Annons:
Etikettmeditation
Läst 82 ggr
Condor
1/19/23, 12:53 PM

Tummo meditation

Jag hittade en sida på tyska med instruktioner om hur man utför meditationen (som jag översätter) plus ett klipp på engelska.

Nyss gjorde jag ett första försök, som jag förstås inte förväntade mig allt för mycket av, eftersom det krävs nog en hel del övning innan man kan sitta ute i snön utan kläder. Det var lite svårt att koncentrera sig på att andas rätt, samtidigt som man gör visualiseringarna. Man får nog först lära att automatiskt andas rätt, så att man bara behöver att koncentrera sig på visualiseringarna.

Det står i artikeln att man ska börja med att meditera i värmen, men jag valde ett rum som inte är uppvärmt, så temperaturen låg i alla fall under 20 grader och jag hade bara en T-skjorta på mig.

Effekten av första försöket var, att redan andningsteknikerna leder till en värmande känsla kring magområdet. Händerna och fötterna blev varma och de pirrde, precis som när man behandlar med reiki. Överkroppen kändes också varmare. Men det var allt. För lite för att meditera i snön, så jag får nogöva en hel del först.

Här är sidan som jag översätter ur, ifall ni vill pröva ut den:

https://www.primal-state.de/tummo/

"Anta inte att bara att läsa en artikel eller titta på en video kommer att göra dig till en mediterande över-munk som kan träna tummo i kalsonger och flipflops under den sibiriska vintern. För en sådan svår hypotermi, trots alla fördelar som kylan kan ge oss, är varken särskilt hälsosam eller särskilt behaglig. Om du vill komma igång med Tummo praktiken bör du ta med följande:

  • Lite tålamod att "värma upp" med visualiseringsteknikerna

  • En lugn miljö med en behaglig temperatur till att börja med

  • Åtagandet att träna tummo regelbundet, eftersom det bara är mindre effektivt att bara meditera när det är påsk eller jul.

Vi gör det enkelt för dig. För att tummoprocessen låter lite komplicerad för vissa i början, just på grund av dess traditionella ursprung. Detta beror också på att det finns flera underformer och inte den ena heliga graal. Speciellt eftersom tibetanska munkar sällan vidarebefordrar sina instruktioner till hela världen på bästa skolengelska. Det är därför vi nu förser dig med en guide som kommer mycket nära originalet OCH är lätt att implementera.

  1. Inställningen
    Det är bäst att sitta upprätt. Det betyder att hålla ryggen rak, men försök att vara avslappnad. Blunda sedan.

  2. Du är en tom vas
    Föreställ dig nu hur hela din överkropp liknar en tom vas. Med andra ord, från området av din navel finns det ingenting i din kropp annat än ett stort vakuum.

  3. Andningen
    Ta ett djupt andetag. Och sedan, i likhet med Wim Hof-metoden, ta 15-20 djupa in- och utandningar. Andningen behöver inte vara särskilt snabb. Det är viktigt att du andas djupt, kraftfullt och medvetet. Se också till att du andas in genom näsan och andas ut genom munnen. När du andas hjälper det mycket om du lägger en hand på magen. Din mage ska röra sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut.

  4. Visualiseringen av den inre elden
    Föreställ dig nu med varje andetag att det finns ett eldklot i den ihåliga delen av din kropp precis bakom naveln. Föreställ dig nu, med varje inandning, att eldklotet antänds och försörjs med energi. Med varje utandning, föreställ dig att eldklotet bokstavligen tänds, blir varmare och större för varje andetag. Så om du gör det rätt, efter 15-20 andetag, i din fantasi, finns det en riktigt stor, varm boll av eld i din ihåliga mage.

  5. Sista andetag
    Efter den sista inandningen gör du följande: Håll andan i 5 sekunder och spetsa munnen mycket lätt. Sedan, mycket långsamt, andas ut all den luften genom den lilla munöppningen, som att blåsa genom ett sugrör stadigt. Det är viktigt: När du andas ut, föreställ dig hur ditt eldklot exploderar nästan försiktigt inuti och översvämmar hela din kropp med värme.

  6. Njut av tystnaden efteråt.
    Då är det mycket möjligt att du inte behöver något nytt syre de närmaste sekunderna. Så andas bara igen när du känner lust och njut av den varma känslan i kroppen. Det är också normalt om det börjar pirra i händerna eller om det känns lite lätt yrsel i huvudet.

  7. Upprepa andningen
    Tummo arbetar mer intensivt, ju fler andningspassager du tränar. 3 pass rekommenderas. Men även om du känner för 5 omgångar, låt inte det stoppa dig.

Slutsats: Tänd din inre eld med övning och tålamod
Tummo är en oerhört kraftfull traditionell andningsövning som först nu blir mer populär och avslöjar sina skatter. Den största fördelen med Tummo är att med regelbunden träning kan det höja din kroppstemperatur på lång sikt. Detta kan i sin tur ha enorma positiva effekter på din matsmältning, ditt immunförsvar och din mottaglighet för värme eller kyla.

I motsats till Wim Hof-metoden kräver visualiseringen i början lite övning och tålamod. Men när denna punkt väl har bemästrats, kräver Tummo betydligt mindre viljestyrka på grund av den mildare andningen under träningen och är ännu enklare och trevligare att utföra för vissa användare än den välkända Wim Hofs avläggare."

Berätta gärna hur ni lyckades.

Tummo ist das Original hinter der Wim-Hof-Methode. Vorteile, Hintergründe und eine handfeste Anleitung der Meditation für inneres Feuer findest du hier.
  • Redigerat 1/19/23, 1:57 PM av Condor
Annons:
Condor
11/24/23, 10:47 AM
#1

Jag har kommit på ett förenklat sätt att göra här meditationen som också fungerar. Man behöver inte sitta med benen i kors eller ha en rak rygg. Man kan göra det medan man ligger i soffan och tittar på TV.

Det är en fördel om man har övning i att visualisera och styra energier med sin uppmärksamhet. Hur som helst, så kom jag på den här tekniken medan jag själv låg i soffan och tittade på TV.

Man börjar med att gå med sin uppmärksamhet till kronchakrat och visualiserar hur energin går ner till sitt hara, medan man långsamt andas in genom näsan. Var närvarande med uppmärksamheten längs hela ryggraden, inte bara i huvudet, utan även med känslan i kroppen.

När man är nere i sitt hara visualiserar man eldklotet och andas ut genom munnen, samtidigt som man visualiserar hur eldklotet förstorar sig med varje utandning, som om man skulle ha en liten eld som man häller bensin på. Med varje andetag blir elden större och börjar att fara ut i resten av kroppen. Man känner det speciellt i händer och fötter, hur värmen hamnar där.

Just nu har vi det ganska kalt här och eftersom elen har blivit så dyr, sätter vi bara på värmen i lägenheten en liten smula. På kvällen, när vi tittar på TV, bygger vi om soffan till en säng och värmer varandra under täcket. Igår, före vi stängde av TV´n vädrade vi medan vi låg under täcket. Vi hade balkongdörren öppen och soffan befinner sig precis brevid balkongdörren.

Eftersom det var kalt, började jag göra den förenklade tummo meditationen. Sen innan jag stängde balkongdörren fixade jag någonting i hemmet medan dörren var öppen, men det kändes inte kalt. Jag hade bara en T-skjorta på mig.

Fata Morgana visste inte att jag gjorde Tummo meditationen men hon sa "du måste ju ha eld i kroppen att du kan hålla på så här i kylan". Visst hade jag det. Jag gjorde ju Tummo meditationen. 😊

För mig funkar det så bra att jag redan efter 2-3 andetag känner hur värmen sprider sig i kroppen, men det beror nog på att jag är övad i att arbeta med energier och att visualisera. Det är bara det, att så snart man slutar med visualiseringarna och andningsteknikerna, börjar man att frysa igen.

Jag börjar att fundera på hur effekten skulle vara om jag skulle göra Tummo meditationen längre tid. Jag höll ju bara på så länge tills jag inte hade kalt längre, dvs. ett par minuter. Och jag börjar att fundera på att pröva ut att sätta mig på balkongen i kylan med bara T-skjorta på mig och meditera där. Men det krävs nog mycket övning för att tklara av att sitta i kylan längre tid.

Men hur som helst, det ska bli ännu kallare snart med minusgradaer dygnet runt. En utmaning att pröva ut saken. 😊

Condor
12/9/23, 1:12 PM
#2

Övning ger resultat ser jag. Det är ju inte så att jag strävar efter att kunna meditera nästan naken i snön eller att jag över huvud taget strävar och övar, utan för mig är det en sorts lek. Vi har ju inte väldigt varmt i lägenheten pga dyr el och när vi vädrar är det riktigt kalt, eftersom vi har minusgrader dygnet runt.

Igår "lekte" jag med tummo elden igen, när vi låg i soffan och tittade på TV. Den här gången kunde jag tända en kraftigare eld än när jag gjorde det här tidigare, så kraftig att värmen inte slutade direkt efter att jag slutade att meditera och så kraftigt att Fata Morgana, som låg brevid mig blev uppvärmd och tyckte att det inte var kalt när och efter att vi hade balkongdörren öppen. Jag frestades lite att sätta mig ut på balkongen i minusgrader och fortsätta med tummo meditationen där för att se om jag har kalt eller inte. Men det var så bekvämt i soffan med Fata Morgana brevid mig att jag struntade i det. 😊

Condor
1/9/24, 10:19 AM
#3

Finns det någon här som har prövat ut den här meditationen? Jag skulle gärna vilja veta hur andra nybörjare lyckas med det här och jag undrar över en hel del saker.

Just nu har vi det verkligen kalt här. Kanske inte lika kalt som i Sverige, men på dagarna har vi omkring 5 minus och på nätterna 10 minus. Jag är ju ganska frusen av mig och när vi tittade på TV igår gjorde vi som vanligt en säng av soffan och låg under täcket. När vi vädrade var det Fata Morgana som öppnade balkongdörren och sen lyckades hon att krypa under täcket innan kylan hann ikapp hennne.

Jag tänkte, men nån måste ju stänga dörren igen, så jag beslöt att göra tummo meditation och sen stänga den. Efter 5 minuter hade tummo elden värmt upp mig så mycket att jag tänkte att jag nu kan stänga dörren utan att ha kalt. Jag ställde mig framför den öppna balkongdörren, tog av mig T-skjortan och stod där utan kläder, utan att ha kalt. Jag sa till Fata Morgana "titta jag har inte alls kalt" och funderade på att gå ut och fortsätta meditationen där ute på balkongen där det hade 10 minus, helt utan kläder.

Fata Morgana sa något i stil med "är du inte klok, du blir ju sjuk", så jag avstod för att hon inte skulle få spader. 😄 Jag är säker på att jag skulle ha kunnat sitta där ute ett bra tag och meditera, helt utan kläder.

Men jag undrar hur dom gör, som påbörjar meditationen ute i kylan. Man ser ju i klippen att dom klär av sig i kylan och sen börjar dom först att meditera. Det tar ju 5 minuter innan man får upp hettan i kroppen och det skulle räcka för mig att frysa ihjäl innan jag hinner att tända tummo elden. 😄

Sen skulle jag gärna vilja veta hur länge andra lyckas att upprätthålla värmen när de avslutar meditationen. Slutar jag att meditera, har jag kalt efter en minut igen.

Skulle vara kul att få reda på andras erfarenheter.

Condor
1/9/24, 10:42 AM
#4

När jag frågade chat gpt fick jag det jär svaret:

Förmågan att klä av sig i kyla och ändå generera kroppsvärme är en avancerad nivå av Tummo-meditation. Det kräver års av träning och utbildning av kroppen och sinnet. Det finns några tekniker som kan hjälpa till:

  1. Andningskontroll: Genom medvetna andningstekniker kan kroppen värmas upp. Genom att andas djupt och långsamt kan du öka kroppsvärmen och lugna sinnet.

  2. Visualisering: Genom att fokusera på visualiseringen av det inre elden kan du öka kroppsvärmen. Föreställ dig hur elden sprider sig i kroppen och värmer dig inifrån.

  3. Aktivera energicentra: Genom att aktivera energicentrerna i kroppen, särskilt solplexus-chakrat, kan du öka kroppsvärmen. Koncentrera dig på hur energin expanderar i detta område och värmer dig inifrån.

  4. Gradvis exponering: Genom att gradvis vänja dig vid kylan kan du successivt utveckla förmågan att öka kroppsvärmen även när du befinner dig i en kall miljö. Börja med korta perioder i kylan och öka sedan gradvis medan du fortsätter att använda andnings- och visualiseringsteknikerna.

Det är viktigt att notera att förmågan att klä av sig i kyla och ändå generera kroppsvärme inte lärs sig över en natt. Det kräver tålamod, uthållighet och regelbunden träning. Om du är intresserad av att lära dig dessa avancerade tekniker, sök efter en kvalificerad lärare som kan stödja dig på denna resa.

FataMorgana
1/9/24, 7:19 PM
#5

#4:Det hade egentligen varit rätt härligt att slippa stå där i kylan och frysa när jag väntar på bussen eller tåget. Jag försökte mig därför på att tända den inre elden idag på morgonen medan jag väntade på tåget, men det var så kallt att jag inte kunde koncentrera mig 🥶🥶🥶

Condor
1/10/24, 10:58 AM
#6

#5:

Ja, det är det som är det svåra, att börja meditatipnen i kylan, speciellt när man måste stå. Att börja meditationen i värmen och sen fortsätta i kylan är betydligt enklare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: