Annons:
Etikettmeningen-med-livet
Läst 81 ggr
FataMorgana
2023-02-11 14:59

Vad är meningen med livet?

Jag vet inte om vi haft den här videon av Sadhguru uppe förr (mitt minne är inte det bästa 😀). Men tycker den är så bra att den är värld att lyssna på igen. Sadhguru föklarar det så bra varför det är bättre att lägga sin uppmärksamhet på livets process snarare än på sökandet efter ett gudagivet syfte.

Annons:
Condor
2023-02-11 15:45
#1

#0:

Ja, tänk hur stort universum är och hur lång tid som det existerar. Vår sol är en av hundratals miljarder i vår galax och vår galax är en av ingen vet hur många miljarder det är. Hur kan man då tro att en gud ger just en av miljarder människor ett visst viktigt uppdrag. Vår existens är så kort att den är oviktig för hela universum. Stjärnor och planeter föds och dör. Vilken betydelse har människors korta existens på en planet? Vilken betydelse kommer den att ha om en miljard år?

Människor tenderar till att hitta en mening i livet. Men om man inte ens vet om människors mening i existensen (om den har en) hur kan man då hitta meningen med sin egen existens? Man får nog begränsa sig till att hitta sin egen mening i livet och då ska man vara medveten om sin egen oviktighet.

Att bli av med sin egen viktighet är en del av den andliga vägen. Don Juan sa till Castaneda: "Så länge du anser dig själv vara det viktigaste i världen kan du inte riktigt bedöma omvärlden. Du är som en häst med skygglappar och du ser bara dig själv, avskild från allt annat."

Det är den egna viktigheten som får somliga att bedöma omvärlden fel och även sig själva genom att tro att de är t.ex. inkarnerade änglar, utomjordingar eller någon som kommer från en annan dimension. Jag håller med Sadhguru när han säger att dessa människor är galna.

Condor
2023-02-13 11:56
#2

Jag har samlat ihop ett par uttalande av upplysta om livet mening:

J.Krishnamurti: Meningen med livet är att leva.

Osho sa att det inte finns någon mening med livet. Livet i sig är målet. Alla andra mål som berömmelse, framgång, pengar och även uppfyllelse är en konstruktion av vårt sinne. Önskan om en djupare mening är ofta bara en mänsklig önskan.

Livet har ingen mening. Bli inte chockad. Hela idén om meningen med livet är fel - den kommer från girighet.
Livet är ren glädje, att vara lekfull, ha kul, skratta utan någon anledning. Livet är inneboende i sig självt, det har ingen annan mening. Och i det ögonblick du förstår det har du förstått vad meditation är. Det betyder att leva ditt liv med glädje, lekfullt, totalt, utan att vilja finna mening, utan mål i sikte, absolut utan mening. Som små barn som leker på stranden, samlar snäckor och färgade stenar – vad är poängen med det?
Det finns ingen mening.

Ett citat av Sadhguru:

Är det inte fantastiskt att när det inte finns något syfte, har du inget att uppfylla och du kan bara leva? Nej, men du vill ha ett syfte och inte ett enkelt syfte, du vill ha ett "Gud-givet" syfte. Det är väldigt farligt. Människor som känner att de har ett gudgivet öde begår de värsta grymheterna på planeten. Ja eller nej? De gör de fulaste sakerna och de har alltid gjort de fulaste sakerna, för när du har ett gudgivet öde blir livet här mindre viktigt än ditt öde.

Det är den största aspekten av livet – att det inte har någon mening och att det inte behöver ha någon mening alls.

snowy00
2023-02-15 16:14
#3

#0: En bra video! Jag ska lyssna mer på Sadhguru igen. Har mest lyssnat på Shunyamurti ett tag, sedan jag "upptäckte" hans videos, när jag väl lyssnat… Men blir påmind hur bra Sadhguru är också, av din video.


FataMorgana
2023-02-16 08:00
#4

#3: Ja en del av Sadhgurus videon är verkligt extremt bra. Men jag gillar även Shunyamurti 😊

Upp till toppen
Annons: