Annons:
Etikettreiki
Läst 65 ggr
FataMorgana
2023-02-18 11:00

Fin text om Reiki

Den här fina texten om Reiki hittade jag på den tyska Yogawiki-sidan. Tyckte den var så fin att jag ville översätta det för att dela med mig av det här.


Varje människa är en kristall, en självupplysande stjärna i detta universum kopplad till alla andra stjärnor. Reiki, en gudomlig väg av ljus, kan göra dig medveten om denna sanning igen om du har förlorat tillgången till den. Reiki väcker den slumrande gnistan i dig, gör dig medveten om den och gör det samtidigt till din uppgift att väcka denna gnista i andra också, för att i slutändan upplysa hela skapelsen.

Först och främst är Reiki ett namn för den universella livsenergin. "Rei" betyder "gudomlig gåva" och "Ki" är det japanska ordet för livsenergi, som är "Chi" i Kina, "Ka" i Egypten, "Prana" i Indien. Reiki är också namnet på det initieringssystem som gradvis gör den universella livsenergin tillgänglig för oss. I väst anses Reiki allmänt vara en energetisk healingmetod. Men det är i första hand en andlig utvecklingsväg. Den positiva bieffekten, läkning, kommer i andra hand.

Om Reiki i första hand förblir meditation för oss, så är det helt legitimt att inkludera någon annan i energiområdet för denna meditation. Det är därför en helt annan form av "behandling", som snarare borde beskrivas som "vänligt engagemang". Genom en liten ritual gör vi oss själva till en kanal för den universella livsenergin, drar nytta av den för vårt eget välbefinnande och tillväxt och bjuder in någon annan att på sitt individuella sätt medprofitera, genom att lägga händerna på dem.

Reiki är hjärtats väg. Den kosmiska energin som du tar emot och skickar vidare flödar genom ditt hjärta till dina händer. Därför är den ren och full av kärlek. Kärlek är den största helande kraften i detta universum och Reiki gör dig öppen och mottaglig för den.

Annons:
Condor
2023-02-18 12:02
#1

#0:

En sak vill jag lyfta fram ur texten:

"I väst anses Reiki allmänt vara en energetisk healingmetod. Men det är i första hand en andlig utvecklingsväg. Den positiva bieffekten, läkning, kommer i andra hand.".

Precis så är det! Men för det mesta har man fokus på "bieffekten" här i väst. Reiki reduceras till enbart en healingsteknik, fast det är så mycket mer. Det är inte många reikilärare som lär ut det som reiki i första hand är och det blir ju heller ingen tid över för det om en reikikurs bara varar i 2-3 dagar. Därför behövs det regelbundna träffar mellan lärare och elever och en lärare som själv går den andliga vägen och som "lever reiki". En reiki kurs ska inte sluta efter en helg, utan det "riktiga lärandet" börjar först efter kursen och då behövs det vägledning.

Men många reiki lärare går inte denna andliga väg och då har dom heller ingenting annat att erbjuda än att initiera och bara lära det grundläggande för att kunna behandla, t.ex. handpositionerna. Sen får folk en helt annan uppfattning om reiki än vad det är och somliga betraktar det bara som någonting som man kan tjäna pengar med.

De flesta är heller inte medvetna om hur mycket starkare behandlingarna blir om man går den andliga vägen som reiki öpnar för en, om man "lever reiki" och bygger upp en relation med energin. Furumoto jämförde det med ett partnerskap. Man lär känna "sin partner", dvs. energin och hur den verkar i livet. Man går genom livet "hand i hand" med energin.

Reiki som ljusenergi belyser allt som bör transformeras i livet, som blockerar en själv. Reiki gör medveten om dessa saker, men vem som inte "lever reiki" ser det inte, utan resultatet är ofta att människo blundar för det som reiki vill visa dom, dvs. blundar för sig själva och sen utvecklas bara egot. Det leder ofta till att energin blir svagare i stället för starkare, för att man blockerar reiki på det här viset och sen slutar en del upp med reiki. Dom vill inte se sig själva som dom är, som reiki visar dom, utan som egot vill se sig. Sen tror dom att reiki har förlorat kraft eller till och med är verkningslös. Men egentligen är det bara dom själva som blockerar energin i sig.

När jag gjorde min första grad, fanns det ingen vägledning. Läraren var ansluten till "the reiki alliance" och utbildad av Furumoto. "På pappret" såg ju allt bra ut, men efter kursen fanns hon inte tillgänglig för eleverna längre, eftersom hon "reste omkring i världen". Av en "ren slump" (eller ingen slump?) lärde jag känna en annan reiki lärare, som svarade på alla frågor som jag inte kunde ställa till min reiki lärare. Hon erbjöd regelbundna reiki träffar, som var inkluderade i priset. Därför var hon också dyrare (ännu dyrare) än priserna av the reiki alliance. Men där fick man vägledning också efter kursen och hon la mycket fokus på den andliga utvecklingsvägen. Därför gjore jag de andra graderna hos henne.

Min första reiki lärare hörde först av sig när en hon planerade en kurs för den andra graden i Wien. Då meddelade jag henne att jag just blev initierad av en annan reiki lärare i den andra graden. När jag efter några år själv blev reiki lärare, tänkte jag att jag ska göra det bättre än mina reiki lärare. Det måste ju vara möjligt att ge en bra utbildning, med reiki träffar och vägledning till ett pris som alla har råd med. Jag tänkte, att priset ska inte vara ett hinder för människor att lära reiki och alla som lär ska få vägledning även för den andliga vägen som reiki öppnar.

Klart, om jag räknar ihop vad jag själv hade för kostnader, tjänade jag betydligt mindre på en helg som kursen varade, än om jag skulle ha gjort övertidstimmar på jobbet. Men det gav mig mer tillfredställelse att hjälpa andra människor, som i sin tur kan hjälpa andra med det som de har lärt. Reiki träffarna gjorde jag för att jag själv tyckte att det är kul att träffa sina elever och se hur de utvecklar sig.

Nuförtiden marknadförs reiki ofta på internätet och det erbjuds distanskurser. Eleverna träffar aldrig sin lärare och reiki säljs som om man skulle sälja en biobiljett till folk. En del reiki lärare ger bara en enda initiering i den första graden i stället för 4. De är inte ens tillräckligt bra utbildade att veta, att om man inte ger 4 initieringar med minst 3 timmars och högst 23 timmars avstånd mellan initieringarna, kommer reiki energin att avta ganska snabbt.

Somliga erbjuder alla grader inom ett par veckor. Det är det värsta som man kan göra, för varje grad för med sig en utvecklingsväg som olika elever behöver olika lång tid för. Det där som somliga erbjuder har inte mycket med reiki att göra längre, men kallas ändå reiki.

Upp till toppen
Annons: