Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-visdomfilosofi
Läst 107 ggr
snowy00
2

Händelser genom minnet

Jag har sovit med mina hörlurar de senaste nätterna, bara för att lättare kunna somna. Hur som helst, varje morgon när jag vaknar märker jag att jag tog av mig hörlurarna under natten och placerade dem fint på nattduksbordet. Jag har dock inte det minsta minne av denna händelse. Och jag måste vara ganska vaken eftersom jag lade dem på bordet sådär, varje natt.

Min poäng är att jag inte kommer ihåg den här händelsen, så för mig just nu är det som att det aldrig hänt. Jag kan dock se varje morgon att denna händelse har för mig ägt rum tidigare i ”tidsskalan”…
Vad jag tänker på är, har den här händelsen verkligen ägt rum, eftersom jag, eller någon annan, inte kan komma ihåg att det har skett?

Egentligen lever vi bara här i denna tillvaro genom minnet. Det jag ser och upplever ”nu” har redan ägt rum… Om så bara för en bråkdel av en sekund sedan. Så, det finns egentligen inget "nu" i den här fysiska verkligheten (det finns bara minnen, att minnas)… Nuet är alltid skilt från och bortom det.
Så om jag inte har något minne av händelsen med hörlurarna, hur har det kunnat hända?

FataMorgana
2

#0: Vilka intressanta frågor som du ställer. Jag tror jag behöver meditera och fundera på den saken ett tag, innan jag kan komma med något svar. Så jag återkommer 😊

snowy00
2

#1: gör så 😊

Condor
2

#0:

Jag antar att undermedvetandet fortfarande är aktivt. Man gör ju en hel del saker i sömnen, t.ex. vänder man sig när undermedvetandet registrerar att man ligger obekvämt eller man täcker över sig i sömnen.

Kanske ditt undermedvetande registrerade att du hade hörluratrna på dig och du var så djupt i dina delta vågor att det gick per automatik, utan att du hade ett minne av det?

snowy00
2

#3:

Så kan det vara. I vilket fall är det väldigt skönt att somna med videon du tipsade om.😊

Condor
2

#4:

Fint! Jag är alltid glad om jag kan hjälpa. 😊

snowy00
2

Det kändes som att jag ville j*vlas med mig själv inatt genom att lägga hörlurarna på fåtöljen ist för nattduksbordet😂 men minns fortfarande inget av det

FataMorgana
2

#6: Det gjorde du säkert bara så att du ska ha något i ditt vakna tillstånd att fundera över 😂 Vill också säga, att jag återkommer nog till ditt inlägg, men antagligen först under helgen, om det inte är alldeles för hett. Jag har så många tankar och funderingar kring det som du skrev om, men jag måste få dem på papper först och för det behöver jag lite mer tid.

snowy00
2

#7: inga problem, intressant att höra dina tankar sen😊

FataMorgana
2

#8:

Intressant vet jag inte om det som jag säger är 😄 Men det som du skrev om nuet fick mig att tänka på alla dessa paradoxer som dom andligt upplysta kommer med 😄

Somliga säger precis som du, att nuet bara är ett resultat av det förgångna och att det därför egentligen inte existerar något nu. Om jag t.ex., tittar på en annan person, så tar det en bråkdels nanosekund för ljuset att nå ögat, alltså ser jag inte personen precis så som han ser ut just nu, utan så som han såg ut för en bråkdels nanosekund. Dessutom är tiden och rummet bara en illusion, dvs., något som inte finns. Utan dåtid och framtid finns heller inget nu - inget resultat av det förgångna.

Andra säger att nuet, så som vi uppfattar det, är det enda som verkligen är realt och det enda som är av betydelse. Eftersom dåtiden redan har varit, existerar det inte längre och eftersom framtiden inte har varit än, är det heller inget som redan finns till. Det enda som blir kvar är det som händer och sker här och nu.

Alltså alla dessa paradoxer 😄

Själv skulle jag säga, att det nog är både och, beroende på ur vilket perspektiv man ser på saken. Nuet både finns och finns inte, med andra ord 😊

Ur ett perspektiv – ur perspektivet bortom tid och rum, hör tiden och rummet till illusionen Maya och nuet är således resultatet av det förgångna, som bara är en illusion – minnen att minnas.

Ur ett annat perspektiv, ur illusionens perspektiv är nuet allt som vi har eftersom allt annat redan varit eller ännu inte ägt rum 😊

Vad som gäller dina hörlurar, så skulle jag säga att händelsen nog har ägt rum, dvs att du på natten placerade dina hörlurar fint på nattduksbordet. Det vara bara det, att det var först när du blev medveten om det (på morgonen när du steg upp och upptäckte att dina hörlurar låg på bordet) som händelsen blev ett faktum för dig och inte innan dess. Innan dess existerade händelsen inte för dig. Du har inget minne av det, men genom upptäckten ”formades” händelsen och blev till en realitet för dig.

Condor
2

#9:

En nanosekund är någonting som vi inte känner av eller ens kan föreställa oss. Därför uppfattar vi det som vi ser i omgivningen som nuet. Men om vi tittar på stjärnorna på himmlen, som kanske ligger tusentals ljusår längre bort, ser vi dom så som dom var för tusentals år. Vi ser dom inte i nuet så att säga och kanske somliga som vi ser inte ens existerar längre. När vi ser dom, tittar vi i det förflutna. Men vi uppfattar det som nuet.

Kanske man borde definiera vad som menas med nuet på ett annat sätt än det som vi uppfattar med våra sinnen?

snowy00
2

Det blir en paradox av det hela som sagt, och jag tänkte mig nog lite i mitt inlägg som Condor kanske pekar på i #10, att Nuet är det som ligger bortom det vi uppfattar med våra sinnen… Det som man erfar i Samadhi.😊 Och ja, egentligen är det ju det enda reala, allt annat är illusion, maya