Skillnaden mellan samadhi och upplysning
Samadhi och upplysning betraktas ofta som en och samma sak, dvs. upplysning är den västerländska beteckningen för sanskrit ordet samadhi.
Men det finns en liten skillnad, eftersom vi alla är födda som upplysta. När vi föddes, hade vi inte ännu ett förstånd som konstruerade ett ego. Vi var utan ego och utan tankar. I takt med att förståndet skapade egot och började att tänka, skapades en sorts rökridå av tankarna som hindrar oss att se vad vi till vår sanna natur egentligen är, fast i vår sanna natur är vi trots rökridån fortfarande upplysta.
Det som kallas samadhi är att erfara det som vi till vår sanna natur är och att erfara att vi alltid har varit upplysta. Samadhi är alltså själva erfarenheten, att erfara upplysningen.
Så…Samadhi är att se genom illusionen, rökridån av tankar till sin sanna natur (där en bebis "redan är")…men då kan och behöver inte en bebis egentligen erfara Samadhi än då den inte har en rökridå av tankar🤔
Men en bebis har väl ännu inte förmågan att riktigt tänka då, men en vuxen som erfarit Samadhi har både insett sin sanna natur och kan samtidigt använda tanken när det behövs, precis som någon som ännu inte erfarit Samadhi.
Så det blir väl som en extra dimension. Insikten om ens sanna natur, tillsammans med att kunna använda tanken där det behövs
- Jag på DeviantART: PerceivingPhoto

#1:
Ja, det ser jag också. Bebisar känner ju inget annat än människors naturliga tillstånd, har ännu inga tankar och inget ego, så dom har ju ingen rökridå ännu. Men dom har heller inget förstånd som kan komma till insikt om illusionen, för dom känner ju inte till illusionen ännu.
När man väl har utvecklat ett förstånd och ett ego som bildar en rökridå, befinner man utanför det naturliga tillståndet. Erfar man då samadhi, blir man medveten om illusionen och rökridån som förståndet bildar.
Det är klart att man behöver ett förstånd och ett ego för att överleva i "maya", så man kan ju inte befinna sig i samadhi hela livet. Men man kan betrakta det som någonting som man kan återvända till, t.ex. i meditation.
"Men man kan betrakta det som någonting som man kan återvända till, t.ex. i meditation."
Bra att du skrev detta förr, för jag hade inte till 100 % förstått det. Har ju hört att man "transcenderar" i meditation osv (och erfarit det själv många gånger), men att erfara Samadhi trodde jag man bara gör en gång (under en period). Men det var väl den "stora Samadhin" du skrev om förr…🙂

#3:
En sådan där "stor" samadhi, som skapar en våg av energi som man surfar på i flera månader hade jag bara en gång. Jag vet inte om man kan ha flera, men en kundaliniresning har man vad jag vet bara en gång.
I meditation har jag bara haft "mini samadhis", som man kanske kan kalla "flash backs" eller så. 😄
#4: Ah, förstår 😊 det är väl min erfarenhet också.