Ödmjukt att visa upp sin ödmjukhet för andra?
Inom vissa religioner och rörelser t.ex. inom buddhism eller hare krishna rörelsen demonstrerar man ödmjukhet genom att raka bort sina hår och vara flintskallig.
Hår anses vara ett uttryck för skönhet och fåfänga inom buddhismen. Den som skär av dem visar att han inte längre värdesätter världsliga ting. Att inte värdesätta världsliga ting är dock resultatet av en lång andlig utvecklingsväg, men alla buddhistiska munkar, till och med barn, får deras huvud rakat, oavsett om dom värdesätter världsliga ting eller inte. Somliga barn gråter när dom blir rakade.
Mina tankar är, vem är mest egotrippad? Den som visar upp sitt hår eller vem som visar upp sin ödmjukhet, att inte värdesätta världsliga ting? Nästan alla människor har hår. Det är väl inget speciellt att ha hår, men att vara så ödmjuk att inte värdesätta världsliga ting är något speciellt. Sen tror jag att bara en ytterst liten del av de flintskalliga buddhistiska munkarna verkligen har gått igenom den andliga utvecklingsvägen som krävs för att inte värdesätta världsliga ting.
Vem som verkligen är så ödmjuk att inte värdesätta världsliga ting, har heller inget intresse att visa upp sin ödmjukhet för andra. Det är inte ödmjukthet om man vill visa den för andra. Man visar bara att man inte är så ödmjuk, utan bara vill framträda som ödmjuk. Somliga kanske lurar sig själva att tro att dom inte värdesätter världsliga ting om dom rakar huvudet.
Men på en riktig andlig väg strävar man efter sanningen. Värdesätter man världsliga ting, ska man acceptera att man är som man är och vara ärlig till sig själv och till andra. Det är riktig ödmjukhet. Den andliga vägen är ingen show och ingenting som man visar upp för andra. Andlig utveckling är någonting som sker i människors inre och det behöver man inte visa upp för andra.
- Redigerat 2023-05-10, 17:14 av FataMorgana

#1:
Just det! Att bara visa håret betyder ju inte ens nödvändigtvist att man säger "titta vilket fint hår jag har". Håret "har man" väl bara för att man har det. Men om man rakar skallen för att demonstrera sin ödmjukhet, säger man "titta hur ödmjuk och andlig utvecklad som jag är" och det relativerar den egna ödmjukheten.
För övrigt….. Osho var flintskallig utan att behöva raka huvudet. Undrar om han därför alltid hade en mössa på sig. 😁
Ödmjukhet
Visas bäst genom det omedvetna varats varsamhet, så tänker jag.
Något som människan förmedlar utan yttre attribut.
Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

#3:
Ja, i så fall förmedlas det bara till folk som titttar djupare än det yttre. Visar man upp det i en yttre form, utmanar man ändå bara andra att hitta saker som ska bevisa motsatsen, dvs. man har någonting att försvara.