Mindfullness med djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blev tipsad om denna kursen (jag gör introduktionen till den gratis)… Ville bara tipsa om den här för de som har djur och är intresserade av andlighet, och kanske mindfullness.
Ps. Det här är inte reklam, bara ett tips.😊
Det borttagna inlägget var ett reklaminlägg.
#0:
Sker det inte per automatik att man bygger upp en förtroendefull relation med sitt husdjur? Jag menar, helt utan någon sorts träning?
Jag har själv inget husdjur, men som ungdom hade jag flera akvarium och terrarium. Min orm (en strumpebandssnok), som jag brukade mata med fiskbitar, åt i alla fall ur händerna på mig. Om fingrarna luktade fisk, kunde det ibland hända att den bet i fingret i stället för fisken. 😄
#3:
Jo, det borde ju ske per automatik. Men det ligger mycket i det han säger i kursen, av det jag sett.😊 Speciellt om man är nybörjare på antingen det här med att ta hand om djur, eller på det här med "ett andligt förhållningssätt" så att säga.
Hehe, jo, jag hade hamstrar som liten. När jag försökte klappa, eller lyfta upp de så bet de mig alltid… Jag skulle nog ha vant de med att bli hanterade (burna, osv) från att de var små… Men jag var själv så liten så hade ingen aning om att man skulle göra det..😅
#4:
Jag kan föreställa mig att man måste bygga upp ett större förtroende om man har hästar, speciellt om man håller på med hästsportarter som banhoppning, för hästen måste kunna förtro att ryttaren inte kräver saker av hästen som den inte klarar av. Hästar är ganska sensibla djur.
Som barn skulle jag gärna ha haft djur som man kan klappa, t.ex. en hund eller katt, men jag fick inte lov att ha en av föräldrarna. Men jag hade nog ändå glädje med mina fiskar och reptiler.
Den enda relationen som man kan bygga upp med fiskar är att om jag öppnade skåpet där fiskmaten stod, så simmade alla till stället där jag brukade kasta in maten. 😄
#5:
Ja, precis. De visade videos från hur lugna djuren blev när de satt bredvid dem och var "mindful" så att säga. Djuren lade sig till och med ned, och såg ut att nästan somna.
Det till skillnad från att straffa, och skrämma sitt djur till lydnad.
Vi hade katt när jag föddes, men då jag reagerade allergiskt så kunde vi inte ha kvar katten pga det 😐 men vi hade som sagt lite andra djur, som hamstrarna, och en sköldpadda.
När jag var lite äldre hade jag själv en ganska stor ras av en kanin. Den var större än vad katter brukar vara. Nästan som en mindre hund…🤪
Haha, ja. Jag hade en kompis som hade akvarium med fiskar. Jag fick så klart prova mata dem… Men har för mig att jag på något sätt matade för mycket så en eller flera dog…👀 Men i och för sig var jag nog yngre än tio år då också, så fattade inte så mycket (har jag som ursäkt)
#6:
En liknande effekt har det om man behandlar djur med reiki. Jag hade flera reiki elever som behandlade deras djur med reiki. Dom blir också jättelugna. En av mina reiki elever hade ridning som hobby och en egen häst. Ibland när den hade skadat sig hjälpte reiki bra. Det hjälpte så bra att hennes vänner, som också hade hästar gick till henne för att hon skulle behandla deras hästar. Till slut lärde dom också reiki.
#7:
Det kan jag tänka mig. Tänkte faktiskt lite på reiki själv, när jag såg hur han gjorde, av någon anledning. Häftigt ändå hur bra och tydligt det syns att det fungerar.😊