Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: psykologiskt-arbete
Läst 147 ggr
Condor
3

Att tänka positivt

Att tänka positivt är populärt inom andliga och esoteriska kretsar. Syftet är att tankarnas kraft ska ge livet en mer positiv riktning. Men hur fungerar det i praktiken? Väcker det inte förväntningar som kan sluta i besvikelse om förväntningarna inte uppfyller sig?

Att se situationer i det bästa ljuset är en sorts optimism. Man förtränger det negativa i det omedvetna och fokuserar på det positiva. Men är det inte självbedrägeri att tränga bort det negativa i det omedvetna? Att vara omedveten leder inte till mer medvetenhet. Att vara mer omedveten om sig själv och världen runt omkring är inte syftet med en andlig väg, utan motsatsen.

Osho skrev: "positivt tänkande är en mycket dålig metod utan djup förståelse, och det ger dig hela tiden missuppfattningar om dig själv."

Problemet är, att bara för att någonting är omedvetet, försvinner det inte och förlorar heller inte makten att uttrtycka sig. Tvärtom, det negativa som man förtränger och som är omedvetet får mer makt än om det skulle vara medvetet. Ett bra exempel är att man projicerar det som man förtränger hos sig själv på andra. Men den andliga vägen innebär att bli medveten om sig själv, att acceptera sig med sina fel och brister. Om man arbetar på sin personlighetsutveckling kan man bara arbeta på det som man är medveten om.

Det negativa är en del av verkligheten precis som det positiva. Man kan inte "tänka bort det". Man kan inte skapa en värld som endast är positiv. Man kan bara lära att leva med det, att hantera det på det bästa sättet och se det som en utmaning. I den dualistiska verkligheten finns det alltid 2 poler. Ett batteri har en positiv och en negativ pol. Utan dessa båda poler skulle det inte flyta elektricitet.

Det positiva och det negativa bildar en enhet som inte är tillgängligt för vårt medvetande och vårt förstånd. För oss är världen antingen det ena eller det andra. Skulle vi lyckas att få den ena polen att försvinna, skulle heller inte den andra existera längre.

I stället för att försöka att skapa en endast positiv verklighet är det mer meningsfullt att varken identifiera sig med det positiva eller med det negativa. Ta emot det som kommer, acceptera det och bli mer medveten. Som jag just läste i tråden "andliga visheter del 6" kan man inte stoppa vågorna, utan bara lära att surfa på dom.

snowy00
2

#0: Just det. Jag såg imorse också en video med Carl Jungs tankesätt som jag bifogade på psykologi iFokus. Där nämndes ungefär detta som du skriver… Typ att möta sitt mörker (sin skugga?) och till och med gå genom "själens mörka natt" som det sades att Jung till och med gjorde. Det slog mig att Jung nästan tänkte andlighet i sin psykologi.

Condor
1

#1:

Ja, Jung fick gränsen mellan psykologi, filosofi och spiritualitet att smälta ihop till en enhet. Jung var Kant-läsare och hans psykologi var ganska inspirerad av Kants filofofi.

Hans läror, som t.ex. att integrera sina skuggor och "bli hel", är också en viktig del av den andliga vägen och man kan jämföra det med mindfulness, att iaktaga sig själv.

johan
2

Jag tycker nog det finns poänger att välja att fokusera på den positiva sidan av något. Men man kommer ju inte veta att det är den positiva sidan om man inte också är medveten om den negativa.

Jag tycker dock ofta att folk som oftare väljer att fokusera på det negativa, inte ser fördelarna. Medan dom som väljer att fokusera på det positiva är medvetna om nackdelarna.

Att ägna för många hjärncykler åt det negativa tycker jag förpestar allt i ens liv. Men när man lyckas att se det fina i saker, ökar det värdet generellt.

Mvh // Johan

Condor
2

#3:

Världen som vi ser den, är alltid färgad av känslor, emotioner, tidigare erfarenheter, föreställningar och annat. Men man kan också, som du skrev, fokusera på det negativa. Det kan t.ex. vara ett mentalt mönster som kommer från tidigare erfarenheter och som väcker vissa förväntningar. Anledningen till negativa tankar kan även vara rädsla, att man är rädd att det ena eller andra skulle kunna hända, som hindrar en att se situationen som den verkligen är.

Negativa förväntningar och tankar är ingenting som man direkt väljer att ha, utan framkallas t.ex. av de ovanståenden anledningarna. Däremot ser många det som en psykologisk metod att genom positivt tänkande ge livet en mer positiv riktning. Tankar har kraft, men det som man förtränger, så att det blir omedvetet, har en starkare kraft, exempel att projicera sin skugga. Sådana projektioner är alltid omedvetna och är därför inte lätt att uppttäcka, dvs. att bli medveten om dessa.

På den andliga vägen försöker man att se saker och situationer som de är, för man vill ju vara medveten och inte omedveten om världen som man lever i och om sig själv. Det finns andliga praktiker som t.ex. mindfulness och meditation men även psykologiska hjälpmmedel att bli medveten.

FataMorgana
3

#0: Det som du skrev i slutet hade jag egentligen tänkt skriva ett eget huvudinlägg om 😊

Du skrev så här: "I stället för att försöka att skapa en endast positiv verklighet är det mer meningsfullt att varken identifiera sig med det positiva eller med det negativa. Ta emot det som kommer, acceptera det och bli mer medveten."

Det som jag tänkte skriva om handlar om hur vi människor så gärna delar in saker i bra och i dåligt. Som t.ex., I morgon är det måndag, usch så hemskt för då måste jag på jobb. Eller i morgon är det lördag, så härligt, för då kan jag sova hur länge som helst. Känner någon igen sig? 😄

Jag har i alla fall märkt, att om jag slutar att dela in saker till att vara endera bra eller dåligt och bara tar emot det som kommer, så är det mycket som inte känns lika hemskt längre. Det finns ju en massa saker där ute som vi inte alls har någon kontroll över, saker som och händer och sker och så finns det en massa saker som vi är tvungna att göra oavsett om vi vill det eller inte. Så det finns ingen anledning till att kämpa emot, så uppstår en bara ännu större spänning.

Att lära sig surfa på vågen är ett väldigt vist råd, för det innebär att man slutar kämpa emot och att oviljan man känner upphör. Allt blir mycket lättare så och det infinner sig en harmoni trots omständigheterna man befinner sig i.

Stjärnskott
3

Ja, vad tycker jag?

Vi är förbundna till yin och yang. Inte för att jag på djupet vet vad som menas med det. Skriver bara på min känsla nu som väcktes upp.
Det ena kan inte finnas utan det andra. Balanserande på på dess sköra tråd vid namn: Antingen Eller.

Visst är det härligt när vi kan ta till oss det positiva och glida på den vågen. Men jag måste erkänna att jag genom livet snubblat i de negativa träsk områdena och blivit frustrerad av alla dessa skönmålande optimister som vägrat se eländet som finns alldeles bredvid.

Ljus och skugga har varit ett tema som synliggjorts väldigt mycket i naturen nu under ganska lång tid, för mig. Och det finns en fantastisk skönhet i detta.
Liksom det finns en fantastisk känsla av tillfredställelse i mitt inom. Där ljus och skugga mer och mer ter sig som själsfränder - än konkurrerande rivaler.

Acceptans är och förblir den viktigaste komponenten i den känslomässiga soppan som kokats ihop. Det är som det är.
Och det gäller på att välja sina strider om det nu behöver stridas? Men det ligger väl i den mänskliga naturen att sprattla och göra motstånd mot det som är. När det inte är som vi vill ha det, tänker jag.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#5:

Det är nog så att vi ändå uppfattar saker som antingen bra eller dåliga, även om vi inte medvetet delar in saker att vara antingen det ena eller det andra. Det som är "grejen" är det som du skrev, att att emot det som kommer. Det handlar om att acceptera situationer som de är.

Condor
3

#6:

Ja, vi är anslutna till den dualistiska världen yin och yang och det är det enda språket som förståndet förstår, fast den dualistiska verkligheten är en illusion (maya). Det är helt naturligt att vi strävar efter det positiva och försöker att undvika det negativa. Men att försöka att skönmåla världen leder till omedvetenhet. Jag har också ibland varit lite frustrerad över alla skönmålare som inte ser eländet brevid.

Om bara den positiva polen skulle existera, utan något negativt, då skulle det positiva ju inte ens synas. Om man tänder ett ljus i mörkret, syns ljuset. Men om man tänder ett ljus ute i solen, syns det inte.

snowy00
3

Tänker också att genom att föra medvetenhet över det negativa, ljus in i mörkret, då kan det negativa lösas upp och transformeras till ljus. Det omedvetna blir medvetet. Egentligen, det enda negativa dom finns, är o-medvetenhet. Och med det menar jag om man blir riktigt medveten om något, då slutar det att vara negativt… Då är det helt enkelt som det är😊

Stjärnskott
3

#9: Livets alkemi. ❤️

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#10: ❤️

Condor
2

Hittade den här intressanta artikeln om ämnet, som jag översätter:

https://blog.tagesanzeiger.ch/hugostamm/index.php/1525/der-gefahrliche-zwang-des-positiven-denkens/comment-page-4/

Världen tänker positivt. De som tänker positivt upplever frid och fröjdspannkakor dygnet runt. Det är så det har trummat in i oss över hela linjen. Det är nästan ett mantra: Om du är grinig kommer du att förlora din lycka. Allt vi behöver göra är att sätta oss på ett positivt humör och tro på vårt välmående, så kommer världen att se rosa ut från soluppgång till solnedgång.

De mest inflytelserika propagandisterna för positivt tänkande är esoteriken. För dem är allt bara energi och frekvens. När vi får våra tankar i rätt – positiva – vibrationer, översvämmer lyckan förmodligen hela medvetandet. Kort sagt: Jag kan mentalt tvinga fram glädje, framgång och höga känslor. I det esoteriskas ögon är allt bara en fråga om attityd.

Vid första anblicken låter detta lockande, kanske till och med övertygande. Men om man inte bara tittar utan också tänker lite så ser man igenom myten som ett tvång. Positiva tänkare måste hela tiden säga till sig själva att de har det bra, ja mycket bra, nej, nästan utmärkt. Framför allt måste de dock blockera allt som skulle kunna grumla deras positiva världsbild. De får inte tänka på sin dotters depression eller sin grannes cancer, inte på inbördeskriget i Syrien, inte på den katastrofala torkan i Sahel-området. De behöver också dölja att de blir mobbad av sin chef eller har fått dåliga kvalifikationer. De behöver inte heller oroa sig för om lönen räcker till månadsskiftet eller hur de ska betala skattesedeln. Sådana tankar blockerar positivt tänkande och skymmer synen på den förment allestädes närvarande, enorma lyckan.

Positivt tänkande är faktiskt ett tvång som driver bort lycka. Det är permanent självkonditionering. Du tvingar in dina tankar i en korsett och undertrycker viktiga impulser från det undermedvetna. Impulser som är nödvändiga för att bearbeta smärtsamma upplevelser. Det naturliga tankeflödet förhindras av auto-suggestion, och fantasin sätts i kedjor. De positiva tänkarna berövar sig själva viktiga mänskliga erfarenheter och förhindrar sund personlig utveckling. Det positiva tänkandet leder till en verklig emotionell regression. Det är en barnsligt naiv världsbild att tro att lycka kan framtvingas genom mental konditionering.

Den tyske filosofen Wilhelm Schmid talar till och med om en hotande lyckodiktatur i västerländska samhällen. Och den australiensiske psykologen Joseph Forgas uttrycker det i ett nötskal: "Känslomässiga fluktuationer är en del av den apa som vi är."Studier visar till och med att för höga förväntningar på lycka kan minska lyckan. När förväntningarna inte går i uppfyllelse mår du dåligt, tvivlar på dig själv och förbiser de små stunderna av lycka. Om du har mindre förväntningar kan du också njuta av lite lycka. Har man höga förväntningar koncentrerar man sig framförallt på de stora känslorna. Han postulerar rätten till stor lycka. Han riskerar att bli självisk i kampen för stora känslor och därmed en asocial, obehaglig samtid. Som ett resultat tar han sig själv ur det sociala spelet, blir ensam och blockerar källan till den största lyckan: den känsliga samexistensen med sin omgivning. Studier har också visat att människor som också tillåter negativa känslor tänker mer exakt och är mer uppmärksamma.

Därför bör den påtvingade ideologin om positivt tänkande slås runt öronen på esoteriker. Detta gör dig inte lycklig, men det förhindrar en social utveckling som sprider kollektiv olycka

Die Welt denkt positiv. Wer positiv denkt, erlebt rund um die Uhr Friede, Freude Eierkuchen. So wird es uns flächendeckend eingebläut. Es gerät schon fast
Stjärnskott
2

#12: Var och en är salig i sin tro. Är en mening som cirkulerar i mitt huvud efter att ha läst den här artikeln.
Esoteriker eller inte - Kanske finns det olika grena inom detta också som mycket annat.
Jag har svårt för när alla dras över samma kam oavsett vad det gäller.
Denna artikel bekräftar i alla fall det jag upplevde då det fanns en tendens till att anse att allt skulle lösas med positivitet och man blundade totalt för det som var svårt och knepigt och inte ens ville ta i det.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#13:

Det finns nog olika grenar inom esoteriken. Jag tror att man i den här artikeln pratar om "new age-mainstream-rörelsen" där man tror på allt möjligt utan egen granskning, bara för att någon som man anser är uppsatt säger att det är si eller så eller för att många säger samma sak.