Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 68 ggr
Condor
2023-04-03, 14:10

Om positiv energi

Eftetrson vi just hade en tråd om negativ energi, är det dags för en tråd om positiv energi. Till att börja med, vill jag bjuda in er på ett litet experiment, hur våra tankar och föreställningar påverkar energin i oss.

Blunda och föreställ dig den vackraste situation du någonsin har upplevt. Försök att få med dig alla aspekter av det som händer dig - lukten, ljuden, hur du kände dig på den platsen. Underbart, eller hur?

Tänk nu på en riktigt obekväm plats som en fuktig, kall källare eller ett bullrigt, trångt tunnelbanetåg på sommaren. Märker du hur lycka och välbefinnande förvandlas till stress?

Genom detta lilla experiment har du upplevt två avgörande aspekter av energi:

1. Energier påverkar det allmänna välbefinnandet - och i stor utsträckning.
  2. Energier kan styras medvetet.

Det är inte bara situationerna i sig som vi hamnar i som får oss att reagera så att vi antingen upplever stress (skapar negativ energi) eller upplever välbehag (skapar positiv energi), utan hur vi hanterar situationer. Med själviaktagelse och meditation kan vi utforska vårt inre och fundera på varför man reagerar si eller så och hur man annars skulle ha kunnat att reagera.

Känslor och tankar som skapar positiv energi är framför allt kärlek, men även tacksamhet och medvetenheten om småsakerna i livet som gör livet bättre skapar positiv energi. I det här sammanhanget länkar jag till ett inlägg av Snowy:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1560181/vara-tacksam-foruppmarksamma-"smasaker"

Saker som ilska, missnöje och avund skapar negativa energier. Nu skulle man kunna tänka sig att då styr jag mina energier så att allt är positivt. Men då hamnar man i en fälla som kallas "toxic positivity". I så fall förtränger man de negativa känslorna och det leder alltid till att de förstärks. I stället för att känslorna minskar, minskar bara medvetheten för dessa. Man kan heller inte "täcka över" en negativ känsla med en positiv. Den negativa energin finns fortfarande kvar, fast man är mindre medveten om den.

Att arbeta på sin andliga utvecking innebär att bli medveten om sig själv. Om negativa känslor dyker upp ska man tillåta dessa. Först då kan man arbeta på dess orsaker, känna igen mentala program och lösa sig från dessa. Det är en process som varar hela livet, för hur man än arbetar på sig själv, kommer man aldrig att vara perfekt.

Det ska man heller inte sträva efter. Inte bara för att man strävar efter någonting som inte är realistiskt, föreställ er att ni lever ihop med en människa (sambo) som är helt perfekt, utan mänskliga brister, som aldrig gör fel, aldrig är stressad, sur eller ledsen, alltid kärleksfull och på glatt humör, vad som än händer………… skulle den människan inte vara outhärdlig? 😄 Och hur skulle ni själva känna er jämte en sån orealistisk perfekt människa?

Det handlar alltså inte om att undvika det som skapar negativa energier eller att förtränga dessa, utan att skapa förutsättningar att hantera situationer utan att hamna ur balans.

Ett par saker som hjälper att skapa dessa förutsättningar:

1. Meditation, själviaktagelse, reflektion, psykologiskt arbete på sig själv.

2. Kosten spelar en stor roll, för allt som vi äter och dricker påverkar oss antingen positivt eller negativt och påverkar kroppskemin, som i sin tur påverkar våra energier.

3. Livstilen: Att hålla kroppen i skick med rätt träning i rätt mängd, med tillräcklig och regelbunden sömn skapar positiva känslor/energier. Man känner sig bättre i en tränad och utvilad kropp.

4. Energetiska metoder som t.ex. reiki, qigong, tai chi, får energin i oss att flyta bättre.

5. Kärlek är den mest positiva energin som finns. Men tänk på att det inte är kärlek om man bestämmer sig för att "nu ska jag vara kärleksfull eller bete mig kärleksfullt". Då är det inte hjärtat (hjärtchakrat) som talar, utan viljan (solarplexuschakrat) som talar. Om energin kommer från hjärtat behövs det ingen som "bestämmer sig" att vara kärleksfull. Man ser och läser ofta i new age kretsar, där det är mycket på tal om kärlek och folk nästan tävlar om att vara mest kärleksfull, åtminstone i deras odrval. Men kärlek behöver inga ord, utan den kan uttrycka sig på alla möjliga sätt och även finnas till när man inte uttrycker den.

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Annons:
snowy00
2023-04-03, 22:24

Fint att du länkade till min lilla tråd…🙂

Condor
2023-04-04, 09:41

#1:

Jag tänkte att den passar bra till ämnet. 🙂

Upp till toppen
Annons: