man är så inspirerad attt man nästan inte hinner med att skriva ner tankarna.

Det kan ibland kännas som att man redan har skrivit om nästan allt och det kan vara svårt att hitta nya ämnen, men på något sätt har vi tills nu lyckats bra med det.

FataMorgana
2023-05-16 19:16
#6

#4:

Tack, kul att du tycker det 😊
Ja så har det gått för mig på sista tiden, att jag under veckan har kommit på en massa saker som jag tänkte att det här måste jag skriva om, men sen när helgen kommer och jag har mer tid, så har jag inte alls kommit ihåg vad det var som jag ville skriva om.

Annons:
snowy00
2023-05-16 20:17
#7

Hehe, jag har en liten anteckning, så när jag kommer på nåt jag vill skriva om gör jag en kom ihåg-notering där, annars är det helt borta ur huvudet när jag väl sätter mig ned för att skriva 😂


SolaH
2023-05-16 20:59
#8

#7 Smart av dig. Ska komma ihåg att göra en notering, om jag kommer ihåg det.
Tankevurpa igen.

FataMorgana
2023-05-17 17:00
#9

#7: Det var en bra idé 😊

rore
2023-05-17 19:09
#10

FataMorgana
Skriv torka kan jag tycka käns så frustrerande. Idéerna kommer men sen när tid finns är det som att hamna i ett sandigt torrt öken landskap, ett ingenmansland.
Där ord och meningar gått och gömt sig.
Det väcks någonslags saknad och längtan i det tillståndet.

Fint med babbeltråd.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-05-18 11:28
#11

#10: Ja så känns det för mig med ibland.

Condor
2023-05-27 10:40
#12

I fall någon skulle ha saknat oss igår, så var vi på shopping tour och handlade en massa nya saker för hemmet, som t.ex. ny soffa, nya mattor och sånt. Eftersom vi har så fint väder just nu, kanske vi inte är helt så aktiva över helgen. Naturen ropar på oss.

snowy00
2023-05-27 13:27
#13

#12:

Jag var heller inte aktiv igår. Var på begravning i Stockholm, och när jag kom hem var jag så trött så jag slocknade i soffan och sov 16 timmar.
Hoppas ni får njuta av naturen, då 🙂


Annons:
Condor
2023-05-27 13:31
#14

#13:

Jisses, 16 timmar! 😮 Det klarar jag inte ens av på vintern. Begravningar är inte trevliga. Man har sorgen och sen måste man tvinga på sig en svart kostym.

Vi har just blivit färdiga med våra träningsprogram och sen ska vi strax göra oss klara för en promenad i naturen. Just nu 21 grade och inte ett moln på himlen. Perfekt väder för en promenad i naturen.

FataMorgana
2023-05-27 13:32
#15

#13: Jösses, 16 timmar 😮 Det var mycket det, men det kan vara ganska så ansträngande att vara på en begravning och ibland måste man få sova ut också. Kanske har du sovit dåligt de senaste nätterna. Hoppas i alla fall att du är utvilad nu 😊

Ja vi ska så småningom gå ut på en promenad för att njuta av naturen och solen.

(ser att Condor skrev nästan detsamma som jag innan jag hann posta mitt 😄)

  • Redigerat 2023-05-27 14:15 av FataMorgana
snowy00
2023-05-27 19:34
#16

Det är sällan man sover så länge, men hade inte sovit alls natten innan, sen kört bil typ 20 mil, och träffat så mycket folk på en gång som jag inte träffat på flera år känns det som. Men har känt mig ordentligt utvilad idag, så det behövdes kanske😅
Själv har jag åtminstone suttit lite på altanen idag…. men mest latat mig inomhus hehe (trots fint väder).


Condor
2023-05-28 12:42
#17

Hur som helst, så ska vi snart fara till sjön för att sola. Idag har vattnet 17,5 grader, dvs. lite "varmare" än sist. 😊

FataMorgana
2023-05-28 12:44
#18

#16: Då förstår jag att du behövde mycket sömn 😊

SolaH
2023-06-04 18:19
#19

Det flög förbi ett ord idag för mig. ( Tillkortakommande). Ett ord som betyder brister , svaghet ,ofullständighet, misslyckanden ect. Jag kan tycka att ordet inte hör hemma i andlighet överhuvudtaget.
I den kristna rörelsen används ordet, det är därför jag reagerade.

Att människan inte får vara den individ hon är, utan att någon annan person har talat om att du är ofullständig exempelvis.
Tittar man i kyrkoböckerna, så häpnar man vad som skrivs. En liten pojke blev kallad (Idiot). Undrar hur han framtid blev av.

När ska vi lära oss?

  • Redigerat 2023-06-04 18:21 av SolaH
FataMorgana
2023-06-04 18:28
#20

#19: Och vem är den andra personen att bedöma det, om man är ofullständig eller inte, kan man också undra? Jag är nog rädd att vi människor aldrig lär oss…

Annons:
SolaH
2023-06-04 18:56
#21

#20
Ja, och tänk vad ett ord kan åstadkomma..

Condor
2023-06-05 09:25
#22

#19:

Det finns en historia som Osho berättade som passar in i den här diskussionen, som jag översätter:

Vi är redan gudomliga, vi är redan perfekta precis som vi är. Ingen förbättring behövs, inte den minsta förbättring. Gud har aldrig skapat någon ofullkomlig. Även om du skulle träffa en ofullkomlig man, kommer du att se att han är perfekt i sin ofullkomlighet. Gud gör aldrig något ofullkomligt.
Jag hörde från en zenmästare vid namn Bokuju som talade med sina elever om denna sanning att allt är perfekt. En man reste sig upp, gammal och med en puckel, och sa: "Och hur är det med mig? Jag har en puckelrygg. Vad säger du till mig?" Bokuju svarade: "Jag har aldrig sett en så perfekt puckelrygg i mitt liv."

Historian befinner sig även i Fata Morganas inlägg om Oshos upplysning:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509358/oshos-upplysning-(den-langa-versionen)

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2023-06-05 09:35 av Condor
rore
2023-06-05 11:17
#23

#22: Och jag landar in acceptansen av det som är. När jag läser den texten.
För vi är så vilseledda av strukturen som människan byggt upp runt mänskligheten.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-05 11:27
#24

#23:

Menar du strukturen om hur människor bedömer vad som är fullkomligt och vad som är ofullkomligt?

rore
2023-06-07 20:18
#25

#24: Ja, det är det jag menar och det jag ser i hur det i mångt och mycket är.
Fast det är ju inte i dessa termer vi talar till vardags. Men jag ser det, hos mig själv och i andra.

Det är svårt att förklara vad jag menar, inser jag I skrivande stund.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

  • Redigerat 2023-06-07 20:20 av rore
Condor
2023-06-08 12:13
#26

#25:

Ok, då förstod jag rätt.

  • Redigerat 2023-06-08 12:24 av Condor
Condor
2023-06-08 12:35
#27

Lite mer babbel från mig. 😊 Idag hade vi lyxen att äta frukost klockan 11,00 😊 Vet inte när vi sov så länge sist. Vi hade 2 jättejobbiga dagar med att stiga upp tidigt och ha mycket att göra.

För 2 dagar hade Fata Morgana ett viktigt prov i hennes utbildning och sen fick vi den nya soffan levererad, som man förstås fick packa ut och skruva ihop. Vi jobbade ända tills senare på kvällen och tänkte inte att det skulle vara så svårt. Ett tag tänkte jag att vi inte får ihop den.

Där som skruvarna skulle sitta var hålen för små, så vi fick borra dom större. 3 skruvar blev över. 😄 Undrar om dom var tänkta som reserv eller om vi gjorde något fel? Lägenheten var full med skräp från förpackningen så vi fick göra en storstädning igår.

Idag, äntligen en dag utan saker som ska göras och efter att vi sov i 8 timmar (vilken lyx) ska vi träna och sen lata oss. I morgon fortsätter det att vara jobbigt. Vi måste handla och köpa nya blommor för balkongen. Det blir ett himla jobb igen. Men det jordar. 😊

Annons:
FataMorgana
2023-06-08 12:49
#28

#25: Det som du skriver får mig att tänka på hur lätt det är att säga, att allt är perfekt som det och hur lätt det är att ge goda råd, som att det bara är att observera utan att döma osv, men hur svårt det är att själv leva som man lär. Vad jag vill säga är, att jag ser det hos mig själv också hela tiden.

FataMorgana
2023-06-08 12:50
#29

#27: Ja det var verkligen jobbiga dagar. Jag känner mig helt medvetslös och helt överkörd.

snowy00
2023-06-08 13:10
#30

Hoppas det gick bra på provet iaf FataMorgana?😊 Kanske köpte ni en Ikea-möbel…? Låter så med alla skruvar hehe.


FataMorgana
2023-06-08 13:29
#31

#30: Jag tror det, att det gick bra. Vi får väl se nästa vecka när det blivit utvärderat om jag klarade av det eller om jag måste upprepa. Provet innehöll bland annat flera kalkyler, affärsbrev, valutaberäkningar och att bokföra olika affärer på olika konton osv. Och det på det tyska språket! Något som jag aldrig hade trott att jag skulle klara av för några år sedan.

Men hur som helst, var det en Möbelix möbel och ingen Ikea möbel. Men säkert med lika många skruvar som med Ikea möblerna 😄

rore
2023-06-08 13:35
#32

#28: Visst är det så. Ibland behöver jag en munkavle och även sitta på händerna… fast det kliar i kroppen. En bra övning, som inte lyckas varje ggr😝


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-06-08 13:48
#33

#32: Huvudsaken man är medveten om sig själv, sina tankar och sitt bedömande 🙂

Condor
2023-06-08 14:39
#34

#30:

Det var den här soffan:

https://www.moebelix.at/p/luca-bessoni-boxspringsofa-mit-schlaffunkt-und-bettkasten-viera-blau-002257007003

Eftersom vi brukar att göra oss det bekvämt och mysigt när vi tittar på TV på kvällarna, ville vi ha en soffa igen som man kan bygga om till en säng. Dom är jobigare att skruva ihop.

Jag tyckte bara synd att göra mig av med den gamla soffan. Det var en Joka soffa med kallskum madrass som kostade över 3.000,- euro. Den hade ett speciellt bra tyg som gjorde soffan över 300,- euro dyrare. Men den var 20 år gammal och hade gropar så att den inte var bekväm längre.

När den stod utanför huset, var det folk som gick förbi och beundrade den och kände på tyget med händerna. Det gjorde lite ont att göra sig av med den. 🙁

Annons:
snowy00
2023-06-08 17:15
#35

#31:

Okej, spännande för dig att se hur provet gick sen. Jag minns ett prov på min YH-utbildning till "blått certifikat" inom CNC-teknik (så långt från andlighet man kan komma, men..)…det var verkligen en utmaning. Jag klarade inte första försöket, men andra😅 men ditt prov låter också avancerat.

#34:

Snygg soffa! Den ser bekväm ut.
Och tråkigt med gamla soffan. 3000 euro var mycket för en soffa😊


FataMorgana
2023-06-08 17:53
#36

#35: Utmaningar kan man också se på med andliga ögon 😊 Det är inte alltid vad vi gör som är grejen, utan hur vi gör det som vi gör, om vi t.ex gör det med vår fulla uppmärksamhet eller inte och sedan förstås hur vi hanterar utmaningarna och vad vi lär oss om själva medan vi står inför utmaningarna som livet erbjuder oss. Men jag förstår vad du menar. Min utbildning har heller inget med teman att göra som vi diskuterar om här 🙂

  • Redigerat 2023-06-08 18:07 av FataMorgana
Condor
2023-06-08 19:41
#37

#35:

Skulle jag bara ha behövt en soffa att sitta på vid den tiden, skulle jag ha valt en billigare. Men jag bodde i en liten etta och behövde en soffa som kan kan bygga till en säng. Eftersom jag ett par år tidigare hade diskbråck, var det jobbigt för ryggen att sova på den gamla soffan. Jag behövde en som man ligger extremt bra på och som håller längre än den gamla höll, som redan var obrukbar efter 4 år.

Eftersom den hade en kallskum madrass och var en Joka, som försäljaren sa håller i 15 år (jag hade den 20 år), valde jag att spendera lite mer pengar på något ordentligt. Det dyra tyget skulle jag inte ha behövt, men utställningssoffan hade det och jag förälskade mig riktigt i det tyget.

snowy00
2023-06-08 19:54
#38

#36:

Jo, precis, så är det. Tror inte jag hanterade den utmaningen så jättebra, för jag höll på att ge upp. Men åtminstone tog jag mig genom den. Klart, jag lärde ju mig massa om mig själv ändå tror jag…🤔

#37:

Man förbrukar ju fem st soffor som håller i fyra år på en som håller 20 år. Så i slutändan kanske det inte blev så mycket dyrare ändå😛 kan iaf tänka mig att det var en riktigt fin en, för det priset


  • Redigerat 2023-06-08 19:54 av snowy00
FataMorgana
2023-06-08 20:11
#39

#38: Inte alla utmaningar hanterar vi bra, men vi lär oss ändå och vet förhoppningsvis till nästa gång hur vi kan göra saker och ting bättre. Om inte, är heller ingen fara skedd 😊 Jag tror det vore bra för oss, om vi skulle sluta vara så hårda mot oss själva när vi bedömer vårt lyckande och misslyckande eller vad det heter. Det kan också vara okej att fela, att inte orka och att ge upp ibland helt enkelt.

snowy00
2023-06-09 17:44
#40

#39: så sant😊 Ibland är det väldigt skönt att ge upp, faktiskt. Hehe


rore
2023-06-11 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Lite förmiddags babbel. Jag har en sån där morgon som bara är och där naturen talar och fåglar kvittrar.
Ni förstår

Den lilla trädgårdsbaren står öppen för diverse insekter att kalasa i.
Små och stora humlor surrar nära.
Kära nån då, så tänker jag.
Det är nog något som Nassa i lilla Puh skulle ha sagt.
I ett ögonblick av insikt bland insekter.
Och här sitter jag kvar i godan ro och glor.

Akvilejorna brukar blicka nedåt, något generade som om de inte vill störa alla de andra i det sköna och gröna.
Men den här på bilden sträcker sig upp som om den ropar:
Se mig! Här är jag*.
Fantastiskt vacker och oslagbar.
Den har absolut ingenting att skämmas för.

Fin dag med er.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Annons:
FataMorgana
2023-06-11 11:07
#42

#41: Vilken vacker bild och fint skrivet. Den där blomman påminner mig även om metaforen om blomman och den villkorslösa kärleken. Hur den villkorslösa kärleken är som en blomma som öppnar upp sig och sprider ut sin doft för alla som går förbi. Det spelar ingen roll vem som kommer den nära, om det är helgon eller syndare 😊

rore
2023-06-11 11:19
#43

#42: Åhhh, det var ju också himla fint att läsa🤗
Tack!


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-06-11 11:22
#44

#43: Tack själv och fin dag till dig med förresten 🤗

rore
2023-06-11 11:22
#45

#44: Tack! 🙂


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-11 11:32
#46

#41:

Hela bilden är fin, blomman, trädgården och den blåa himmeln. Vi har som vanligt mulet väder och som vanligt blir det skurar idag igen. Som vanligt klarar termometern inte mycket över 20 grader. Trädgård har vi ingen, men åtminstone en balkong som vi har att jobba med idag. Vårblommorna ska bort och i stället ska vi plantera sommarblommorna.

Tyvärr kunde vi inte njuta av balkongen i år. Först väntade vi på våren, men det kom ingen. Nu väntar vi fortfarande på sommarn. I vanliga fall är vi självförsörjande på tomater vid den här årstiden. Tills nu har vi bara ett par stycken som fortfarande är gröna. För första gången sen 100 år har vi inte haft en enda dag med 30 grader vid den här årstiden.

rore
2023-06-11 11:48
#47

#46: Oj, det låter väldigt sorgligt på nått vis.
Och då tänker jag på klimatförändringens påverkan runt om vår jord.

Här kryper graderna upp långsamt vi har 18 grader. Men i lä så känner jag mig som om jag är på väg att grillas. Starka strålar så det blir bara korta stunder I solen.

Bristen på regn börjar synliggöra sig på gräsmattorna redan.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-11 12:03
#48

#47:

Det verkar som om det blir varmare i norden och kallare här som vi bor. Jag skulle gärna vilja "grilla i solen" ett par timmar. 😊

Hela vintern har vi längtat efter att fara till sjön, hyra en trampbåt och gunga på vågorna medan man solar, som vi brukar att göra. Men det verkar inte att bli någonting av det den här "sommarn".

Vi hade nästan inget regn eller snö på vintern. Hela sjöar torkade ut. Men nu regnar det i flera månader med bara enstaka soldagar emellan.

Annons:
rore
2023-06-11 12:28
#49

#48: Hoppas solen och sommar värmen dyker upp framöver. Så ni också får njuta av den.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-06-11 12:32
#50

#49: Tack, det vore toppen 🙂

Condor
2023-06-11 13:56
#51

#49:

Tack! Så länge vi väntar får vi väl nöja oss att lägga oss framför TV´n och sätta på det här klippet. Det här är "vår" sjö som vi brukar att fara till.

FataMorgana
2023-06-12 17:43
#52

#35:

Ifall om du undrar, fick jag svaret på provet idag.
Den första delen klarade jag av med 73,4 % och den andra delen med 83,5 %.
Känner mig riktigt nöjd just nu 😊

snowy00
2023-06-12 18:34
#53

#52:

Kul, och bra jobbat!
Betyder procenten hur mycket man fick godkänt på, eller hur funkar det? Ni har säkert andra sätt att redovisa betyg i Österrike.😊


rore
2023-06-12 18:51
#54

#52: Kul 🤗


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-06-13 07:27
#55

#53: Tack. Jag vet inte hur det är på andra ställen och vilka andra sätt det finns att redovisa betyg i Österrike, men här i den här utbildningen behöver man klara av 50 % för att bli godkänd. Det är den enda som behövs 😊

#54: Tack, visst är det kul, men skulle nog hellre vilja vinna på lotto så att jag slapp göra det här 😄

Annons:
rore
2023-06-13 07:39
#56

#55: 😄🤣😅


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-17 11:39
#57

Igår var vi inte så aktiva på sajten, för vi var och shoppade kläder. Jag har inte köpt kläder sen början på pandemin. När man shoppar, ser man skillnaden mellan män och kvinnor. Jag behövde 30 minuter för att köpa mina saker, 2 jeans och 2 T-skjortor och jag letade i 3 affärer.

Fata Morgana behövde mellan 3-4 timmar och var i 6 affärer. I 3 av dom var hon 2 ggr. 😄Så värst mycket mer än mig köpte hon heller inte. 2 Capribyxor, 3 toppar och skor.

Det är inte klokt vad dyrt allt har blivit. Före pandemin brukade jag betala mellan 60 och 80 euro för ett par Levis Strauss jeans. Nu betalade jag över 100 euro för ett par.

rore
2023-06-17 12:06
#58

#57: Ja allt har blivit dyrare.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-17 14:44
#59

#58:

Men pengarna att leva på har inte ökat i samma takt som priserna stiger. För tillfället är det så att man plötsligt har 1/3 mindre pengar att leva på. Vi köpte just jordgubbar direkt från fältet. En skål kostade 9 euro. Skulle vi ha en trädgård, skulle vi odla det mesta som vi äter själva.

Condor
2023-06-18 10:05
#60

Idag kommer vi nog inte att ha tid att skriva på sajten, för vi ska strax fara till sjön och håller på att packa allt som vi behöver.

Vädret är perfekt. Blå himmerl, klar luft och ingen vind. Vinden brukar ofta vara ett problem när vi hyr en trampbåt, för man får alltid trampa omkring så mycket och vattnet skvätter upp på båten, men idag är det helt lugnt. Vattnet är lite kyligt, mellan 20 ch 21 grader, men vi badade ju även när det hade 16 grader.

Önskar alla besökare en fin söndag!

Condor
2023-06-19 14:04
#61

Bara för att vi en dag inte var här, är det inget skrivförbud på sajten. 😊 Ni får gärna skriva inlägg. 🙂

Vi hade igår en av de dagarna som "man lever för" och som man önskar att de aldrig tar slut. 5 timmar gungade vi på vågorna och smaskade frukt medan solen sken nästan oavbrutet. Vi tog med vattenmelon, jordgubbar, bananer och äpplen. Vi fick tag på en sån god vattenmelon som vi inte har haft på flera år.

Priserna för att hyra en båt har också stigit. Tyvärr är det nytt personal vid båtsuthyrningen, som inte känner oss ännu. Efter att vi var kunder där sen 15 år och hyrde en båt 20-30 ggr. om året, var vi V.I.P.´s och fick nästan den röda matta utrullad. Innan vi for iväg ringde vi alltid och sen sparade dom upp vår älsklingsbåt till oss. Vi betalade bara för 2 timmar (30 euro) och fick ha båten en hel eftermiddag.

De nya priserna är dyrare. 55,- euro för 4 timmar och 80,- euro för en hel dag. Eftersom vi kom före klockan 12, skulle vi ha fått betala 80,- för resten av dagen, men vi kunde pruta ner priset till 55,- euro (4 timmar för 5 timmar). Att lägga oss på en proppfull strand är ett absolut "no go" för oss. Vi vill vara ute på sjön för oss själva och ha vattnet brevid. Det blir väl mindre "sjö" för oss den här sommarn.

Condor
2023-06-28 11:09
#62

#53:

Vad som gäller betygen i Österrike, så finns det i utbildningen som Fata Morgana gör 4 olika betyg:

  • icke avklarat
  • avklarat
  • avklarat med god framgång
  • excellent

Nu hade Fata Morgana nyligen den muntliga delen av provet. Det var avslutet av den första delen av utbildningen, som handlar om det grundläggande inom handeln. Sen kommer specialiseringen på e-commerce.

Fata Morgana är aldeles för ödmjuk för att skriva hur det gick, men jag är stolt på henne, så jag håller inte tyst. Den muntliga delen klarade hon excellent. Hon imponerade till och med testaren som ställde frågorna, för att hon kunde svara på en fråga som inte många klarar. Han sa, det är sällsynt att någon kan förklara skillnaden mellan direkt och indirekt bestämning av den dagliga kontantlösningen.

Skulle hon bara ha klarat den skriftlliga delen lite bättre än "med god framgång", skulle hela testen i sig blivit betygsatt med "excellent". Men i alla fall blev det "med god framgång" och det är inte illa eftersom tyska inte är Fata Morganas modersmål.

Annons:
snowy00
2023-06-28 19:50
#63

#62:

Då ser betygssystemet ut som det gjorde för mig här i Sverige i högstadiet och gymnasiet. Men hos oss hette det Icke godkänt, Godkänt, Väl godkänt, Mycket väl godkänt.
Men nu tror jag de har bytt ut detta mot siffror på nåt sätt, om jag inte fattat fel 🤔

Härligt att det gick så bra för FataMorgana😁 hon är skärpt, hon.


FataMorgana
2023-06-29 10:57
#64

#63:

Det var nog för att jag lyssnade på musik med beta-vågor ett par timmar innan provet som gjorde att det gick så bra. Medan jag lyssnade gick jag igenom flera papper med övningsfrågor och sen när testaren ställde mig frågorna så kunde jag se svaren framför mig, så som dom stod på papprena och det gör jag än idag 😄😄😄

Kan bara rekommendera alla dem som behöver lära sig någonting att aktivera sitt geni potential genom att lyssna på beta-vågor 😊
Men är man orolig och stressad är det ingen bra idé för då kan det hända att man bara blir mer stressad.

  • Redigerat 2023-06-29 12:36 av FataMorgana
Condor
2023-06-29 11:52
#65

#63:

När jag gick i skolan i Sverige hade vi en rolig betygsättning på den tiden:

A: Berömligt
a: Med utmärkt beröm godkänt
ab: Med beröm godkänt
ba: Icke utan beröm godkänt
b: Godkänt
bc: Icke fullt godkänt
C: Icke godkänt

När jag sen flyttade till Österrike var jag tvungen att övertsätta betygen och här skrattade folk åt den här betygsättningen. Jag fick svara på frågor som jag inte visste ett svar på. T.ex. "vad är det för skillnad mellan "med beröm" och "icke utan beröm"? Finns det ett beröm som inte är utmärkt?Eller skillnaden mellan "icke godkänt" och "icke fullt godkänt"? 😄

snowy00
2023-06-29 16:07
#66

#64:

Aha, det var ett bra tips. Skulle jag ha vetat när jag pluggade. Brukade lyssna på vanlig avslappningsmusik, men det var nog inga beta-vågor i den😊

#65:

Det var iaf en komplicerad betygssättning 😄 när jag gick Yrkeshögskolan hade vi bara Icke godkänt och Godkänt. Varför krångla till det, liksom… Hehe.. 😄 synd att de inte bara hade Godkänt 😉


FataMorgana
2023-06-29 17:39
#67

#66: Ja jag önskar också att jag hade vetat om detta redan långt innan, när jag gick i grundskolan eller så, så hade jag kanske haft lite bättre betyg 😄

Condor
2023-06-30 10:51
#68

Det är ju typiskt. hela veckan var det soligt, men i kväll precis när helgen börjar, kommer det oväder.

Då får man ta vara på den här dagen och när Fata Morganas skola slutar ska vi ge oss iväg till sjön. Sajten får klara sig utan oss den här eftermiddagen. 😎

snowy00
2023-07-01 18:27
#69

Nu är jag på sjukhuset (psyk) igen. Fick en kortare psykos i förmiddags. Men inget märktes nog här på iFokus av det denna gång. Nu var det ett annat forum som jag betedde mig lite konstigt på. Men det är utrett nu, och jag mår redan lite bättre igen😊


Annons:
FataMorgana
2023-07-01 18:33
#70

#69: Det var ju synd, men små bakslag hör till livet ibland. Vi får hoppas du är snabbt hemma igen. Fint att du redan mår bättre 😊

Condor
2023-07-02 11:27
#71

#69:

Krya på dig och hoppas att du snart får gå hem igen.

snowy00
2023-07-02 12:59
#72

Tack, ja jag ska nog hem på "permission" som det heter imorgon och prova sova en natt hemma.

Har inte sovit alls typ var annan natt de senaste två veckorna eller så. Det kan nog ha varit en av orsakerna till psykosen.
Men har fått mer sömnmedicin nu, så hoppas det hjälper 🙂


Condor
2023-07-02 13:47
#73

#72:

Kanske den här artikeln, som jag översätter ur är intressant för dig:

https://www.uni-bonn.de/de/universitaet/presse-kommunikation/presseservice/archiv-pressemitteilungen/2014/153-2014#:~:text=Ein%20internationales%20Forscherteam%20unter%20Federführung%20der%20Universität%20Bonn%20hat%20nun,oder%20der%20Schizophrenie%20zugeschrieben%20werden.

"En internationell forskargrupp ledd av universitetet i Bonn har nu i ett experiment fastställt att efter 24-timmars sömnbrist hos friska försökspersoner hittas många symtom som annars vanligtvis tillskrivs psykos eller schizofreni."

Kanske du kan översätta resten av artikeln med ett översättningsprogram.

snowy00
2023-07-02 13:54
#74

#73:

Intressant, har läst hela artikeln. Ja, läkaren sade också igår att sömn och psykostillstånd hör mycket ihop. Jag ska som sagt få högre dos sömnmedel nu, och ta en starkare psykosmedicin (som man också blir tröttare av) i ungefär två veckor tills jag återgår till min ordinarie medicin. Förhoppningsvis hjälper det.


FataMorgana
2023-07-02 14:03
#75

#74: Nu tror jag att vi talat om det förr, men minns inte i vilken tråd i så fall, men jag undrar lite över vad som är hönan och ägget i ditt fall? Är det din sömnlöshet som utlöser dina psykosanfall eller är det, det att du drabbats av psykos (eller är på väg att drabbas) som gör att du inte kan sova?

Condor
2023-07-02 14:14
#76

#74:

Tar du alltid sömnmedicin eller bara vid behov? Om du bara tar det vid behov, skulle du kanske kunna sänka behovet med hjälp av alternativa medel, t.ex. melatonin, GABA och sånt. Men prata först med din läkare om det går ihop med dina andra mediciner som du tar.

Annons:
snowy00
2023-07-02 15:27
#77

#75:

Jo, vi har pratat om det förr. Har själv funderat på det, och jag tror att det kan hänga ihop. Kan vara så att jag är på väg in i psykos som gör att jag får svårt somna, sen när jag inte sover förstärks psykosförloppet och går snabbare vilket gör att jag sover ännu sämre. Som en ond spiral.

Men jag har ändå följt era råd och försökt lägga mig samma tid varje kväll, och undvikit sociala medier så gott det går. Men somnar ändå inte ofta 🤷

#76:

Det är sömnmedel vid behov. Har tänkt på det du skrev om GABA, men just nu har jag helt enkelt inte råd med "läkemedel"/kosttillskott som inte ingår i högkostnadsskyddet ☹️ har inte haft råd med P5P på några veckor heller, men jag ska köpa en burk så fort jag får råd.
Så det spelar nog också in, att jag inte tagit P5P på ett tag på ett tag av den anledningen..


  • Redigerat 2023-07-02 15:28 av snowy00
Condor
2023-07-02 16:58
#78

#77:

I alla fall är det ett tecken på att P5P hjälper, när du just hamnar i psykos när du inte har tagit det på flera veckor, medan du hade en lång tid utan psykos medan du tog det. Sjukt att sjukvården inte betalar vad som hjälper. Kan du inte be dina föräldrar att dom hjälper dig med lite pengar för saker som är bra för din hälsa?

FataMorgana
2023-07-02 17:04
#79

#77: Ja det är nog som en ond spiral och svårt att veta vad som beror på vad. Men bra att du jobbar på det (vad som kan ta väldigt lång tid) och försöker med fasta rutiner även om det är svårt. Redan det att ligga i sängen och vila motsvarar ju en viss tids sömn, men ligger man vaken i flera nätter så blir gränsen förr eller senare ändå nådd och sen om det är så att du är på väg in i en psykos och därför inte kan sova, så är det ju inte något som du direkt kan göra något åt.

snowy00
2023-07-02 17:21
#80

#78:

Jo, ska absolut fundera hur man kan lösa detta med P5P, och även GABA eller liknande.
Det är knäppt att sjukvården vägrar hjälpa med sånt som fungerar och håller en frisk. Det är ju lika med kiropraktorn…😑

#79:

Precis, jag håller med. Jobbar "hårt" på sömnen och dens rutin.


FataMorgana
2023-07-04 19:26
#81

#80: Hur har det gått? Är du hemma igen?

snowy00
2023-07-04 20:52
#82

#81:

Jag är hemma igen 😊 sov på sjukhuset under två nätter, sedan åkte jag hem på så kallad "permission" (man är hemma fast man fortfarande är inskriven på sjukhuset), och prövade sova i min lägenhet en natt. Eftersom jag sov bra, och nu mår relativt bra så blev jag utskriven helt nu idag.
Önskar att medicinerna får mig att sova bättre nu. Det är vad allt hänger på med mitt mående i nuläget.

Tack för att du frågar.😊


FataMorgana
2023-07-05 13:47
#83

#82: Fint att höra. Det måste vara skönt att vara hemma igen 😊

Annons:
Condor
2023-07-05 14:06
#84

#82:

Här hittade jag ett klipp med djupa deltavågor för sömn och avslappning. Men du måste lyssna på det med hörlurar. Före du går och sover kan du ju köra klippet. I vanliga fall borde det räcka med 30 minuter men det är individuellt olika.

snowy00
2023-07-05 16:15
#85

#83: Ja, det är skönt. Mår bättre nu än innan den mindre psykosen, den var nog på gång ett tag.

#84: Tack! Ska prova lyssna till det innan jag sover ikväll. Kan säkert hända att man somnar med hörlurarna på, men det är ju bara bra i så fall.😊


Condor
2023-07-06 10:41
#86

#85:

Hur gick det att sova med delta vågorna? Hade det effekt?

  • Redigerat 2023-07-06 10:41 av Condor
snowy00
2023-07-06 10:41
#87

Har nu provat lyssna på videon i #84 med hörlurar, och ja, jag somnade på fem minuter med lurarna på. Har varit skönt de senaste kvällarna också, för jag har känt att jag blir naturligt sömntrött på kvällen, så som jag inte blivit alls på flera veckor eller mer. Så det är ju skönt hittills i alla fall.


snowy00
2023-07-06 10:42
#88

#86: Hehehe, jag svarade din fråga samma minut som du ställde den… 😂


Condor
2023-07-06 10:43
#89

#88:

Ja, vilken slump. 😊 Det gick ju snabbt att somna.

snowy00
2023-07-06 10:44
#90

#89: Ja, ska fortsätta lyssna på videon varje gång jag lägger mig. Gillar att somna med nå ljud på, så är ju perfekt…👍


Annons:
Condor
2023-07-06 10:57
#91

#90:

Fint att det funkiade så bra. 🙂

rore
2023-07-07 07:38
#92

#90: Snowy00 Skönt att du mår bättre igen :) <3


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

snowy00
2023-07-07 11:33
#93

#92: Tack! <3
Ja jag har sovit riktigt bra varje natt sen jag kom till sjukhuset också (och även här hemma). Vaknat vid kl 08-09 och varit så pigg så jag gått upp då… Önskar att precis denna dygnsrytm håller i sig😊


För övrigt var jag på gruppyoga igår kväll, efter att ha motionssimmat 1000 m på badhuset. Ska försöka gå på yogan en gång per vecka nu tänkte jag😁


  • Redigerat 2023-07-07 11:49 av snowy00
Condor
2023-07-08 10:45
#94

Idag tar vi en paus från forumet, för vi ska strax fara iväg till sjön. Vädret är toppen! Soligt och upp till 30 grader ska det bli. Men i morgon är vi tillbaka igen.

Önskar alla en lika trevlig lördag som jag hoppas att vi kommer att ha. 😊

Condor
2023-07-10 15:10
#95

Just nu, 36 grader i skuggan här och hög luftfuktighet. 😓

SolaH
2023-07-10 15:42
#96

#95 i skuggan!!. Lider verkligen med er.

Condor
2023-07-10 16:32
#97

#96:

Tack! Jag klarar av hettan ganska bra, men Fata Morgana, som kommer från norden är inte byggd för sådana här tempraturer. Hon skulle ha kunnat göra home office på eftermiddagen, men valde att stanna i Wien där hon har sin kurs, för att slippa fara hem i middagshettan.

Sen, ungefär klockan 15 sa tränaren att vi gör sliut för idag pga hettan, så vid den tiden var det ännu hetare än till middag och sen fick hon springa i 25 minuter för att hinna med tåget i Wien, där husmurarna är glödande heta. Hon kom just hem och ställde sig under den kalla duschen med det samma. Nu har det blivit mulet och "bara" 33 grader, men luftfuktigheten har stigit så det känns som 40 grader.

Annons:
FataMorgana
2023-07-10 16:50
#98

#96: Tack! Nog för att jag gillar sol och värme, men det här var lite väl mycket. I vanliga fall brukar jag fara hem från utbildningen, först med U-Bahn (underjordisk tunnelbana) och sen med tåg. Nåväl, när jag väntade där på U-Bahn så sades det plötsligt i högtalaren att det pga någon störning inte går några U-Bahn för tillfället 😣 Jag såg på klockan och tänkte "shit", mitt tåg går om en halvtimme och går jag i rask takt behöver jag 25 minuter till tågstationen. Så jag var tvungen att rusa iväg för att inte missa tåget och det var hemskt. Efter halva vägen började allt bara att snurra i huvudet på mig och hjärtat dunkade på som bara den. Jag trodde verkligen att jag skulle tuppa av 🥵🥵🥵 Men nu är jag hemma igen och mår lite bättre efter en kall dusch och ett stort glas magnesium🙂

SolaH
2023-07-10 17:22
#99

#98 det tror jag det. Vilken pärs, du fick utstå med värmen.
Skönt att du tog dig hem i alla fall.

Tips förutom värmen, tråden håller på att bli väldigt lång. Dax att göra en ny kanske.

FataMorgana
2023-07-10 17:51
#100

#99 Ja verkligen! Jag gör upp en ny tråd på en gång 🙂

Upp till toppen
Annons: