Annons:
Etikettövrigt
Läst 119 ggr
Condor
2023-03-10 09:33

Kraftplatser

Kraftplatser är ställen i naturen som har en positiv påverkan på oss, psykologiskt och energetiskt. Ni känner säkert känslan när man är ute i naturen, att man känner sig mer eller mindre väl på vissa ställen, t.ex. finns det platser som ger lugn och där man känner sig mer harmoniskt. Eller här vill jag meditera.

Ofta finner man sådana ställen på berg, i skogar och där som det finns vatten. Man känner igen sådana ställen för att växterna ser speciellt friska och gröna ut, där som naturen är i harmoni. Fata Morgana och jag har ett sådant ställe på en av våra prommenadvägar.

Först går man långt där det bara finns en bäck och åkrar. Sen börjar en bit där det växer träd och buskar till höger och vänster och till slut kommer man till ett ställe där en annan bäck flyter in i den ena bäcken över ett litet vattenfall. Där är det mer grönska och man hör ljudet från vattenfallet. Det är ett kontrast till de ställen där man vandrade förbi tidigare. Man sätter sig ner, lyssnar på fåglarna och bäcken och känner att här är allt i harmoni. Det är en kraftplats. Befinner man sig där en tid, känner man sig uppladdad, lugn och harmonisk. En bra plats för meditation.

Sen finns det platser som ger energi pga geologin. Den största delen av jordens yta består av silicium, samma ämne som t.ex. kvartskristaller och ametister består av. Mineraler påverkar vårt välbefinnande och eftersom vi alla är olika, attraheras vi av olika kristaller.

Mina geologiska favoritplatser är kanarieöarna. Alltid när jag är där, känner jag mig mer aktiv, pigg och full med energi. Det kan vara pga lava energin. Lava står för elementet eld och eld för aktivitet. Tillsammans med havet, den goda luften och fina naturen är kanarieöarna mina absoluta kraftplatser.

Man kan också göra sig en kraftplats hemma. Man behöver bara växter och kristaller. En liten inomhusfontän är också bra. Skillnaden mellan en vanlig sten som består av silicium och en kvartskristall är att atomerna i kristallen är nästan perfekt strukturerade i deras kristallgitter. Kristaller är så att säga koncentrerad energi.

Silicium har egenskaper som gör det användbar inom elektroniken. Utan silicium, inga datorer. Silicium används till och med för att omvandla solljus till elektricitet, i solpaneler.

Man kan göra sig sin kraftplats genom att placera växter och kristaller i och omkring stället. Vilka kristaller som man väljer är individuellt. Kvartskristall får inte saknas. Det är en "allrounder" och energiförstärkare. En bra blandning för meditation är t.ex. kvartskristall, ametist och roskvarts. För jordning kan man ta röda och svarta stenar och för erotiska stunder lämpar sig röd eller orange granat, karneol, eldopal, rodokrosit och lava.

Vi har gjort en kraftplats av nästan hela lägenheten med växter och kristaller. Har ni också era kraftplatser?

  • Redigerat 2023-03-10 10:36 av Condor
Annons:
SolaH
2023-03-10 09:46
#1

Hittade en naturlig kraftplats, som jag återvände flertal gånger. Var en riktigt trädkramare, där energierna strömmade.
Tyvärr så avverkades i området, kände bara sorg och vemod när jag besökte platsen senast.

SolaH
2023-03-10 09:57
#2

Andra kraftkälla är labyrinter som lagts. Där centrum i labyrinten känns som att en kraftig underjordisk energi strömmar upp i en när man står i dess mitt.
Våra förfäder la inte labyrinerna på må få utan anledning.

  • Redigerat 2023-03-10 10:07 av SolaH
Condor
2023-03-10 10:06
#3

#1:

Sånt är förstås tråkigt. Kanske du hittar en ny kraftplats? Det finns gott om dom i naturen.

På en annan av våra prommenadvägar, som går brevid en liten å, har dom också fällt alla träd brevid ån förra året. Vi fick en riktig chock när vi såg det. Det var en så underbar natur.

SolaH
2023-03-10 10:28
#4

#3

Ja, det finns här och där kraftkällor i naturen. Bara man inte förivrar sig så kan man hitta dom.
Man kan känna av platserna innan man har kommit fram dit. ( För mig är det så i alla fall). Vet inte om ni känner samma?

Condor
2023-03-10 11:02
#5

#4:

Ja, för oss är det också så att vi känner av dom. Men det bör nog vara en ganska stark kraftplats, om man redan känner den innan man har kommit fram.

Condor
2023-03-10 14:50
#6

#4:

Tillägg:

Sen kan man förstås känna av platser som man inte ens befinner sig i närheten av. Om man har varit där tidigare och vet hur det ser ut där, kan man ta fram bilden ur minnet och vara där med sin uppmärksamhet. Då kan man även känna energin.

Annons:
snowy00
2023-03-12 22:06
#7

En plats jag kommer att tänka på som var raka motsatsen till en kraftplats för mig en tid…var en skog, en gammal sådan, där marken var täckt av grön, tjock mossa, och granarna och tallarna såg lite kusligt risiga ut. När jag var yngre inbillade jag mig att spöken och andar bebodde skogen, det kändes som en mörk trollskog… Men idag tror jag inte skogen är övernaturlig. Det var bara naturen där som fick mig att börja fantisera.

I vilket fall… Naturen allmänt är en kraftplats för mig, och kommer att tänka på fjällen, exempelvis Abisko i nordligaste Sverige. Där hade jag absolut kunna bott permanent om jag haft möjligheten. Det är nog det öppna fjällandskapen, bergen, stenarna, fjällskogen, bäckar, forsar och fjällsjöar som gör det till en kraftplats för mig. Och även att det inte bor så många människor där förstås.😊

En kraftplats


Posts about Abisko written by Perceiving Photography
Condor
2023-03-13 09:12
#8

#7:

Uppe på bergen finns det starka kraftplatser. Det är därför som munkar gärna mediterar på berg. Speciellt i förbindelse med vattan är det kraftigt.

Men fjällen vore ingenting för mig. 😄 Jag gillar inte kyla och mörkret hela vintern. Området kring Teide på Teneriffa motsvarar snarare min smak.

snowy00
2023-03-14 04:47
#9

#8: Nej, det är ju nackdelen, mörkret på vintern. En tid går solen knappt upp om dagarna… Men så är det ljust dygnet runt på somrarna i stället.😎

Teide såg ju också fint ut när jag googlade.


Condor
2023-03-14 08:56
#10

#9:

Jag besökte Teide området en gång, fast jag var inte ända uppe på toppen på berget. Men hela området ser riktigt magiskt ut och är en enda stor kraftplats.

Zadeira
2023-03-19 13:40
#11

Tänker inte direkt på speciella platser i naturen och så, men jag har märkt att i vissa städer eller områden kan jag verkligen känna att "här har jag varit förr, vilken deja vy" och verkar känna igen allt även om det är första gången jag är där. Det har kanske inte med kraftplatser och så att göra utan kanske tidigare liv eller så. Men detta fick mig att tänka på det.

Tänker mig inte att det har med lokalsinne eller så att göra även om det säkert kan påverka, men en del ställen man kommer till känns liksom hemma direkt. En sån plats jag direkt kände mig hemma på var Visby, innanför muren. Första gången jag kom dit var det som att komma hem, allt var instinkt och igenkännande. En stad som har helt motsatt effekt är Malmö, trots att jag varit där mycket sen liten, jag kan för mitt liv fortfarande inte förstå den staden oich går vilse bara mellan Möllan och Trianglen.

Condor
2023-03-19 13:54
#12

#11:

Ett deja vu har, som du skrev ingenting med kraftplatser att göra. Det finns inte ens en riktig vetenskaplig förklaring för det, utan bara teorier. Däremot kan man plantera in ett falskt minne i en person.

https://fof.se/artikel/2017/2/sa-latt-skapas-falska-minnen/

Möjligt att det är det som händer vid ett deja vu. Jag såg en gång en dokumentation, där dom planterade in ett minne av en ballongfärd i en person. Han hade aldrig farit med en ballong, men när dom fejkade en bild som visade honom fara med en ballong, trodde han att han kunde minnas att han for med en ballong.

En genomgång av åtta olika studier av falska minnen visar att drygt 50 procent av försökspersonerna upplever minnen som försöksledarna har planterat i dem som …
Zadeira
2023-03-19 14:06
#13

#12 Nä tänkte att det inte är samma sak, men lutar åt att det ändå är nån slags energi på just vissa ställen man är mer "in tune-with". Ibland kan jag uppriktigt inte skilja på minnen från en plats mot om jag exempelvis läst om den och fått en bild mentalt.

Annons:
Condor
2023-03-19 14:23
#14

#13:

En förklaring skulle kunna vara hur hjärnan monterar ihop olika situationer och händelser. Ett exempel:

När jag var 8-9 år gammal, flyttade vi in i en nybyggt liten villa. I badrummet var kaklarna fogade med någonting som gav en speciell lukt ifrån sig. Sen dess hade jag inte luktat detta förrän för ett par år. Jag gick in i ett offentligt WC och kände precis samma lukt från kaklarna. Det gav mig ett deja vu. Skulle jag inte ha kommit ihåg att det var samma lukt som i huset som vi flyttade in i, skulle jag kanske ha tänkt "här har jag varit förr". Men eftersom minnet fanns kvar, dök bilden från barndomen upp i huvudet.

Upp till toppen
Annons: