Dimma/rök
Hej,
Jag är ny på denna sida, tänkte testa så får vi se vart det tar vägen. :)
Har ett tag känt det skulle vara kul att omges av människor som är på
samma våglängd eller vill ha lite diskussioner kring andlighet.
Detta året har jag känt att det har hänt en hel del med min personliga utveckling
och även det andliga. Jag har hört att det hänger ihop?
Är lite nyfiken om det är någon fler som upplevt dimma/rök? Upplevt det 2 ggr inom en månad. En gång var i trapphuset hos mig, trodde det brann… men icke. Jag undrar om det har med frekvensstigning?
// Amanda :)
Okej! 😊 Intressant

#0:
Hej och välkommen på sajten. Det där med frekvenshöjningen är någonting som sprids ut inom new age mainstream, men bara av människor som inte har upptäckt det som Fata Morgana redan har skrivit. dvs. de har inte erfarit samadhi (= inte haft ett andligt uppvaknande och inte erfarit deras sanna natur).
Vad ett andligt uppvaknanda handlar om kan du läsa här:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1533840/andligt-uppvaknande-samadhi
Vi människor består liksom alla levande varelser av den högsta gudomliga frekvensen. Men vi har möjligheten att uttrycka vilka frekvenser som helst. Du kan jämföra det med en regnbåge. Det vita ljuset som bryts så att en regnbåge bildas innehåller alla ljusets frekvenser/färger. Man kan jämföra det med vårt kronchakra, som är vitt och det är vår koppling till "himmeln" om man kan kalla det så.
När denna energin hamnar i oss splittras den upp i de olika frekvenserna och varje chakra i vår energikropp motsvarar en annan färg/frekvens. Sen har vi möjligheten att uttrtycka de olika frekivenserna. T.ex. kan vi betee oss kärleksfulla eller egoistiska. På så vis uttrycker vi hela tiden olika sorters frekvenser. Låga frekvenser måste inte nödvändigtvist vara dåliga. T.ex. har rotchakrat/färgen röd en lägre frekvens än de övre chakrorna/färgerna, men om rotchakrat är svagt och jordningen är dålig, kan man sämre leva de högre frekvenserna. Man får så att säga inte "ner dom på jorden" för att uttrycka dom i sitt liv. Är rotchakrat däremot mycket aktivre/starkare än de övriga chakrorna, blir det också obalans. Om alla chakras är bra utbalanserade, då är vi i harmoni.
Inom vissa new age mainstream rörelser sprids tyvärr ut en massa goja just nu, mest på vissa youtube kanaler och social media. Enligt dessa vilseledare stiger frekvensen på jorden och det ska göra alla till upplysta människor och sen ska vi stiga upp till någonstans där allt är frid och fröjd och bara kärlek existerar. Men det finns inga energier utifrån, som är högre än vår naturliga gudomliga frekvens, utan det handlar om vilka frekvenser som vi lever, som vi uttrycker i våra liv.
Att erfara samadhi (ha ett andligt uppvaknande) innebär att upptäcka vår sanna gudomliga essens, vår sanna natur och att erfara att jaget bara är en illusion. Jaget/egot är inte mer än en process som händer i huvudet, som förståndet förnyar varje ögonblick. Men det är inget substansiellt och heller inget oföränderligt evigt varande, som vår gudomliga essens är. Det är bara processen som behövs för vår fysiska existens, för illusionen.
Att erfara samadhi betyder att den falska identifikationen med jaget upphör. Jaget kan inte stiga upp någonstans men vår sanna natur befinnet sig i det högsta gudomliga och där har det alltid befunnit sig och kommer alltid att befinna sig. Dom som sprider ut det där med frekvenshöjningen visar bara att dom inte har erfarit samadhi och att dom identifierar sig med jaget och kroppen.
Alla föreställningar som förståndet kan göra sig om vad vi är kan bara vara fel. Förståndet kan inte erfara samadhi eller vakna upp, för det är en del av illusionen. Samadhi är en erfarenhet som man bara kan göra när förståndet just håller tyst, t.ex. inom meditation. Alla föreställningar, allt strävande, alla tankar är förståndets "oväsen" som hindrar oss att höra hjärtats musik. Det är den musiken som är vägen till oss själva och hjärtchakrat är vägen till att leva frekvenserna av de högre chakrorna. Det har alltid varit möjligt och det är gåvan som vi alla är födda med. Det behövs ingen energi utifrån för att erfara detta. Det är en väg inåt, till sig själv.
Det där med dimman eller röken kan jag inte svara på. Jag har ju inte sett det själv. Kanske du bara var trött?
Ibland känner jag själv lukt av rök (som inte är verklig), och en del personer med samma psykosproblematik som jag har känt samma. Jag vet inte exakt vad det är eller kommer av, men lägger ingen större vikt vid det.
- Min fotoblogg: Perceiving Photography
Du har fått ett väldigt bra svar av Condor här ovanför angående frekvenser och vad det egentligen handlar om, så där kommer jag inte på något att tillägga just nu.
Men vad som gäller din personliga utveckling och det andliga som du säger att det har hänt en hel del med, så undrar jag om du vill berätta lite mer om det? Om vad som hänt och om vad du har gjort som lett dig dit? Skulle vara intressant att ta lite mer del av vad det är som du erfar 😊
- Redigerat 2022-12-03, 14:17 av FataMorgana
#4: Jag också, men här är röklukten som jag känner av bara smog eller sen är det någon som eldar i sin kamin 😁 Nä, men skämt åt sido, så undrar jag hurdan typ av röklukt det är som du (eller som ni med den här psykosproblematiken) känner och hur vet du att den inte är verklig? Går den att förklara? Tycker det är intressant det här, med allt som vi kan uppleva genom våra sinnen (eller i våra fantasier?). När jag hade min kundaliniresning, så kände jag ofta regndroppar på huden, men någon röklukt har jag aldrig känt av 😊 Fast regndropparna var kanske heller inte verkliga 😁

#6:
Jo de var verkliga. Det var inte verkliga regndroppar, men verklig energi som du förnimmade som regndroppar.
Någon psykosproblematik är de nog inte. hehe.😁 Jag har inte upplevt detta förr, men svårt att förklara blev som lite dimmigt.. ingen lukt eller så. Får se om det händer igen.
Just med min andliga utveckling så tror jag de har med att jag blivit mer öppen.. jag är mer uppmärksam på saker.. mycket lugnare i mig inte lika stressad som bag alltid varit. Som sagt… mycket har hänt just detta år på det personliga planet. Tycker det är jätteintressant.
Tror även att det är viktigt att jobba med sig själv också.. jag har även börjat inse vilka människor jag vill omges av.. lägga tid på det jag tycker är kul. Stå upp för mig själv… kanske flummigt svar… =) Hoppas utvecklas mer givetvis.. men jag är fortfarande rätt ung 😊 Finns mycket att lära .
#9: Är det något särskilt du gjort som gett dig mer lugn och uppmärksamhet, som tex meditation, yoga eller några andra andliga övningar? Att jobba med sig själv är en bra sak. På den andliga vägen rekommenderas det att man mediterar och observerar sig själv, sitt jag / ego, sina tankar och sina reaktionsmönster bland annat och så finns det många bra metoder till att arbeta med energier för att komma i harmoni, som tex Reiki, Qigong, Yoga.
Meditation vet jag vore bra för mig att komma ned i varv.. för jag kanha mycket tankar som snurrar. Naturen gör mig lugn.. 😊
Att bli sams med mina tankar och tänka mer positivt har jag också blivit bättre på.

#11:
Ibland har man positiva tankar och en positiv känsla. Ibland har man negativa tankar och negativa känslor. Det är bara att acceptera att det är som det är och man kan iakta sina tankar, reflektera över dom, ställa sig själv frågor som varför man har negativa tankar och känslor. Man kan fundera om dom motsvarar situationen eller om man ev. överreagerar.
Ibland oroar man sig för saker som kan hända, men som antagligen inte händer. Det mesta av allt som man oroar sig för som i framtiden skulle kunna hända, brukar inte hända.
Att försöka att styra sig själv till att endast tänka positivt är ingen lösning. Ursprunget till det som löste ut negativa tankar finns ju kvar och det sopar man på så vis under mattan. Det leder till en sorts omedvetenhet om sig själv. Den andliga vägen innebär dock att bli medveten.
#11:
Man kan också skilja mellan tankar och tankar. Somliga tankar är nyttiga, dvs sådana som behövs när vi t.ex planerar något som måste göras som t.ex vi när funderar på hur vi ska oss till jobbet nästa dag eller vilken mat vi ska laga så att vi får i oss alla de nyttiga näringsämnena som kroppen behöver. Men sen finns det också mindre nyttiga tankar, som t.ex de ältande tankarna som vi ofta bär med oss när vi går omkring och oroar oss för det ena och för det andra och för vad andra ska tycka och tänka osv.
De förstnämnda nyttiga tankarna kan man kalla för funktionella. Dvs de uppfyller en viss funktion, medan de sistnämnda kan man kalla för fiktiva tankar. De är tankar som inte uppfyller någon viktig funktion, utan tvärtom blockerar man bara sin energi med sin oro som dessa fiktiva tankar skapar.
Men som Condor skrev är det ingen lösning att försöka vända dessa till positiva tankar, för det är också en kamp i sig, att försöka bli av med någonting. En kamp som också blockerar ens energi. Då är man inte nöjd med hur det är och är man inte nöjd, är man inte i harmoni med hur det är. Ibland kan det vara bättre att acceptera de tankar man har. För när man accepterat någonting fullt ut, så blir man i frid med hur det är och kampen upphör. Så tänk också på det när du jobbar med dig själv, att acceptans också är en viktig del av den andliga vägen 😊
Sen har vi en hel del inlägg här på sajten som handlar om meditation. Om du tittar under rubriken ”starta ny diskussion” till vänster på sidan, så ser du att det står ”alla diskussioner”. Klickar du där så hittar du olika etiketter, bland annat en etikett som heter ”meditation”. Under den etiketten hittar du en hel del inlägg om meditation och också några meditationsövningar som du gärna kan göra om du vill. Är det något som du inte förstår eller funderar över så är det bara att skriva, så hjälper vi så gott vi kan 😊
- Redigerat 2022-12-04, 11:50 av FataMorgana
#6:
Hehe.
Minns när jag var yngre (då när jag började bli sjuk) så såg jag till och med rök, och kände också en svag doft av typ brandrök.
Men senast jag kände det var inte så länge sedan. Kände då också en svag brandrök, har för mig det var inne i ett trapphus… Så är nog liten chans att det var utifrån.
Vi har ju en återhämtningsgrupp inom psykiatrin… Ska kanske inte gå in på detaljer av vad alla sade, men två stycken höll med varandra om att de också har känt röklukt… och det är visst rätt vanlig form av "hallucination" vid psykos… De nämner det på 1177 t ex när de förklarar hallucinationer vid psykoser:
"Du kan också känna dofter som ingen annan känner, eller uppleva att det händer obehagliga saker i kroppen som inte går att förklara."
Men den vanliga frågan när man pratar om andlighet är ju om allt detta faktiskt är något verkligt ("andligt") eller endast inbillningar. Är det verkligt så har jag både "träffat" ailiens, änglavarelser, och sett ett UFO…. 😃
Men kanske den eviga frågan om vad som är verkligt eller inbillning inte är så viktig egentligen? Man upplever ju vad man upplever… Och antingen är det hälsosamt, eller ohälsosamt.

#14:
Ja, hallucinationer måste inte vara optiska. Man kan även lukta eler höra "i syne".
Jag minns en gång när jag var på Teneriffa på semester. Det var 1985. Jag satt på en bänk och ungefär 20 - 30 meter längre bort satt en tjej på en annan bänk som pratade med nån som bara hon såg. Det var en tjej som pratade tyska, som var snygg och hade sexiga kläder på sig. Jag visste först inte riktigt att hon pratade med någon "osynlig" och undrade om hon menade mig, för det fanns ju inget annat folk i närheten. Hon upprepade också en fråga "vilket språk talar du?". Jag undrade om hon hade tagit någon hallucinogen drog, t.ex. spikklubba eller om hon var galen. Sen svarade hon "nej jag är inte galen, utan jag är här på semester i Puerto de la Cruz". Det var nästan som om hon skulle ha läst mina tankar och svarat. Men vem vet vad hon såg.
#14:
Jaha, jag förstår, dofthallucinationer är också ett symptom på psykossjukdom. Men ändå förstår jag inte hur man kan veta att doften man känner av verkligen inte finns där på riktigt? Vem bestämmer och avgör vilka dofter som finns i luften?
Jag förstår ju att om någon pratar med en människa som andra inte kan se, att det då rör sig om det som i medicinska termer kallas för hallucinationer. Men vad som gäller olika dofter, så är det ju på något sätt en väldigt subjektiv känsla. Bara för att en person känner av en doft som en annan inte känner av, så betyder det ju inte att doften inte finns, utan likväl kan det väl betyda att den andra personen bara har ett dåligt luktsinne.
Men ja, som du säger, går man ännu djupare och funderar på det här ur ett andligt perspektiv, så är i slutändan allt bara Maya ändå, så man kan väl säga att vi alla hallucinerar 😀
#15: Intressant historia!
#16: När jag kände röklukten så var det en del av mig som på något sätt visste att det inte var riktig röklukt. Men visst, ibland är det svårt att skilja…😊
Tänkte så jag också, i andliga termer är ju allt Maya, en illusion/inbillning genom sinnena.
Ja jag vet som sagt inte var de var. Hajjade till liksom 😊
Det som kallas dimman är öken hägringar eller
illusioner. Det finns en meningen med detta.
Meningen är väcka personligheten till ett
expanderande seende.