Annons:
Läst 204 ggr
Mandra
2023-01-09 10:00

Hur högt i tak är det här inne?

Jag känner väl att jag inte riktigt platsar i den här gruppen. Det känns som om majoriteten av medlemmarna har ungefär samma åsikter.
Jag håller inte med om de flesta av dem. T ex vad gäller andlig utveckling. Så jag vet inte om det är någon riktig mening för mig att vara med i gruppen. Känns inte som om det finns någon acceptans för andra åsikter.

Jag är shaman + anhängare av Eldens Lära.

Annons:
Mandra
2023-01-09 10:03
#1

respekt.png

RESPEKT är ett mycket viktigt begrepp inom Eldens Lära och De Parallella Kunskaperna. På alla nivåer. Detta betyder i klartext att vi respekterar alla andliga läror, 1) vi respekterar alla andra människors olika andliga vägar och vi respekterar och följer andra människors fria vilja och rätt att bestämma över sitt liv.
I praktiken innebär det att vi inte anser att Eldens Lära är överlägsen någon annan andlig lära. Vi tror att andlig utveckling är individuell och att varje människa har sin egen väg att gå på. Vi befinner oss därutöver också på olika nivåer i vår utveckling och det som är bra för mig behöver inte vara bra för någon annan. Därför stöder vi varje människas strävan att finna den väg som passar just henne.

1) Vi respekterar även läror som styrs av skadliga väsen – men vi accepterar dem inte. De sprider skadliga energier i världen och leder aldrig till något gott.

Condor
2023-01-09 10:43
#2

#0:

Den största skillnaden är kanske att vi i den här gruppen inte ser det som andlig utveckling att följa en viss lära eller en viss tro. Färdiga koncept och trosystem bildar rökridån som förståndet skapar.

Det är fritt att antingen skriva här eller låta bli om man tycker att man inte passar in.

Mandra
2023-01-09 10:56
#3

#2: Det gör väl inte jag heller egentligen.
Eldens Läras hela syfte är:
LÄR KÄNNA DIG SJÄLV!
Att hitta sin egen väg.
Och det tror jag på. Att allas väg är olika tror jag också på.
Så Eldens Lära talar INTE om för en vad man ska tycka, tänka eller tro på!

Condor
2023-01-09 11:51
#4

#3:

Men vad är det i så fall som du inte håller med om? Att meditera och lära känna sig själv är också en del av vår väg.

snowy00
2023-01-09 18:58
#5

#0: Tycker det inte känns så konstigt att folk i en och samma grupp har liknande åsikter… Är det inte lite därför det bildas olika grupper.🤔


FataMorgana
2023-01-09 19:05
#6

#0: Här ser du en beskrivning av taket https://andligutveckling.ifokus.se/about

-Här diskuterar vi allt som rör den andliga utvecklingen, vilket ju i grunden är integration av själen i personligheten. Vi kommer också att försöka reda ut begreppen och skillnaden mellan personlig och andlig utveckling.
Annons:
Mandra
2023-01-09 20:16
#7

#5: Jaha, ok…trodde de här grupperna var till för diskussioner. Men det är ingen som är intresserad av att diskutera.

Mandra
2023-01-09 20:18
#8

#6: Ok…men ni har redan färdiga åsikter för detta. Finns inget utrymme för diskussioner.

snowy00
2023-01-09 20:52
#9

Jag tycker också att både FataMorgana och Condor är öppna för diskussioner, och blir aldrig arga eller otrevliga pga att någon kommer med en annan åsikt.


  • Redigerat 2023-01-09 20:53 av snowy00
rore
2023-01-10 08:54
#10

Jag kan känna att jag inte platsar i något direkt fack när det gäller min egna vandring i sökspåret efter det andliga utvecklandet.

Alla vägar bär till Rom sägs det. Och det enda jag fullt ut kan göra är att följa mitt inre.

Det som käns rätt för mig - behöver inte vara rätt för någon annan.
Jag tar till mig det som tilltalar mig och resten låter jag vara.

Vad menas egentligen med högt i tak?
Diskussioner upplever jag ofta som givande att läsa. Det öppnar upp för egna reflektioner.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Mandra
2023-01-10 09:14
#11

#10: Ok, good for you!
Men jag ser inga diskussioner.

Condor
2023-01-10 10:39
#12

#8:

Med tanke på vad du skrev i de andra trådarna, tycker jag att dina egna åsikter är så färdiga som de kan vara.

Jag ser för övrigt diskussioner i alla trådar och undrar varför du inte ser dom.

Condor
2023-01-10 10:57
#13

#11:

Citat ur wikipedia:

"Diskussion är ett samtal eller överläggning mellan människor kring ett ämne eller frågeställning."

Kanske du förväxlar diskussion och debatt. Jag citerar igen:

"Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument).

En debatt kan vara i ett politiskt sammanhang där man som individ diskuterar om olika åsikter på frågor genom ett mer informellt sätt, eller där två eller fler debattörer (politiker) för debatt om samhällsfrågor, oftast förekommer dessa debatter på tv, radio, tidning eller annan media."

Annons:
Upp till toppen
Annons: