Fin text om Reiki
Den här fina texten om Reiki hittade jag på den tyska Yogawiki-sidan. Tyckte den var så fin att jag ville översätta det för att dela med mig av det här.
Varje människa är en kristall, en självupplysande stjärna i detta universum kopplad till alla andra stjärnor. Reiki, en gudomlig väg av ljus, kan göra dig medveten om denna sanning igen om du har förlorat tillgången till den. Reiki väcker den slumrande gnistan i dig, gör dig medveten om den och gör det samtidigt till din uppgift att väcka denna gnista i andra också, för att i slutändan upplysa hela skapelsen.
Först och främst är Reiki ett namn för den universella livsenergin. "Rei" betyder "gudomlig gåva" och "Ki" är det japanska ordet för livsenergi, som är "Chi" i Kina, "Ka" i Egypten, "Prana" i Indien. Reiki är också namnet på det initieringssystem som gradvis gör den universella livsenergin tillgänglig för oss. I väst anses Reiki allmänt vara en energetisk healingmetod. Men det är i första hand en andlig utvecklingsväg. Den positiva bieffekten, läkning, kommer i andra hand.
Om Reiki i första hand förblir meditation för oss, så är det helt legitimt att inkludera någon annan i energiområdet för denna meditation. Det är därför en helt annan form av "behandling", som snarare borde beskrivas som "vänligt engagemang". Genom en liten ritual gör vi oss själva till en kanal för den universella livsenergin, drar nytta av den för vårt eget välbefinnande och tillväxt och bjuder in någon annan att på sitt individuella sätt medprofitera, genom att lägga händerna på dem.
Reiki är hjärtats väg. Den kosmiska energin som du tar emot och skickar vidare flödar genom ditt hjärta till dina händer. Därför är den ren och full av kärlek. Kärlek är den största helande kraften i detta universum och Reiki gör dig öppen och mottaglig för den.