Annons:
Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 45 ggr
Condor
4/27/23, 2:38 PM

Ju mer medveten du blir, desto mer ansvarsfull blir du

Jag snubblade över en text av Osho och jag tyckte de 2 liknelserna var så bra att jag översätter med google ur den här sidan:

https://www.oshoteachings.com/de/osho-more-aware-you-become-the-more-responsible-you-become/

Den som rör sig lägst är den vise, och den som tar fullt ansvar för allt mörker i världen, som blir som en Jesus — han bevarar världen. Världen bevaras inte av politiker, de är hycklare; Världen bevaras av väldigt få människor som du kanske inte ens känner, för att ens känna dem är svårt, du lever så vanligt; De är förlorade djupt inne i världens skogar, du kanske inte känner till dem.

Det finns en berättelse i Bibeln, en vacker liknelse. Det fanns en stad som hette Sodom. Ordet sodomi kommer från denna stad. Folket hade blivit mycket korrupta. Alla typer av sexuella perversioner frodades. Människor var homosexuella, människor älskade djur - hela staden var pervers. Gud bestämde sig för att förstöra staden. Men det fanns en svårighet: det fanns en bra man i stan. Om inte den gode mannen kunde övertalas att lämna staden, kunde staden inte förstöras.

Änglar skickades för att övertyga den gode mannen: lämna staden. Staden kan inte förstöras på grund av dig. Men den gode mannen var svår att övertala. Han sa: Jag behövs här! Vart ska jag gå? Dessa människor är sjuka, dessa människor är perversa, deras liv är eländiga, de lever i helvetet — HÄR behövs jag. Och jag är ansvarig för dessa människor! För de vet inte och jag vet - jag är ansvarig för det.

Se! han sa. För att de inte vet, hur kan du berätta för dem att de har ansvaret? De gör alla möjliga saker omedvetet. De är helt blinda, okunniga, kommer inte ihåg vad de gör. De är som fyllare. Jag är den enda som vet vad som händer och om jag går, vem ska rädda henne? Jag är ansvarig för dem.

Den gode mannen lär ha blivit övertalad på ett mycket listigt sätt. Han fick höra: Det finns en annan stad, Gomorra, där människorna är ännu mer korrupta. Vänligen gå dit. Så när mannen gick till Gomorra, förstördes både Gomorra och Sodom. För han var precis i mitten. Världen bevaras av väldigt få människor, några få människor av kristallrenhet, av barnslig oskuld – men de känner ansvar. För de är medvetna om det.

Det sägs att när Buddha nådde Nirvana, det sista sista hemmet, öppnades dörrarna, det var superfirat, för århundraden och århundraden går, sedan kommer bara en person och går in i dessa portar. Men Buddha ville inte komma in. Han stod vid porten med ryggen mot porten. De var oroliga, de frågade: Varför står du där? Dörren är öppen och vi har väntat på dig och det är mycket firande och jubel — Kom in! var gäst!

Buddha sägs ha sagt: Hur kan jag komma in? Hela världen lider. Jag står här tills den siste mannen kommer förbi, går in i den sista. Jag får vänta — jag blir den sista, jag känner mig ansvarig. Jag är medveten och de vet inte, så de kan inte vara ansvariga, men jag är ansvarig.

Ju mer medveten du blir, desto mer ansvarsfull blir du, desto mer känner du, desto mer blir du en hjälp – inte att du börjar tjäna människor, utan hela ditt liv blir en tjänst. Inte för att du gör något för dem av skyldighet. Nej, du uppfyller helt enkelt ditt eget medvetande.

  • Redigerat 4/27/23, 2:39 PM av Condor
Annons:
Upp till toppen
Annons: