Annons:
Etiketterenergiarbete-healing-aura-chakranreiki
Läst 122 ggr
FataMorgana
2023-02-16 17:06

Om Reiki och den svenska lagen

Det finns en lag som heter patientsäkerhetslagen som syftar på att skydda folket från oseriösa lekmän och kvacksalvare. I lagen står det att man inte får undersöka och behandla barn under 8 år yrkesmässigt och sen finns vissa sjukdomar som man heller inte får behandla yrkesmässigt, som t.ex., cancer, diabetes och epilepsi.

Nu är det så att det finns en hel del som tolkar den här lagen fel och inte riktigt läser vad det står i den. T.ex., hör man ibland att man inte skulle få ge healing överhuvudtaget till barn och till personer med dessa sjukdomar och det är då som det blir helt fel.

För att ta en cancerpatient som exempel har ju en person med cancer precis som alla andra all rätt i världen att arbeta på sin hälsa och på sitt välmående genom att göra saker och ting som denna människa mår bra av. Det kan handla om allt från att besöka en massör, gå på yoga eller akupunktur, börja meditera eller att få en Reiki-behandling för sitt välbefinnandes skull.

Precis som att det inte är förbjudet för en cancerpatient att gå på en Reiki-behandling är det för en Reiki-utövare heller inte förbjudet att ge en cancerpatient Reiki. Det som däremot enligt lagen är förbjudet, är att behandla själva cancern, för detta får endast hälso- och sjukvårdspersonal göra.

Det står ju klart och tydligt i lagen att det är vissa sjukdomar som man inte får behandla och inget om att man inte skulle få behandla personer med dessa sjukdomar.

Vad som gäller ordet yrkesmässigt som också förekommer i lagen, så heter det ju inte enbart att man inte får behandla vissa sjukdomar, utan det står också att man inte får göra detta yrkesmässigt.

Nu är det så att när man behandlar andra personer med Reiki t.ex, så betyder det inte att man undersöker andras människors hälsotillstånd eller behandlar deras sjukdomar.

Inte ens om man tar betalt för Reiki, dvs har en egen mottagning där man ger Reiki behandlingar, så betyder det att man behandlar andra människors sjukdomar. Det är en stor skillnad mellan att ge Reiki yrkesmässigt och mellan att behandla folks sjukdomar.

Att ge Reiki yrkesmässigt betyder bara att man tar betalt för att ge en annan person Reiki. Det kan handla om allt från t.ex., helkroppsbehandlingar till chakrabalanseringar och det är enligt lagen inte förbjudet, dvs., att ge en cancersjuk person en chakrabalansering eller en helkroppsbehandling, vare sig man gör det yrkesmässigt eller inte.

Det är som sagt sjukdomen i sig som ingen annan än hälso- och sjukvårdspersonal får behandla. Ger man bara Reiki är det inget problem. Men ser man sig som någon som behandlar folks sjukdomar ger man sig in i sjukvårdens område och kan få problem med lagen, speciellt om man börjar behandla folks cancer. Det är det som är förbjudet att göra. Lagen är till för att skydda folk från sådana människor och det tycker jag att är bra, men den hindrar oss Reiki-utövare inte från att ge cancerpatienter Reiki, varken yrkesmässigt eller vänner och familj emellan.

Anledningen till att jag skrivet det här inlägget är för att jag tycker det är synd om folk som sysslar med Reiki eller med annat energiarbete blir oroliga för lagen och tror att man inte får ge healing åt personer med svårare sjukdomar. Personer som skulle behöva healing som mest.

  • Redigerat 2023-02-16 17:18 av FataMorgana
Annons:
LiteAvVarje
2023-02-16 17:28
#1

Jättebra skrivet!
Sen finns det ju många som gör det yrkesmässigt men mer i det fördolda, dvs har inte någon "mottagning" i den meningen, är inte offentliga, dvs gör reklam för sina tjänster i sociala medier m.m.
En tanke jag får när du skriver att det inte står att man inte får behandla vissa sjukdomar, bara att man inte får göra det yrkesmässigt, dvs ta betalt. Jag tror inte att det finns många som gör det helt gratis, och det tycker jag inte att någon ska göra heller. Det är som vilken annan tjänst eller arbete som helst, och för allt arbete bör man ha betalt! (Att det ändå finns de som jobbar utan att få betalt med andra arbeten i samhället är en annan sak, men jag tycker det är fel!)

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

FataMorgana
2023-02-16 17:53
#2

#1

Om jag har skrivit: att det inte står att man inte får behandla vissa sjukdomar, bara att man inte får göra det yrkesmässigt, dvs ta betalt så har det blivit något fel. Endera har jag skrivit fel eller sen har du missförstått. Citera gärna det som jag skrivit, som du syftar på, så att vi kan reda ut det.

Vad jag menar är, att det är en skillnad mellan att ge Reiki-behandlingar yrkesmässigt och mellan att behandla andra personers sjukdomar över huvud taget.

Bara för att man tar betalt för Reiki betyder det inte på långa vägar att man behandlar andra människors sjukdomar. För att ta mig själv som ett exempel, så behandlar jag inga sjukdomar alls. Jag ger bara Reiki när jag ger Reiki. Ibland blir det en helkroppsbehandling t.ex., och ibland en chakrabalansering, men sjukdomar låter jag läkarna behandla.

Nu har jag i och för sig aldrig tagit betalt för en Reiki-behandling, men även om jag skulle göra det, så skulle det bara betyda jag gör Reiki yrkesmässigt. Det gör mig inte till en som behandlar folks sjukdomar för det.

Skulle jag däremot börja säga till folk att dom ska komma till mig och att jag behandlar deras cancer, så då skulle jag ta på mig en sorts ”doktors-roll” och det är det som är förbjudet. Det kan man även göra utan att ta betalt, med det är precis lika förbjudet som om man skulle ta betalt.

Så vad som står i lagen har egentligen ingenting att göra med om man gör Reiki-behandlingar yrkesmässigt eller inte. Det handlar bara om att man inte får behandla vissa sjukdomar.

  • Redigerat 2023-02-16 18:09 av FataMorgana
Condor
2023-02-17 09:54
#3

Vem som bara utövar och erbjuder reiki är nog på den säkra sidan. Reiki är ju i Sverige ändå bara godkänd som friskvård, t.ex. som wellnesbehandling eller avslappning.

Man får bara inte säga att man behandlar en sjukdom, man får inte ställa diganoser, lova bot eller väcka förhoppningar att behandlingen botar. Varför skulle man inte få erbjuda wellnes eller avslappning till en cancersjuk?

Men det funkar inte för oseriösa kvackare, t.ex. om självutnämnda medium hävdar att arbeta med en "andedoktor". Ingen går väl till en "andedoktor" pga wellnes eller avslappning, utan det är sjuka människor som är så förtvivlade att dom till och med prövar ut att gå till en sådan.

Lagen är till för att förhindra att dessa bedrägare utnyttjar sjuka människors förtvivlan för att lura av dom deras pengar. Det är just den sortens "healer" som feltolkar lagen, så att seriösa healer ska bli upprörda över den. Lagen är nog bra som den är.

Men vi ska vara glada att metoder som reiki bara betraktas som friskvård och inte som sjukvård. I Österrike ville regeringen ändra lagen för några år, så att bara läkare får behandla med sådana metoder. I så fall skulle metoder som reiki ha blivit till medicinska behandlingar och man skulle inte ens ha fått behandla sin familj eller sina vänner om man inte är läkare.

Som tur blev det en massa motstånd mot planerna. En tidning skrev till och med "regeringen vill tillåta läkare att arbeta med voodoo metoder". 😄 Därför blev det ingen lagändring.

Men det betyder inte att det kommer att förbli så här. Allt mer forskning och studier visar positiva hälsoeffekter av reikibehandlingar, även vad som gäller att behandla sjukdomar. Kanske man en dag inte längre får använda reiki om man inte är läkare? Vi ska vara glada så länge det betraktas som flum eller "voodoo metoder". 😊

LiteAvVarje
2023-02-18 18:38
#4

#3: Haha, jag skulle vilja se den dagen då psykiatrin frågar mig om jag vill att de ger mig lite healing i form av en reiki-behandling istället för att bara prata mediciner!! 😆😆

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Upp till toppen
Annons: