Annons:
Etikettövrigt
Läst 179 ggr
FataMorgana
2023-05-14, 16:13

Babbel-tråden

Jag har faktiskt inte kommit på någonting att skriva om på flera dagar nu, så därför tänkte jag att vi kan öppna en babbeltråd, där vi kan prata om allt möjligt mellan himmel och jord och där jag t.e.x., kan be er komma med förslag på ämnen att skriva om.

Så om det finns något speciellt ni vill att vi ska diskutera kring, så säg alltså bara till i den här tråden. Men skriv också gärna egna inlägg. Det uppskattas, det med.
Allt är välkommet, dvs frågor, funderingar, svar, erfarenheter, insikter eller vad ni än vill dela med er av…

(Bilden är från Pixabay om någon undrar)

Annons:
snowy00
2023-05-14, 18:12

Bra idé 👍

Har inte hunnit läst era nya inlägg ännu, men ska det snart.

FataMorgana
2023-05-14, 18:16

#1: Ja det tyckte jag med 😊För i fall om man som jag, lider brist på inspiration, så kan vi ju alltid skriva om annat också, så att det inte är helt dött på sajten 😀

Condor
2023-05-15, 09:23

#2:

Brist på inspiration? Är glaset halvt fullt eller halvt tomt? Tänk på att vi i flera år har haft inspirationen att alltid ta fram nya ämnen att diskutera om, alltid öppnat nya trådar. Du har bara en kreativ paus för att du de sista dagarna bara hade datorer, appar och allt det där i huvudet. 😊

SolaH
2023-05-16, 17:14

Ni som har skrivit så mycket intressanta inlägg.
Det roliga är att när man har en tanke på att skriva någonting.
Då är det helt putsväck borta!! När man spontat skriver någonting
går det lättare att skriva. Tanke vurpa där.

Condor
2023-05-16, 17:41

#4:

Tack för berömmet! 😊 Ja det händer ibland, att man har en inspiration och sen när man sätter sig ner för att skriva tänker man sig "hur var det som jag ville skriva det?" och sen kommer ingenting. Men ibland kan det hända att man är så inspirerad attt man nästan inte hinner med att skriva ner tankarna.

Det kan ibland kännas som att man redan har skrivit om nästan allt och det kan vara svårt att hitta nya ämnen, men på något sätt har vi tills nu lyckats bra med det.

FataMorgana
2023-05-16, 19:16

#4:

Tack, kul att du tycker det 😊
Ja så har det gått för mig på sista tiden, att jag under veckan har kommit på en massa saker som jag tänkte att det här måste jag skriva om, men sen när helgen kommer och jag har mer tid, så har jag inte alls kommit ihåg vad det var som jag ville skriva om.

Annons:
snowy00
2023-05-16, 20:17

Hehe, jag har en liten anteckning, så när jag kommer på nåt jag vill skriva om gör jag en kom ihåg-notering där, annars är det helt borta ur huvudet när jag väl sätter mig ned för att skriva 😂

SolaH
2023-05-16, 20:59

#7 Smart av dig. Ska komma ihåg att göra en notering, om jag kommer ihåg det.
Tankevurpa igen.

FataMorgana
2023-05-17, 17:00

#7: Det var en bra idé 😊

rore
2023-05-17, 19:09

FataMorgana
Skriv torka kan jag tycka käns så frustrerande. Idéerna kommer men sen när tid finns är det som att hamna i ett sandigt torrt öken landskap, ett ingenmansland.
Där ord och meningar gått och gömt sig.
Det väcks någonslags saknad och längtan i det tillståndet.

Fint med babbeltråd.

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

FataMorgana
2023-05-18, 11:28

#10: Ja så känns det för mig med ibland.

Condor
2023-05-27, 10:40

I fall någon skulle ha saknat oss igår, så var vi på shopping tour och handlade en massa nya saker för hemmet, som t.ex. ny soffa, nya mattor och sånt. Eftersom vi har så fint väder just nu, kanske vi inte är helt så aktiva över helgen. Naturen ropar på oss.

snowy00
2023-05-27, 13:27

#12:

Jag var heller inte aktiv igår. Var på begravning i Stockholm, och när jag kom hem var jag så trött så jag slocknade i soffan och sov 16 timmar.
Hoppas ni får njuta av naturen, då 🙂

Annons:
Condor
2023-05-27, 13:31

#13:

Jisses, 16 timmar! 😮 Det klarar jag inte ens av på vintern. Begravningar är inte trevliga. Man har sorgen och sen måste man tvinga på sig en svart kostym.

Vi har just blivit färdiga med våra träningsprogram och sen ska vi strax göra oss klara för en promenad i naturen. Just nu 21 grade och inte ett moln på himlen. Perfekt väder för en promenad i naturen.

FataMorgana
2023-05-27, 13:32

#13: Jösses, 16 timmar 😮 Det var mycket det, men det kan vara ganska så ansträngande att vara på en begravning och ibland måste man få sova ut också. Kanske har du sovit dåligt de senaste nätterna. Hoppas i alla fall att du är utvilad nu 😊

Ja vi ska så småningom gå ut på en promenad för att njuta av naturen och solen.

(ser att Condor skrev nästan detsamma som jag innan jag hann posta mitt 😄)

• Redigerat 2023-05-27, 14:15 av FataMorgana
snowy00
2023-05-27, 19:34

Det är sällan man sover så länge, men hade inte sovit alls natten innan, sen kört bil typ 20 mil, och träffat så mycket folk på en gång som jag inte träffat på flera år känns det som. Men har känt mig ordentligt utvilad idag, så det behövdes kanske😅
Själv har jag åtminstone suttit lite på altanen idag…. men mest latat mig inomhus hehe (trots fint väder).

Condor
2023-05-28, 12:42

Hur som helst, så ska vi snart fara till sjön för att sola. Idag har vattnet 17,5 grader, dvs. lite "varmare" än sist. 😊

FataMorgana
2023-05-28, 12:44

#16: Då förstår jag att du behövde mycket sömn 😊

SolaH
2023-06-04, 18:19

Det flög förbi ett ord idag för mig. ( Tillkortakommande). Ett ord som betyder brister , svaghet ,ofullständighet, misslyckanden ect. Jag kan tycka att ordet inte hör hemma i andlighet överhuvudtaget.
I den kristna rörelsen används ordet, det är därför jag reagerade.

Att människan inte får vara den individ hon är, utan att någon annan person har talat om att du är ofullständig exempelvis.
Tittar man i kyrkoböckerna, så häpnar man vad som skrivs. En liten pojke blev kallad (Idiot). Undrar hur han framtid blev av.

När ska vi lära oss?

• Redigerat 2023-06-04, 18:21 av SolaH
FataMorgana
2023-06-04, 18:28

#19: Och vem är den andra personen att bedöma det, om man är ofullständig eller inte, kan man också undra? Jag är nog rädd att vi människor aldrig lär oss…

Annons:
SolaH
2023-06-04, 18:56

Ja, och tänk vad ett ord kan åstadkomma..

Condor
2023-06-05, 09:25

#19:

Det finns en historia som Osho berättade som passar in i den här diskussionen, som jag översätter:

Vi är redan gudomliga, vi är redan perfekta precis som vi är. Ingen förbättring behövs, inte den minsta förbättring. Gud har aldrig skapat någon ofullkomlig. Även om du skulle träffa en ofullkomlig man, kommer du att se att han är perfekt i sin ofullkomlighet. Gud gör aldrig något ofullkomligt.
Jag hörde från en zenmästare vid namn Bokuju som talade med sina elever om denna sanning att allt är perfekt. En man reste sig upp, gammal och med en puckel, och sa: "Och hur är det med mig? Jag har en puckelrygg. Vad säger du till mig?" Bokuju svarade: "Jag har aldrig sett en så perfekt puckelrygg i mitt liv."

Historian befinner sig även i Fata Morganas inlägg om Oshos upplysning:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1509358/oshos-upplysning-(den-langa-versionen)

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2023-06-05, 09:35 av Condor
rore
2023-06-05, 11:17

#22: Och jag landar in acceptansen av det som är. När jag läser den texten.
För vi är så vilseledda av strukturen som människan byggt upp runt mänskligheten.

Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-06-05, 11:27

#23:

Menar du strukturen om hur människor bedömer vad som är fullkomligt och vad som är ofullkomligt?

Upp till toppen
Annons: