Annons:
Etiketterövrigtenergiarbete-healing-aura-chakran
Läst 259 ggr
snowy00
2023-04-20 21:42

En blockering i ett visst ställe av kroppen

Har som en blockering eller "energistörning" på ett visst ställe av kroppen, nämligen ovansidan av höger axel, höger sida av halsen, och en del av högre nedre delen av huvudet.
Förnimmer att energierna flödar fritt så att säga i resten av kroppen, men just i detta området gör det inte så. Jag känner och förnimmer det väldigt tydligt, och huvudet vill böja ned sig åt höger och liksom lägga sig mot höger axel, automatiskt. Låter jag huvudet göra så flödar energin bättre där, och jag blir mer avslappnad på det stället.
Det är som med de här "automatiska yogarörelserna"… Samma typ av sak, att huvudet automatiskt vill lägga sig ned åt höger.

Detta blir bättre och bättre för var gång jag går till kiropraktorn.
Men jag tycker det är intressant att det går att förnimma så tydligt på just det stället, och kiropraktorn sade också att jag är bra mycket mer spänd i högra sidan av käken exempelvis, jämfört med vänstra sidan

Nu tror jag detta kommer rätta till sig framöver, av sig själv, när jag går mer till kiropraktorn osv, men undrar om någon har tips på hur man kan underlätta detta, förutom just kiropraktorn?


Annons:
Condor
2023-04-21 09:42
#1

#0:

Det verkar vara en muskel som är spännd. Det kan komma från nacken eller från tuggmuskeln "musculus masseter". Det är den starkaste enstaka muskeln som vi har i kroppen. Vid normalt tuggande skapar det ett precist tryck på en tand som är jämförbart med det tryck som uppstår när en person som väger 75 kg står på en tå. Om tuggmusklerna är felaktigt inställda leder det till en snedställning av halsryggraden. Detta kallas Kraniomandibulär dysfunktion och kan även orsaka öronsus.

Kanske den här sidan är intessant för dig:

https://yts.se/artiklar/pvp4.pdf

I alla fall borde man göra undersökningar för att hitta orsaken. Annars vet jag inget annat än fysioterapi och förstås reikibehandlingar.

snowy00
2023-04-21 14:24
#2

Ah, förstår. Ska läsa genom länken. Är det tandläkaren som gör sådana undersökningar med käken tro? Jag var där igår, och nämnde då att käken låser sig lite i ytterläget. Men hon var nog typ tandhygienist och inte tandläkare. Får i vilket fall forska vidare…


Condor
2023-04-21 15:09
#3

#2:

Det är nog både tandläkaren och ortopeden som är inblandade. Man vet ju inte vad grundorsaken ligger. Om orsaken till besvären är att bettet är snett, är det tandläkaren som måste rätta till det. Då kan det hända att det behövs tandkronor, som inte är billiga.

Det där med att käken låser sig lite vid ytterläga har jag också sen 80-talet. En tandläkare förklarade för mig att orsaken till det är att bettet är snett och man måste mäta det och sen behöver jag kronor på de flesta tänderna. Det hade jag så klart inte råd med, men om bettet är snett bildas det lätt en artros i käkleden. 20 år senare, när amalgamet gjorde mig sjuk, investerade jag ändå pengar i att byta amalgamet mot kronor. Då kändes hela käken mycket lättare, för kvicksilver är ett tungt ämne. Jag misstänker att det var tyngden av kvicksilvret som var problemet.

Men hur som helst, förbättrade sig käklederna så mycket att jag kan sitta med öppen munn hos tandläkaren längre tid, utan att ha problem att stänga munnen igen.

snowy00
2023-04-21 17:30
#4

#3: Okej. Hm, märkte nu att när jag öppnar käken fullt så är det just på höger sida där käken låser sig, och inte alls på vänster 🤔 det har jag inte tänkt på förr. Kanske är ytterligare en ledtråd.

Men så bra att det löste sig för dig i alla fall till slut 😊


FataMorgana
2023-04-21 19:47
#5

Jag har själv haft mycket problem med nacken och huvudet och med förspända muskler. Jag har dock en bok hemma som heter "Licht-Arbeit" och som är skriven av Barbara Ann Brennan. På engelska heter boken "Hands of light". I den boken finns det helt fantastiska kroppsövningar med mycket stretchning som syftar på att balansera ut chakrana. Jag brukar göra dessa övningar ibland när jag har mina smärtor och sen brukar jag avsluta med kundalinyoga-övningar som också finns med i boken.

För mig har dessa övningar varit till god hjälp, så om du hittar boken och har råd med den kan jag bara rekommendera den. Jag vet inte om det finns några instruktioner till övningarna på nätet, för jag hittar tyvärr inga, annars hade jag länkat dit i stället för att rekommendera hela boken.

Men jag hittade en video på Youtube med åtminstone kundaliniyogan. Brukar bara att göra mina övningar lite långsammare än vad kvinnan i videon gör. Men annars är det precis samma övningar som i boken. För nacke och huvud alldeles fantastiskt bra, men bäst resultat får jag när jag börjar med chakraövningarna och sen avslutar med kundaliniyogan. Eller i alla fall har övningarna varit bra för mig. Vet inte hur du skulle gilla det och hur mycket det skulle hjälpa dig. Det beror ju lite på grundorsaken också.

Men hur som helst ville jag bara tipsa om den här boken med dessa övningar, ifall om det vore något för dig 🙂

snowy00
2023-04-21 23:29
#6

#5:

Tack för tipset!

Menar du denna boken: länk
Den finns visst som fysisk bok, och e-bok. Är det mycket bilder på övningarna och så? Funderar om den funkar att följa som e-bok på mobilen. Den var bra mycket dyrare som fysisk bok nämligen.

Men jag har ju yoga som jag gör en gång per vecka redan, men eventuellt skulle man ju kunna prova dessa övningar du tipsar om när man exempelvis känner att man är extra spänd eller så, utan att ha det som regelbunden rutin.😊


Hands of Light: A Guide to Healing Through the Human Energy Field [Barbara Brennan, Jos. A. Smith] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offers. Hands of Light: A Guide to Healing Through the Human Energy Field
  • Redigerat 2023-04-21 23:29 av snowy00
Annons:
FataMorgana
2023-04-22 11:07
#7

#6:

Ja jag vet ju inte vilken typ av Yoga du gör och helt säkert är den också bra för dig, men vad som jag gillar med övningarna från boken är att man börjar med fötterna och går sen hela vägen till toppen av huvudet. Alla övningar ända från hjärtchakrat uppåt känns på något sätt så bra för axlar, halsryggraden, nacke och huvud, speciellt om man har problem med förspänningar.

Men det blir ett långt program om man börjar med övningarna som består av att öppna akupunkturkanalerna, sen fortsätter med övningar för att öppna och ladda upp sina chakras på dom första tre auranivåerna och sen ännu gör visualiseringsövningar för att öppna sina chakras på den fjärde auranivån och till sist gör kundaliniövningar för att ladda upp och öppna sina chakras på den femte till sjunde auranivån. Då kan hela passet ta några timmar. Så jag förstår att man inte har tid att göra det varje dag, men från och till är bra. Det finns både bilder och / eller instruktioner i boken för övningarna.

FataMorgana
2023-04-22 11:17
#8

#6: Just det ja, den boken är det 😊

FataMorgana
2023-04-22 13:11
#9

Den skulle kanske också finnas att låna på ett bibliotek till att börja med

https://libris.kb.se/bib/11156524?vw=full

LIBRIS titelinformation: Helande händer : en handbok för healing och självläkning / Barbara Ann Brennan ; översättning: Helena Karolina Hegg ; [illustrationer: Jos A. Smith].
  • Redigerat 2023-04-22 18:07 av FataMorgana
snowy00
2023-04-22 21:53
#10

Då förstår jag. Själv utövar jag Maharishi Yoga Asanas en gång per vecka som för mig tar ca 1 h och 15 min inklusive meditationen. Men ja, tar det några timmar för de övningar du tipsar om så får det nog bli från och till som du skriver 😊

Bra idé med biblioteket, det tänkte jag inte alls på. Har faktiskt reserverat ett exemplar av boken så den kommer till biblioteket här nån gång i mitten av nästa månad ser det ut som. Så ska kika i den då och se hur det ser ut, men låter intressant.


  • Redigerat 2023-04-22 21:54 av snowy00
FataMorgana
2023-04-23 11:28
#11

#10: Kanske bättre så, så kan du också fota övningarna och instruktionerna, så att du inte behöver köpa boken om du annars inte finner den intressant. Men det finns en hel del andra intressanta saker i den också tycker jag, förutom att det finns vissa saker i den som jag är lite skeptisk mot, som t.ex det där om röntgenblick som Barbara Ann Brennan skriver om och ett par andra saker.

snowy00
2023-04-23 12:51
#12

#11: Ja, precis. Och om den verkar intressant i övrigt så kan man ju bara köpa den när man har råd 😊 men röntgenblickar är jag nog inte så intresserad av hehe 😁


snowy00
2023-04-28 22:53
#13

Jag har idag varit hos tandläkaren, fick en "akuttid" samma dag. Tandläkaren sade att jag har en inflammation i högra sidan av käken, och jag fick inflammationshämmande och smärtstillande tabletter, och övningar att göra fyra gånger per dag i sex veckor. Sedan ska jag ev få en bettskena att ha på natten antar jag, som avlastar bettet något.

Så det var bra att jag skrev här om det, så jag ringde tandläkaren och de såg att det var inflammerat 🙂

Kan tro att jag har gått så länge med dessa låsningar i nacke och ryggrad, och att käken varit spänd under en sån lång tid att den hunnit bli inflammerad osv. Men förhoppningsvis blir det bättre nu med behandling, och att jag fortsätter gå till kiropraktorn som det behövs.


Annons:
Condor
2023-04-29 11:12
#14

#13:

Fint att orsaken är hittad. Då kanske nacken också blir bättre.

FataMorgana
2023-04-29 12:32
#15

#13: Det var bra att du fick en tid hos tandläkaren. Hoppas du blir bättre nu, att medicinerna och övningarna hjälper. Apropå övningar, har du fått tag på Barbara Ann Brennans bok redan och har du i så fall hunnit bekanta dig med övningarna från den boken? Dom är hur som helst bra att göra, dom med 😊

snowy00
2023-04-29 22:16
#16

#14: Precis, nacken och käken verkar ju hänga ihop mycket som det stod i PDF:en du länkade till längre upp.🙂

#15: Ja, det känns redan lite bättre, om inte annat mentalt när jag vet orsaken och får behandling.
Boken har jag reserverat och den kommer till biblioteket i mitten av maj, alltså nästa månad, så får vänta lite. Men blir intressant att se och prova övningarna sen. Kan skriva här hur det gick då, om jag kommer ihåg.


FataMorgana
2023-04-30 12:34
#17

#16: Ja du skrev ju i mitten av nästa månad. Jag hade bara i mitten av nästa vecka i huvudet och tänkte att då borde du ha fått boken redan 😁 Ja skriv gärna sen om hur det går med övningarna. Jag kommer säkert att fråga dig igen ifall om du glömmer, så nyfiken som jag är. Men bra att det redan går bättre 😊

snowy00
2023-04-30 12:41
#18

#17: Aha, då förstår jag😁 du får gärna fråga igen sen om du blir nyfiken 👍


snowy00
2023-05-30 14:15
#19

#15:

Nu har jag boken här hemma. Är det övningarna i kapitel 21 du menade?😊


FataMorgana
2023-05-30 14:20
#20

#19 Jag är på min praktikplats just nu, så jag kan tyvärr inte titta efter i vilket kapitel övningarna finns. Condor är väl ute och handlar vid den här tiden, men han tittar säkert efter åt dig när han är hemma igen, annars gör jag det i kväll 😊

Annons:
Condor
2023-05-30 14:32
#21

#19:

Ja, det är just dom övningarna.

snowy00
2023-05-30 16:02
#22

#21:

Ok, ska kika närmre på dem.


FataMorgana
2023-05-30 19:12
#23

#22: Hoppas du gillar övningarna lika mycket som jag 😊

snowy00
2023-05-30 23:12
#24

#23: Ja, har börjat läsa genom kapitlet till att börja med. Ser väldigt intressant ut😊 rapporterar sen när jag provat dem.


snowy00
2023-06-08 18:27
#25

Idag har jag gjort övningarna i boken. Jag tycker om dem. Det tog totalt ca två timmar inkl meditation.

Kände mig avslappnad och varm i kroppen efteråt😊 kommer nog göra dem fler gånger👍


FataMorgana
2023-06-08 18:32
#26

#25: Ja övningarna sätter verkligen igång energierna i kroppen och ger en härlig känsla efteråt. På första blicken kunde man tro att det bara handlar om helt vanliga gymnastikövningar, men dom går mycket djupare än så. Kul att du gillar dem.

snowy00
2023-06-08 19:32
#27

#26: Ja, det känns att de går djupt😊 det var lite svårt att visualisera chakranas färger dock, men det blir nog bättre för var gång.😊


Annons:
FataMorgana
2023-06-08 19:36
#28

#27: Det blir så, bättre för var gång 😊

Upp till toppen
Annons: