Annons:
Etikettmeditation
Läst 38 ggr
Condor
2023-01-19, 12:53

Tummo meditation

Jag hittade en sida på tyska med instruktioner om hur man utför meditationen (som jag översätter) plus ett klipp på engelska.

Nyss gjorde jag ett första försök, som jag förstås inte förväntade mig allt för mycket av, eftersom det krävs nog en hel del övning innan man kan sitta ute i snön utan kläder. Det var lite svårt att koncentrera sig på att andas rätt, samtidigt som man gör visualiseringarna. Man får nog först lära att automatiskt andas rätt, så att man bara behöver att koncentrera sig på visualiseringarna.

Det står i artikeln att man ska börja med att meditera i värmen, men jag valde ett rum som inte är uppvärmt, så temperaturen låg i alla fall under 20 grader och jag hade bara en T-skjorta på mig.

Effekten av första försöket var, att redan andningsteknikerna leder till en värmande känsla kring magområdet. Händerna och fötterna blev varma och de pirrde, precis som när man behandlar med reiki. Överkroppen kändes också varmare. Men det var allt. För lite för att meditera i snön, så jag får nogöva en hel del först.

Här är sidan som jag översätter ur, ifall ni vill pröva ut den:

https://www.primal-state.de/tummo/

"Anta inte att bara att läsa en artikel eller titta på en video kommer att göra dig till en mediterande över-munk som kan träna tummo i kalsonger och flipflops under den sibiriska vintern. För en sådan svår hypotermi, trots alla fördelar som kylan kan ge oss, är varken särskilt hälsosam eller särskilt behaglig. Om du vill komma igång med Tummo praktiken bör du ta med följande:

• Lite tålamod att "värma upp" med visualiseringsteknikerna

• En lugn miljö med en behaglig temperatur till att börja med

• Åtagandet att träna tummo regelbundet, eftersom det bara är mindre effektivt att bara meditera när det är påsk eller jul.

Vi gör det enkelt för dig. För att tummoprocessen låter lite komplicerad för vissa i början, just på grund av dess traditionella ursprung. Detta beror också på att det finns flera underformer och inte den ena heliga graal. Speciellt eftersom tibetanska munkar sällan vidarebefordrar sina instruktioner till hela världen på bästa skolengelska. Det är därför vi nu förser dig med en guide som kommer mycket nära originalet OCH är lätt att implementera.

1. Inställningen
    Det är bäst att sitta upprätt. Det betyder att hålla ryggen rak, men försök att vara avslappnad. Blunda sedan.

2. Du är en tom vas
    Föreställ dig nu hur hela din överkropp liknar en tom vas. Med andra ord, från området av din navel finns det ingenting i din kropp annat än ett stort vakuum.

3. Andningen
    Ta ett djupt andetag. Och sedan, i likhet med Wim Hof-metoden, ta 15-20 djupa in- och utandningar. Andningen behöver inte vara särskilt snabb. Det är viktigt att du andas djupt, kraftfullt och medvetet. Se också till att du andas in genom näsan och andas ut genom munnen. När du andas hjälper det mycket om du lägger en hand på magen. Din mage ska röra sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut.

4. Visualiseringen av den inre elden
    Föreställ dig nu med varje andetag att det finns ett eldklot i den ihåliga delen av din kropp precis bakom naveln. Föreställ dig nu, med varje inandning, att eldklotet antänds och försörjs med energi. Med varje utandning, föreställ dig att eldklotet bokstavligen tänds, blir varmare och större för varje andetag. Så om du gör det rätt, efter 15-20 andetag, i din fantasi, finns det en riktigt stor, varm boll av eld i din ihåliga mage.

5. Sista andetag
    Efter den sista inandningen gör du följande: Håll andan i 5 sekunder och spetsa munnen mycket lätt. Sedan, mycket långsamt, andas ut all den luften genom den lilla munöppningen, som att blåsa genom ett sugrör stadigt. Det är viktigt: När du andas ut, föreställ dig hur ditt eldklot exploderar nästan försiktigt inuti och översvämmar hela din kropp med värme.

6. Njut av tystnaden efteråt.
    Då är det mycket möjligt att du inte behöver något nytt syre de närmaste sekunderna. Så andas bara igen när du känner lust och njut av den varma känslan i kroppen. Det är också normalt om det börjar pirra i händerna eller om det känns lite lätt yrsel i huvudet.

7. Upprepa andningen
    Tummo arbetar mer intensivt, ju fler andningspassager du tränar. 3 pass rekommenderas. Men även om du känner för 5 omgångar, låt inte det stoppa dig.

Slutsats: Tänd din inre eld med övning och tålamod
Tummo är en oerhört kraftfull traditionell andningsövning som först nu blir mer populär och avslöjar sina skatter. Den största fördelen med Tummo är att med regelbunden träning kan det höja din kroppstemperatur på lång sikt. Detta kan i sin tur ha enorma positiva effekter på din matsmältning, ditt immunförsvar och din mottaglighet för värme eller kyla.

I motsats till Wim Hof-metoden kräver visualiseringen i början lite övning och tålamod. Men när denna punkt väl har bemästrats, kräver Tummo betydligt mindre viljestyrka på grund av den mildare andningen under träningen och är ännu enklare och trevligare att utföra för vissa användare än den välkända Wim Hofs avläggare."

Berätta gärna hur ni lyckades.

Tummo ist das Original hinter der Wim-Hof-Methode. Vorteile, Hintergründe und eine handfeste Anleitung der Meditation für inneres Feuer findest du hier.
  • Redigerat 2023-01-19, 13:57 av Condor
Annons:
Upp till toppen
Annons: