Hur mediterar ni?
Har ni speciella meditationstekniker? Vilka? Hur funkar det för er? Mediterar ni spontant eller har ni en viss rutin med tider som ni mediterar?
Jag anser att det är väldigt individuellt vad som passar en bäst. Själv har jag lagt märke till att om jag sätter mig ner med syftet, att nu ska jag meditera och sen gör jag det, så är det för mycket "görande". Meditation är ju egentligen "icke-görande".
För mig funkar det bäst om det kommer spontant, dvs. utan att syfta på någonting och utan en tanke på att nu ska jag meditera. Det kan komma när som helst, när jag bara sätter mig ner för att vila, när jag prommenerar i naturen eller när jag tänker plocka upp min sambo från någonstans med bilen och sitter i bilen och väntar på henne.
Jag använder ju TM (transcendental meditation) två gånger per dag, morgon/förmiddag och eftermiddag/kväll. Sen när jag spontant känner för det så sitter jag utan mantra, fokus eller något, och bara sitter i stillheten. Det är ett bra komplement för mig.😊
#1:
TM verkar att fungera bra för dig. Själv har jag aldrig prövat ut det. Däremot sitter jag ofta i stillheten. Det är där som jag lätt hamnar i meditation. Sätter jag mig ner och tänker "att nu ska jag meditera" är det för mig som "så nu gör jag det" och i bakgrunden har man förväntningar att man ska hamma i meditation. I slutändan blir det för mycket görande och syfte.
- Redigerat 2023-06-07 13:58 av Condor
#2:
Förstår din tanke, men jag är så van med rutinen, mantrat och allt så det blir ett minimalt görande för min del. Sen är det något av en konst att tänka mantrat utan att göra för mycket, tänker jag. Därför jag heller inte fokuserar på mantrat utan bara upprepar det… Blir lätt för mycket görande annars.
- Redigerat 2023-06-07 19:43 av snowy00
#3:
Ja, det är som jag skrev individuellt vad som passar en bäst, för vi är alla olika och var och en måste själv hitta det bästa för sig. Jag vet inte mycket om TM, bara att man får ett individuellt mantra av en lärare som man upprepar. Men hur skiljer sig TM annars från andra meditationer? Är det bara mantrat som gör TM till TM?
#4:
Det är nog att man lär sig av en personlig lärare som man sedan har tillgång till resten av livet vid behov, som är en skillnad från exempelvis att se ett youtube-klipp, eller hitta sitt mantra på nätet. Är ju inge fel med det, "alla vägar leder till Rom", men det är en skillnad.
Sen kommer ju TM direkt ur den vediska traditionen, mm. Det finns även en uppsjö av forskning kring tekniken som visar på hur bra den fungerar, om man är intresserad av sånt.
Jag tror också det är ganska vanligt att andra meditationsformer har efterliknat, eller ibland rent av kopierat TM-tekniken eftersom den är så pass bra. Många gånger pga att en del har problem med rörelsen/traditionen kring TM.😊
Du då, har du nån gång mediterat med mantra? Vad tyckte du då om den typen av meditation?
#5:
Jag har aldrig mediterat med mantras. Men jag använder mig av de mantras som man lär i reiki utbildningar och som man blir initierad i för att arbeta med reiki.
Jag skulle gärna förstå vad det är för tekniker man använder sig av inom TM bortsett från att man upprepar ett mantra. Tar vi som exempel att jag tar vilket mantra som helst, t.ex. "Ohm" och upprepar det i meditationen. Är det också TM eller fattas det något?
#6: Ok. Skulle väl inte säga att det är TM, med ett OHM-mantra, då man ju bör ha gått kursen och fått ett så kallat personligt mantra för det.
Men visst kan det säkert vara en lika bra meditation för det.
Sen finns det ju tilläggstekniker inom TM som jag själv aldrig provat
Nu är jag ingen meditationslärare, men tänker att själva nyckeln egentligen är hur man upprepar mantrat…lätt och ledigt, utan fokus, och nästan "per automatik" (i brist på andra ord). Man ska inte tvinga fram mantrat, är det svårt att tänka det så låter man bli en stund tills det nästan kommer av sig själv. Men själva meditationen sker ju egentligen "bortom" mantrat, och tanken… I stillheten. Mantrat är ju bara ett "fordon" och ett slags..hjälpmedel..dit.
(och det är ju exempel på vad en lärare kan hjälpa en som aldrig mediterat med mantra förr att få förståelse för)
Vet inte om det stillar din undran om TM dock.
- Redigerat 2023-06-08 13:21 av snowy00
#7:
Tack för svaret! Jag tänkte, att eftersom var och en får ett eget mantra, borde det väl också fungera med Ohm, för vad är det som avgör vilket mantra som är det rätta för en?
De mantras som används inom reiki är lika för alla. Det sägs att det är det kollektiva användandet av de mantras över tusentals år som bygger upp ett energifält som man ansluter sig till när man använder mantrat och det fungerar bara om man har blivit initierat i dom. Somliga talar om ett morfogenetiskt fält: https://sv.frwiki.wiki/wiki/Champ_morphogénétique
Men det är förstås bara teorier och hypoteser.
Men så riktigt har jag inte hajat vad det är som gör TM till TM. 😄
#8:
Det här är ju ett exempel på en meditation som lärs ut i text som är väldigt lik själva TM-tekniken i utförandet.
Skillnaden skulle jag säga är mantrat som är universellt (IAM för länken ovan)…personligen tycker jag mitt TM-mantra är bättre då det liknar OHM mer i karaktären. Det flyter lättare i tanken, och sinnet fastnar inte på dess betydelse som det kan göra med "JAGÄR" (IAM).
Men som man har hört kan man nog egentligen meditera gott på nästan vilket ord som helst
Jag har inte så jättelätt att förklara vad som gör TM till TM….😅 Kanske det bästa för att förstå är att gå kursen (bita i äpplet så man förstår dess smak).😊😉
Intressant det med reiki och mantra.
#9:
Det där med I AM har jagt aldrig kunnat bli vän med, för vem är det som tänker "jag är"? 😊
Då är nog ett ohm liknande mantra bättre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video med Rupert Spira där han på ett bra sätt förklarar allmänt hur bl a mantrameditation funkar.
#11: Tack för den videon. Det var verkligen bra förklarat av Rupert Spira 😊 Jag har ju heller aldrig mediterat med mantra, men förstår att meningen med den sortens meditation är att ta sig till källan där mantrat kommer ifrån, precis så som det också kan ske när man mediterar på ett objekt i gången eller när man iakttar sig själv. Men det förklarar ju Rupert så bra i sin video 😊
#12: Ja, precis. Hade inte kunnat förklara det bättre själv tror jag 😊