Så här optimerar du din reiki energi
Vem som är reiki utövare har säkert lagt märke till att effekten av en behandling inte är lika varje gång. Reiki energin flyter ju av sig själv, men beroende på hur det ser ut i oss, kan vi mer eller mindre blockera flödet. I det här inlägget vill jag ge ett par tips om hur ni kan ge energin de bästa möjligheterna att flyta fritt och göra era behandlingar så effektiva som möjligt.
Avslappning:
Se till att du är avslappnad både i kroppen och i huvudet. Varje spänning är en blockad för flödet av energi. Därför lärde Usui reiki principerna att släppa loss sin oro och ilska. Avslappning är också viktigt för att andas rätt. Ju mindre emotioner som man har, ju lugnare blir andningen.Andningen:
Att andas rätt, dvs. lugn djup magandning, är viktigt för både behandlaren och reiki mottagaren. Andas man fel, har man ett sämre upptag av syre. Är andningen för ytlig, är man för det mesta spännd i kroppen, vad som leder till ett sämre flöde av energi.Fokusen:
Fokusen är viktig för distansbehandlingar, eftersom energin följer uppmärksamheten. Därför är det viktigt att man inte har en massa andra saker i huvudet när man behandlar på distans. Det är inte bra att vara i stress hela dagen och sen "bygga in" behandlingen mellan 2 sysslor som man har att göra. Man vill ju fokusera energin på personen som man behandlar och inte "strö ut den" lite där och var som man är med sina tankar. Se därför till att du har tilräckligt med tid och inte behöver att ha klockan i bakhuvudet eller vad du annars har att göra. När du fokuserar, fokusera inte bara den optiska bilden av personen som du behandlar, utan även på att känna kontakten med personen med dina händer.Kärleksenergi:
De viktigaste chakrorna för reiki behandlingar är Hjärt- och kronchakrat. Kärlek och medkänsla öppnar hjärtchakrat. När man behandlar en nära kär människa sänder man automatiskt utifrån hjärtat . Men om man behandlar en främmande människa som man inte känner, kan man göra så här. Man har antagligen fått en bild av personen som man ska behandla. Betrakta bilden ett par minuter före behandlingen och var medveten om att det är en gudomlig varelse, som har något problem och känn hur medkänslan kommer. Ofta händer det att energin börjar att flyta bara genom att betrakta bilden, utan att ha använt ett enda mantra eller symbol.En andningsteknik:
Det här är en andningsteknik för distansbehandlingar. Andning och energi är på något sätt ihopkopplade. Bortsett från att andas rätt, kan man också styra energi med andningen. När jag använder mig av ett mantra med symbol, andas jag långsamt in när jag avslutar och saktar ner ända tills jag slutar att andas för 2 sekunder. Man kan känna hur energin bygger upp sig och sen släpper man ut den med en kraftfullare, men inte mycket snabbare utandning. Man kan känna i händer och kropp hur energin får en riktig "boost", som att skicka iväg en energiboll. Detta kan man upprepa ett par ggr. vid varje handposition.

#1:
Just det! Det hjälper en att slappna av.
Övning och regelbunden praktik är viktig, speciellt vad som gäller distansbehandlingar. Man tränar fokusen, att upprätthålla och att inte tröttna så att tankarna inte flyger iväg. Dessutm håller man sina energikanaler öppna och utvidgar dom ju mer man använder sig av dom.
En annan sak, som jag inte visste om jag ska skriva om i mitt första inlägg är intentionen. Mina egna erfarenheter måste inte gälla för alla, för vi är alla olika och inte alla har samma "connection" till energin. Men jag kan ju ändå skriva mina tankar och kompletterar mitt första inlägg.
- Intentionen:
Man läser på internätet mycket om att intentionen ska vara viktig, dvs. intentionen att hjälpa/heala en annan. Det finns till och med affirmationer till detta som det rekommenderas att göra före en behandling.
Men betyder det inte att man arbetar med sin egen vilja? Om man "vill" saker aktiverar man sitt solarlexuschakra, när det egentligen är hjärtchakrat som behövs. Reiki är ju att "låta ske" enligt den gudomliga energin. Jag anser att det räcker med att hjärtat har medkänsla för människan som man behandlar och låta energin flyta och verka som "den vill". Det handlar om att bygga upp ett förtroende.
När jag behandlade Fata Morganas syster, när hon låg i koma och läkarna sa till familjen att de ska ta avsked från henne, skickade vi reiki till henne. Mitt eget ritual före distans behandlingar är att jag sätter mig ner och stänger ögonen. Sen lägger jag händerna på mitt hjärtchakra och ger mig DKM. Sen ber jag om energi till reiki mottagaren, innan jag tar upp kontakt. Men den gången hann jag bara stänga ögonen och innan jag hann använda ett enda mantra och symbol, såg genom mina stängda ögon hur ett klart och vackert lila ljus komm från höger och vänster sida av pannan och trädde in i mitten av pannan. Det var som en energi explosion. Energin/det gudomliga visste redan vad som står på innan jag hann be den om något och skickade mig en rejäl boost". Då tänkte jag på ett uttalande av Jesus: "er fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det."
Det här var ett exempel som visade mig hur lite vi själva kan bidraga till hur reiki ska verka. Därför behöver vi inte mer intention än det som kommer från hjärtat. Affirmationer kommer inte från hjärtat, utan från huvudet. Själv har jag aldrig lagt märke till att affirmationer och den egna viljan skulle ha en effekt vid reiki behandlingar.